عصر آذربایجان

گزارش خبر

آهوان دشت سهرين وحکايت چشمان نگران جيران

آهوان دشت سهرين وحکايت چشمان نگران جيران

1396/04/11

گروه سيري در استان ها: دشت سهرين از ديرباز مامن و خاستگاه گونه هاي مختلف جانوري بوده، گونه هايي کمياب همانند آهوي دشت سهرين، جيران و خرس قهواي که همواره در معرض خطرانقراض قرار دارند.

دشت سهرين از ديرباز مامن و خاستگاه گونه هاي مختلف جانوري بوده، گونه هاي کميابي همانند آهوي دشت سهرين، جيران و خرس قهواي که همواره در معرض خطرانقراض بودند، هر چند تلاش ها و برنامه ريزي محيط زيست استان زنجان و نگراني هاي فعالان زيست محيطي مانع از تحقق اين چالش شده است ولي براي حفظ اين گونه ها و جلوگيري از انقراض آنها بايد برنامه ريزي جامع صورت بگيريد.
وجود برخي افراد سودجو که به شکل هاي مختلف اقدام به شکار آهوان و ساير گونه هاي جانوري استان زنجان مي کنند، همواره عامل چالش براي حيات وحش استان زنجان شده و حتي در بسياري موارد نگراني هايي در خصوص انقراض نسل برخي گونه ها را ايجاد کرده است. دشت آهو خيز سهرين قسمتي از منطقه حفاظت شده سرخ آباد است که يکي از مناطق با ارزش ايران محسوب مي شود. عرض متوسط اين دشت 10 تا دوازده کيلومتر و متوسط ارتفاع آن 1650 متر و شيب متوسط دشت سهرين دو تا سه درصد به سمت جنوب غربي است، اين دشت جزء يکي از دشت هاي مهم استان زنجان است که در جذب و جلب گردشگران داخلي و خارجي  تاثير گذار است. اين اکو سيستم دشتي در گذشته از نظر اکولوژيکي به عنوان يک زيستگاه تابستاني و مهاجرتي براي آهوان محسوب مي شد و اين حيوانات به طور پراکنده از خردادماه تا آذرماه هر سال در اين منطقه ديده مي شوند اما به علت توسعه راهها، خطوط انتقال برق و گاز و توسعه شهرها و مراکز مسکوني، روند گذر آهوان را مختل و اثرات سوء خود را نمايان ساخت و لزوم حفاظت اين منطقه اجتناب ناپذير شد. در نهايت در بهمن 57 با مصوبه شوراي عالي حفاظت محيط زيست در قالب بخشي از منطقه حفاظت شده سرخ آباد تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست قرار گرفت. وجود پستانداران نظير آهوي ايراني، گرگ، شغال، روباه معمولي، رودک  تشي، خرگوش، گراز، و پرندگاني چون با قرقره شکم سياه، کبوتر چاهي، کبک معمولي،سارگپه  عقاب طلايي، دليجه، انواع چکاوک، زنبور خوار  جغد، سار صورتي، طرلان،در اين زيستگاه محرز است و آهو به عنوان شاخص ترين حيوان اين منطقه از اهميت ويژه اي برخودار است.
زيبايي محيط زيست به داشتن آهوان زيبا  پرندگان زيبا و رعنا، کل و بز، کبک ، شغال، گور کن، خار پشت، خرگوش ، روباه، کفتار، گراز و سياه گوش است ولي متاسفانه شکار اين گونه_هاي حيواني آسيب جدي را به محيط زيست مي زند. مدير کل محيط زيست استان زنجان وسعت استان زنجان را 22 هزار و 164 کيلومتر مربع اعلام کرد و گفت: اين استان به لحاظ تنوع آب و هوايي و اکوسيستم هاي گوناگون از تنوع زيستي گياهي و جانوري ويژه اي برخوردار است و اداره کل محيط زيست استان زنجان در جهت حفاظت از اين اکوسيستم ها و جوامع زيستي، مناطقي را در قالب عناوين حفاظت شده، پناهگاه حيات وحش و شکار ممنوع تحت مديريت و مراقبت ويژه قرار داده است. موسوي افزود: مجموع اين مناطق در استان زنجان 503 هزار و 322 هکتار است که 22.97 درصد مساحت کل استان را شامل مي_شود. وي مناطق حفاظت شده در اين استان را انگوران با 92 هزار و 297 هکتار در شهرستان ماهنشان  منطقه حفاظت شده سرخ آباد با 122هزار و 618 هکتار، پناهگاه حيات وحش انگوران با 29 هزار و 833 هکتار، منطقه شکار ممنوع خراسانلو با 70 هزار و 157 هکتار واقع در شمالشرق ابهر، منطقه شکار ممنوع فيله خاصه با 25 هزار هکتار واقع در بخش زنجانرود، منطقه شکار ممنوع خرمنه سر با 77 هزار و 885 هکتار واقع در طارم اعلام کرد. مدير کل محيط زيست استان زنجان تصريح کرد: در اين ميان در منطقه حفاظت شده سرخ آباد از گونه هاي شاخص حيات وحش اين منطقه آهوي نژاد اصيل ايراني، کل و بز، خرس قهوه اي، سياه گوش، پلنگ ، کبک دري، کبک معمولي، کبک چيل، گرزا، گرگ، تشي و انواع پرندگان و بازهاي شکاري است. موسوي افزود: آهوي ايراني داراي جثه متوسطي است نرها شاخ هاي نسبتا بلندي دارند که طول آن گاهي از 45 سانتي متر تجاوز مي_کند و از ماده ها که غالبا فاقد شاخ هستند  متمايز هستند، در فصل تابستان موها کوتاه و شني رنگ و در زمستان موها بلند تر و متمايل به قهوه_اي هستند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

آهوان دشت سهرين وحکايت چشمان نگران جيران

آهوان دشت سهرين وحکايت چشمان نگران جيران
خروج

گروه سيري در استان ها: دشت سهرين از ديرباز مامن و خاستگاه گونه هاي مختلف جانوري بوده، گونه هايي کمياب همانند آهوي دشت سهرين، جيران و خرس قهواي که همواره در معرض خطرانقراض قرار دارند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها