عصر آذربایجان

گزارش خبر

جاي خالي توسعه صنايع تبديلي کشاورزي در زنجان

جاي خالي توسعه صنايع تبديلي کشاورزي در زنجان

1402/03/21

گروه اقتصادي: صنايع تبديلي در بخش کشاورزي موجب ايجاد ارزش افزوده بيشتر و ارتقاي بهره‌وري مي‌شود ولي با وجود برخي فعاليت‌ها، همچنان جاي توسعه اين صنايع در استان زنجان خالي است.

گروه اقتصادي: صنايع تبديلي در بخش کشاورزي موجب ايجاد ارزش افزوده بيشتر و ارتقاي بهره‌وري مي‌شود ولي با وجود برخي فعاليت‌ها، همچنان جاي توسعه اين صنايع در استان زنجان خالي است.
بخش کشاورزي در استان زنجان اهميت ويژه‌اي دارد و بيش از 32 درصد سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده در حاليکه ميانگين سهم اشتغال کشور در اين بخش 18 درصد است.
استان زنجان با 1.3 درصد مساحت کل کشور حدود 840 هزار هکتار عرصه هاي مناسب کشاورزي دارد که معادل پنج درصد اراضي کشاورزي کشور است.
بخش کشاورزي در استان زنجان حدود 100 هزار بهره‌بردار دارد که به توليد انواع محصولات زارعي و باغي مشغول هستند.
ارتقاي ارزش افزوده در بخش کشاورزي استان از جمله دغدغه هاي عمده اين حوزه در استان زنجان است که در توجه به صنايع تبديلي نقش مهمي دارد. صنايع تبديلي شامل مجموعه فعاليت هاي صنعتي مرتبط با فرآوري محصولات کشاورزي از طريق تغييرات فيزيکي، شيميايي، ذخيره‌سازي، بسته بندي و توزيع است. صنايع تبديلي و تکميلي کشاورزي مهمترين مولفه در جلوگيري از ضايعات محصولات کشاورزي، ايجاد ارزش افزوده در اين بخش، افزايش سطح درآمد روستاييان و بالا بردن بهره‌وري در فعاليت هاي کشاورزي به شمار مي رود.
بي توجهي به صنايع تبديلي در بخش کشاورزي، خسارت بار است
عضو هيات علمي گروه علوم و صنايع غذايي دانشگاه زنجان گفت: خطر کاهش مواد غذايي و همچنين افزايش روز افزون جمعيت و ترس از جايگزين نشدن مواد غذايي، توجه کارشناسان و کشاورزان را به استفاده از فناوري و روش هاي جديد براي فرآوري مواد غذايي معطوف کرده است.
علي گنجلو با بيان اينکه در اين راستا، ايجاد و گسترش صنايع تبديلي و تکميلي گامي مهم در جهت نيل به امنيت غذايي و توسعه پايدار کشاورزي است، افزود: توسعه صنايع تبديلي و تکميلي کشاورزي با جلوگيري از ايجاد ضايعات محصولات کشاورزي و همچنين ايجاد ارزش افزوده مي تواند نقش مهمي در افزايش بهره وري و امکان صادرات محصولات بخش کشاورزي و همچنين ارتقاي امنيت غذايي ايفا نمايد. وي خاطرنشان کرد: متاسفانه ايران جزو کشورهاي پيشرفته در صنايع تبديلي و تکميلي بخش کشاورزي محسوب نمي‌شود که اين امر مي تواند خسارات فراواني را متوجه کشورمان سازد.
گنجلو گفت: در حال حاضر توسعه صنايع تبديلي و تکميلي با تاکيد بر استفاده از فناوري‌هاي نوين براي تطابق توليدات با استانداردهاي جهاني به منظور عرضه در بازارهاي داخلي و خارجي با توجه به ظرفيت‌هاي موجود در بخش کشاورزي لازم و ضروري است.
فعاليت 180 واحد صنايع تبديلي کشاورزي در استان زنجان
مدير صنايع تبديلي و غذايي جهاد کشاورزي استان زنجان از فعاليت 180 واحد صنايع تبديلي کشاورزي فعال در اين استان خبر داد و گفت: مجموع سرمايه گذاري ها انجام شده در اين واحدها، حدود هزار ميليارد تومان است.
مظفر يوسفي پور افزود: فعاليت اين واحدها براي 2 هزار و 82 نفر در استان شغل ايجاد کرده است.
وي گفت: از 180 واحد فعال صنايع تبديلي کشاورزي در استان زنجان، 51 واحد در زمينه محصولات باغي مثل زيتون و کشمش، 26 واحد در زمينه صنايع تبديلي محصولات دامي مثل کشتارگاه و قطعه بندي و بسته بندي گوشت، 67 واحد در زمينه محصولات زراعي مثل بسته بندي حبوبات و پوسته گيري غلات، 18 واحد در زمينه انبار محصولات و 16 واحد نيز در زمينه توليد خوراک فعاليت دارند.
وي ادامه داد: ظرفيت اسمي اين واحدها بر اساس پروانه هاي صادره، يک ميليون و 129 هزار تن و ميزان جذب ماده خام(محصولات کشاورزي فرآوري نشده) آنها يک ميليون و 500 هزار تن است.
يوسفي پور با بيان اينکه جهت گيري توسعه صنايع تبديلي در استان بر اجراي طرح هاي بزرگ مقياس متمرکز است، افزود: در اين راستا جذب چند سرمايه گذار براي توليد رب گوجه فرنگي، فرآوري سيب زميني و توليد مواد غذايي در مناطق مختلف استان عملياتي شده است.
وي اظهار کرد: با سرانجام رسيدن احداث اين واحدها و فعاليت آنها، ميزان جذب مواد خام کشاورزي مثل گوجه فرنگي و سيب زميني در استان افزايش مي يابد و ديگر اين محصولات روي دست نمي ماند.
مدير صنايع تبديلي و غذايي جهاد کشاورزي استان زنجان همچنين از صدور جواز تاسيس براي احداث 439 واحد صنايع تبديلي جديد در اين استان خبر داد و گفت: ميزان سرمايه گذاري هاي پيش بيني براي اين طرح ها در مجموع بيش از 2 هزار ميليارد تومان و ظرفيت اشتغالزايي آنها نيز بيش از پنج هزار نفر برآورد شده است.
بستر براي سرمايه گذاري در صنايع تبديلي زنجان فراهم است
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار زنجان با بيان اينکه توسعه صنايع تبديلي جزو اولويت هاي استان در جذب سرمايه گذاري ها است، گفت: محصولات زيتون، سيب زميني، زردآلو و کشمش در زنجيره هاي راهبردي استان ديده شده است.حسين محمدي با بيان اينکه بستر براي سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي در صنايع تبديلي استان زنجان فراهم است، اظهار کرد: براي اين منظور زيرساخت هاي لازم همچون تامين زمين و فضا در شهرک هاي صنعتي اختصاصي استان مهيا است. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،محمدي از جذب سرمايه‌گذار گذار براي صنايع تبديلي پايين دستي محصول سيب زميني در خدابنده خبر داد و گفت: سال گذشته در فروش بخشي از سيب زميني هاي توليد شده در اين منطقه مشکلاتي ايجاد شد که با توسعه صنايع تبديلي مربوط به سيب زميني شاهد حل آنها تا حد قابل توجهي خواهيم بود. وي خاطرنشان کرد: در زمينه محصولاتي مثل زيتون طارم و زردآلوي ماهنشان نيز جاي صنايع تبديلي در حد نياز، خالي است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها