آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند پاسخگوی نیاز تربیتی 12میلیون دانشآموز باشد
آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند پاسخگوی نیاز تربیتی 12میلیون دانشآموز باشد
1401/08/11
عصر آذربایجان-- معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه به تنهایی نمیتواند پاسخگوی نیاز تربیتی 12میلیون دانشآموز باشد، گفت: بنابراین نهادهای فرهنگی، رسانهها، خانواده و جامعه باید به ما کمک کنند.
عصر آذربايجان-- معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه اين وزارتخانه به تنهايي نميتواند پاسخگوي نياز تربيتي 12ميليون دانشآموز باشد، گفت: بنابراين نهادهاي فرهنگي، رسانهها، خانواده و جامعه بايد به ما کمک کنند.
چهارمين جلسه شوراي آموزش و پرورش ظهر امروز با حضور معاون وزير آموزش و پرورش و مسئولان استاني در سالن جلسات پيامبر اعظم (ص) استانداري زنجان برگزار شد.
لازم به ذکر است روساي آموزش و پرورش شهرستانها و فرمانداران از طريق ارتباط تصويري و ويدئو کنفرانس با جلسه ارتباط برقرار کرده بودند. پس از ارائه گزارشات مسئولان استاني در رابطه با فعاليتهاي صورت گرفته در زمينه مدارس و مراکز غيردولتي در استان زنجان ، نوبت به بيانات معاون وزير آموزش و پرورش رسيد.
احمد محمودزاده معاون وزير و رئيس سازمان مدارس و مراکز غيردولتي و توسعه مشارکتهاي مردمي وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به عنوان يک سند بالادستي و بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي تاکيد بسيار زيادي بر اهميت نيروي انساني در ساختار جمهوري اسلامي ايران دارند پس وزارت آموزش و پرورش مکلف است که نيروي انسانيِ تراز انقلاب اسلامي تربيت نمايد. باتوجه به گستردگي امر تربيت، وزارت آموزش و پرورش به تنهايي نميتواند پاسخگوي نيازهاي تربيتي حدود 12 ميليون دانش آموز باشد فلذا نيل به اين هدف در پرتو همکاري با نهادهاي فرهنگي، رسانهها، خانواده و جامعه محقق خواهد شد.
وي در رابطه با اهداف تشکيل شوراي آموزش و پرورش گفت: نقش شوراي آموزش و پرورش که سابقه تشکيل آن به سال 1372 برميگردد علي رغم ضعفها و کاستيها که نياز به بازبيني جدي دارد تبيين اين مسئله است که امر آموزش و پرورش در گرو عزم جمعي و اقدام گروهي ارکان مختلف جامعه از جمله ارگانهاي دولتي است؛ همچنين اين شورا ميکوشد با خرد جمعي راهکارهايي در مقابله با چالش هاي پيش روي امر تربيت ارائه دهد.
معاون وزير و رئيس سازمان مدارس و مراکز غيردولتي و توسعه مشارکتهاي مردمي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اتفاقات اخير در کشور بيان کرد: دشمنان ما پس از شکستهاي متمادي در حوزه جنگ سخت، ميدان نبرد جديد را در بخش نرم دنبال ميکند و ميکوشد با نفوذ در حوزه فرهنگ و جامعه دانشگاهي و دانش آموزي ، سعي در زدودن عفت و حيا در وهله اول را دارد و در نهايت خواهان حذف دين از جامعه و نظام است. به رغم اينکه سياست گذاري آموزش و پرورش سعي در جلوگيري از وابستگي محصلان به فضاي مجازي را داشت لکن با شيوع ويروس کرونا و مجازي شدن آموزشها بستر مناسب جهت رخنه به اذهان فراهم آمد که درک نسل جوان و نوجوان از پديده ها و مقولات از اين بستر ناشي و عملا دست نظارتي وزارت خانه نيز در کنترل اين فضا بسته شد.
وي ادامه داد: بايد قرارگاههاي اجرايي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش در تمام استانها تشکيل شود که طبق فرمايش مقام معظم رهبري (مدظلهالعالي) اين سند ، نسخه شفابخش نظام تعليم و تربيت است. همچنين در اين وزارتخانه کوشيدهايم در محلي که دولت به طور مستقيم توانايي ارائه آموزش با کيفيت مطلوب را ندارد، تحت حاکميت آموزش و پرورش اين امر به ساختار هاي غير دولتي و هيئت امنايي واگزار شود.
پس از پايان سخنان رئيس سازمان مدارس غير دولتي ، محسن افشارچي استاندار زنجان خاطر نشان کرد: در حوزه آموزش غيرانتفاعي عقب ماندگيهاي زيادي داريم که بخشي از اين عقب افتادگيها بايد از طريق اعمال حاکميت قاطع آموزش و پرورش مرتفع شود.
وي افزود: در آستانه سيزدهم آبان ، روز ملي استکبار ستيزي ما بايد براي دانش آموزان جايگاهمان را به عنوان کشوري که سابقاً سلطه پذير بوده که حالا با فاصله از آن سابقه، نه ميخواهيم سلطه پذير باشيم نه سلطهگر تبيين کنيم. دانش آموز ما بايد انديشه تمدني جمهوري اسلامي را درک نمايد که بتواند با ما همراه شود.
منبع :