عصر آذربایجان

گزارش خبر

سر در دانشگاه اروميه - دوره قاجار

سر در دانشگاه اروميه - دوره قاجار

1396/05/22

گروه تاريخي: اين باغ در دوره قاجار قبلا محل قلعه صاحب لر بوده که توسط دکتر کاکران خريداري و در سال 1878ميلادي در ان مدرسه عالي طب احداث گرديد. اين باغ 15 هکتار مساحت داشت.

 نگاهي به تاريخچه دانشگاه اروميه
دانشگاه اروميه به عنوان يک مرکز آموزش عالي در استان آذربايجان غربي ابتدا در قالب آموزشکده در يک باغ 15 هکتاري در مسير جاده بند به رياست آقاي مهندس شيباني در سال 1344 تاسيس گرديد. در آن زمان تعداد اعضاي هيأت علمي بسيار محدود بوده و در هر دوره تعداد 20 الي 30 نفر دانشجو براي آموزش در علوم کشاورزي پذيرفته و با درجه کارداني فارغ_التحصيل مي شدند.
دانشجوياني که مايل بودند مي توانستند تا درجه کارشناسي در دانشکده کشاورزي کرج وابسته به دانشگاه تهران به تحصيلات خود ادامه دهند.
در سال 1348 موافقت نامه اي بين بنياد خاور نزديک و وزارت فرهنگ وقت جهت افزايش دوره دانشکده از دو سال به چهار سال به امضاء رسيد و آقاي دکتر جعفر راثي رياست دانشکده را عهده دار شده ، در اين بين نمايندگان بنياد خاور نزديک تهيه کتب آموزشي به زبان انگليسي و تجهيزات آزمايشگاهي براي دوره چهارساله دانشکده کشاورزي و دامپزشکي را به عهده گرفت.
گرايشهاي آموزشي شامل رشته هاي کشاورزي ، دامپروري و اقتصاد خانه بود که با پايه گذاري پنج گروه آموزشي شامل علوم پايه  علوم گياهي، علوم دامي، مهندسي کشاورزي و آموزش روستايي حمايت مي شد. کتابخانه مرکزي دانشکده به سرعت با کتابهاي منتخب تجهيز و تعداد دانشجويان جديدالورود به 150 نفر در سال رسيد. در آغاز همکاري بنياد خاور نزديک با دانشکده کشاورزي و دامپروري  مزرعه وسيعي در نازلو واقع در حومه شهر اروميه به وسعت 400 هکتار خريداري شد.
پرديس نازلو در 11 کيلومتري مسير جاده مرز سرو با ترکيه و با فاصله 19 کيلومتري از پرديس شهر قرار داشت. در ابتدا ساختمان هاي دامپروري جهت نگهداري گاو وگوسفند و ماکيان به منظور آموزش عملي دانشجويان و با سرپرستي متخصصين بنياد خاور نزديک احداث شد.
لازم به ذکر است که يک دانشکده پزشکي  87 سال قبل از تاسيس آموزشکده کشاورزي اروميه و 56 سال قبل از تاسيس دانشگاه تهران  در سال 1257 شمسي در محل باغ 15 هکتاري فوق الذکر، توسط يک ايراني آمريکايي الاصل  بنيانگذاري شد. آقاي دکتر ژوزف کاکران که خود متولد اروميه بود ، تحصيلات پزشکي را در نيويورک آمريکا گذرانده و سپس با مدرک دکترا به اروميه بازگشت .
دانشکده پزشکي اروميه در طي پنج دوره پنج ساله و به مدت 27 سال فعاليت خود، جمعاٌ 26 پزشک ايراني را تربيت و فارغ التحصيل نموده و تحويل جامعه آن روز داده است. بنا بر شواهد موجود، قبل از آن تاريخ، فقط سه پزشک در اروميه مشغول طبابت بوده اند.
هم اکنون يکي از نمونه هاي گواهينامه دو زبانه فارغ التحصيلي در سال 1277 که مظفرالدين شاه قاجار خود شخصاً همراه با دکتر کاکران امضا کرده و به فارغ التحصيلان اهداء نموده اند در اين دانشگاه موجود مي باشد بدين ترتيب تاسيس آموزشکده کشاورزي اروميه در سال 1344دقيقاً شصت سال بعد از تعطيلي دانشکده پزشکي اروميه که به علت فوت دکتر کاکران پيش آمده، اتفاق افتاده است. به دنبال تاسيس دانشکده کشاورزي و دامپروري اروميه  دانشکده هاي دامپزشکي و علوم در راستاي توسعه کمي و کيفي دانشگاه در سال 1356 افتتاح شدند که منجر به تاسيس دانشگاه اروميه گرديد. پس از آن فعاليت گسترده اي براي توسعه پرديس نازلو به عمل آمد که به تدريج و به نوبت هر سه دانشکده فوق الذکر به پرديس نازلو انتقال يافتند.  لازم به توضيح است که در سال 1359 دانشکده پزشکي نيز در دانشگاه اروميه تاسيس شده و تا سال 1364 به فعاليت خود ادامه داد و سپس در نتيجه تغييراتي که در سطح وزارت پيش آمد از دانشگاه اروميه جدا گرديد.
دانشگاه اروميه پس از آن با افتتاح دانشکده ادبيات و علوم انساني در سال 1367 و دانشکده فني در سال 1370 توسعه بيشتري يافت و در سال تحصيلي94-93 با داشتن 11 دانشکده و مرکز آموزش عالي، 5 پژوهشکده و مرکز مطالعاتي، تحقيقاتي و خدماتي، پرديس دانشگاهي، مرکز آموزش زبان، مرکز نيمه حضوري، مرکز رشد، موزه تاريخ طبيعي و با بيش از17000 نفر دانشجو( روزانه ، شبانه و نيمه حضوري )،532  نفر هيأت علمي و بورسيه و637 نفر کادر اداري به فعاليت آموزشي و تحقيقاتي خود ادامه مي دهد.
دانشگاه اروميه به عنوان يک مرکز آموزش عالي در استان آذربايجان غربي ابتدا در قالب آموزشکده در يک باغ 15 هکتاري در مسير جاده بند به رياست آقاي مهندس شيباني در سال 1344 تاسيس گرديد. در آن زمان تعداد اعضاي هيأت علمي بسيار محدود بوده و در هر دوره تعداد 20 الي 30 نفر دانشجو براي آموزش در علوم کشاورزي پذيرفته و با درجه کارداني فارغ_التحصيل مي شدند.دانشجوياني که مايل بودند مي توانستند تا درجه کارشناسي در دانشکده کشاورزي کرج وابسته به دانشگاه تهران به تحصيلات خود ادامه دهند.در سال 1348 موافقت نامه اي بين بنياد خاور نزديک و وزارت فرهنگ وقت جهت افزايش دوره دانشکده از دو سال به چهار سال به امضاء رسيد و آقاي دکتر جعفر راثي رياست دانشکده را عهده دار شده ، در اين بين نمايندگان بنياد خاور نزديک تهيه کتب آموزشي به زبان انگليسي و تجهيزات آزمايشگاهي براي دوره چهارساله دانشکده کشاورزي و دامپزشکي را به عهده گرفت.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

سر در دانشگاه اروميه - دوره قاجار

سر در دانشگاه اروميه - دوره قاجار
خروج

گروه تاريخي: اين باغ در دوره قاجار قبلا محل قلعه صاحب لر بوده که توسط دکتر کاکران خريداري و در سال 1878ميلادي در ان مدرسه عالي طب احداث گرديد. اين باغ 15 هکتار مساحت داشت.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها