عصر آذربایجان

گزارش خبر

اعتبارات پروژه‌هاي درماني اردبيل در سربالايي تورم نفس بريد

اعتبارات پروژه‌هاي درماني اردبيل در سربالايي تورم نفس بريد

1402/04/11

گروه گزارش:به رغم تامين 90 درصد اعتبارات حوزه بهداشت اردبيل، پروژه‌هاي مصوب در سفر استاني دولت به اين استان به دليل تورم و چالش کاهش ارزش ريالي همچنان نيازمند رفع موانع جذب اعتبار است.

گروه گزارش:به رغم تامين 90 درصد اعتبارات حوزه بهداشت اردبيل، پروژه‌هاي مصوب در سفر استاني دولت به اين استان به دليل تورم و چالش کاهش ارزش ريالي همچنان نيازمند رفع موانع جذب اعتبار است.
 برنامه سفرهاي استاني رئيس جمهور و اعضاي کابينه، سنتي بود که سنگ بناي آن از دولت نهم نهاده شد و با تاکيد رهبر معظم انقلاب به انجام آن به يک رويه براي دولت‌مردان مبدل شد. اين روند با شيوع کرونا همانند بسياري از امور تقريباً کمرنگ شد اما بار ديگر با روي کار آمدن دولت سيزدهم دوباره جان گرفت.
در دولت سيزدهم اراده قوه مجريه براي اتخاذ تصميمات در خارج از پايتخت با هدف احياي اميد در جامعه و قرار گرفتن دولت در جريان مشکلات مردم فزوني يافته و طبق اظهارات رئيس جمهور، دولت در تلاش است بر اساس اولويت‌ها در راستاي جهش توليد، رونق اقتصادي و اشتغالزايي، شفاف و تأثيرگذار عمل کند.براين اساس اردبيل يکي از مقاصد سفر رئيس جمهور در دولت سيزدهم بود. سفر به اين استان در روز 30 مهرماه 1400 انجام شد. دولت سيزدهم در اين سفر رهاورد قابل توجهي براي استان به ارمغان آورد و در مجموع 100 طرح در حوزه‌هاي مختلف به تصويب هيئت دولت رسيد.
اکنون با گذشت بيش از يک سال و نيم از سفر هيئت دولت به اين استان، برخي ادارات موفق به تحقق صد درصدي مصوبات سفر رياست جمهوري شده اند اما برخي هنوز در مراحل مقدماتي و بدون دريافت حتي ريالي از اعتبارات مصوب شده باقي مانده اند.
در اين ميان بهداشت و درمان يکي از حوزه‌هاي بسيار مهم استان به شمار مي‌رود چراکه طي سال‌هاي اخير در حوزه سلامت به‌خصوص افزايش فضاي درماني اردبيل با کمبود و محروميت‌هايي مواجه بوده است که در دولت سيزدهم رفع اين کمبودها به‌خصوص در مناطق محروم مي‌بايست دنبال شود.
بنا بر گفته مسئولان استاني، علوم پزشکي اردبيل در اين دوره از سفرهاي استاني نزديک به 30 مصوبه در اين حوزه وجود داشت که از آن جمله مي‌توان به افزايش فضاهاي آموزشي، اخذ اعتبارات لازم براي کتابخانه مرکزي، خدمات رفاهي براي مراکز آموزشي درماني، تأمين منابع جهت تجهيزات در حوزه دياليز و قلب، ناباروري، ماموگرافي، دستگاه طب هسته‌اي، تکميل مسکن متخصصين، تکميل انبار دارويي اشاره کرد.
انتظار براي ارائه تضمين نامه براي تکميل بيمارستان مشگين‌شهر
علي محمديان اردي، رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان اردبيل ، در رابطه با آخرين وضعيت تحقق مصوبات سفر رياست جمهوري در حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: بند اول مصوبات در ارتباط با وزارت بهداشت مربوط به تکميل بيمارستان وليعصر مشگين‌شهر بود که کمبود تخت و براي تکميل نياز به مجوز داشت.
وي با بيان اينکه طبق مصوبات بايد 119 تخت به اين بيمارستان اضافه مي‌شد، افزود: بر اساس پيش بيني‌ها براي اين پروژه 200 ميليارد تومان در مهر ماه 1400 از محل ماده 56 وام بانکي در نظر گرفته شده بود که نهايتاً پس از مکاتبات بسيار توسط هيئت مديره بانک تصويب شد اما هنوز در اختيار پيمانکار قرار نگرفته است.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان بيان کرد: مقرر شده بود سازمان برنامه و بودجه نسبت به تسريع در صدور مجوز ماده 23 اقدام و آن را در پيوست يک قانون بودجه سال 1401 درج کند که متأسفانه با تغيير رئيس سازمان برنامه و بودجه صدور مجوز به تأخير افتاد و همچنان در انتظار تضمين نامه براي تکميل پروژه هستيم.
تکميل بيمارستان نجف زاده به راه و شهرسازي واگذار شدرئيس دانشگاه علوم پزشکي با بيان اينکه بند دوم مصوبه مربوط به تکميل بيمارستان 500 تختخوابي نجف زاده اردبيل بود، افزود: مقرر شده بود در سال 1400 حدود 300 ميليارد تومان از محل تهاتر ملک در استان به اين پروژه اختصاص يابد که پس از بررسي دقيق متوجه شديم ملکي در دانشگاه وجود ندارد که به فروش برسد و بخشي از بودجه لازم را تأمين کند.وي به اختصاص 300 ميليارد تومان از طريق سازمان برنامه و بودجه براي اين پروژه اشاره کرد و گفت: طي اعتبارات سنواتي سال 1401 حدود 87 ميليارد تومان براي اين پروژه در جدول بودجه درج شده بود اما مجري سازمان مسکن و راه و شهرسازي بود که دي ماه 1401 براي تکميل بودجه 38 ميليارد تومان از طريق سازمان بودجه به مسکن و راه و شهرسازي داده شده است اما همچنان آمار دقيقي از تکميل اين پروژه نداريم.
90درصد تأمين اعتبار تحقق يافته است
محمديان اردي به تکميل مراکز بهداشتي و درماني و خانه‌هاي بهداشت اشاره کرد و افزود: مقرر شده بود براي اين پروژه 75 ميليارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي و استان به نسبت مساوي تخصيص يابد که 90 درصد تأمين اعتبار تحقق يافته است و پروژه‌ها در حال تکميل هستند.وي با بيان اينکه 10 ميليارد تومان توسط وزارت نفت به اين پروژه اختصاص يافته بود، گفت: با مشخص شدن پروژه‌ها و همزمان با پيشرفت فيزيکي اعتبار پرداخت مي‌شود و مشکلي در اين رابطه وجود ندارد اما علي رغم جلسه‌هاي برگزار شده هنوز در انتظار پرداخت اعتبار درنظرگرفته شده از طريق ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) هستيم.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان اردبيل افزود: براي تکميل 21واحد خانه‌هاي پزشک استان مقرر شده بود 10 ميليارد تومان در سال 1400 توسط ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) تخصيص يابد که نزديک به 55درصد متوسط استان مسکن متخصصين پيشرفت داشت.محمديان اردي با اشاره به وظايفي که به ستاد فرمان امام تکليف شده خاطرنشان کرد: متأسفانه در زمان مقرر اين اعتبار از طريق ستاد فرمان امام تأمين نشد و اگر اکنون براي تأمين اعتبار دست به کار شوند بيشتر از 40 درصد اعتبار نياز دارند.
اما از تمام اين طرح‌ها و مسائل اگر بگذريم تا زمان سفر دوم رياست جمهوري به استان اردبيل زمان اندکي باقي مانده که علي رغم عدم همکاري برخي ارگان‌ها و وعده‌هاي داده شده همچنان پروژه‌هاي زيادي براي افتتاح و بهره‌برداري کامل چشم به حمايت قوي دولت دوخته‌اند.
موانع موجود براي جذب مصوبات رفع شود
محمديان اردي، رئيس دانشگاه علوم پزشکي اردبيل با بيان اينکه انتظار داريم دولت قبل از نوشتن مصوبات از منابع آن اطمينان حاصل کند، گفت: اراده و همت لازم براي اجرايي کارها وجود دارد ولي تمهيدات کافي نيست.
وي افزود: لازم است موانع موجود براي جذب اعتبارات رفع شود چرا که ارزش ريالي ترسيم شده پروژه براي آن مقطع زماني است و اين را در نظر بگيرند که اگر در زمان لازم اعتبارات تأمين مي‌شد پروژه تکميل مي‌شد و به بهره برداري مي‌رسيد.
 اردبيل جزو پنج استان برتر در جذب اعتبارات سفر است
اين اظهارات در حالي است که رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان اردبيل پيش از اين گفته بود: »از محل مصوبات سفر رئيس جمهور و تعهدات سازمان برنامه و بودجه نيز تا سقف 94,5 درصد جذب اعتبارات را شاهد بوديم.«
داود شايقي اضافه کرد: براي پروژه راه آهن اردبيل يک هزار و 321 ميليارد تومان تخصيص يافت در حالي که اعتبار مصوب آن 488 ميليارد تومان بوده که اين رقم 2,7 دهم برابر اعتبار تخصيص يافته است.
وي بيان کرد: محور اردبيل - مشگين شهر 485 ميليارد تومان و تونل حيران، همچنين محور سرچم 851 ميليارد تومان تخصيص را شاهد بوديم که 4,4 برابر اعتبارات پيش بيني شده است.شايقي در ادامه سخنان خود اظهار کرد: براي جاده کلور - درام نيز چهار برابر متوسط اعتبارات تصويبي منابع مالي جذب شده و محور گرمي به بيله سوار نيز تا پنج برابر اعتبار مصوب منابع جذب شده است.وي تصريح کرد: براي پروژه شبکه خدا آفرين 132 درصد تخصيص و ديگر پروژه‌هاي اولويت دار استان نيز در مجموع منابع خوبي حتي بالاتر از اعتبارات پيش بيني شده جذب و تخصيص اعتبارات را شاهد بوديم.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان اردبيل با بيان اينکه از محل سفر رئيس جمهور منابع خوبي به استان اختصاص يافته است، اضافه کرد: بر اساس آخرين ارزيابي‌ها استان اردبيل جز پنج استان برتر کشور در جذب اعتبارات عمراني و زيربنايي سفر رئيس جمهور بوده است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،کلام آخر اينکه همچنان تيم سفرهاي استاني دولت با قدرت در حال بررسي است تا با عزم جدي و سرکشي به نقاط مختلف کشور از نزديک در جريان مسائل و مشکلات مردم و آخرين وضعيت ثمرات و نتايج محقق شدن مصوبات سفر رياست جمهوري قرار بگيرند و اميد مي‌رود مسئولان استاني اردبيل نيز تا زمان فرا رسيدن دور دوم سفر هيئت دولت به استان با همتي راسخ براي جذب مصوبات تلاش کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها