عصر آذربایجان

گزارش خبر

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان خبر داد

پيش بيني توليد 35 کيلوگرم زعفران در آذربايجان غربي

1396/09/01

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان‌غربي از پيش بيني توليد 35 کيلوگرم زعفران در استان خبر داد و گفت: امسال 11 هکتارازاراضي زراعي آذربايجان غربي زير کشت زعفران رفته است.

به گزارش عصرآذربايجان، عبداله فتح اله زاده با اعلام اينکه هزينه لازم براي کشت يک هکتار زعفران 300 ميليون ريال است، اظهارکرد: در سال‌هاي بعدي هزينه‌ها بيشتر شامل هزينه‌هاي نگهداري از جمله کنترل علف‌هاي هرز و آبياري در حد يک يا دو نوبت بوده و حدود 10 ميليون ريال به هزينه برداشت اضافه مي شود که با توجه به ميزان محصولات اين ميزان متفاوت خواهد بود.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان‌غربي بيشترين سطح زير کشت زعفران را مربوط به اروميه در حدود چهار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: زعفران در شهرستان‌هاي مياندوآب، سردشت، پيرانشهر، خوي، چالدران، اروميه، نقده و شاهين ‌دژ کشت مي‌شود.
وي خاطرنشان کرد: علاوه بر شهرستان‌هاي نام‌برده در ساير شهرستان‌هاي آذربايجان‌غربي هم ظرفيت کشت زعفران وجود دارد و در حال حاضر در اروميه، اشنويه، مياندوآب، مهاباد، بوکان، پيرانشهر و نقده امکان کشت زعفران وجود داشته و در ساير شهرستان‌ها ميکروکليماهايي براي اين کار وجود خواهد داشت.
فتح اله زاده با بيان اينکه با توجه به اينکه مناطق کشت زعفران به صورت منطقه اي از سوي مرکز تحقيقات کشاورزي استان اعلام نشده، افزود: بنابراين به دليل هزينه اوليه بالا و به احتمال ريسک فعلا تسهيلاتي از سوي جهاد کشاورزي به کشاورزان پرداخت نشده و بيشتر راهنمايي‌هاي فني در زمينه کشت و بررسي‌هاي سازگاري است.
اين مسئول به نحوه خريد و فروش زعفران در استان اشاره کرد و متذکر شد: جهاد کشاورزي هيچ گونه دخالتي در خريد و فروش محصول توليدي زعفران نداشته و توليدکنندگان خود به صورت مستقيم نسبت به عرضه محصول اقدام مي‌کنند اما در زمينه کشت راهنمايي‌هاي لازم براي تهيه پياز سالم هماهنگي لازم با استان‌هاي عمده توليد پياز انجام مي‌گيرد.
وي با بيان اينکه گياه و پياز زعفران داراي آفت‌هايي است، تصريح کرد: نوعي زنبور که از گل‌هاي زعفران استفاده مي‌کند و انواع جوندگان که از پياز زعفران استفاده مي‌کنند از آفات زعفران در اين منطقه هستند و با توجه به اينکه پياز زعفران عمدتا از استان خراسان به اين استان انتقال مي‌يابد بايد پيازهاي سالم و عاري از آفات و بيماري‌ها با هماهنگي حفظ نباتات خريداري شود.
فتح اله زاده با اشاره به روند رو به رشد کشت زعفران در آذربايجان غربي، ابراز کرد: کشت زعفران از پنج سال پيش در استان رواج يافته و اغلب در قطعات کوچک صد متري تا 1 هزار متري کشت شده و طبق آمارها روند کشت زعفران در استان رو به رشد است.
وي به هدف ‌گزاري براي کشت وسيع زعفران در آذربايجان‌غربي اشاره و تصريح کرد: در حال حاضر توسعه اين محصول در حد بررسي سازگاري بوده و در صورت تائيد کشت در سطح وسيع در مناطق مختلف قابل توسعه خواهد بود و از طرفي با توجه به کم‌آب بودن؛ اين گياه يگي از گونه‌هاي اميدبخش براي توسعه در استان و موثر در حفظ و احياي درياچه اروميه خواهد بود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان خبر داد

پيش بيني توليد 35 کيلوگرم زعفران در آذربايجان غربي
خروج

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان‌غربي از پيش بيني توليد 35 کيلوگرم زعفران در استان خبر داد و گفت: امسال 11 هکتارازاراضي زراعي آذربايجان غربي زير کشت زعفران رفته است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها