عصر آذربایجان

گزارش خبر

لزوم اجراي طرح هاي تحقيقاتي براي حفاظت از خاک در استان

لزوم اجراي طرح هاي تحقيقاتي براي حفاظت از خاک در استان

1396/10/11

گروه گزارش: اجراي طرح هاي پژوهشي و تحقيقاتي براي حفاظت از خاک در استان ضروري است و براي تحقق اين امر بايد بودجه و اعتبارتحقيقاتي ويژه اي توسط مسئولان تخصيص يابد و اهتمام ويژه اي در اين راستا صورت گيرد.

گروه گزارش: اجراي طرح هاي پژوهشي و تحقيقاتي براي حفاظت از خاک در استان ضروري است و براي تحقق اين امر بايد بودجه و اعتبارتحقيقاتي ويژه اي توسط مسئولان تخصيص يابد و اهتمام ويژه اي در اين راستا صورت گيرد. به گزارش عصرآذربايجان، سفره اصلي غذاي انسان خاک محسوب مي شود و چنانچه خاک آلوده شود اين آلودگي مستقيما از طريق گياهان و به طور غيرمستقيم از طريق علوفه اي که توسط دام مصرف مي شود و گوشت و فرآورده هاي حيواني را آلوده مي کند به بدن انسان مي رسد و در نهايت به جرات مي توان گفت بسياري از بيماريها ريشه در خوراک ما دارند در نتيجه حفاظت از خاک موضوعي است که نيازمند توجه جدي است.
*راهکارهاي اجرايي برون رفت از مشکل فرسايش خاک در استان مدنظر قرار گيرد
مدير کل اداره منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي، رحمان وهاب زاده با اعلام اينکه استان آذربايجان غربي در سال 94 در بحث کاهش تخريب و کاهش زمين خواري رتبه نخست کشوري را به خود اختصاص داد، اظهار کرد: در بحث بيابان زدايي نيز با اجراي عمليات بيولوژيکي و تثبيت شن و ماسه ها در سطح 30 هزار هکتار ازمناطق بياباني حاشيه درياچه اروميه نيز طبق ارزيابي هاي انجام گرفته توسط ستاد احياي درياچه اروميه موفق به کسب رتبه برتر کشوري شد. وي با بيان اينکه خاک ميراث طبيعي هر کشوري است و نقش مهمي در زيست انساني و استقرار حيات جوامع بشري دارد و بخشي از زنجيره غذايي انسان از خاک است، يادآور شد: ايران جزو هفت کشور آسيايي است که بيشترين هدر رفت خاک را دارد و به طور متوسط 20 درصد کاهش سطح خاک را سالانه در کشور داريم. وي با بيان اينکه هر کشوري از خاک غفلت کند دچار مشکلات متعددي مي شود و مشکلات موجود زيست محيطي و آلودگي هوا از اين امر ناشي مي شود، ادامه داد: درصد بالاي فرسايش خاک کشور ناشي از بهره برداري ناصحيح از اراضي ملي و کشاورزي بوده و ايران دراين زمينه رتبه اول را در بين ساير کشورها را داراست. وي افزود: در اين راستا مديريت بهينه منابع آبي و خاکي ،تغيير الگوي کشت و جلوگيري از چراي بيش از حد دام ها و آگاه سازي جوامع محلي و بهره برداران بخش کشاورزي جزو مهمترين راهکارهاي اجرايي برون رفت از مشکل فرسايش خاک در استان به شمار مي روند. وي در پايان خاطرنشان کرد: در استان بيش از 700 نوع گونه مرتعي وجود دارد که در تثبيت بافت خاک موثر است و پوشش گياهان جنگلي نيز در اين راستا نقش مهمي در حفاظت از خاک دارند ولي متاسفانه در حال تخريب هستند.
*ضرورت عملياتي شدن نقشه کودي و پهنه بندي آذربايجان غربي
رئيس سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي آذربايجان غربي، امين آقايي با بيان اينکه 600 واحد گياهپزشکي در استان فعاليت داشته و در حال حاضر گياه پزشک بيکار درسطح استان وجود ندارد، اظهار کرد: لازم است که مصرف کود در استان طبق آزمون خاک و برگ انجام گيرد و نقشه کودي و پهنه بندي استان نيز در اين راستا بايد عملياتي شود. وي ترويج کشاورزي حفاظتي را براي حفاظت از خاک الزامي دانست و ادامه داد: در سالهاي اخير اعتبارات مناسبي براي تجهيز ناوگان حمل و نقل کشاورزي استان تخصيص داده شده است. وي به تاثير به سزاي اجراي کشاورزي حفاظتي در حوضه آبريز درياچه اروميه اشاره و خاطرنشان کرد: اجراي کشاورزي حفاظتي تنها الگويي است که مي تواند در حوضه آبريز درياچه موثر باشد و به حفظ رطوبت خاک ، افزايش مواد آلي خاک و کاهش هزينه ها وبهبود ساختار خاک کمک کند. رئيس سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي آذربايجان غربي ادامه داد: استقرار کشاورزي پايدار در حوضه آبريزدرياچه اروميه با آموزش بهره برداران بخش کشاورزي نيز يکي از ديگر راهکارهاي تعادل در حوزه ابريز درياچه اروميه به شمار مي رود. رئيس مرکز تحقيقات وآموزش کشاورزي و منابع طبيعي آذربايجان غربي، عباسعلي روانلو نيز بر ضرورت اجراي طرح هاي پژوهشي و تحقيقاتي براي حفاظت از خاک در استان تاکيد کرد و خواستار شد: براي تحقق اين امر بايد بودجه و اعتبارتحقيقاتي ويژه اي توسط مسئولان تخصيص يابد و اهتمام ويژه اي در اين راستا صورت گيرد. وي با بيان اينکه در زمينه خاک آلودگي هاي بسياري وجود دارد و باقي مانده هاي سموم در اين زمينه حايز اهميت است، يادآور شد: به وسيله آفت کشها آلودگيهاي بالايي مي تواند به خاک وارد شود با اين توسعه و افزايش سم فروشي ها بايد به فکر افزايش آلاينده هاي خاک بوده وسموم مسي داراي خواص آلاينده بسياري هستند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

لزوم اجراي طرح هاي تحقيقاتي براي حفاظت از خاک در استان

لزوم اجراي طرح هاي تحقيقاتي براي حفاظت از خاک در استان
خروج

گروه گزارش: اجراي طرح هاي پژوهشي و تحقيقاتي براي حفاظت از خاک در استان ضروري است و براي تحقق اين امر بايد بودجه و اعتبارتحقيقاتي ويژه اي توسط مسئولان تخصيص يابد و اهتمام ويژه اي در اين راستا صورت گيرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها