عصر آذربایجان

گزارش خبر

حذف آزمون از مدارس ابتدایی غیردولتی

حذف آزمون از مدارس ابتدایی غیردولتی

1396/11/18

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: آزمون مدارس ابتدایی غیردولتی با رویکرد تربیتی، کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان حذف می شود.

مجتبي زيني وند در شوراي مشترک معاونان اداره کل آموزش و پرورش، شوراي نظارت بر مدارس و مراکز غيردولتي، شوراي هماهنگي موسسان مدارس و مراکز آموزشي و پرورش غيردولتي و راه دور آذربايجان شرقي با اشاره به مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش مبني بر حذف آزمون از مدارس تيزهوشان، نمونه دولتي و مدارس خاص، گفت: بر اين اساس برگزاري هر گونه آزمون ورودي در پايه هفتم مدارس غيردولتي هم ممنوع مي شود.

وي خاطرنشان کرد: اضطراب قبولي در مدارس تيزهوشان همواره همراه دانش آموزان است و در صورت موفق نشدن با ياس و دلسردي از تحصيل مواجه مي شوند.
وي با بيان اينکه انتظار ما در وزارتخانه از موسسان مدارس و مراکز غيردولتي حمايت از اين تصميم است، اظهارکرد: آزمون ها و کتب کمک آموزشي تبديل به مسابقه اي به سود عده اي خاص شده بود.
زيني وند با بيان اينکه بازخورد اين تصميم تربيتي است، گفت: کودک بايد از حضور در مدرسه لذت ببرد.
وي در خصوص اخذ شهريه در مدارس غيردولتي اعلام کرد: امسال شهريه را در قالب سامانه‌اي به مدارس اعلام مي‌کنيم و همه فرايندها در قالب سامانه انجام مي‌شود که حذف قرارداد دستي بين اولياي دانش آموز و مدير مدرسه را به همراه دارد.
وي ادامه داد: کارگروه شهريه در هر منطقه تشکيل و ميزان شهريه متناسب با هزينه تمام شده تعيين مي شود.
معاون وزير از شناسنامه دار کردن مدارس غيردولتي داراي مجوز خبر داد و مراکز پيش دبستاني هم بر اساس قانون بايد از آموزش و پرورش مجوز داشته باشند.
زيني وند با اشاره به اختلاف موجود در مورد حق الزحمه کارکنان مراکز غيردولتي، گفت: موضوع در دست بررسي است و بزودي تصميم نهايي گرفته و اعلام مي شود.
وي با بيان اينکه در مورد کمک هاي مردمي به مدارس غيردولتي قانون تکليف را مشخص کرده است، اظهارکرد: اين کمک ها اجباري نيست و در عين حال سقف مصوب و مشخصي ندارد.
معاون وزير با اشاره به ميانگين سهم 14 درصدي مدارس غيردولتي در ارائه خدمات آموزشي و تربيتي به دانش آموزان کشور، گفت: فعاليت اين مدارس و جذب بخشي از دانش آموزان، موجب کاهش بار و افزايش کيفيت تحصيل در مدارس دولتي مي شود.
وي اظهارکرد: در روستاهايي که با کمبود دانش آموز و نيروي انساني مواجه هستيم، طرح خريد خدمات آموزشي و واگذاري فضاي آموزشي در قالب اجاره به متقاضيان اجرا مي شود.
مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان شرقي هم با بيان اينکه در 164 روستاي يک تا 4 نفر دانش آموز استان طرح خريد خدمات آموزشي اجرا مي شود، اظهارکرد: بسته هاي ويژه حمايتي دولت در راستاي توسعه و عدالت آموزشي است.
جعفر پاشايي با اشاره به اينکه محوريت برنامه هاي آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقي همسو با رويکرد دولت، اميد آفريني و اعتدال گرايي است، گفت: همزمان با دهه فجر امسال 50 طرح آموزشي در استان بهره برداري مي شود.
وي با اشاره به فعاليت يکهزار و 514 مدرسه و 2 هزار و 275 پيش دبستاني غيردولتي در استان آذربايجان شرقي، گفت: 153 هزار و 675 نوآموز و دانش آموز معادل 21.68 درصد دانش آموزان استان در اين مدارس تحصيل مي کنند.
پاشايي با بيان اينکه ديدگاه استان تقويت و حمايت از بخش غيردولتي و استفاده از توان مردمي است، اعلام کرد: 956 مدرس غيردولتي در سال جاري مجوز فعاليت گرفته و 379 مدرسه راه اندازي شده است.
صمد صمديان معاون پژوهش و برنامه ريزي اداره کل آموزش و پرورش آذربايجان شرقي هم با اشاره به فعاليت 46 هزار نيروي انساني در مدارس دولتي استان، گفت: با فعاليت مدارس غيردولتي از جذب 8 هزار نيرو صرفه جويي شده است.
علمي معاون فرهنگي اداره کل آموزش و پرورش استان هم با اشاره به اينکه تعدادي از مدارس غيردولتي به آئين نامه ابلاغي در مورد فعاليت يک مربي فرهنگي براي هر 60 دانش آموز عمل نمي کنند، گفت: در مورد هدايت تحصيلي در اين مدارس هم به واسطه کمبود مشاور مشکلاتي ديده مي شود.
به گزارش ايرنا، مدارس غير انتفاعي که به غيردولتي تغيير نام يافته بعد از گذشت مراحل قانوني و تاييد سازمان آموزش و پرورش، فعاليت خود را آغاز مي کنند که تمامي خدمات آن ها از جمله مکان مدرسه، مقطع تحصيلي، معلمان آموزشي و کارکنان از سوي فرد موسس معرفي تامين مي شود.
با وجود حمايت دولت از خصوصي سازي در امر علم، نظارت کافي و لازم از سوي آموزش و پرورش به مدارس غير دولتي وجود دارد.
در سال هاي قبل، از طرف آموزش و پرورش تعدادي معلم به اين مدارس معرفي مي شد که در کنار آن به فرزندان فرهنگي جهت پرداخت هزينه و شهريه، تخفيفي نيز لحاظ مي شد اما مدتي است اين طرح حذف شده و فقط در خصوص مديريت و معاون مدرسه از سوي آموزش و پرورش نظارت مي شود.
در زمان حاضر مدارس و مراکز غيردولتي به صورت ميانگين 14 درصد و با محاسبه پيش دبستاني ها در حدود 20 درصد نوآموزان و دانش آموزان کشور را تحت پوشش دارند.

منبع : ایرنا

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

حذف آزمون از مدارس ابتدایی غیردولتی

حذف آزمون از مدارس ابتدایی غیردولتی
خروج

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: آزمون مدارس ابتدایی غیردولتی با رویکرد تربیتی، کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان حذف می شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها