عصر آذربایجان

گزارش خبر

کسب و کار نجومی کنسرت‌ها در تبریز/ ترفندهای بازار سیاه در اینستاگرام

1398/04/15

تبریز، شهر مورد علاقه‌ خوانندگان کشور بخصوص تهرانی‌ها برای برگزاری‌ کنسرت‌ است. به بیان دیگر تقاضای زیاد برای شرکت در کنسرت‌‌ها بازار خوبی راه‌انداخته تا خیلی از خوانندگان تهرانی حتی بیشتر از تهران و برج میلاد در تبریز کنسرت برگزار کنند. ازطرفی برگزاری این کنسرت‌ها در تبریز مولد یک بازار سیاه‌ قوی برای فروش بلیت‌‌ و یک بازار میلیونی برای فروش خوراکی‌های قبل از کنسرت به قیمتی چند برابر است.

همه اين موارد يک شب کنسرت در شهر تبريز را به بازاري ميليوني براي برگزارکنندگان تبديل کرده‌است. سالن همايش‌هاي بين‌المللي تبريز، سالن هتل لاله‌پارک، پتروشيمي و سالن تالار چيچک محل اصلي کنسرت‌ها در شهر‌ تبريز هستند، البته در گذشته تقريبا همه کنسرت‌ها در سالن پتروشيمي برگزار مي‌شد ولي به تازگي مرکز همايش‌هاي بين‌المللي از بقيه سالن‌ها پيشي گرفته‌است. 
 
گسيل خواننده‌هاي تهراني به تبريز

ظرفيت سالن‌هاي کنسرت در شهر تبريز حدود هزار نفر است که گاهي به واسطه چيدن صندلي اضافه افزايش مي‌يابد. قيمت‌ هر صندلي نيز به‌واسطه فاصله از جايگاه بين 45 تا 95 هزار تومان است، اگر به‌صورت متوسط قيمت هر صندلي 70 هزار تومان در نظر گرفته‌ شود تنها هزينه فروش صندلي‌هاي يک سانس کنسرت حدود 70 ميليون‌ تومان است. در شهر تبريز کمتر کنسرت يک‌سانسي برگزار مي‌شود و به طور معمول کنسرت‌ها دست‌کم دوسانس دارند و با استقبال مردم به بيش از چند سانس نيز مي‌رسند .تقاضا براي خريد بليت کنسرت اکثر خواننده‌ها در شهر تبريز زياد است، ولي افرادي مانند بهنام‌باني و ماکان بند با بيشترين تقاضا همراه هستند که گاهي کنسرت آنها چند روز پشت‌سرهم تمديد مي‌شود.

خواننــــــده‌هاي جديد‌تري ماننــــــد عليرضا طليسچي و شهاب مظفري نيز که امسال براي نخستين‌بار به تبريز آمدند با تقاضاي باور نکردني رو‌به‌رو شدند و درنتيجه سانس کنسرت را تمديد کردند. خواننده‌ها و گروه‌هاي ديگري مانند ماکان‌بند، هوروش‌بند، پازل‌بند و حميد‌هيراد هم به صورت دوره‌اي هر فصل يک مرتبه در تبريز حاضر مي‌شوند و هميشه کنسرت‌ آنها دست‌کم براي يک سانس اضافه تمديد مي‌شود.خواننده‌هاي تهراني در حالي‌ حضور‌ در شهر‌ تبريز را هر چندماه يک‌بار تمديد مي‌کنند که بعضي از آنها در ساير استان‌هاي کشور‌ اصلا تقاضا ندارند و سالن‌ کنسرت‌ آنها خالي مي ماند. 
 
سود عجيب بازار سياه
 
فروش‌ بليت کنسرت‌ها اغلب از طريق دو سامانه‌ي فعال و مشهور انجام مي‌شود. در اين دو سايت اين امکان وجود دارد که مشتري، صندلي خود را انتخاب کند. ولي زماني که صفحه‌فروش بليت کنسرت باز مي‌شود، تعدادي از صندلي‌ها بخصوص رديف اول و دوم غيرقابل خريد هستند، اين دو سامانه‌ به مشتري اخطار مي‌دهند که صندلي‌ها بفروش رفته‌است، درحالي‌ که حتي اگر بعنوان نخستين‌ نفر به سايت مراجعه کرده‌ باشيد‌ باز هم امکان خريد همه صندلي‌ها وجود ندارد. طرفداران يک خواننده پس از اينکه موفق به خريد صندلي‌هاي جلوي سالن نمي‌شوند يا اصلا بليت کنسرت به آنها نمي‌رسد، فقط کافي است زير آخرين پست خواننده در اينستاگرام کامنت بگذارند تا افرادي براي فروش بليت بازار سياه به دايرکت آنها پيام بدهند.

در بازار سياه صندلي‌ها 2 تا 4 برابر قيمت‌ واقعي فروخته مي‌شود و حتي امکان خريد صندلي‌هاي رديف‌ جلويي نيز وجود دارد. يعني صندلي‌هايي که امکان خريد آنها از طريق سامانه‌هاي رسمي وجود ندارد به راحتي در بازار سياه با قيمتي بالاتر عرضه مي‌شوند. براي نمونه امسال بليت رديف سوم کنسرت حميد هيراد به قيمت 350 هزار تومان در بازار سياه معامله شد، بليت آخرين کنسرت‌ بهنام‌باني نيز حدود 220 هزار تومان به فروش مي‌رسيد. فروشندگان بليت‌ کنسرت در تبريز حالا حتي پيــــج‌هاي اينستاگرام تشکيل داده‌اند و خيلي راحت بدون محدوديتي براي کار خود تبليغ مي‌کنند، البته تعدادي از اين افراد نيز فقط مردم عادي هستند که براي سود يکي دو بليت مي‌خرند و به قيمت بالاتري مي‌فروشند. 
 
بازار گران خوراکي‌هاي کنسرت
 
دو سالن‌ شلوغ ‌کنسرت تبريز در مکاني قراردارند که مغازه‌اي اطراف آنها نيست، در نتيجه ورودي سالن کنسرت فروشگاه‌ موقتي ايجاد مي‌شود که خوراکي‌هايي مانند آب‌ميوه، کيک و آب معدني عرضه مي‌کنند. کرايه اين غرفه‌ها به صورت سانسي است و گاهي شخص فروشنده براي يک سانس کنسرت بيش‌از يک ميليون‌تومان اجاره مي‌پردازد و در مقابل براي تامين اين اجاره بايد اجناس را به قيمتي بالاتر بفروشد. افرادي که براي صندلي کنسرت بين 50 تا 500 هزار تومان هزينه‌ کرده‌اند براي خريد تنقلات جلوي اين فروشگاه‌هاي موقت صف مي‌کشند و حاضرند بدون کوچک‌ترين اعتراضي يک آب‌ميوه 2 هزار توماني را به قيمت 5 هزار تومان بخرند. فروشگاه‌هاي موقت سالن‌هاي کنسرت‌ آنقدر بازدهي بالايي دارد که براي هر سانس تا 10 نفر در يک 

فروشگاه‌ کار مي‌کنند. اگر هزار نفر حاضر در کنسرت فقط هزار‌ عدد آب‌معدني با قيمت‌ دوبرابر واقعي بخرند، فروشنده‌ حدود يک ميليون و 500 هزار تومان فقط از فروش آب‌معدني سود مي‌برد. درحالي‌ که چيپس، پفک و آب‌ميوه نيز فروش بالايي در کنسرت‌هاي تبريز دارند. ناگفته نماند که موسسات در ‌بليت کاغذي فروخته شده‌ اين عبارت را درج مي‌کنند که وارد‌کردن خوراکي به سالن کنسرت ممنوع است! 

منبع : آناج

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کسب و کار نجومی کنسرت‌ها در تبریز/ ترفندهای بازار سیاه در اینستاگرام

خروج

تبریز، شهر مورد علاقه‌ خوانندگان کشور بخصوص تهرانی‌ها برای برگزاری‌ کنسرت‌ است. به بیان دیگر تقاضای زیاد برای شرکت در کنسرت‌‌ها بازار خوبی راه‌انداخته تا خیلی از خوانندگان تهرانی حتی بیشتر از تهران و برج میلاد در تبریز کنسرت برگزار کنند. ازطرفی برگزاری این کنسرت‌ها در تبریز مولد یک بازار سیاه‌ قوی برای فروش بلیت‌‌ و یک بازار میلیونی برای فروش خوراکی‌های قبل از کنسرت به قیمتی چند برابر است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها