عصر آذربایجان

گزارش خبر

بازخواني وقايع تاريخي بهمن‌ماه تبريز

1398/11/15

گروه گزارش: آذربايجان، به ويژه تبريز همواره به اولين بودن و پيشگام بودن در تاريخ ايران عزيز شهره بوده است.

1بهمن 1320 - زادروز استاد اسفنديار قره باغي
همه ما استاد قره باغي را با سمفوني ماندگار مرگ بر آمريکا مي‌شناسيم. استاد قره باغي موسيقيدان و رهبر ارکستر و خواننده بزرگ اوپراي ايران است.استاد به خاطر سروده‌هاي ملي جذب سازمان‌ صدا و سيما شد و ماحصل فعاليت‌هاي او در صدا و سيما نزديک به 850 سرود در زمينه دفاع مقدس و ارزش‌هاي انقلاب و ضد استکباري است.
2 بهمن 1357 - تظاهرات کم نظير مردم تبريز عليه شاه در آستانه ورود امام خميني به ايران با نزديک شدن به پيروزي انقلاب اسلامي و اعلام خبر ورود امام خميني به کشور، مردم تبريز در اطراف مجسمه‌هاي به زير کشيده‌ شده شاه، دست به تظاهرات شورانگيز زدند و تمثال بسيار بزرگي از امام خميني رحمه الله را در ساختمان شهرداري تبريز نصب کردند.
4بهمن 1291 - تبريز اولين شهر داراي تراموا يا قونقا
قرارداد احداث راه آهن طبق پيمان منعقده در اين تاريخ بين وثوق‌الدوله و نماينده بانک استقراضي روس امضاء شد.قونقا يا تراموا گونه اي از قطار شهري است که نزديک به 200 سال پيش ابتدا در اتريش و به طور همزمان در روسيه به کار افتاد و بعد ها در سراسر دنيا رايج شد.تبريز نخستين شهر ايران بود که صاحب چنين سيستم حمل و نقل شهري مي‌شد.
6 بهمن 1293 - آغاز جنگ روس و عثماني در آذربايجان
با آغاز جنگ جهاني اول و علي رغم اعلام بي‌طرفي ايران در اين جنگ، سپاه عثماني در اوايل دي ماه وارد آذربايجان شد و پس از تجاوز عثماني، دولت روسيه نيز قواي خود را ‌وارد ايران کرد.در چنين روزي بر سر تصرف شهرهاي ايران جنگ سختي بين دو طرف در خاک ايران اتفاق افتاد و با شکست عثماني به پايان رسيد و سپاه روس چند سال در تبريز و آذربايجان مشغول جنايت و غارتگري شد.
7 بهمن 1362 - سالروز شهادت شهيد مرتضي ياغچيان
سردار مرتضي ياغچيان، سردار دوران دفاع مقدس و قائم‌مقام فرماندهي لشکر مکانيزه 31 عاشورا در عمليات خيبر به درجه رفيع شهادت رسيد.اين شهيد والامقام يکي از سرداران رشيد و بنام آذربايجان بود که همچنان نامش بر سر زبان‌هاست.
9 بهمن 1281 - انتشار اولين مجله گنجينه فنون در تبريز
اولين شماره مجله مترقي و پيشرو گنجينه فنون در تبريز انتشار يافت. گفته مي‌شود اين نخستين نشريه علمي بود که در ايران به صورت مجله چاپ شد که با مديريت محمد علي خان تربيت اداره مي‌شد.
14 بهمن 1381 - درگذشت پدر علم نوين جراحي ايران
پرفسور يحيي عدل پدر علم نوين جراحي ايران در سن 94سالگي چشم از جهان فرو بست.
وي در سن 30 سالگي موفق به اخذ درجه پرفسوري از دانشکده پزشکي دانشگاه پاريس شد و به ايران بازگشت.
15 بهمن 1292 - انتشار اولين جريده اسلامي ايران در تبريز
اولين شماره هفته نامه ديني و فرهنگي جريده اسلامي در تبريزانتشار يافت.
16 بهمن 1357 - درخواست‌ مردم براي استعفاي نمايندگان تبريز
گروه کثيري از مردم تبريز ضمن تظاهرات و راهپيمايي در خيابان امام خميني و محوطه دانشگاه اين شهر خواستار استعفاي نمايندگان تبريز از مجلس شوراي ملي و مجلس سنا شدند.کمتر از يک هفته بعد، انقلاب اسلامي مردم ايران به پيروزي رسيد.
18 بهمن1287 - قحطي در تبريز
به دنبال قحطي و کمبود آذوقه در تبريز راتيس لا، کنسول انگليس در تبريز طي نامه اي به جرج بارکلي نوشت که تبريز عملا محاصره شده و هيچ آذوقه اي نمي‌تواند وارد شهر شود.اين اقدام باعث شد مردم به گياه خواري روي آورند که در اين ايام، خوراک مردم و بينوايان يونجه شده بود، لذا در چنين ايامي بود که به دليل تن ندادن مردم تبريز به ذلت، انگليسي‌ها القاب زشتي را به اين مردم نسبت دادند و هنوز برخي از نادانان و غرب‌زدگان اين اصطلاحات انگليسي را تکرار مي‌کنند.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تسنيم، *نيمه دوم وقايع تاريخي تبريز در بهمن ماه، از جمله واقعه تاريخي 29 بهمن تبريز در بخش دوم اين گزارش منتشر مي‌شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها