عصر آذربایجان

گزارش خبر

عمده فرار مالیاتی آذربایجان غربی در بخش کارت های بازرگانی رخ می دهد

عمده فرار مالیاتی آذربایجان غربی در بخش کارت های بازرگانی رخ می دهد

1396/11/28

مديركل امورمالياتي آذربايجان غربي عمده فرار مالیاتی استان را در حوزه کارت های بازرگانی صوری و اجاره ای عنوان کرد و گفت: در استان بیش از 85 درصد معوقات مالیاتی را کارت های بازرگانی تشکیل می دهد و یکی از دلایل آن وجود نقایص قانونی در این راستا می باشد.

شايان ذکر است کارت هاي بازرگاني به عنوان يکي از مجوزهاي لازم براي صادرات و واردات محسوب مي شود که در حال حاضر با توجه سوءاستفاده برخي از فعالان اقتصادي از طريق کارت هاي صوري و اجاره اي از پرداخت ماليات شانه خالي مي کنند و درواقع کارت‌هاي بازرگاني اجاره‌اي به دروازه‌اي براي فرار مالياتي مبدل شده است.

به گزارش عصرآذربايجان، يعقوب مزرعه لي در نشست خبري با اصحاب رسانه و مطبوعات با بيان اينکه درون گرايي و خروج از وابستگي به درآمدهاي نفتي از شاخصه هاي اقتصاد مقاومتي محسوب مي شود، اظهار داشت: در اين راستا تحقق درآمدهاي پاك بدون تحميل بار مضاعف بر روي موديان مالياتي از جمله اقدامات مدنظر است.

وي افزود: شناسايي فرار مالياتي، منابع جديد مالياتي، وصول معوقات مالياتي، اخذ ماليات از شركت هايي كه محل فعاليت آنها در استان بوده اما پرونده مالياتي آنان خارج از استان است و شفاف سازي فعاليتهاي اقتصادي از جمله اقدامات جهت تحقق درآمدهاي مالياتي به شمار مي رود.
مديركل امورمالياتي آذربايجان غربي اعلام کرد: کليه مؤدياني که در هر بخش بدهي مالياتي قابل بخشش دارند اگر تا تاريخ 15/12/96 نسبت به پرداخت اصل بدهي هاي مالياتي خود به طور نقدي اقدام کنند 100 درصد جرايم مالياتي شان بخشوده مي شود .

*89 درصد درآمدهاي مالياتي آذربايجان غربي طي 10 ماهه امسال محقق شد

وي به کل وصولي درآمدهاي مالياتي استان ظرف 10 ماهه سال جاري اشاره کرد و بيان کرد: امسال حدود 622 ميليارد تومان درآمد مالياتي در استان وصول شده كه در مقايسه با درآمد مصوب 698 ميليارد تومان تحقق89 درصدي رانشان مي دهد واين ميزان تحقق درآمدهاي مالياتي 88 درصد از كل درآمدهاي استان را شامل مي شود.
وي ادامه داد: از مجموع درآمدهاي مالياتي وصول شده طي 10 ماهه سال جاري 61 درصد با ميزان 380 ميليارد تومان با رشد 3.9 درصد متعلق به مالياتهاي مستيقم و 39 درصد با ميزان 241 ميليارد تومان با رشد 15.4 درصد نسبت به سال گذشته مربوط به مالياتهاي غير مستقيم است.

*وصول حدود 85 درصد ماليات بر ارزش افزوده براساس خود اظهاري
وي با بيان اينکه طي 10 ماهه امسال عمده وصولي و رشد مربوط به ماليات بر ارزش افزوده بوده، خاطرنشان کرد: بيش از 85 درصد وصول درآمدهاي ماليات بر ارزش افزوده از طريق خود اظهار ي صورت گرفته است که تحقق درآمدهاي مالياتي استان در نهايت موجب تخصيص بالاي اعتبارات استاني خواهد شد.

وي متذکر شد: درآمدهاي مالياتي استان از چهار منبع ارزش افزوده، اشخاص حقوقي، حقوق كاركنان و ماليات مشاغل تامين مي شود كه در اين ميان رتبه نخست به ماليات بر ارزش افزوده با حدود 35 درصد و اشخاص حقوقي با حدود 22 درصد، حقوق کارکنان بخش خصوصي و دولتي با 16.4 درصد و ماليات اشخاص حقيقي با 14.4 درصد در رتبه هاي بعدي قرار دارد.

وي سرانه مالياتي هر نفر در استان را 261 هزار تومان عنوان کرد و ادامه داد: در اين راستا آذربايجان غربي رتبه 28 كشوري را دارا بوده و از نظر وصول درآمدهاي مالياتي نيز در رتبه 16 كشوري قرار دارد.

*شناسايي 20 هزار و 900 فقره منبع جديد مالياتي در استان ظرف 3.5 سال گذشته

وي با اعلام اينکه طي 10 ماهه امسال 4 هزار و 673 منبع جديد مالياتي در استان شناسايي شده، تصريح کرد: اين آمارظرف سه و نيم سال گذشته 20 هزار و 900 فقره بوده كه سهم بسزايي در رشد درآمدهاي مالياتي استان داشته و در اين راستا طي 10 ماهه سال جاري از 43 پرونده جديد 11 ميليارد و 900 تومان ماليات وصول شده است.
وي به اقدامات در راستاي نصب صندوق هاي مكانيزه فروش در فروشگاهها به منظور شفافيت هاي درآمدي اشاره کرد و يادآور شد: از مجموع 20 هزار و 385 فقره مشمولين نصب صندوق هاي مكانيزه فروش در فروشگاههاي استان متاسفانه تا کنون 12 هزار و 448 فقره اين صندوق را نصب كرده اند .

وي با اعلام اينکه در بحث دولت الکترونيک و هوشمند سازي اداري اداره کل امورمالياتي استان رتبه برتر را به خود اختصاص داده، ادامه داد: در حال حاضر 30 نوع خدمت مالياتي به صورت الکترونيکي در استان ارائه مي شود.

وي با بيان اينکه از نرخ 9 درصد ماليات بر ارزش‌افزوده، 3 درصد آن تحت عنوان عوارض ارزش‌افزوده صرف هزينه‌هاي عمران شهرها و روستاها به حساب شهرداري ها و دهياري ها واريز مي شود و يک درصد آن تحت عنوان ماليات سلامت بوده، ابراز کرد: طي 10 ماهه امسال حدود 140 ميليارد تومان از ماليات بر ارزش‌افزوده به دهياري ها و شهرداري ها اختصاص يافته که از 33 درصد رشد نسبت به سال گذشته برخوردار است.

*مطالبه 67 ميليارد تومان ماليات در خصوص تراکنش هاي بانکي

وي در خصوص رصد تراكنش هاي بانكي توسط دفتر مبارزه با پولشويي وزارت اقتصاد و دارايي در استان، افزود: تا کنون ظرف دو سال گذشته 67 ميليارد تومان ماليات در قالب 54 پرونده مطالبه شده که عمدتا مربوط به فعالين اقتصادي در شهرهاي مرزي مي باشد.

وي متذکر شد: طي 10 ماهه امسال در جهت حمايت از صادركنندگان براي 53 پرونده بيش از 53 ميليارد تومان استرداد مالياتي صورت گرفته كه اين رقم  درسال گذشته 12 ميليارد تومان بوده که امسال از رشد خوبي برخوردار است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

عمده فرار مالیاتی آذربایجان غربی در بخش کارت های بازرگانی رخ می دهد

عمده فرار مالیاتی آذربایجان غربی در بخش کارت های بازرگانی رخ می دهد
خروج

مديركل امورمالياتي آذربايجان غربي عمده فرار مالیاتی استان را در حوزه کارت های بازرگانی صوری و اجاره ای عنوان کرد و گفت: در استان بیش از 85 درصد معوقات مالیاتی را کارت های بازرگانی تشکیل می دهد و یکی از دلایل آن وجود نقایص قانونی در این راستا می باشد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها