عصر آذربایجان

گزارش خبر

وقتي نظارت دچار غفلت مي شود

وقتي نظارت دچار غفلت مي شود

1396/12/13

گروه گزارش: هفته هاي پاياني سال بازار رنگ و بوي عيد مي گيرد و رونق کسب و کار مراکز خريد فروکش کرده و نبض بازار به دست دستفروشان مي افتد و اين حکايت هر سال تکرار مي شود. سال نو در کنار تمامي آداب و رسوم خاص، مجالي براي تأمين نيازها و مايحتاج ضروري مردم به شمار مي‌رود ولي سرسام آور بودن قيمت در مراکز خريد در روزهاي پاياني سال موجب رونق دست فروشي شده است اين را مردم مي گويند.

قيمت بالاي پوشاک، آجيل، کيف و کفش و ساير اقلام مورد نياز شب عيد در مراکز رسمي عرضه و فروش که در برخي مواقع تأمين آن از عهده و توان اقتصادي مردم خارج است موجب شده طي سالهاي اخير موج دستفروشي در بازار شب عيد استان همانند ساير استان‌هاي کشور گسترده تر شود. با وجود اينکه تضميني براي کيفيت و استاندارد بودن اقلام عرضه شده توسط دستفروشان وجود ندارد، مردم از خريد از دستفروشان استقبال مي‌کنند، چون صرفه اقتصادي براي آن‌ها خريد از اين بخش عرضه لوازم مورد نياز در شب عيد است، هر چند مراکز عرضه رسمي با وجود قيمت‌هاي بسيار بالا و غير منطقي نيز بازار خود را دارند. هجوم دستفروشان به خيابان‌ها و معابر اصلي شهر اروميه همانند ساير شهرهاي استان و کشور به اعتقاد کارشناسان مهر تاييدي بر نابساماني اقتصاد استان و کشور به شمار مي‌رود، مهر تاييدي بر بيکاري و نبود فرصت شغلي مناسب که اگر چاره انديشي نشود آسيب‌هاي اجتماعي بي شماري در پي خواهد داشت. 
*نظارت عملي بر بازار عيد وجود ندارد
اين روزها ميادين اصلي و چهارراه هاي شهر اروميه را نگاه کني مملو از دستفروشان و مردمي است که در تکاپوي خريد براي آغاز سال نو هستند، خانمي که به همراه دو فرزندش در خيابان عطايي اروميه مشغول خريد لباس از دستفروشي است مي گويد: متاسفانه وضع اقتصادي در جامعه روز به روز وخيم تر مي شود.
وي با بيان اينکه اگر سالهاي قبل براي سال نو همه اعضاي خانواده خريد مي کردند امروز والدين مجبور هستند فقط براي فرزندان خود خريد کنند و حتي در اين زمينه نيز توان مالي زيادي ندارند مي افزايد: هزينه هاي سرسام آور عيد مردم را مجبور به خريد از دستفروشان کرده است. وي ادامه مي‌دهد: لباسي که الان براي دخترم خريدم تفاوت قيمت زيادي با مغازه دارد چون صاحبان مغازه براي تأمين هزينه‌هاي اجاره و ... مجبور به فروختن پوشاک با قيمت بالا هستند اين در حالي است که دستفروشان به دليل نداشتن هزينه، لباس‌ها را با قيمت مناسب عرضه مي‌کنند.
خانم ديگري را مي‌بينم که با شوق تمام مشغول زير و رو کردن لباس‌هاي دستفروش است از او مي‌پرسم چرا از دستفروش خريد مي_کند مي گويد: در آستانه عيد هر سال مغازه‌ها جنس‌هاي بي کيفيتي که در انبارها ذخيره کرده‌اند با قيمت بسيار بالا عرضه مي‌کنند اين در حالي است که همين جنس‌ها را در اجناس دستفروش ها با قيمت منطقي مي‌توان پيدا کرد. مردي به همراه همسر و کودک خرسالش در خيابان امام اروميه مشغول خريد ظرف دکوري از يک دستفروش است. نزديکتر که مي شوم مشغول چانه زني است، وقتي مي پرسم چرا از دستفروشان خريد مي کنيد، پاسخ مي دهد: در روزهاي عادي هم چندان نظارتي بر بازار وجود ندارد و روزهاي عيد غفلت مسئولان بيشتر مي_شود وقتي قيمت يک جنس در مغازه خيلي بيشتر از دستفروش باشد چاره اي جز خريد از دستفروشان نداريم. عليزاده مي افزايد: البته دستفروشان هيچ تقصيري ندارند نگاه کنيد بيشتر دستفروشان مردان جوان و يا حتي زناني هستند که براي تامين معيشت، روزهاي عيد را بهترين فرصت براي جبران بخشي از نيازهاي مالي خود دانسته اند و اقدام به دستفروشي مي کنند. وي ادامه مي دهد: وقتي مسئولان مشغول جر و بحث_هاي سياسي هستند و از مردم غفلت کرده اند مردم مجبور هستند خودشان تا حد توان نيازهاي خود را به خصوص در مناسبت هايي چون عيد تامين کنند و در اين چند روزي که مشغول خريد هستم عملا مي بينم نظارتي بر بازار وجود ندارد.
*کسب و کار بازاريان دچار رکود شده است
يکي از صاحبان مغازه خيابان عطايي در خصوص علت استقبال مردم به خريد از دستفروشان مي‌گويد: در سالهاي اخير نبود نظارت و برخورد قانوني با متخلفان موجب شده هر سال بر تعداد دستفروشان در خيابان‌هاي اصلي شهر اروميه به خصوص در روزهاي پاياني سال افزوده شود. وي ادامه مي‌دهد: شايد بر اساس باور عمومي اجناس عرضه شده توسط دستفروشان ارزان باشد اما هيچ تضميني بر کيفيت آن‌ها وجود ندارد و با توجه به نبود هزينه‌هاي اداره يک مغازه از سوي دستفروشان موجب شده آن‌ها اجناس را به قيمت پايين تر عرضه کنند. در واحدهاي تجاري لباس، کيف و کفش مراکز خريد اروميه که عمدتاً در خيابان‌هاي استادان، بهداري، خيام و امام (ره) قرار دارند،  انواع مانتو، شلوار، بلوز، کت و شلوار و کيف و کفش با ارقام نجومي به مردم عرضه مي‌شود، بطوريکه هم اکنون بازار البسه مستعمل يا دست دوم فروشان اروميه نيز درحال عرضه لباس‌هاي نو با قيمت‌هاي باورنکردني هستند.
معمولاً قيمت انواع لوازم مصرفي در بازارهاي اصلي شهرها نسبت به مراکز خريد لوکس بالاي شهر متفاوت است، اين در حالي است که هم اکنون با وجود نجومي بودن قيمت برخي اجناس آن هم عمدتاً خارجي در اين مراکز خريد لوکس استان، قيمت برخي اقلام همانند بازارهاي اصلي و حتي کمتر از آن است. نبود نظارت کافي و عدم برقراري ثبات قيمت اجناس در مناطق مختلف استان و بالا بودن ارزش قيمتي لوازم نسبت به شهرهاي همجوار از جمله تبريز موضوعي است که مردم را طي سال‌ها آزار مي‌دهد ولي مردم مجبور شدند خود را با شرايط وفق دهند و جور سختي‌ها را بکشند.
*طرح نظارتي بازار عيد از نيمه دوم بهمن ماه در اروميه در حال اجراست
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي در خصوص آخرين وضعيت نظارت و بازرسي بر بازار عيد نوروز در اروميه مي گويد: طرح نظارتي نوروز امسال در آذربايجان‌غربي از 15 بهمن ماه آغاز شده و تا 30 فروردين سال آينده ادامه مي‌يابد. جعفرصادق اسکندري با بيان اينکه به اعتقاد مردم مسئولان نظارتي بر بازار عيد ندارند اين در حالي است که نظارت ها در هفته هاي پاياني تشديد مي شود مي افزايد: در اين ايام هماهنگي لازم با کميسيون نظارت شهرستان به منظور نظارت و تثبيت نرخ کالاهاي مصوب در زمينه کالاها و خدمات پرمصرف انجام مي‌شود. وي با بيان اينکه جمع_آوري دستفروشان از وظايف اين سازمان نبوده و عملا نيز غيرممکن است افزود: کالاهاي اولويت‌دار در نمايشگاه‌هاي بهاره شامل پوشاک، کيف و کفش، اقلام پروتئيني، آجيل و خشکبار، شيريني، ميوه و ساير کالاهاي پر مصرف اين ايام است ولي مردم نيز عملا از دستفروشان استقبال زيادي مي کنند که بخشي از آن به فرهنگي که سالهاي اخير باب شده برمي گردد و برخي به قيمت هاي مناسبي که مردم مي گويند مرتبط است.
وي با اشاره به دستورالعمل اجرايي طرح نظارتي پايش بازار کالا و خدمات ويژه نوروز سال1397 گفت: هدف از اجراي اين طرح، ضرورت کنترل و نظارت بر وضعيت بازار کالا و خدمات الويت‌دار در مراحل تامين، توزيع، ارائه خدمات و قيمت، با توجه به افزايش خريد و تقاضاي عمومي براي بسياري از کالاها و خدمات در روزهاي پاياني سال و با هدف ايجاد آرامش در فضاي رواني جامعه است. اسکندري خاطرنشان کرد: همچنين ايجاد زمينه مناسب براي تامين مايحتاج عمومي، جلوگيري از تخلفات احتمالي و رسيدگي سريع، دقيق و کارشناسي به شکايات و گزارش‌هاي مردمي و اتخاذ تمهيدات لازم به منظور هم افزايي و همکاري موثر با ساير نهادها و دستگاه‌هاي ذيربط در شهرستان در راستاي وحدت رويه در اقدامات نظارتي دنبال مي‌شود.
*هر گونه تغيير در قيمت کالا و خدمات تاپايان فروردين 97 ممنوع است
وي اضافه کرد: در بخش کالايي در طرح نوروز سال 97، عرصه فعاليت در بخش کالايي شامل نان، لبنيات مثل شير، ماست و پنير، البسه و پوشاک، کيف، کفش، آجيل، خشکبار، خواربار و شيريني‌جات، لبنيات، گوشت‌قرمز، گوشت ‌مرغ، ماهي، قند و شکر، روغن‌ نباتي، برنج و نيز ميوه مثل سيب و پرتقال انجام مي‌شود.
وي با اشاره به اقدامات بخش خدماتي نيز عنوان کرد: در اين رابطه،عرصه فعاليت در بخش خدماتي شامل شرکت‌هاي مسافرتي هوايي، زميني و دفتر فروش آنها، حمل و نقل درون‌شهري و برون شهري، اماکن تفريحي و فرهنگي، سياحتي و زيارتي، واحدهاي اقامتي، غذاخوري‌ها و رستورانهاي بين راهي، نظارت بر عملکرد انبارها و سردخانه ها، ميادين ميوه و تره‌بار انجام مي‌شود. رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي با تاکيد بر اينکع از سوي ديگر هرگونه تغيير قيمت کالا و خدمات تا پايان فروردين ماه سال 1397 ممنوع است گفت: در اين ايام، نظارت ويژه بر تأمين، جذب، توزيع و قيمت ميوه و مرکبات به ويژه پرتقال، سيب و طرح تنظيم بازار و ميوه‌هاي پرمصرف انجام مي‌شود، علاوه بر آن، نظارت بر مراکز نگهداري کالا مثل سردخانه‌هاو انبارها و بررسي ميزان موجودي کالا در اول و پايان دوره به منظور پشتوانه ذخيره‌سازي انجام مي‌شود. اسکندري از برنامه‌ريزي براي نظارت بر نحوه عملکرد نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم بهاره و فروش فوق‌العاده محصولات خبر داد و افزود: در اين رابطه ضمن استقرار غرفه ثابت عوامل واحد بازرسي و رسيدگي به شکايات در مدخل ورودي کليه نمايشگاه‌ها به منظور نظارت به هنگام و احقاق حقوق مصرف کنندگان، پايش و نظارت مستمر بر نحوه خدمات‌رساني پارکينگ نمايشگاه و جلوگيري از تخلفات احتمالي صورت مي‌گيرد. رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي با تاکيد بر عدم عرضه کالاهاي غير استاندارد و قاچاق در نمايشگاه‌هاي بهاره ادامه داد: علاوه بر آن نظارت ويژه بر رعايت نصب برچسب قيمت و صدور فاکتور و رعايت ضرايب سود مجاز در مقاطع عمده و خرده‌فروشي توسط مبادي صنفي عرضه کننده کالا و خدمات انجام مي‌شود. وي با اشاره به اجراي طرح نظارتي نوروز 97 در استان معتقد است: در اين رابطه برنامه‌ريزي لازم براي تعيين و معرفي شبکه‌هاي توزيع منتخب و قابل شناسايي به منظور عرضه بهينه اقلام مشمول طرح تأمين و توزيع ايام نوروز، با هدف جلوگيري از هر گونه تخلف در توزيع اقلام به لحاظ کيفيت و کميت و قيمت کالاها انجام مي‌شود. 
*نظارت بر نحوه ارائه خدمات در اتوبوس هاي ويژه بر اساس ضوابط و مقررات انجام مي‌شود
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي از نظارت بر نحوه توليد، چاپ و مصرف جعبه هاي مقوايي شيريني مطابق با معيارهاي سازمان ملي استاندارد و تأييد دانشگاه‌هاي علوم پزشکي خبر داد و نظارت بر نحوه ارائه خدمات پارکينگ ها و توقفگاه ها و حصول اطمينان از رعايت سقف قيمت‌هاي مصوب در استان در طرح بازرسي نوروزي مورد تاکيد قرار داد. وي ادامه داد:همچنين نظارت بر نحوه فروش بليط‌هاي پروازهاي داخلي و خارجي، فروش تورهاي داخلي و چگونگي ارائه خدمات به مسافرين، توجه به قرارداد دفاتر با مسافران و الزام تمامي دفاتر به ثبت قرارداد با سربرگ دفتر در تمامي تورهاي داخلي و خارجي براي جلوگيري از ثبت قراردادهاي صوري صورت مي‌پذيرد.
وي بيان کرد: در مدت اجراي طرح بازرسي نوروزي از 15 بهمن تا 30 فروردين سال آينده، گروه‌هاي بازرسي سيار و ثابت در مراکز عمده عرضه کالا، ميادين ميوه و تره بار، پايانه هاي مسافربري بين شهري به ويژه استان هاي سياحتي، زيارتي و مهمان‌پذير مستقر مي‌شوند. رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي افزود: علاوه بر آن، نمايشگاه هاي عرضه مستقيم کالا و سطح شهر به منظور سهولت در دسترسي مصرف کنندگان به مراجع نظارتي و رسيدگي سريع و مؤثر به تخلفات برگزار مي‌شود.
به گفته وي، جلوگيري از عرضه کالاهاي قاچاق و برخورد بازدارنده با تخلفات احرازي مطابق قوانين و بخشنامه‌هاي مربوط و نيز استفاده از توان انجمن‌هاي حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان و ناظرين افتخاري به منظور انجام نظارت و بازرسي نامحسوس بر واحدهاي صنفي نيز صورت مي‌گيرد. اسکندري اظهار داشت: لازم است در طرح بازرسي نوروز 97 به نحوي برنامه-ريزي شده و تلفن 124 شهرستان‌ها به صورت فعال در تمام اوقات در دريافت گزارشات مردمي اقدامات لازم را به عمل آورند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، به هر روي امسال نيز با وجود همه اقدامات نظارتي آنچه قابل مشاهده است هرج و مرج و بي نظمي در بازار عيد و قبضه آن توسط دستفروشان است گويي اين حکايت خيال نو نوار شدن ندارد و هر سال تکرار مي شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

وقتي نظارت دچار غفلت مي شود

وقتي نظارت دچار غفلت مي شود
خروج

گروه گزارش: هفته هاي پاياني سال بازار رنگ و بوي عيد مي گيرد و رونق کسب و کار مراکز خريد فروکش کرده و نبض بازار به دست دستفروشان مي افتد و اين حکايت هر سال تکرار مي شود. سال نو در کنار تمامي آداب و رسوم خاص، مجالي براي تأمين نيازها و مايحتاج ضروري مردم به شمار مي‌رود ولي سرسام آور بودن قيمت در مراکز خريد در روزهاي پاياني سال موجب رونق دست فروشي شده است اين را مردم مي گويند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها