عصر آذربایجان

گزارش خبر

12 بهمن 57؛ روزي که امام آمد

12 بهمن 57؛ روزي که امام آمد

1401/11/09

گروه تاريخي:در روز 12 بهمن 1357 پرشکوه ترين استقبال تاريخي رقم خورد، بعد از اينکه هواپيماي ايرفرانس در فرودگاه مهرآباد به زمين نشست و امام خميني آرام از پله هاي هواپيما پايين آمد.

گروه تاريخي:در روز 12 بهمن 1357 پرشکوه ترين استقبال تاريخي رقم خورد، بعد از اينکه هواپيماي ايرفرانس در فرودگاه مهرآباد به زمين نشست و امام خميني آرام از پله هاي هواپيما پايين آمد.
اوايل بهمن 57 بود که خبر تصميم امام براي بازگشت به کشور منتشر شد. مردم و دوستان امام نگران جان ايشان بودند چرا که هنوز دولت دست نشانده شاه سرِ پا و حکومت نظامي برقرار بود.
از اين رو دوستان امام نيز توصيه به تعويق سفر تا تأمين شرايط داشتند. از سوي ديگر حضور امام در اين شرايط در جمع ميليون ها مردم به پاخاسته از ديد امريکا به معناي پايان حتمي کار رژيم شاه بود.
اقدامات فراواني از تهديد به انفجار هواپيما گرفته تا وقوع کودتاي نظامي براي تعويق سفر ايشان صورت گرفت. در جايي گفته شده حتي رئيس جمهور فرانسه واسطه شد؛ اما امام خميني تصميم خويش را گرفته و طي پيام هايي به مردم ايران گفته بود مي خواهد در اين روزهاي سرنوشت ساز و خطير در کنار مردمش باشد.
 دولت بختيار با هماهنگي ژنرال هايزر فرودگاه هاي کشور را به روي پروازهاي خارجي بست. جمعيتي انبوه از سراسر کشور به سوي تهران سرازير شدند و در تظاهرات ميليونها تن از مردم تهران شرکت کرده و خواستار باز شدن فرودگاه ها بودند.
جمعي از روحانيون و شخصيت هاي سياسي در مسجد دانشگاه تهران تا باز شدن فرودگاه دست به تحصن زدند. دولت بختيار پس از چند روز، تاب مقاومت نياورد و ناگزير از پذيرفتن خواست ملت شد.
سرانجام امام خميني بامداد 12 بهمن 1357 پس از حدود چهارده سال دوري از وطن وارد کشور شد.
استقبال بي سابقه مردم ايران چنان عظيم و غيرقابل انکار بود که خبرگزاري‌هاي غربي نيز ناگزير از اعتراف شده و مستقبلين را چهار تا شش ميليون نفر برآورد کردند.
سيل جمعيت از فرودگاه به سوي بهشت زهرا (س)، مزار شهيدان انقلاب اسلامي، روانه شد تا سخنان تاريخي امام را بشنود. در همين نطق بود که امام خميني تعيين دولت با پشتيباني مردم را اعلام کردند.
حاشيه هاي روزي که امام آمد . . .
حضرت امام به هنگام خروج از فرانسه با ارسال پيامي خطاب به مردم فرانسه، ضمن اظهار تشکر از آنها خداحافظي کردند.
ايشان پس از اقامه نماز در کف هواپيما، روي دو پتو با آرامش خوابيدند، اين در حالي بود که همه علاقمندان، دوستداران و نزديکان ايشان، نگران انجام اين پرواز بودند. خطر انهدام هواپيما و يا ربودن آن در آسمان چيزي بود که همه را تا لحظه فرود آن در فرودگاه تهران، نگران کرده بود.
در هواپيما جمعي از همراهان و خبرنگاران امام را همراهي مي کردند، حوالي ساعت ساعت 9 روز دوازدهم بهمن 1357 امام در ميان حلقه گروه منتخب استقبال کنندگان از پله هاي هواپيما فرود آمدند.
 به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فارس،با ورود حضرت امام به سالن فرودگاه، فرياد »الله اکبر« سالن فرودگاه را به لرزه در آورد. استقبال کنندگان با خواندن سرود »خميني اي امام«، اشک‌هاي مشتاقان را بر گونه‌هايشان جاري کردند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها