عصر آذربایجان

گزارش خبر

بازي جنگ طلبان دولت آمريکا را بهم ريخت

1398/03/12

سرويس سياسي: اتفاقاتي که درباره تهديد نظامي ايران با شايعه سازي ماموريت ناو آبراهام لينکلن رخ داد به وضوح نشان داد که دولت آمريکا وحدت تصميم گيري ندارد و يک دولت بهم ريخته و ناهماهنگ است.

اخبار ضدونقيض از تهديد نظامي آمريکا زماني از سوي مشاور امنيت ملي کاخ سفيد و برخي از رسانه‌هاي غربي از جمله بي بي سي فارسي منتشر شد که هيچ کدام از کارشناسان نظامي جهان حتي ذره اي هم امکان نمي دادند که چالشي در اين حوزه شکل بگيرد. اما پس از انتشار چنين اخباري بلافاصله شاهد عقب نشيني مقامات بلندپايه اين کشور از اين تهديدات بوديم. پيشتر کارشناسان آمريکايي مطرح مي کردند که اصلا چنين اراده‌اي در آمريکا وجود ندارد و اگر ناو آبراهام لينکلن به سمت خليج فارس در حرکت است، برنامه اي از قبل طرح ريزي شده و اصلا موضوع تهديد مستقيم نظامي مطرح نيست.پس از اين موضوع بود که يک به يک مقامات بلندپايه آمريکايي از ترامپ تا وزير خارجه آمريکا به صف شدند که اقدام نظامي عليه کشورمان وجود ندارد. تلاش بي وقفه آمريکايي‌ها براي تکذيب مواضع بولتونسه مقام نظامي آمريکا که از اعضاي فعال پنتاگون در برنامه‌ريزي و نظارت بر نيروهاي آمريکايي در منطقه هستند به تايم گفته‌اند هيچ طرح واقعي و قابل اجرا يا چيزي مشابه آن براي اعزام گسترده نيرو به منطقه خليج فارس وجود ندارد.»دونالد ترامپ« رئيس جمهور آمريکا نيز با عنوان اين مساله که »جنجال‌ها درباره تنش‌ها با ايران اخبار جعلي است«، گفت: رسانه‌هاي اخبار جعلي با پوشش بسيار نادرست و متقبلانه خود درباره ايران، دارند به کشورمان آسيب مي‌زنند. چنين پوششي، فريبکارانه، عمدتا بدون منبع (با منابع ساختگي) و خطرناک است. لااقل ايران نمي‌داند که به چه چيزي فکر بکند و اين شايد يک موضوع خيلي خوبي باشد
دولت بهم ريخته آمريکا اخيرا محمد جواد ظريف وزير خارجه کشورمان از اين نوع سياست دوپهلو به عنوان يک ناهماهنگي و بهم ريختگي در کاخ سفيد صحبت کرده است. ظريف همواره در اين چالش سياسي ديپلماتيک بيان مي کرد که تيم »ب« متشکل از بولتون، بنيامين نتانياهو و ... براي رويارويي نظامي آمريکا عليه ايران دسيسه چيني مي کنند اما کم کم مشخص شد که دودستگي و ناهماهنگي خاصي در کاخ سفيد وجود دارد که از آن سياست بهم ريخته و متناقضي بيرون آمده است. وزير امور خارجه کشورمان در اين خصوص مطرح کرد: وقتي تيم بي يک حرف مي‌زند و دونالد ترامپ حرف ديگري، کاملاً مشخص است که چه کسي نمي‌داند چه فکري بايد بکند. ما در ايران چندين هزار سال است که مي‌دانيم چه فکري بايد بکنيم و در مورد آمريکا نيز از سال 1953 اين را مي‌دانيم. در برهه کنوني اين حتماً اتفاق خوبي است.پيشتر مقام معظم رهبري درباره بهم ريختگي دولت آمريکا سخن گفتند و درباره وضعيت دولت ترامپ فرمودند: آمريکا در درون، مشکلات اجتماعي و اقتصادي زيادي دارد، وضع دولتشان منسجم نيست؛ يک نفر يک حرفي مي‌زند، فردايش يک نفر ضدّ آن را مي‌گويد. اين نشانه آشفتگي است، برخي دشمن را خيلي بزرگ نکنند... سياست‌هاي اينها عموماً از لحاظ سياسي و امنيتي به ضررشان تمام شده است... در سياست مقابله با جمهوري اسلامي هم قطعاً آمريکا شکست خواهد خورد.رسوايي بولتون دامن ترامپ را گرفت اما در خصوص ايران به نوعي دولت آمريکا شاهد يک رسوايي شده است. از اين رو ترامپ سعي دارد اين رسوايي را از دامن خود پاک کند. هر چند در اين خصوص اقدامات ظريف در برجسته کردند جنگ طلبان آمريکايي با نامگذاري »گروه ب« خالي از تاثيرگذاري نبود اما اينکه بولتون سعي کرد که آمريکا را وارد يک جنگ کند که جز تخريب خاورميانه و کشته شدن شمار زيادي از نيروهاي اين کشور چيزي عايد کسي نمي کرد، خود محل اتهام وي در آمريکا محسوب مي شود. از سوي ديگر بايد گفت که کشورهاي عربي منطقه که خواهان جنگ آمريکا عليه ايران بودند نيز با موضوع امنيت در خاورميانه يک قمار بزرگ را شروع کرده بودند که بسياري از کارشناسان اين حوزه اين هشدار جدي را به آنها دادند و حوادث اخير نشان داد که امنيت را نمي توان فداي قدرت کرد.نشريه نشنال‌اينترست به نقل از يک مقام ارشد سابق دولت آمريکا نوشته است که بولتون در تلاش براي تغيير حکومت در ايران، ونزوئلا و کره شمالي زياده‌روي کرده و به همين دليل ترامپ مي‌خواهد او برود. هر چند که ترامپ اين موضوع را کتمان کرده است و بيان کرده که کار او و بولتون و پمپئو عالي است. اما تکذيب سخنان بولتون توسط ترامپ خودن نشان دهنده اين دودستگي است.در همين رابطه، سناتور رند پال ضمن انتقاد از مواضع جنگ‌طلبانه مشاور امنيت ملي آمريکا، او را فردي داراي نفوذ مخرب در کاخ سفيد دانست. دستکم اگر ترامپ هم اين موضوع را کتمان کند نگراني فزاينده از اقدامات و تفکرات وي در ميان آمريکايي ها موضوع پنهان شدني نيست. اين موضوع بيش از پش جايگاه بولتون را در کاخ سفيد متزلزل کرد. بر همين اساس نشريه انگليسي گاردين، در توصيف جان بولتون، مشاور امنيت ملي آمريکا گفت که وي خطرناک‌ترين فرد در جهان است.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، اينکه آمريکايي ها سعي کردند بي وقفه ادعاي بولتون را تکذيب کنند هر چند که ترامپ به زبان بياورد که کار بولتون براي وي ارزشمند است اما به وضوح نشان مي دهد که مشاور جنگ طلب وي هرج و مرجي را بوجود آورد که در اين حيطه تنها آمريکا رسوا و وجهه ترامپ پيش از پيش خدشه دار شد. 

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بازي جنگ طلبان دولت آمريکا را بهم ريخت

خروج

سرويس سياسي: اتفاقاتي که درباره تهديد نظامي ايران با شايعه سازي ماموريت ناو آبراهام لينکلن رخ داد به وضوح نشان داد که دولت آمريکا وحدت تصميم گيري ندارد و يک دولت بهم ريخته و ناهماهنگ است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها