عصر آذربایجان

گزارش خبر

زمينه ارتقاي اراضي توسعه اي و اشتغال در آذربايجان غربي فراهم شد

زمينه ارتقاي اراضي توسعه اي و اشتغال در آذربايجان غربي فراهم شد

1399/10/14

گروه گزارش: با بهره برداري از 10 طرح به صورت همزمان در حوزه صنعت آب و برق آذربايجان غربي با اعتباري بيش از 1.3 هزار ميليارد تومان زمينه تحول در صنعت آبرساني و توسعه اراضي کشاورزي اين استان مرزي فراهم شد.

 گروه گزارش: با بهره برداري از 10 طرح به صورت همزمان در حوزه صنعت آب و برق آذربايجان غربي با اعتباري بيش از 1.3 هزار ميليارد تومان زمينه تحول در صنعت آبرساني و توسعه اراضي کشاورزي اين استان مرزي فراهم شد.
بهره برداري از طرح‌هاي سد »کاني سيب«  پيرانشهر با 500 ميليارد تومان، سد »کرم آباد«  پلدشت با 520 ميليارد تومان و برق‌رساني به هشت روستا با سه ميليارد و 348 ميليون تومان اعتبار امروز پنجشنبه توسط رئيس جمهوري، در اين استان مرزي نويد بخش تحول اساسي و گام هاي بلند محروميت زدايي در آينده اي نزديک است.
در سالهاي اخير خشک شدن درياچه اروميه مشکلات زيادي در بخش توسعه اراضي کشاورزي استان را فراهم کرده بود به گونه اي که آهنگ مهاجرت از روستا به شهرها شتاب گرفته بود اما امروز با افتتاح اين طرح ها ضمن کاهش مهاجرت، ثبات جمعيت، رونق اقتصادي منطقه را بزودي شاهد خواهيم بود.
در کنار توسعه اراضي کشور خشک شدن درياچه اروميه در دو دهه اخير مشکلات زيست محيطي و اقتصادي زيادي را متوجه منطقه به خصوص اهالي استانهاي آذربايجان غربي و شرقي کرده بود که با بهره برداري از اين طرح ها زمينه احياي اين درياچه تثبت شده و به وعده رئيس جمهوري کشورمان سال آينده جشن احياي درياچه اروميه برگزار مي شود.
احياي اين زيست بوم ارزشمند از وعده هاي دولت يازدهم بود و در اين مدت طرح ها و اعتبارات زيادي براي احياي آن صرف شد اما سد کاني سيب و انتقال آب از اين سد به درياچه اروميه از مهمترين پروژه هاي عمراني و کليدي کشور به شمار مي رود.
سد کاني‌سيب که مهمترين تامين‌کننده آب موردنياز براي احياي درياچه اروميه بعد از 8 سال از آغاز عمليات اجرايي امروز به مرحله بهره برداري رسيد تا زمينه احياي بيش از پيش اين درياچه نويد بخش رونق اقتصادي، کشاورزي گردشگري در استان و منطقه باشد.
زمينه ارتقاي اراضي توسعه اي و اشتغال در آذربايجان غربي فراهم شد
معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب در آيين بهره برداري از سد کاني سيب و 9 طرح در زمينه صنعت آب و برق آذربايجان غربي توسط رئيس جمهوري کشورمان گفت: با افتتاح سد کاني سيب و نيز طرح اراضي پاياب سد کرم آباد پلدشت زمينه اجراي آبياري ??درصد از زمين هاي کشاورزي اين منطقه فراهم شد.
با افتتاح سد کاني سيب و نيز طرح اراضي پاياب سد کرم آباد پلدشت زمينه اجراي آبياري 80درصد از زمين هاي کشاورزي اين منطقه فراهم شد
قاسم تقي زاده خامسي با بيان اينکه از سال گذشته تاکنون 12 هزار هکتار از پاياب سد کرم آباد پلدشت به بهره برداري رسيده است، افزود: تاپايان فعاليت دولت، 10 هزار هکتار ديگر هم از شبکه آبياري اين منطقه افتتاح شده و ميزان برخورداري از آب اين سد در راستاي توسعه بخش کشاورزي منطقه به بيش از 23 هزارهکتار مي رسد.وي با تاکيد بر اينکه بهره برداري از اين پاياب يعني افتتاح اراضي توسعه اي بخش کشاورزي که منجر به اشتغال جديد و توليد بيشتر مي شود، ادامه داد: براي اجراي اين طرح ها بيش از 520 ميليارد تومان اعتبار هزينه شده است.
تقي زاده با اشاره به افتتاح مجموعه سد کرم آباد و احداث و آب اندازي شبکه اصلي آبياري و زهکشي ارس غربي، خاطرنشان کرد: يکي از بزرگ‌ترين طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي کشور است و با افتتاح اين طرح سالانه آب موردنياز کشاورزي اراضي پاياب به ميزان 112 ميليون مترمکعب به‌وسيله اين سد تأمين مي‌شود.
معاون وزير نيرو درامور آب و فاضلاب، با اشاره به اينکه سد کرم آباد پلدشت ارديبهشت سال گذشته آبگيري شد و امروز به صورت کامل افتتاح مي شود، گفت: سد کرم آباد پلدشت از نوع خاکي با هسته رسي و حجم مخزن 54 ميليون مترمکعبي بوده و در 30 کيلومتري جنوب اين شهرستان و در مدت 4 سال احداث‌ شده است  اين سد ازجمله سدهاي شناخته‌شده خارج از بستر رودخانه در آذربايجان غربي است که براي آبگيري آن، 20 کيلومتر خط انتقال آب از سد ارس و سه ايستگاه پمپاژ احداث مي‌شود.
سد کاني سيب ظرفيت مهار و تنظيم 713 ميليون مترمکعب آب را دارد
معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب در ادامه با اشاره به بهره برداري از سد کاني سيب گفت: تاکنون 34 کيلومتر از تونل 35.5 کيلومتري انتقال آب از کاني سيب به درياچه اروميه حفاري شده و با حل مشکل در 1.5 کيلومتر باقي مانده احتمال افتتاح اين تونل در اوايل سال آينده وجود دارد.
تقي زاده خامسي با بيان اينکه در اين 1.5 کيلومتر باقي مانده، معضل توليد آب، دستگاه هاي حفار را با مشکل مواجه کرده که با حفر 10 حلقه چاه به عمق 100 و 120 متر، در صدد حل مشکل برآمده ايم، ادامه داد: همه ظرفيت تخصصي و تجربيات را براي حل اين مشکل به کار گرفته ايم و پيش بيني مي‌کنيم که با 500 متر پيش روي، اين مشکل رفع شود.معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب در خصوص سد کاني سيب نيز بيان کرد: اين سد به عنوان مهمترين منبع تامين آب پايدار در راستاي احياي درياچه اروميه بوده و سالانه 600 ميليون مترمکعب از اين سد در اختيار اين درياچه قرار مي‌گيرد.
سد کاني سيب به عنوان مهمترين منبع تامين آب پايدار در راستاي احياي درياچه اروميه بوده و سالانه 600 ميليون مترمکعب از اين سد در اختيار اين درياچه قرار مي‌گيرد
وي گفت: اين سد، يکي از طرح‌هاي مهم براي احياي درياچه اروميه بوده و علاوه بر ماموريت احياي درياچه، اين سد براي منطقه پيرانشهر در جنوب آذربايجان غربي نيز بسيار مفيد است به طوري که از آب آن در راستاي تامين آب پايدار کشاورزي و توسعه گردشگري و اشتغال ناشي از آن استفاده خواهد شد.
معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب افزود: براي اجراي سد کاني سيب در منطقه پيرانشهر در جنوب غربي آذربايجان غربي، پنج هزار ميليارد ريال توسط دولت تدبير و اميد هزينه شده است.
وي با بيان اينکه اين سد از نوع خاکي با هسته رسي است، اظهار کرد: حجم کنوني آب مخزن 50 ميليون متر مکعب اندازه‌گيري شده و همچنين حجم مخزن در تراز نرمال 220 ميليون متر مکعب است.
95 خانوار روستايي آذربايجان غربي از نعمت برق بهره مند شدند
مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق آذربايجان_غربي نيز با اشاره به آغاز برق رساني به هشت روستا با سه ميليارد و 348 ميليون تومان از امروز پنجشنبه، گفت: برق رساني به روستاهاي استان به دليل شرايط کوهستاني و صعب العبور و زمستانهاي بسيار سرد و يخبندان امري دشوار است اما تاکنون عمليات برق رساني در هيچ نقطه از استان متوقف نشده است.
اکبر حسن بکلو با بيان اينکه براي زمينه سازي مهاجرت معکوس روستائيان و بهره مندي ساير روستانشينان در روستاهاي زير 10 خانوار، طرح‌هاي برق رساني همچنان در استان ادامه دارد، افزود: با بهره برداري از اين 8 طرح برق رساني به روستاهاي آذربايجان‌غربي 95 خانوار از نعمت برق برخوردار مي‌شوند و براي اتمام اين طرح‌ها بيش از 16 هزار متر شبکه 20 کيلو ولت هوايي، 2 هزار و 180 متر شبکه توزيع فشار ضعيف و 8 دستگاه پست هوايي احداث شده است.برق رساني به روستاهاي استان به دليل شرايط کوهستاني و صعب العبور و زمستانهاي بسيار سرد و يخبندان امري دشوار است اما تاکنون عمليات برق رساني در هيچ نقطه از استان متوقف نشده است
وي با بيان اينکه روستاي قزقاپان ترک در فاصله 8 کيلومتري شهر تکاب ايستگاه اول اين طرح ها است که امروز به بهره برداري مي رسد، افزود: و پروژه از تير ماه سال 99 شروع و در هفته دوم آبان ماه 99 خاتمه يافته است شبکه 20 کيلو ولت به مقدار 600 متر و شبکه فشار ضعيف به مقدار 400 متر و يک دستگاه پست هوايي 25 کيلو ولت آمپر جمعا با هزينه 3630 ميليون ريال احداث شده است.
حسن بکلو اضافه کرد: برق رساني به روستاي قزلجه عليا از خرداد ماه سال 99 شروع و در هفته دوم ابان ماه 99 خاتمه يافته در اين زمينه شبکه 20 کيلو ولت به مقدار 2700 متر و شبکه فشار ضعيف به مقدار 400 متر و يک دستگاه پست هوايي 25 کيلو ولت آمپر جمعا با هزينه 5237 ميليون ريال احداث شده است.
وي اضافه کرد: براي برق رساني به اهالي روستاي ميدان نيز شبکه 20 کيلو ولت به مقدار 250 متر و شبکه فشار ضعيف به مقدار 100 متر و يک دستگاه پست هوايي 25 کيلو ولت آمپر جمعا با هزينه 1182 ميليون ريال احداث شده است.
مديرعامل شرکت توزيع برق آذربايجان غربي روستاي کاني اسپان، روستاي آرتا کندي، روستاي آق تپراق، قوري ناو و روستاي نوروزلو ازديگر طرح هاي برق رساني برشمرد که امروز به بهره برداري رسيدند، گفت: براي اجراي اين طرح ها اعتباري بالغ بر 33 ميليارد و 484 ميليون ريال، هزينه صرف شده است.
رئيس جمهوري کشورمان در اين آيين همچنين خطاب به استاندار آذربايجان غربي خواست تا کانالهاي 3 و 4 شبکه زهکشي کرم آباد که در حال حاضر حدود 8 هزار و 400 هکتار را پوشش مي‌دهد، در اسرع وقت تکميل شود تا کشاورزان منطقه حداکثر استفاده را از اين کانال‌ها و سدها داشته باشند.با تحقق اين دستور در سالهاي آتي شاهد رونق خوبي در بخش کشاورزي و استفاده از روش هاي نوين آبياري در حوزه خواهيم بود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تحليل بازار، آذربايجان غربي در سالهاي گذشته به دليل غفلت مسئولان با وجود ظرفيت هاي بالاي اقتصادي، کشاورزي و نيروي انساني تحصيلکرده گام هاي توسعه و محروميت زدايي را به خوبي طي کرده است اميد مي رود با بهره برداري از اين طرح ها زمينه رونق اقتصادي، کشاورزي و همه جانبه استان در سالهاي آتي را شاهد باشيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها