عصر آذربایجان

گزارش خبر

دغدغه های همیشگی از جنس حرفه خبرنگاری همچنان در انتظار رسیدگی

دغدغه های همیشگی از جنس حرفه خبرنگاری همچنان در انتظار رسیدگی

1397/05/18

قصه‌ پرغصه مشکلات و دغدغه‌های خبرنگاران سال‌های سال است که از سوی اصحاب رسانه برای مسوولان در رده‌های مختلف مدیریتی مطرح می‌شود و همچنان در انتظار رسیدگی می باشد و متاسفانه رفع و حل این مشکلات به جایی نرسیده است.

به گزارش عصرآذربايجان، موضوعي که در حرفه خبرنگاري جالب به نظر مي رسد اين است که خبرنگاران هميشه به عنوان چشم و گوش و بازوان دستگاه هاي اجرايي در حل مشکلات معرفي شده اند و در حالي مشکلات و مسائل جامعه را مطرح و بيان مي کنند که در حل مشکلات ابتدايي و صنفي خود درمانده اند و مشکلات اين قشر هيچ گاه به درستي مورد رسيدگي قرار نگرفته در واقع تنها در يک روز از سال و آن هم در روز خبرنگار فرصتي براي بيان مشکلات خود پيدا مي کنند اما در همين روز هم شنونده اي براي مشکلات نيست.

نبود امنيت شغلي، ثبات شغلي و نبود درآمد و حقوق ثابت، وضعيت مالي از مهم ترين دغدغه هاي صنفي خبرنگاران استان به شمار مي رود و همين امر موجب شده تا آينده شغلي اين قشر در ابهام باشد از طرفي مشکل بيمه خبرنگاران هنوز حل نشده است.

برقراري ارتباط خوب با مديران از ديگر مشکلات خبرنگاران محسوب مي شود که روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي بايد حلقه وصل باشند اما بعضا شاهد هستيم در اين باره ضعيف عمل شده و برخي مديران استان هنوز نقش رسانه ها و خبرنگاران را به خوبي نمي شناسند.

مشکلات پيش روي خبرنگاران موجب شده پس از چند سال و يا چند ماه فعاليت کم بياورند و با قلم خداحافظي کنند در واقع پايين بودن حقوق، نبود امنيت و آينده شغلي، مشکلات بيمه اي و سخت بودن شرايط کار موجب کاهش رغبت به ورود به اين حرفه مي شود در اين راستا مشکلات حوزه خبرنگاران بايد اولويت‌بندي و پيگيري مي‌شود.

شامگاه روز چهارشنبه در مراسم گراميداشت روز خبرنگار تعدادي از خبرنگاران به نمايندگي از اصحاب رسانه برخي از مشکلات خبرنگاران را مطرح کردند و خواستار رسيدگي و حل مشکلات پيش رو شدند که سال هاي سال ميان اصحاب رسانه و مسوولان استان مي‌چرخد و دايره‌وار همچنان به گردش خود ادامه مي‌دهد و در صف انتظار رسيدگي است.

*پيگيري حل مشکلات بيمه خبرنگاران

استاندار آذربايجان‌غربي، محمدمهدي شهرياري در مراسم گراميداشت روز خبرنگار که در محل خانه مطبوعات ترتيب يافت ضمن تبريک روز 17 مرداد و روز خبرنگار با بيان اينکه رسالت و وظيفه خبرنگاران در شرايط کنوني بسيار سخت است، اظهار داشت: خوشبختانه مردم آگاه و هوشيار بوده هر چند با مشکلات بسيار اقتصادي دست و پنجه نرم مي کنند اما به اهداف شوم دشمن آشنا بوده بنابراين ايجاب مي‌کند که وحدت داخلي و امنيت را مورد توجه قرار داده تا خواب دشمن تعبير نشود چون امنيت، بهترين نعمت کشور در خاورميانه است.

وي با تاکيد بر اينکه دشمن به صورت مستقيم امورات داخلي جمهوري اسلامي ايران را مدنظر قرار داده است ادامه داد: علاوه بر آن، دشمن به دنبال تشديد مسائل داخلي و جنگ دروني بوده و بنابراين رسالت خبرنگار در اين شرايط مهم، سنگين و دشوار است.

استاندار آذربايجان‌غربي با بيان اينکه خبرنگاران از ارکان اصلي در توسعه استان به شمار مي رود، يادآور شد: بي شک امورات استان با همکاري اصحاب رسانه حل شده تا استاني توسعه يافته داشت و شاخص‌هاي آذربايجان‌غربي به سمت توسعه و بهبودي رود.

شهرياري با بيان اينکه پيگيري مشکلات پيش روي خبرنگاران مدنظر قرار دارد، ادامه داد: يکي از مشکلات عمده اصحاب رسانه، مشکلات مربوط به بيمه آنان است که در اولين فرصت حل و فصل مي شود.

وي خاطرنشان کرد: گروه‌هاي مخالف و تروريستي در پشت درب‌ها متحد شدند و در اين رابطه عربستان هزينه آنها را تامين کرد تا امنيت داخلي کشورمان دچار تهديد شود.

وي با اشاره به اينکه يکي از نارضايتي‌هاي مردم مسئله فساد است، تصريح کرد : آذربايجان غربي به دليل همسايگي با سه کشور خارجي درگير مسائل مربوط به مشکلات کوله بران، قاچاق سوخت و درگير رانت‌بازي و فشار اقتصادي است و در اين راستا رانت سهيمه هاي سوخت مرزنشينان و خشکبار پس از روي کار آمدن وي در آذربايجان غربي مورد پيگيري قرار گرفت.

وي با رونمايي از مستندات رانت سهيمه هاي سوخت مرزنشينان، افزود: به واسطه اين رانت و فساد اقتصادي، يارانه اي که بايد جهت بهبود معيشت به حساب مرزنشينان واريز مي شد، به جيب افراد سودجو مي رفت و مافيايي در زمينه اين سهميه ها به وجود آمده بود و حتي يک نسخه از رونوشت اين حواله ها هم در بايگاني استانداري برجا نمانده است.

استاندار آذربايجان‌غربي با تاکيد بر اينکه هر اندازه به مناطق مرزي رسيدگي بيشتري شود، امنيت استان بيشتر تامين و حاشيه نشيني کاهش مي يابد تصريح کرد: هم اکنون 300 هزار نفر حاشيه نشين در شهر اروميه وجود دارد بنابراين بايد به حاشيه هاي شهر بيشتر توجه شده تا امنيت تامين شود.

*خبرنگاران هموار ساز مسير مسوولان استاني و کشوري در خدمت به مردم هستند

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي، ناصر خداياري در اين مراسم گفت: قلم و انديشه خبرنگاران، حافظ خون شهداست زيرا شهداي ما در راه دفاع از حق جان خود را فدا کردند و خبرنگاران نيز ادامه دهنده راه آنان در دفاع از حق و حقيقت هستند.
وي با بيان اينکه دارابودن اطلاعات در دنياي امروز، حرف اول را مي زند، خاطرنشان کرد: خبرنگاران مي توانند سرمايه اجتماعي را با اخبار درست و در مسير توسعه، افزايش دهند و زمينه پيشرفت و آباداني استان و آينده اي درخشان براي منطقه را رقم بزنند.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي تصريح کرد: خبرنگاران هموار ساز مسير مسوولان استاني و کشوري در خدمت به مردم هستند و بايد دادستان مردم باشند، درد جامعه و مردم را بدانند و به مسوولان منتقل کنند.

* خوديابي و آسيب شناسي جامعه رسانه اي مدنظر قرار دارد
رييس خانه مطبوعات آذربايجان غربي، يوسف پيربداقي نيز در اين مراسم با بيان اينکه جامعه رسانه اي به خوديابي و آسيب شناسي نياز دارد و رسيدگي به اين امر در اولويت اين خانه است، اظهار داشت: توجه به ساختار رسانه اي استان و بهبود آن و همچنين تقويت فني و حرفه اي فعالان رسانه با توجه به وجود آسيب هاي اجتماعي در جامعه از جمله ديگر اولويت هاي کاري خانه مطبوعات آذربايجان غربي به شمار مي رود.
پيربداقي به فلسفه وجودي خانه مطبوعات اشاره و اعلام کرد: تعامل کارکرد هر رسانه اي با ميزان تاثيرگذاري آن در جامعه مشخص مي شود و بايد فعالان رسانه هاي استان با همفکري و اتحاد، ساختار رسانه ها را تقويت کنند.
وي حفظ حقوق رسانه ها و فعالان رسانه اي استان را جزو وظايف ذاتي خانه مطبوعات آذربايجان غربي دانست و تصريح کرد: اين نهاد صنفي با برگزاري نمايشگاه مطبوعات در سال گذشته، حضور در نمايشگاه بين المللي مطبوعات در تهران و برگزاري کارگاه هاي آموزشي در اين نمايشگاه عملکرد مناسبي داشته و سعي مي کند همواره رو به پيشرفت حرکت کند.
 

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

دغدغه های همیشگی از جنس حرفه خبرنگاری همچنان در انتظار رسیدگی

دغدغه های همیشگی از جنس حرفه خبرنگاری همچنان در انتظار رسیدگی
خروج

قصه‌ پرغصه مشکلات و دغدغه‌های خبرنگاران سال‌های سال است که از سوی اصحاب رسانه برای مسوولان در رده‌های مختلف مدیریتی مطرح می‌شود و همچنان در انتظار رسیدگی می باشد و متاسفانه رفع و حل این مشکلات به جایی نرسیده است.

مواجهه با مشکلات در مدیریت شهری با ایجاد فضای بی اعتمادی بین مردم و مسوولان

مواجهه با مشکلات در مدیریت شهری با ایجاد فضای بی اعتمادی بین مردم و مسوولان
خروج

گروه خبر: شهردار ارومیه گفت: در صورتی که فضای بی اعتمادی بین مردم و مسوولان به ویژه در حوزه شهری ایجاد شود، در مدیریت شهر با مشکل مواجه خواهیم شد چراکه نقش به سزایی در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهرها ایفا می کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها