عصر آذربایجان

گزارش خبر

بازار لوازم‌التحرير ايران در محاصره‎ي نمادهاي غربي

بازار لوازم‌التحرير ايران در محاصره‎ي نمادهاي غربي

1396/07/16

گروه فرهنگي: با آغاز سال تحصلي جديد دوباره بازار لوازم‌التحرير ايران به محاصره‎ي نماد‎هاي خارجي و شخصيت‎هاي کارتوني غربي درآمده است!.

کافيست براي خريد يک دفترچه به نوشت افزارهاي سطح شهر سر بزني و در ميان حجم وسيعي از لوازم‌التحريري‌هاي لوکس غرق شوي که شخصيت‎هاي کارتوني و عروسک‌هاي خارجي بر روي آن خودنمايي مي‎کنند. »مامان من بن تن مي‎خوام«، پسرک شش يا هفت ساله دست مادرش را به سمت دفترهايي مي‎کشد که طرح »بن تن« دارند. براي دختر بچه‎ها هم لوازم‎التحريرهايي با تم صورتي، طرح دختر توت فرنگي و »کيتي« تعريف شده است!.  تماشاي کارتون‎هاي خارجي، کودکان را تشويق کرده تا از نوشت افزارهايي با طرح شخصيت هاي اين کارتون ها استفاده کنند. حال در مدرسه که جايي براي نشر فرهنگ و ارزش‌هاي اجتماعي است  نيمکت‎هاي آن از دفترهايي با طرح دختر توت فرنگي پر شده است. کامران صداقت، جامعه شناس و برنامه ريز درسي و در اين خصوص اظهار کرد: تماشاي کارتون‎هاي خارجي بر انتخاب کودکان تاثيرگذار است و از اين رو کودکان با الگو قرار دادن اين نمادها تمايل بيشتري به انتخاب لوازم‌التحريرهاي خارجي دارند. وي افزود: براي آسيب شناسي اين معضل بايد از نمادهاي ملي استفاده کرد و اگر کودک از اين نمادها  آگاه نباشد، به نمادهاي خارجي رو آورده و احساس هويت نمي‌کند. اين نمادها شخصيت‎هاي ساختگي هستند که به موضوعي جهاني تبديل شده‎اند و تا کودکان را وادارند که يکسان فکر کنند. وي بيان کرد: تماشاي کارتون‌هايي از اين قبيل سبب همگوني تفکر  لباس پوشيدن و حتي نوع غذاي کودکان مي‎شود. اين نمادها در قالب کارتون و طرح‎ لوازم‎التحرير شخصيت‌پردازي شده و توسط حواس پنجگانه به کودکان ارائه مي‎شود. صداقت گفت: هدف مشترک طراحان اين نمادها، بيگانه ساختن کودکان با هويت ملي و فرهنگ خودي بوده و راهي براي تهاجم فرهنگي به شمار مي‌آيد. پيروي از اين نمادها سبب مي‎شود تا کودکان کم‎تر پيرو حرف‌هاي بزرگ‎ترها باشند، زيرا کودکان به حرف کساني گوش فرا مي‎دهند که آنان را به عنوان الگو بپذيرند. وي خاطرنشان کرد: شخصيت‎ها و نمادهاي خارجي نوعي »الگو گريزي« را به کودکان القا مي‎کند که اين نيز به نوبه‏ ي خود عامل تهديدکننده و خطرناک به شمار مي‌آيد. تصاوير شخصيت‎هاي کارتوني خارجي با چنان جذابيتي به کودکان ارائه‎ مي‌شوند که گاها کودکان، خانواده‎ها را نيز ناديده مي‎گيرند، زيرا در اکثر کارتون‎ها خانواده‎اي وجود ندارد و کودکان در يک نقش مستقل در حال عمل کردن هستند و از اين رو خانواده‌ها بايد در انتخاب کارتون و لوازم براي کودکان خود نهايت دقت را به خرج دهند. موسي نيرومند، جامعه شناس نيز در اين خصوص اظهار کرد: در شکل گيري شخصيت کودک عوامل متعددي نقش دارند که خانواده به عنوان مهم‎ترين بستر تربيت کودک، جامعه و مدرسه از آن جمله هستند و شخصيت کودک با تاثيرپذيري از هر کدام از اين عوامل شکل مي‎گيرد. وي افزود: در موارد جزئي‌تر رفتار هريک از اعضاي خانواده، ويترين مغازه‎ها و بنرهاي تبليغاتي در سطح شهر نيز انتخاب کودک را تحت تاثير قرار مي‎دهد و عادات زندگي از کودکي به بزرگسالي نيز شيوع يافته و ادامه پيدا مي‎کند. وي بيان کرد: همچنين انتخاب‌هاي کودک تحت تاثير فضاي بصري و محرک‎هاي ارائه شده به او در خانه است و تمامي حواس پنجگانه در دريافت محرک‎ها موثر هستند. رابطه‎ي پدر و مادر در داخل خانه، چيدمان و معماري محل زندگي  رسانه‎ها و فضاي مجازي نيز از ساير عوامل دخيل در نوع انتخاب کودک هستند. نيرومند تاکيد کرد: بين انتخاب عروسک و دفتر ارتباط وجود دارد و استفاده از نمادهاي خارجي در لوازم‎التحريرها را سفيد يا سياه مطلق نمي‎بينيم. ولي در صورتي که بين جلد يک دفتر و مطالب داخل آن مغايرت و تعارض وجود دارد، و ‎ کودک را دچار چالش هويتي مي‌کند. اصلاح آن نيازمند بررسي آسيب‌شناسانه و فرهنگ سازي دارد و از اين رو تاسيس يک موسسه‎ي فرهنگي رسمي مي‎تواند زمينه را براي احياي فرهنگ ايراني و اصلاح معضلات فراهم کند.
بر اساس اين گزارش؛ ورود نوشت_افزارخارجي، عرصه را بر طراحان و ناشران داخلي تنگ کرده و چه بسا نمايشگاه‎هاي فروش لوازم‎التحرير ايراني که با شکست مواجه شده است. همچنين عدم جذابيت طرح‎هاي ايراني موجود و نبود طراحان و تصويرگران ماهر کودک از جمله علل عقب ماندن بازار لوازم‎التحرير ايران نسبت به رقباي خارجي به شمار مي‌آيند. در اين ميان حمايت از بازار داخلي و صنعت چاپ، بهره‌مندي از طراحان جوان و صاحب ذوق و تصويرگران کتاب کودک و استفاده از فعالان عرصه‎ي کودک و نوجوان مي‎تواند بازار لوازم‌التحرير ايران را از تسخير نماد‎هاي خارجي درآورد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا، جاي عناصر علمي و مدرسه، همچون حروف الفبا و اشعار فارسي  مداد و تخته سياه، شخصيت‎هاي کارتوني و داستاني ايراني بر روي نوشت افزارها خالي است. اميد است تا با استفاده از افراد صاحب نظر در اين حوزه، دنياي نوشت‌افزار ايران مطابق با دنياي کودکان تحول يابد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بازار لوازم‌التحرير ايران در محاصره‎ي نمادهاي غربي

بازار لوازم‌التحرير ايران در محاصره‎ي نمادهاي غربي
خروج

گروه فرهنگي: با آغاز سال تحصلي جديد دوباره بازار لوازم‌التحرير ايران به محاصره‎ي نماد‎هاي خارجي و شخصيت‎هاي کارتوني غربي درآمده است!.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها