کافيست براي خريد يک دفترچه به نوشت افزارهاي سطح شهر سر بزني و در ميان حجم وسيعي از لوازمالتحريريهاي لوکس غرق شوي که شخصيتهاي کارتوني و عروسکهاي خارجي بر روي آن خودنمايي ميکنند. »مامان من بن تن ميخوام«، پسرک شش يا هفت ساله دست مادرش را به سمت دفترهايي ميکشد که طرح »بن تن« دارند. براي دختر بچهها هم لوازمالتحريرهايي با تم صورتي، طرح دختر توت فرنگي و »کيتي« تعريف شده است!. تماشاي کارتونهاي خارجي، کودکان را تشويق کرده تا از نوشت افزارهايي با طرح شخصيت هاي اين کارتون ها استفاده کنند. حال در مدرسه که جايي براي نشر فرهنگ و ارزشهاي اجتماعي است نيمکتهاي آن از دفترهايي با طرح دختر توت فرنگي پر شده است. کامران صداقت، جامعه شناس و برنامه ريز درسي و در اين خصوص اظهار کرد: تماشاي کارتونهاي خارجي بر انتخاب کودکان تاثيرگذار است و از اين رو کودکان با الگو قرار دادن اين نمادها تمايل بيشتري به انتخاب لوازمالتحريرهاي خارجي دارند. وي افزود: براي آسيب شناسي اين معضل بايد از نمادهاي ملي استفاده کرد و اگر کودک از اين نمادها آگاه نباشد، به نمادهاي خارجي رو آورده و احساس هويت نميکند. اين نمادها شخصيتهاي ساختگي هستند که به موضوعي جهاني تبديل شدهاند و تا کودکان را وادارند که يکسان فکر کنند. وي بيان کرد: تماشاي کارتونهايي از اين قبيل سبب همگوني تفکر لباس پوشيدن و حتي نوع غذاي کودکان ميشود. اين نمادها در قالب کارتون و طرح لوازمالتحرير شخصيتپردازي شده و توسط حواس پنجگانه به کودکان ارائه ميشود. صداقت گفت: هدف مشترک طراحان اين نمادها، بيگانه ساختن کودکان با هويت ملي و فرهنگ خودي بوده و راهي براي تهاجم فرهنگي به شمار ميآيد. پيروي از اين نمادها سبب ميشود تا کودکان کمتر پيرو حرفهاي بزرگترها باشند، زيرا کودکان به حرف کساني گوش فرا ميدهند که آنان را به عنوان الگو بپذيرند. وي خاطرنشان کرد: شخصيتها و نمادهاي خارجي نوعي »الگو گريزي« را به کودکان القا ميکند که اين نيز به نوبه ي خود عامل تهديدکننده و خطرناک به شمار ميآيد. تصاوير شخصيتهاي کارتوني خارجي با چنان جذابيتي به کودکان ارائه ميشوند که گاها کودکان، خانوادهها را نيز ناديده ميگيرند، زيرا در اکثر کارتونها خانوادهاي وجود ندارد و کودکان در يک نقش مستقل در حال عمل کردن هستند و از اين رو خانوادهها بايد در انتخاب کارتون و لوازم براي کودکان خود نهايت دقت را به خرج دهند. موسي نيرومند، جامعه شناس نيز در اين خصوص اظهار کرد: در شکل گيري شخصيت کودک عوامل متعددي نقش دارند که خانواده به عنوان مهمترين بستر تربيت کودک، جامعه و مدرسه از آن جمله هستند و شخصيت کودک با تاثيرپذيري از هر کدام از اين عوامل شکل ميگيرد. وي افزود: در موارد جزئيتر رفتار هريک از اعضاي خانواده، ويترين مغازهها و بنرهاي تبليغاتي در سطح شهر نيز انتخاب کودک را تحت تاثير قرار ميدهد و عادات زندگي از کودکي به بزرگسالي نيز شيوع يافته و ادامه پيدا ميکند. وي بيان کرد: همچنين انتخابهاي کودک تحت تاثير فضاي بصري و محرکهاي ارائه شده به او در خانه است و تمامي حواس پنجگانه در دريافت محرکها موثر هستند. رابطهي پدر و مادر در داخل خانه، چيدمان و معماري محل زندگي رسانهها و فضاي مجازي نيز از ساير عوامل دخيل در نوع انتخاب کودک هستند. نيرومند تاکيد کرد: بين انتخاب عروسک و دفتر ارتباط وجود دارد و استفاده از نمادهاي خارجي در لوازمالتحريرها را سفيد يا سياه مطلق نميبينيم. ولي در صورتي که بين جلد يک دفتر و مطالب داخل آن مغايرت و تعارض وجود دارد، و کودک را دچار چالش هويتي ميکند. اصلاح آن نيازمند بررسي آسيبشناسانه و فرهنگ سازي دارد و از اين رو تاسيس يک موسسهي فرهنگي رسمي ميتواند زمينه را براي احياي فرهنگ ايراني و اصلاح معضلات فراهم کند. بر اساس اين گزارش؛ ورود نوشت_افزارخارجي، عرصه را بر طراحان و ناشران داخلي تنگ کرده و چه بسا نمايشگاههاي فروش لوازمالتحرير ايراني که با شکست مواجه شده است. همچنين عدم جذابيت طرحهاي ايراني موجود و نبود طراحان و تصويرگران ماهر کودک از جمله علل عقب ماندن بازار لوازمالتحرير ايران نسبت به رقباي خارجي به شمار ميآيند. در اين ميان حمايت از بازار داخلي و صنعت چاپ، بهرهمندي از طراحان جوان و صاحب ذوق و تصويرگران کتاب کودک و استفاده از فعالان عرصهي کودک و نوجوان ميتواند بازار لوازمالتحرير ايران را از تسخير نمادهاي خارجي درآورد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا، جاي عناصر علمي و مدرسه، همچون حروف الفبا و اشعار فارسي مداد و تخته سياه، شخصيتهاي کارتوني و داستاني ايراني بر روي نوشت افزارها خالي است. اميد است تا با استفاده از افراد صاحب نظر در اين حوزه، دنياي نوشتافزار ايران مطابق با دنياي کودکان تحول يابد.
گروه فرهنگي: با آغاز سال تحصلي جديد دوباره بازار لوازمالتحرير ايران به محاصرهي نمادهاي خارجي و شخصيتهاي کارتوني غربي درآمده است!.