عصر آذربایجان

گزارش خبر

ردپايي از نخستين سينماي ايران

ردپايي از نخستين سينماي ايران

1403/06/25

گروه فرهنگي: سينماي ايران، تاريخي پربار دارد و تنها چند سال پس از اختراع سينما در دنيا، نخستين سينماي کشور در تبريز پايه ريزي شد. سال 1279 شمسي تنها پنج سال پس از اختراع دستگاه سينماتوگراف، جمعي از مبلغان مذهبي کاتوليک در شهر تبريز تصميم مي‌گيرند تا يک سالن سينما همانند آنچه برادران لومير آن را اختراع کردند، بسازند.


پس از هماهنگي‌ها و آوردن دستگاه نمايش فيلم و مهياسازي محيطي براي ديدن فيلم که در محله پاساژ تبريز(نزديک چهارراه شريعتي(شهناز) کنوني) بنا نهاده شد، سينماي کوچکي با نام »سينما سولي (خورشيد)« به گنجايش 100 نفر تاسيس شد.اين سالن سينما در ادامه به دليل اينکه فيلم فارسي ساخته نمي‌شد و از سويي به فيلم‌هاي خارجي جديد نيز دسترسي نداشت، در سال 1295 شمسي تعطيل و به باد فراموشي سپرده شد.اکنون نيز محل قرارگيري اين سينما از بين رفته و هيچ نشاني از آن وجود ندارد.
اين سالن در دوران مظفرالدين شاه در تبريز راه اندازي شد و در همان سال نيز مظفرالدين شاه نخستين دوربين فيلم‌برداري (دستگاه سينماتوگراف) را در يکي از سفرهايش به فرانسه خريداري کرد و به ايران آورد.تبريز در ادامه به يکي از قطب‌هاي نمايش فيلم کشور تبديل شد و سينماهاي ارزنده‌اي در اين شهر راه اندازي شدند اما در ادامه سينماهاي تبريز با افول مواجه شده و رفته رفته تعداد سالن‌هاي سينمايي در آذربايجان شرقي کاهش يافت ولي اکنون تاحدودي وضعيت سينماهاي شهر اولين‌ها بهبود يافته است.
فعال بودن 19 سينما با 35 سالن سينمايي در آذربايجان شرقي
سيد محمدحسين بلاغي، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي در خصوص آخرين وضعيت سينماهاي استان، اظهار کرد: تعداد سينماهاي استان تا سال 1396 فقط هفت باب بود اما اکنون تعداد 19 سينما با 35 سالن و هفت هزار و 41 صندلي در سطح استان وجود دارد که 10 سينما و 25 سالن سينمايي در تبريز فعال هستند.وي افزود: شهرستان‌هاي اسکو، شبستر، مرند، ملکان، عجب شير، بناب، مراغه، اهر و ميانه نيز هر يک داراي يک سينما هستند و تعداد چهار سينماي سيار نيز در شهرستان‌هاي جلفا، هريس، آذرشهر، سراب و صوفيان وجود دارد.وي ادامه داد: تعداد هشت سينماي جديد استان نيز در مرحله تجهيز هستند که تا سال آينده به مجموع سينماهاي فعال استان اضافه خواهند شد.
بلاغي در خصوص ويژگي‌هاي سالن‌هاي سينمايي جديد، ادامه داد: اکنون سينماهاي جديد به صورت پرديس (سينمايي که داراي بيش از 2 سالن است) ساخته مي‌شود که در اين حالت، سالن‌ها داراي تعداد صندلي کمتر اما تنوع پخش فيلم بيشتري دارند.وي اظهار کرد: سينماهاي فلسطين، فرهنگيان، انقلاب و سعدي در تبريز از قديمي ترين سينماهاي شهر هستند که تاريخ ساخت آن‌ها به دوران قبل از انقلاب مي‌رسد. اکنون سينما فلسطين(تحت مديريت اداره ارشاد) و سينما فرهنگيان (تحت مديريت اداره آموزش و پرورش) فعال هستند اما سينما انقلاب به خاطر وضعيت نامناسب و فرسودگي ساختمان غيرفعال بوده و سينما سعدي نيز به همين علت تعطيل است.
سعدي، قديمي ترين سالن کنوني سينماي تبريز تعطيل است
فرهاد باغشمال، رييس امور سينمايي حوزه هنري آذربايجان شرقي ، اظهار کرد: اکنون قديمي ترين سينماي حاضر تبريز، سينما سعدي است که قدمت آن به سال 1302 برمي‌گردد که در محله پاساژ تبريز واقع شده اما به خاطر شرايط فرسودگي تعطيل است.وي افزود: اکنون حوزه هنري استان در شهر تبريز 2 پرديس سينمايي به نام‌هاي قدس با 480 نفر ظرفيت و 29 بهمن با هزار و 100 نفر ظرفيت دارد.وي با اشاره به اينکه 2 سينماي انقلاب و سعدي تبريز که در مديريت حوزه هنري استان هستند، به خاطر قرارگيري در بافت فرسوده و مرکزي شهر امکان بازسازي ندارند، گفت: در حال رايزني با شهرداري و ساير ارگان‌ها هستيم تا با تهاتر بتوانيم زمين جديدي در نقطه ديگري از شهر تبريز که فاقد سينماست، براي ساخت سينماي جديد تهيه کنيم.
وي ادامه داد: اکنون سه طرح ساخت سينما در شهرستان‌هاي مراغه، مرند و سراب را پيگيري مي‌کنيم که تفاهمنامه پرديس سينمايي مراغه با پنج سالن تکميل شده است.
باغشمال تاکيد کرد: چالش اساسي در سينماي استان نداريم زيرا سينما به صورت سيستمي پيش مي‌رود و اگر چالشي هم باشد يک چالش ملي است اما از لحاظ تعداد و کيفيت سينماهاي تبريز مي‌توان گفت که با راه اندازي پرديس‌هاي خصوصي و دولتي سينمايي، وضعيت خوب است.وي افزود: تبريز با رشد مخاطب سينماها مواجه شده است و اکنون رتبه هفتم را از اين نظر در کشور دارد و سينماهاي قدس و 29 بهمن جزو 20 سينماي برتر کشور هستند و در زمان برگزاري جشنواره‌هاي فيلم مطرح کشور، ميزبان پخش فيلم‌ها مي‌شوند.
مهمترين مشکل سينماهاي آذربايجان شرقي، عدم دسترسي مردم نقاط محروم است
وي اظهار کرد: مرکز شهرستان‌ها داراي سينما هستند اما نقاط دوردست و محروم از داشتن سينما محروم بوده و امکان بهره مندي ندارند که بر اين اساس حوزه هنري استان تدبيري انديشيده تا در 6 ماهه دوم سال، فيلم‌هاي روي پرده و در حال اکران را با کمک سينماي سيار در نقاط دوردست استان به نمايش درآورد.
به گزارش  عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، رييس امور سينمايي حوزه هنري آذربايجان شرقي گفت: حوزه هنري از سينماگران و فيلمسازان بومي نيز براي معرفي به سينماي ايران از مرحله رشد و تربيت تا فيلمنامه نويسي و تبادل سوژه حمايت مي‌کند که در اين راستا سال گذشته فيلم آپاراتچي توانست در جشنواره فيلم فجر خوش بدرخشد و امسال نيز تعدادي از فيلم‌هاي کوتاه هنرمندان استان در جشنواره‌هاي مختلفي مقام آوردند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها