عصر آذربایجان

گزارش خبر

کلاه گشادي که سر کنکوري‌ها مي‌رود

کلاه گشادي که سر کنکوري‌ها مي‌رود

1397/11/08

گروه گزارش: يک استاد ارتباطات با انتقاد از تبليغات متعدد و ناسالم موسسات آموزش کنکور در تلويزيون گفت: مساله تبليغات کنکور از اساس غلط است و اگر حجم اين تبليغات نصف شود هم فايده‌اي ندارد.

 اگر مي‌خواهند به فکر نجات آموزش کشور باشند بايد آن را با تجارت و تبليغات تجاري ادغام نکنند. عليرضا حسيني پاکدهي درباره وجه تمايز تبليغات و آموزش بيان کرد: تبليغات، پوشش تعمدي و حساب شده است که براي شکل‌دهي به دريافت، دستکاري در ادراک و تغيير در رفتار چنان که مبلغ مي‌خواهد در گيرنده پيام انجام مي‌شود و او تمامي راه‌هاي مختلف براي تفکر، انديشيدن و تمرکز بر روي پيام را از دريافت کننده پيام سلب مي‌کند. همچنين تمام تکنيک‌هاي مختلف را مانند فريب دادن و سرگرم‌کردن را به کار مي‌گيرد که مخاطب منظور او را متوجه نشود؛ به همين دليل اين کار را به معنا و مصداق کامل يک فريب کاري هوشمندانه تلقي و به طور کامل رد مي‌کنيم. او ادامه داد: مخاطب پيام، از قصد و نيت اصلي فرستنده پيام آگاه نمي‌شود و فرستنده نيت پيام خود را پنهان مي‌کند و اطلاعات درست و اشتباه را در هم مي‌آميزد و به صورتي درمي‌آورد که زيبا و خوشايند جلوه کند. اين استاد ارتباطات با بيان اينکه مساله تبليغ با مساله آموزش کاملا متفاوت است، درباره ويژگي‌هاي آموزش، اظهار کرد: در آموزش، فرستنده پيام نبايد هيچگاه نيت اصلي خود را پنهان کند بنابراين بايد کاملا تمام تلاش خود را به کار  بگيرد که به معناي واقعي کلمه در خدمت دريافت‌کننده پيام باشد. همچنين آموزش، متوالي و تدريجي پيش مي‌رود. بنابراين تا گام اول را پشت سر نگذاريد، گام‌هاي بعدي را نمي‌توانيد سپري کنيد اما اين اتفاق در طولاني مدت انجام مي‌شود؛ در حالي که مبلغ در تبليغات مي‌خواهد فوري به نتيجه برسد. حسيني پاکدهي ادامه داد: تعليم‌دهنده و آموزشگر در آموزش تلاش مي‌کند تا استقلال فکر و انديشه براي دريافت‌کننده پيام ايجاد کند و يک ارتباط باز و متقابل در آموزش وجود دارد اما در تبليغ هيچکدام وجود ندارد؛ يعني پيام يک‌سويه است، هدف پنهان مي‌شود، دستيابي به نتيجه فوري مدنظر است و استقلال فکر و انديشه نه تنها به دريافت کننده پيام داده نمي‌شود بلکه تلاش مي‌شود اگر دريافت‌کننده پيام حتي قصد فکر کردن را دارد تمرکز فکري از او گرفته شود و نتواند فکر کند؛ بنابراين متوجه قصد و نيت اصلي فرستنده پيام نخواهد شد. براي همين تبليغات در اين معنا را منفي تلقي مي‌کنيم و با آموزش، يکسان در نظر نمي‌گيريم و متعارض و متضاد با آن مي‌دانيم. فرستنده پيام  در آموزش مانند يک معلم کاملا در خدمت دريافت‌کننده پيام است در حالي که مبلغ در تبليغات مي‌خواهد دريافت‌کننده پيام را مطيع، رام و در اختيار خود دربياورد که کاملا متعارض هستند. اين استاد ارتباطات با اشاره به تبليغات کنکور در تلويزيون بيان کرد: تبليغاتي که در صداوسيما براي کنکور صورت مي‌گيرد و ظاهرا مي‌گويد که کار آموزشي را براي بسط و گسترش آموزش انجام مي‌دهد. البته اين مساله يک خلط مبحث است و در آن تناقض ذاتي وجود دارد. صدا و سيما به خاطر مشکل خاص و عمده‌اي که در آن گرفتار شده است، اين دو مبحث را خلط مبحث مي‌کند و نهايتاً مي‌خواهد هم به هدف خود برسد و هم ظاهرا با اهداف و رسالت‌هايي که بر اساس قوانين و حقوق به عنوان رسانه ملي به آن محول شده است، کنار بيايد اما نمي‌توان همزمان هم به آب زد و هم خيس نشد. حسيني پاکدهي تصريح کرد: سازمان صدا و سيما  هم مي‌خواهد درآمد تامين کند و نوعي تجارت انجام دهد. همچنين مدعي است که کار آموزشي انجام مي‌دهد و به حدود يک ميليون نفر که هر ساله پشت کنکور هستند آموزش مي‌دهد و ظاهرا کار تبليغاتي هم مي‌کند. اين جا ميان موسسات کنکور و سازمان صدا و سيما رابطه‌اي شکل مي‌گيرد و هر دو به کار تجاري به نام آموزش دست مي‌زنند و در اين قضيه کاملا منتفع مي‌شوند اما در مرحله اول سر کساني که پشت کنکور هستند، کلاه گشادي مي‌رود و فراتر از آن سر جامعه کلاه مي‌رود به اين دليل که کساني که از طريق اين مراکز و اين نوع تبليغات وارد دانشگاه مي‌شوند، فاقد درک، شناخت و معرفت آموزشي هستند. آن‌ها فقط تست زني را ياد گرفتند و از راه ميانبر مي‌خواهند به دانشگاه وارد شوند بنابراين دانشگاه‌هاي ما در مرحله بعدي با دانشجوياني مواجه مي‌شوند که فقط تکنيک تست‌زني را بلد هستند و توانايي، دانش و شناخت لازم و کافي براي ادامه تحصيل به معناي واقعي را ندارند؛ بنابراين اين مساله منجر به افول کيفي دانشگاه‌ها و کيفيت آموزشي مي‌شود. او ادامه داد: درآميختن تجارت با آموزش منطقي نيست و تا حدي در اين راستا پيشروي کرده‌ايم که آش شور شده و آشپز هم صدايش درآمده که چرا آنقدر تند مي‌رويم. اين استاد ارتباطات با انتقاد از هرگونه تبليغ کنکور در تلويزيون اضافه کرد: صداوسيما از 20 سال قبل که مي‌خواست به عنوان رسانه ملي با توجه به وظايف خود در جامعه خدمت کند، بايد به تبليغات تجاري وارد نمي‌شد يا حداقل تجارت را با آموزش ادغام نمي‌کرد يا تجارت را به عنوان آموزش به خورد مردم نمي‌داد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا، حسيني پاکدهي با بيان اينکه صدا و سيما به بهانه نداشتن درآمد لازم، تبليغات کنکوري را پخش مي‌کند، گفت: چرا رسانه ملي به بهانه‌هاي متفاوت شبکه‌هاي مختلف را ايجاد کرد. صداوسيما مي‌توانست به جاي ايجاد شبکه‌هاي مختلف که در ميان راه باز مي‌مانند و نمي‌توانند هزينه‌هاي خود را فراهم کنند، شبکه‌هاي کمتر و برنامه‌هايي با کيفيت بيشتر را در اختيار مخاطبان قرار دهد. وقتي شبکه‌هاي مختلف ايجاد مي‌کنند، برنامه، هزينه، امکانات و منابع انساني نياز دارند که هزينه‌بر مادي و انساني هستند. صدا و سيما راه بازگشتي ندارد و  سخت است که اعتراف کند. به نظرم اين مساله که تبليغات را در تلويزيون نصف کنند، نشان از اعتراف به اين مساله است که به راه خطا رفته‌اند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کلاه گشادي که سر کنکوري‌ها مي‌رود

کلاه گشادي که سر کنکوري‌ها مي‌رود
خروج

گروه گزارش: يک استاد ارتباطات با انتقاد از تبليغات متعدد و ناسالم موسسات آموزش کنکور در تلويزيون گفت: مساله تبليغات کنکور از اساس غلط است و اگر حجم اين تبليغات نصف شود هم فايده‌اي ندارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها