عصر آذربایجان

گزارش خبر

اسکواش زنجان در مسير رشد و توسعه

اسکواش زنجان در مسير رشد و توسعه

1402/10/18

گروه ورزشي: ورزش اسکواش زنجان طبق آخرين رتبه بندي‌،‌ جايگاه هفتم کشور را دارد اما با تدابير و برنامه ريزي‌هاي لازم در مسير رشد و توسعه قرار گرفته و مدعي کسب رده نخست کشوري است.

گروه  ورزشي: ورزش اسکواش زنجان طبق آخرين رتبه بندي‌،‌ جايگاه هفتم کشور را دارد اما با تدابير و برنامه ريزي‌هاي لازم در مسير رشد و توسعه قرار گرفته و مدعي کسب رده نخست کشوري است.
اسکواش جزو رشته هاي ورزشي مهيج و پرتحرک است که با راکت انجام مي شود و علاوه بر جنبه هاي سرگرمي و فعاليتهاي ذهني و جسمي،‌ ورزشي است که مي توان آن را تا سطح قهرماني ادامه داد.
اين ورزش که به 2 صورت راکت و تنيس تقسيم مي شود،‌ با 2 يا چهار بازيکن انجام مي شود و داراي انواع مختلف از جمله اسکواش تک ديواره يا اسکواش پارکي، تک ديواره داخل سالن، ساحلي، ميني اسکواش، ديواره متحرک اسکواش، کورت با يک طرف شيشه، کورت بادي اسکواش، اسکواش شيشه اي تمريني، اسکواش شيشه اي تمام استاندارد و اسکواش مدارس است.ورزش اسکواش که اولين بار در انگلستان ابداع شد،‌ از سال 1320 مجوز ورود به ايران را پيدا کرد و اولين فدراسيون اسکواش ايران در سال 1353 تاسيس و بعداز يک سال منحل و دوباره در سال 1372 راه‌اندازي شد.
براي اطلاع از وضعيت ورزش اسکواش در زنجان با سيد ولي موسوي، رييس هيات اسکواش استان زنجان گفت و گو کرده است.
* اسکواش چه نوع ورزشي است و هم اکنون در زنجان چه وضعيتي دارد؟‌
اسکواش يکي از رشته هاي ورزشي است که در اتاقکي بازي مي‌شود و به شطرنج ايستاده نيز معروف است.شعار اين رشته ورزشي " اسکواش تمرين متفکرانه زيستن " است .اسکواش جزو رشته‌هاي فکري و سنگين است که در دنيا نيز جدي گرفته شده و به تازگي وارد رشته هاي المپيکي شده است که المپيکي شدن اين رشته ورزشي پس از اين بيشتر و بهتر ديده خواهد شد.
بازي هاي اين رشته ورزشي در يک محوطه 70 متري بين 2 بازيکن و جديدا در فضاي کاملا شيشه اي خوشايند انجام مي شود.در زنجان بيش از 15 سال است که در اين رشته بازي مي_شود.هيات ورزشي اسکواش طي اين سالها دستاوردهايي را داشته و توانسته است در تيم_هاي ملي سهمي داشته باشد و در ليگ دسته يک بانوان و آقايان قهرماني ليگ دسته يک را از آن خود کرديم.
* هم اکنون چه فعاليتهايي در اين هيات انجام مي شود؟‌
در حال حاضر با به کارگيري مربي خارجي "‌مهدي محمد"‌ تمرکز خود را بر استعداديابي و استعدادپروري گذاشته ايم تا سهم بزرگي از اسکواش در کشور داشته باشيم.با برنامه ريزي ها و فعاليتهاي در دستور کار تلاش مي کنيم زنجان را به پايگاه شمالغرب کشور در اين رشته ورزشي تبديل کنيم.
*  رشته ورزشي اسکواش در زنجان چه جايگاهي دارد؟
طي 6 ماهه اول امسال طبق بررسي هاي انجام شده در سطح کشور، زنجان بين 30 استان جايگاه هفتم را کسب کرد البته به اين رتبه بسنده نمي کنيم و هدفگذاري هايي براي چهار سال آينده انجام شده است، در حال حاضر رقابت تنگاتنگي با تهران و سه استان کشور داريم.همه قهرمان‌هاي اين رشته ورزشي در تهران هستند ما نيز با تکيه بر مربي پاکستاني که تيم هاي پايه را مي سازد، قصد داريم به رتبه نخست در کشور دست يابيم که اين دور از انتظار و دسترس نيست.زنجان شهر ورزش هاي راکتي است و در ورزش هاي راکتي در کشور بسيار قوي عمل کرده است.
*‌ چه برنامه هايي براي شناساندن اين رشته ورزشي در استان داريد؟‌
سالهاست که تلاش مي کنيم اين رشته را در زنجان بيش از پيش بشناسانيم اما تنها يک سالن در يک نقطه از شهر داريم.سالن ورزشي اسکواش در شهرستانهاي استان نداريم که راه اندازي آن جزو برنامه‌هاي اين هيات است.سالن اسکواش شهر زنجان که پشت آکادمي بدمينتون قرار دارد روزهاي زوج از ساعت 17 عصر تا 20 ويژه آقايان و روزهاي فرد از ساعت 16 تا 20 ويژه بانوان و بعد از آن ويژه آقايان است.
* هيات اسکواش زنجان در خصوص استعداديابي و قهرمان پروري چه اقداماتي انجام مي دهد؟‌
اخيرا مجوزهاي لازم را از آموزش و پرورش کسب کرده ايم که بتوانيم با حضور مربي خارجي در مدارس استعداديابي کنيم.غربالگري را از مدرسه ها شروع مي کنيم تا نفرات و ورزشکاران علاقه مند به اين رشته را از مدارس نزديک به سالن اسکواش جذب کنيم.
براي اين کار، مدارسي را در نظر گرفته ايم که در آنها استعداديابي کنيم.هر 6 ماه نيز فراخوان عمومي انجام مي دهيم که علاقه مندان مي توانند در آن حضور يابند و در آزمون هاي مربوط شرکت و در اين رشته ورزشي فعاليت کنند.
*‌ فعاليت در اين رشته ورزشي چه مزايايي دارد و از چه سني مي توان وارد آن شد؟
اين رشته ورزشي قدري ناشناخته مانده،‌ در حاليکه بازي بسيار خوبي است چرا که هم ورزش ذهني و هم جسمي محسوب مي شود.فعاليت در اين رشته ورزشي از 6 يا هفت سالگي آغاز مي شود که ذهن و جسم کودکان آماده يادگيري است.
*‌ فعاليت بانوان در اين رشته در چه سطحي است؟
بخش بانوان نيز مانند آقايان، فعال است به طوريکه بانوان در پنج رده سني در اسکواش فعال هستند.در اين بخش نيز بايد تيم هاي پايه را تقويت کنيم و در اين زمينه به خانواده هايي که کودکان 6 يا هفت ساله دارند توصيه مي کنيم اين رشته ورزشي را امتحان کنند چرا که علاوه بر مزاياي ذهني و جسمي فعاليت در اين رشته پيشرفت در آن را نيز به راحتي امکانپذير ساخته است.
اين رشته چند ماهي است که المپيکي شده است و همه کشورها در آن سرمايه گذاري مي کنند و در ايران و استان زنجان نيز بايد اين رشته ورزشي نسبت به گذشته فعالتر شود که بانوان نيز بخشي از ورزشکاران فعال در اين رشته را تشکيل مي دهند.
*‌ چه تدابيري براي افزايش سالن ها و امکانات هيات ورزشي اسکواش در استان انديشيده شده است؟‌
 يکي از تدابير اين است که سالن هاي اسکواش در شهرستان هاي زنجان راه اندازي شود که اگر اين سالن ها را در چهار شهرستان راه اندازي کنيم اين ورزش در چهار نقطه استان فعال مي‌شود.
اسکواش از رشته هاي ورزشي نيست که بتوان در خيابان يا پارکها آن را بازي کرد.به تازگي زمين هاي روبازي نيز براي فعاليت ورزشي اسکواش پيش بيني شده است اما شرايط آب و هوايي زنجان اين اجازه را نمي دهد که در فضاي روباز آن را بازي کرد.
اگر حداقل در 2 نقطه شهر تمرينات اين ورزش را داشته باشيم بسيار به رشد اين رشته کمک مي کند.زنجان به لحاظ اسکواش استعدادهاي خوب و زيادي دارد؛ گروه‌هاي سني مختلف مي توانند در اين رشته بازي کنند و اين ظرفيت در استان وجود دارد که به راحتي بتوانيم از رده هفتم کشور صعود کنيم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،علاقه مندان به اسکواش در ابتداي ورود به اين ورزش يک تا 2 هفته از سوي هيات حمايت مي شوند تا بتواند تجهيزات مورد نياز خود را تهيه کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها