عصر آذربایجان

گزارش خبر

‌قنات‌ها ‌ديگر جايي در تفکر مديران ميراث فرهنگي ندارد

‌پيچيده‌ترين شاهکار ايرانيان در مسير مرگ تدريجي //

1399/06/16

گروه گزارش: قنات پيچيده‌ترين فناوري سنتي چندين هزار ساله و شاهکار ايرانيان در طول تاريخ است که در دهه‌هاي اخير در کمال بي‌مهري قرار گرفته ‌و احيا دوباره و حفظ اين هنر ديرينه در حافظه تاريخ کشور، همت ارگان‌ها و مسئولان ذيربط را مي‌طلبد.

گروه گزارش: قنات پيچيده‌ترين فناوري سنتي چندين هزار ساله و شاهکار ايرانيان در طول تاريخ است که در دهه‌هاي اخير در کمال بي‌مهري قرار گرفته ‌و احيا دوباره و حفظ اين هنر ديرينه در حافظه تاريخ کشور، همت ارگان‌ها و مسئولان ذيربط را مي‌طلبد.

 کاريز يا همان قنات يکي از پيچيده‌ترين فناوري‌هاي سنتي چندين هزار ساله است که توسط مقنيان ايراني اختراع شده‌ است. قنات‌ها به عنوان شاهکار به جا مانده از اجدادمان در مديريت آب و با هدف شناخت عميق از دانش آب زيرزميني شکل گرفته است و توانسته در طول دوره‌هاي چندين‌هزار ساله در استفاده از آب زير‌زميني بسيار موفق عمل کند، با اين حال اين علم نسل به نسل انتقال يافته است و به دوره کنوني رسيده است اما در کمال تاسف در طول دهه‌هاي اخير مورد نهايت بي‌مهري و بي‌توجهي قرار گرفته و اين فناوري کم‌کم در حال منسوخ شدن است.
با اين حال با توجه به اينکه کشور ايران در اقليم خشک قرار گرفته در طول تاريخ قنات‌ها يکي از عمده‌ترين منابع تامين آب محسوب مي‌شد، با اين وجود زمان چنداني نيز نمي‌گذرد که اين قنات‌ها يکي از مهم‌ترين تامين‌ کننده‌هاي آب مزارع و آب شرب اکثر روستا‌هاي کشور و استان زنجان نيز به حساب مي‌آمدند. با توجه به اينکه سيستم آبياري سنتي سبب ارتقاء سطح بالايي از سازگاري انسان با تغييرات زيست‌محيطي شده بود بقا در شرايط سخت بي‌آبي را تضمين مي‌کرد. فناوري سازگاري که شهرت جهاني يافته بود و شگفتي‌هاي اعجاز‌ آور آن سبب ثبت قنات‌‌هاي کشورمان در ميراث ملي و جهاني شده بود اما اين هنر اصيل و ماندگار در حال فراموشي است.
در طول دهه‌هاي اخير با ورود فناوري‌هاي جديد، حفر چاه‌هاي عميق جايگزين قنات شد و استفاده از موتور پمپ آب براي هدايت آب از چاه به سطح زمين رايج شد و بسياري از چاه‌ها بدون هيچ مجوزي حفر شدند و تعداد آن‌ها بدون برنامه در يک بازه زماني در سطح کشور و استان به شدت بالا رفت. همين عامل سبب افت سطح آب سفره‌هاي زيرزميني گشت به طوري که در استان زنجان بر اساس آخرين آمار، سالانه سطح سفره‌ آب زيرزميني 77 سانتي‌متر با افت رو‌به‌رو مي‌شود. با اين که در استان قنات‌هاي بيشماري وجود دارند که مي‌توانند در صورت مهيا شدن شرايط بسيار موثر در تامين آب در روستاهاي استان محسوب شوند اما در بيش‌تر موارد کاملا به حال خود رها شده و گاها حتي مخروبه‌اي از آن بيش نمانده است اين در حالي است که تعداد بسياري از روستا‌هاي استان زنجان با مشکل تامين کمبود آب آشاميدني مواجه هستند.با اين‌که در استان زنجان قنات‌هاي قديمي وجود دارند که جز آثار ملي ‌ثبت شده‌اند اما بي‌مهري نسبت به احيا قنات‌ها در طول دهه‌هاي اخير سبب فراموشي اين فناوري اصيل چندين هزار ساله شده است که ممکن است اگر شرايط به همين منوال ادامه دار باشد بعد از گذشت چند دهه ديگر حتي کتاب‌هاي تاريخي نيز روايت‌گر وجود قنات‌ها نباشند و شايد ديگر گنجاندن وجود چنين فناوري در ذهن دور از تصور باشد.اما چرا مسئولان استان زنجان با وجود قنات‌هاي بيشمار موجود نسبت به احيا آن‌ها در طول ساليان گذشته بي‌توجه بوده‌اند؟ چرا هيچ رديف اعتباري براي احيا قنات‌هاي استان اختصاص نمي‌يابد؟ آيا از ده‌ها قنات استان قنات فعالي در حال حاضر موجود است که مورد استفاده قرار گيرد تا حداقل اين ميراث به مدت چند سال ديگر، در ذهن‌ها زنده بماند؟
علي عباسي، مدير بهره‌برداري و نگه‌داري از تاسيسات آب منطقه‌اي استان زنجان با اشاره به وجود 750 رشته قنات موجود در استان که اکثر آن‌ها قنات‌هاي کوچک چند ده متري‌اند اظهار داشت: ميزان دبي آب خروجي از اين قنات‌ها سالانه 40 تا 50 ميليون‌متر مکعب است که حدود 30 ميليون‌متر مکعب از آن مصرف شده و 10 ميليون‌متر مکعب بدون استفاده از دسترس خارج شده و وارد رودخانه‌ها مي‌شوند.
وي افزود: در حال حاضر قنات‌هاي انگشت شماري همچون روال گذشته در حال تامين آب شرب در روستا‌ها هستند و حفر چاه‌هاي عميق در بسياري از روستا‌ها سبب خشک و بلا استفاده شدن قنوات شده است.مدير بهره‌برداري و نگه‌داري از تاسيسات آب منطقه‌اي استان زنجان  با بيان اين‌که قنات کهريز سجاس با طول شش کيلومتر جز طولاني‌ترين قنات‌ها در استان است گفت: عميق‌ترين چاه نيز با عمق 50 متر در روستاي اسلام آباد شهرستان خدابنده قرار گرفته است، با اين حال قنات نهروان با دبي 50 ليتر در ثانيه جز پر آب‌ترين‌ قنات در استان محسوب مي‌شود که آب خر‌جي آن همواره جهت انجام امورات کشاورزي مورد استفاده روستائيان قرار مي‌گيرد.
اين مسئول با بيان اين‌که سازمان جهاد کشاورزي متولي لايروبي و احياي قنوات است عنوان کرد: در طول سال‌هاي گذشته اعتبار به لايروبي قنات‌ها اختصاص مي‌يافت و از اين طريق برخي از قنات‌ها احيا شده‌اند.
عباسي با بيان اين‌که ساخت و ساز‌ها در سطح شهر زنجان سبب شده تا برخي از قنات‌هاي موجود متروکه شوند گفت: با اين حال تعدادي از قنات‌ها در منطقه غرب زنجان با توجه به بالا آمدگي آب احيا شده‌ و آبدهي مناسبي نيز دارند با اين حال اين عامل مشکلاتي را براي شهروندان ايجاد کرده است که دليل اصلي اين امر تخريب قنوات در طول ساليان متمادي در اثر شهرسازي بوده است.با اين اوصاف کاملا مشخص است که قنات‌ها در استان زنجان کاملا به دست فراموشي سپرده شده‌اند و برنامه‌ريزي لازم جهت احيا آن‌ها وجود ندارد، حرفه‌اي که اگر همچنان مورد بي‌مهري قرار بگيرد حتي ممکن است کتاب‌هاي تاريخ نيز ديگر روايت‌گر وجود آن‌ها نباشند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم،با اين حال اميد است ارگان‌هاي ذيربط با همتي مضاعف در احيا و حفظ قنات‌ها برنامه‌ريزي‌هاي لازم را داشته باشند و مانع از به يغما رفتن اين هنر اصيل از استان و ذهن‌هاي مردم در طول تاريخ شوند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها