عصر آذربایجان

گزارش خبر

استان‌بازي دستاويز مندرس نمايندگان بي عمل

1398/06/03

سرويس سياسي: مخالفت با ايجاد استان جديد در استان آذربايجان غربي تنها به نمايندگان آذربايجان غربي محدود نشده است.تنها چند ماه مانده به برگزاري يازدهمين دوره انتخابات مجلس، اعلام وصول طرح تشکيل استان “آذربايجان مرزي” طراحي شده توسط سيد تقي کبيري نماينده خوي در مجلس شوراي اسلامي خبر ساز شد.طرحي که همانگونه که انتظار مي رفت با واکنش نسبتاً تند ديگر نمايندگان استان روبه رو شده است.

منم استان مي خوام!
در اولين واکنش جلال محمودزاده نماينده مهاباد با مهيا ديدن فرصت به وجود آمده براي خودنمايي با تدوين نامه‌اي انتقادي خطاب به رئيس مجلس شوراي اسلامي نوشت: که اين طرح ناپخته و غيرکارشناسي و بدون هماهنگي با نمايندگان استان و عدم رعايت حساسيت‌هاي امنيتي قومي و مذهبي استان آذربايجان غربي طرح شده است و بار شديد مالي براي دولت در پي خواهد داشت.نماينده مهاباد در بخشي ديگر از نامه خود نوشت: مطابق مطالعات انجام شده توسط گروه کارشناسي آمايش سرزمين آذربايجان غربي عدم دسترسي شهرهاي جنوب به مرکز استان يکي از دلايل عدم توسعه يافتگي آذربايجان غربي که اين مسئله در خصوص عدم دسترسي شمال استان نمي کند.وي بدون اشاره به نام مهاباد به عنوان مرکز استان جديد مورد نطرش نوشته است: اگر نياز باشد استان ديگري به منظور توسعه زيرساخت‌هاي سياسي، اجتماعي، امنيتي و اقتصادي در استان ايجاد شود به دليل دوري و عدم دسترسي مردم به شهرها و بخش عظيمي از کردهاي جنوب آذربايجان غربي به مرکز استان، مي بايست در يکي از شهرهاي جنوب که سابقه تاريخي مرکزيت جغرافيايي، اداري و فرهنگي و توان زيرساختي داشته و بلوک جنوب استان است، ايجاد شود.
طرح تشکيل استان آذربايجان مرزي، سرپوشي براي کم‌کاري نماينده خوي
نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي که پيش از اين نيز مخالفت صريح خود را با تشکيل استان جديد در آذربايجان غربي تحت عنوان “نمي گذاريم آذربايجان غربي تجزيه شود” اعلام کرده بود در واکنش به طرح پيشنهادي نماينده خوي، هدف از طرح استان آذربايجان مرزي، سرپوشي براي کم‌کاري اين نماينده عنوان کرده و گفته: اين کار هدفي جز موفقيت درانتخابات نيست اما اين طرح به تصويب نخواهد رسيد.
طرح نَشدني و ناشي از تصوري قديمي
سيدهادي بهادري، نماينده اروميه نيز مطرح کردن اين طرح تبليغاتي براي انتخابات عنوان کرده و گفته: از گذشته نمايندگان خوي نزديک به انتخابات براي جمع آوري راي طرح استان شدن خوي را مطرح مي کنند و اين طرح تازگي ندارد.
وي با بيان اينکه اين کار شدني نيست افزوده: اين طرح صرفاً يک ذهنيت قديمي در مردم شريف خوي ايجاد شده که نمايندگان هم از آن سو استفاده کرده و چنين وعده اي مي دهند.براي استان شدن خوي، شهرستاني وجود ندارد، نه شهر شمالي و نه جنوبي خوي، يعني ماکو و سلماس موافق اين طرح نيستند، معلوم نيست اينها کجا را مي خواهند استان کنند!وي تاکيد کرده که نمايندگان شهرستانهاي ماکو سلماس نيز مخالف اين طرح هستند.بهادري در اين باره گفته: در واقع نماينده خوي پيشدستي مي کند و امضاي نمايندگان سيستان و بلوچستان را مي گيرد و مي خواهد در اينجا يک استان ايجاد کند و اين يک طرح کاملا فانتزي و تخيلي است و هيچيک از نمايندگان آذربايجان با ايجاد يک استان جديد بين استانهاي آذربايجان شرقي و غربي موافق نيستند لذا اينها براي جمع آوري امضا براي مشروعيت اين طرح به سراغ نمايندگان کرمان و سيستان و بلوچستان و استاتهاي مرکزي مي روند تا بگويند ما امضا گرفته ايم!
نمايندگان آذربايجان غربي مخالف تشکيل استان مرزي با مرکزيت خوي هستند
روح الله حضرت پور، نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي نيز با انتقاد از اين طرح گفته: اساساً ارائه طرحي براي تفکيک استان آذربايجان غربي اشتباه بزرگي است و به هيچ عنوان هيچ کدام از نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي با آن موافقت نمي‌کنند.
طرح کم اهميت پيشا انتخاباتي
مخالفت با ايجاد استان جديد در استان آذربايجان غربي تنها به نمايندگان اين استان محدود نبوده و احمد عليرضا بيگي نماينده مردم تبريز و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي در رابطه با طرح ايجاد استان جديد به مرکزيت خوي گفته است اين طرح از سوي نماينده خوي مطرح شده و طرح هايي از اين دست در شرايط پيشا انتخاباتي معمولا مطرح مي شوند.بيگي در مورد واکنش نمايندگان آذربايجان به اين طرح گفت: ما با اين طرح مخالف بوده و معتقديم هر طرحي که به بي ثباتي در عرصه تقسيمات کشور منجر شده و مشکلات امنيتي در پي داشته باشند نبايد در مجلس شوراي اسلامي به تصويب برسد.
آذربايجان غربي به اندازه اي بزرگ نيست که استان جديدي از دل آن بيرون بيايد/احتمال تصويب طرح نزديک به صفر است
محمد حسن نژاد، نماينده مردم مرند وجلفا در مجلس شوراي اسلامي در رابطه با طرح ايجاد استان جديد در استان آذربايجان غربي به مرکزيت خوي اظهار داشت: طرح از سوي نماينده خوي مطرح شده و اعلام وصول شده است که تا مرحله تصويب شدن راه زيادي داشته و بعيد مي دانم که اين طح در مجلس شوراي اسلامي تصويب شود.وي افزود: قبلا نيز موضوع ايجاد استان کاشان در مجلس مطرح شده بود که با تصميم نمايندگان رد شد. البته در مورد تغيير در تقسيمات کشوري دولت بايد اقدام کند که هزينه هاي بسياري به همراه دارد.اين نماينده استان آذربايجان شرقي در مورد تبعات امنيتي ايجاد استان جديد در آذربايجان غربي گفت: البته طرح اين موضوع نيز في نفسه اقدام مناسبي نبوده است. در مورد تبعات امنيتي اين موضوع با توجه بافت جمعيتي استان آذربايجان غربي نيز بايد عرض کنم اگر نياز به تاسيس استان هاي جديد باشد. خيلي از استان هاي بزرگ همچون فارس، اصفهان، کرمان، يزد و … مي توانند موضوع بحث باشند و نهايتا احتمال تصويب اين طرح را هم نزديک به صفر مي دانم.
دولت با تشکيل هرگونه استان جديدي مخالف است
طرح پيشنهادي نماينده خوي واکنش دولتي هاي را هم در پي داشته است، علي مصطفوي معاون سياسي و امنيتي استانداري آذربايجان‌غربي ضمن مخالفت با اين مسئله گفت: اين موضوع در حد يک طرح در مجلس اعلام شده و هنوز اتفاق خاصي در اين خصوص رخ نداده است و اينگونه طرح‌ها بايد بصورت کارشناسانه از سوي دولت بررسي گردد.مصطفوي ادامه داد: دولت با تشکيل هرگونه استان جديد در کشور مخالف بوده و اين موضوع را خرداد ماه امسال اعلام کرده است و اينگونه طرح‌ها بايد در وزارت کشور و تقسيمات کشوري بررسي گردد؛ موضوع  تشکيل استان جديد به مرکزيتي خوي نيز مسئله‌اي است که نه ما اطلاعي داريم و نه وزارت کشور.
تقسيمات کشوري در حوزه اختيارات دولت است نه مجلس
تيرماه سال جاري  وزير کشور در واکنش به وعده هاي انتخاباتي برخي کانديداها در تشکيل استان جديد با بيان اينکه تقسيمات استاني در حوزه اختيارات دولت است نه مجلس شوراي اسلامي گفته بود: «ما کاري به وعده‌هاي ديگران نداريم و وظيفه خودمان خود را انجام مي‌دهيم».
در همان ايام سيد اسماعيل موسوي سخنگوي ستاد انتخابات کشور نيز درباره احتمال دادن وعده از سوي نامزدهاي انتخاباتي به مردم براي تقسيمات کشوري نيز گفته بود که «وزارت کشور هيچ بنايي براي تغييرات استاني ندارد. البته ممکن است در يک روال عادي دولت يک روستا را به شهر يا بخش را به شهرستان تبديل کند که اين يک روال معمول دارد اما در انتخابات پيش رو، نامزدهاي انتخاباتي توجيه مي‌شوند که درباره تقسيمات کشوري وعده ندهند چون تقسيمات کشوري از اختيارات دولت است نه نمايندگان مجلس».همچنين جلالي مدير کل تقسيمات کشوري وزارت کشور اظهار کرده بود که هيچ پرونده‌اي را نه در هيئت دولت و نه در وزارت کشور در ارتباط با تأسيس استان جديد ارائه نکرده‌ايم و بعيد به نظر مي‌رسد تا پايان دولت تدبير و اميد چنين ارتقايي در دستور کار باشد. هر چند در مجلس زمزمه‌هايي مبني بر تشکيل برخي از استان‌ها ارائه شده، اما وزارت کشور و دولت هيچ طرح و لايحه‌اي را براي تأسيس استان جديد در دستور کار ندارد.با اين اوصاف به نظر مي رسد انتشار اخباري از اين دست آن هم در ماههايي پاياني عمر مجلس دهم تنها و تنها با هدف تبليغات صورت گرفته باشد و از لحاظ عملي ارزش چنداني ندارند.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، همانگونه که پيشتر نيز قسيم عثماني نماينده فعلي بوکان و عثمان احمدي نماينده سابق مهاباد در بحبوحه تبليغات انتخابات وعده تشکيل استان هاي جديدي به مرکزيت حوزه هاي انتخابيه شان را داده بودند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها