عصر آذربایجان

گزارش خبر

حال ناخوش حمام‌هاي تاريخي تبريز

1398/07/21

گروه سيري در استان ها: حمام‌هاي تاريخي از جمله نمادهاي ميراثي کهن شهر تبريز محسوب مي‌شوند که به دليل تعدد وراث و به تبع آن ناتواني نهادهاي مسوول در مرمت و بازسازي آنها، اين روزها حال و روز خوبي ندارند.

کهن شهر تبريز با توجه به رواج سنت حسنه وقف در آن از يک سو و انتخابش به عنوان پايتخت حکومت هاي ايراني براي پنج بار از سوي ديگر، افزون بر 500 باب حمام تاريخي داشته که بسياري از آنها در طول 50 سال گذشته به دليل ناآگاهي مردم و نهادهاي متولي از اهميت آنها تخريب شده و از بين رفته اند. بر اساس اسناد موجود، حدود 30 سال پيش بيش از 120 باب گرمابه عمومي و تاريخي در شهر تبريز فعاليت مي‌کرد، در حالي که اين تعداد هم‌اکنون به 25 باب رسيده که 12 باب آن گرمابه عمومي و بقيه را گرمابه‌هاي تاريخي و قديمي تشکيل مي‌دهد که متاسفانه آن چنان که بايد و شايد توجهي به حال و روز آنها نمي شود و هر روز با خطر تخريب و حذف از شناسنامه تاريخي و ميراثي تبريز مواجه هستند.طبق اعلام کارشناسان ميراث فرهنگي ،حمام هاي بسياري در دور?? ايلخانان در تبريز ساخته شد، ولي قدمت حمام هاي قديمي موجود فعلي در اين شهر به دوران قاجار و پس از آن يعني بعد از زلزل?? ويرانگر 1194ق ميرسد.حمام بهار، حمام حاج علي بابا، حمام سرهنگ، حمام سيد گلابي، حمام شالچيلر، حمام شاهزاده تبريز، حمام شنب غازان، حمام مهدي‌خان، حمام ميرزا مهدي، حمام نخست، حمام نظافت و حمام نوبر، نام تعدادي از حمام هاي تايخي شناخته شده تبريز است که از اين ميان تنها حمام نظافت محله حکماوار در زمان فعلي به شکل سنتي آن و با کاربري گرمابه عمومي فعاليت مي کند. حمام تاريخي نوبر نيز که توسط ميراث فرهنگي و شهرداري، تملک، بازسازي و مرمت شده و در اختيار بخش خصوصي براي استفاده به عنوان رستوران سنتي قرار داده شده بود، اين روزها درش تخته شده است و داستان هاي زيادي درباره واگذاري مفت و مجاني آن به بخش خصوصي توسط يکي از مسوولان استاني در سال هاي قبل بر سر زبان هاست.
در اين ميان حمام سرهنگ در محله تاريخي ميدان قطب (قورد ميداني) نيز فاصله چنداني با تخريب کامل ندارد، زيرا سازمان قطار شهري براي ساخت ايستگاه ميدان قطب، 500 متر از عرصه اين حمام تاريخي را خريداري کرده و گودبرداري 10 متري براي ساخت ايستگاه در اين محل، بنيان اين سازه قديمي را با خطر ريزش مواجه کرده است. امام آنچه در روزهاي گذشته بحث حمام هاي تاريخي تبريز را بار ديگر بر سر زبان ها انداخته است و فضاي مجازي آذربايجان شرقي را با مطالبي درباره بي توجهي نهادهاي مسوول به اين بناهاي تاريخي آکنده کرده است، انتشار فيلمي از وضعيت نامناسب «حمام خان» در محله تاريخي قره باغليلار و ابتداي کوچه اي موسوم به خان دربندي در کوي ميرزا رضا دالاني است.در فيلم منتشر شده از حمام تاريخي «خان»، ديوارها و گچبرهاي داراي نقاشي اين بناي قاجاري وضعيت نامناسبي دارند ودر حال فرو ريختن هستند. انتشار اين فيلم در فضاي مجازي، واکنش کاربران را به دنبال داشت و آنان سازمان هاي مسوول از قبيل شهرداري تبريز و اداره کل ميراث فرهنگي را به دليل کوتاهي در مرمت اين سازه معماري تقبيح کردند. اين در حالي است که گفته مي شود تعدد وراث و اختلاف بين آنان مانع اصلي تملک، بازسازي و مرمت حمام تاريخي خان کوي ميرزا رضادالاني است. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، کاربران فضاي مجازي با اشاره به آغاز عمليات مرمت و بازسازي اين بنا در اوايل دهه 1390 توسط اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، اظهارات مقام هاي مسوول مبني بر وجود مانعي بنام »تعدد وراث« در مرمت اين بنا را فرافکني و فرار از زير بار مسووليت خواندند و اعلام کردند چگونه در آن زمان اين مشکل حل شده بود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها