عصر آذربایجان

گزارش خبر

اينترنت جهاني چطور بستر ايجاد اغتشاش توسط اشرار شد

1398/09/07

گروه گزارش: برخي فکر مي کردند که با قطعي اينترنت جهاني زندگي مردم کشورمان مختل مي شود اما در اين زمان بانک ها و اداراتي که کار خدمات رساني به مردم را انجام مي دادند به فعاليت خود ادامه دادند.

پس از اجراي طرح سهميه بندي بنزين در برخي ازنقاط کشور تجمعات اعتراض آميزي برگزار شد. اين تجمعات در ابتدا حالت مسالمت آميز داشت و برخي از معترضين ديگران را نسبت به شعارها و اقدامات انحرافي هشدار مي دادند اما به يکباره شاهد بروز موج خشونت به طور بسيار عجيبي در اين تجمعات بوديم. تا زماني که اين اعتراضات به صورت مسالمت آميز برگزار مي شد اينترنت جهاني وصل بود اما بعد از اينکه اين تجمعات به سمت تخريب و آتش زدن اموال عمومي و شخصي گرايش پيدا کرد، مسئولات تصميم گرفتند که اينترنت را محدود کرده و تنها اينترنت لوکال وصل باشد.
اتفاقاتي که در شرايط بروز اوليه آشوب ها با وجود وصل بودن اينترنت جهاني رخ دارد نشان مي دهد که اينترنت به بستري براي دادن فراخوان جهت تخريب اموال عمومي تبديل شد و همچنين شبکه هاي معاند نيز از اين بستر براي التهاب آفريني بيشتر و ارسال پيغام هاي آشوب استفاده کردند. در اين شرايط اوج تخريب هاي چند روز اخير را شاهد بوديم. 
*اينترنت جهاني بستري براي آشوب آفريني 
پس از اين زمان بود که اينترنت قطع شد و بلافاصله مشاهده شد که فضاي اعتراضات نيز فروکش کرد و کم کم کشور رو به آرامي رفت. پيش از اين اشرار به طور هدايت شده به اماکن عمومي حمله برده و دست به تخريب و آتش زدن اين اماکن مي کردند. البته اين تخريب ها دامن اموال و دارايي شخصي مردم را هم گرفت.
با قطع شدن اينترنت جهاني اما بستر اينترنت لوکال يا همان داخلي هنوز فراهم بود. برخي فکر مي کردند که با قطعي اينترنت جهاني زندگي مردم کشورمان مختل مي شود اما در اين زمان بانک ها و اداراتي که کار خدمات رساني به مردم را انجام مي دادند به فعاليت خود ادامه دادند. از سوي ديگر اپلي کيشن هاي موبايلي همچون سرويس هاي خدمات دهي تاکسي شهري و بانکي فعال بودند و مردم به راحتي مي توانستند از اين خدمات استفاده کنند. حتي سرعت اينترنت نيز براي دانلود و استفاده از اين اپلي کيشن ها نيز بيشتر بود.  هر چند بايستي گفت که در اين بستر اشکالاتي وجود داشته است که بايد رفع شود و در اين جهت زيرسازي هاي لازم انجام بپذيرد تا برخي از موانع نيز برطرف و بستر استفاده کاربر ايراني از اينترنت ملي به طور کامل فراهم شود.
اين موضوع بستگي به فعاليت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات دارد. بسياري از کارشناسان مطرح مي کنند که موانعي که بر سر راه تحقق و آماده سازي شبکه ملي اطلاعات وجود دارد از کم کاري وزارتخانه ارتباطات زير نظر »محمد جواد آذري جهرمي« نشات مي گيرد.
هدف از اين اجراي طرح شبکه ملي اطلاعات بالا بردن امنيت سايبري است که در آن داده‌هاي حساس کشور بر روي زيرساخت داخلي قرار گيرند. در اين حوزه عدم وجود يک موتور جستجوي اينترنتي يکي از مشکلات کشورمان است که بايستي وزارت ارتباطات در اين حوزه براي تکميل روند اينترنت ملي اقدام لازم را مبذول دارد. عدم سازگاري مسير ارتباطي برخي شرکت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت با شرايط کنوني يکي ديگر از مشکلاتي است که باعث اخلال در خدمات دهي برخي سايت ها شده است.
*کشورهايي که اينترنت ملي را مورد توجه قرار داده‌اند
اين روند زماني مهم مي شود که بدانيم کشورهاي ديگر نيز در اين عرصه براي ارتقاي سطح امنيت ملي خود به شبکه ملي اطلاعات توجه ويژه اي داشته اند. در همين زمينه کشورهاي مختلفي از جمله هند، کويت، چين، کره جنوبي، برزيل، روسيه، استراليا و ... اقدامات قابل توجهي براي بستر سازي جهت استفاده از اينترنت ملي خودشان انجام داده اند.در همين راستا، کشور کره جنوبي که از نظر آمادگي الکترونيک و پهناي باند رتبه نخست را در دنيا دارد و مقامات وقت وزرات ارتباطات بارها در مورد راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات، اين کشور را مورد مثال قرار داده‌اند، 80 درصد پهناي باند داخلي است. يعني شبکه‌‌اي دارد که بي‌نياز از ارتباطات خارجي، 80 درصد ارتباطات کره در آن داخل به گردش در مي‌آيد.
چين نيز يکي از کشورهايي است که در کنار استفاده از اينترنت سالهاست شبکه اينترنت ملي خود را راه اندازي کرده است. گفتني است چين در برابر هجمه الکترونيکي آمريکا بيشترين مقاومت بين المللي را تا کنون از خود نشان داده به طوري که تا کنون بيشترين تعداد بازي هاي ملي رايانه اي، موتور جستجوي ملي، ميل سرور هاي ملي و از همه مهمتر سيستم عاملي ملي را طراحي کرده است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، کشور هند نوعي از شبکه ملي اطلاعات را با نام شبکه ملي دانش داراست. نام‌گذاري شبکه ملي دانش هند از آن جهت است که جمع‌آوري اطلاعات منتج به دانش مي‌شود. همچنين در کشور هند مانند ايران، سازماني به نام سازمان فناوري اطلاعات در زيرمجموعه وزارت ارتباطات اين کشور، مسئول شبکه ملي دانش است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها