قيمت صندلي سبز بهارستان چند
1398/10/15
سرويس سياسي: با يک حساب سرانگشتي، يک کانديدا در صورت نداشتن شهرت کافي ميان مردم، مجبور است چيزي حدود 300 ميليون تا يک ميليارد تومان براي تبليغ خود خرج کند. نزديکي به ايام برگزاري انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي باعث افزايش تبوتاب کانديداهاي انتخابات شده است.
اين گزارش نگاهي دارد به هزينههاي انتخاباتي نامزدها در حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو.
*اختلاف ميليوني اجاره ستاد در بالاشهر و پايين شهر تبريز
کانديداهاي مطرح هميشه سعي داشتهاند در چند نکته مهم تبريز حتما ستاد انتخاباتي داشته باشند. مهمترين اين معابر، مسير چهارراه شهيد بهشتي(منصور سابق) تا فلکه دانشگاه است. اجاره يکهفتهاي مغازه يا دفتر در اين مسير پنج تا ده ميليون تومان در هفته انتخابات هزينه خواهد داشت.
ميدان ساعت تا سهراه طالقاني گذري مهم است که احزاب، گروهها و ائتلافها در انتخاباتهاي گذشته از آن غافل نشدهاند.
محلات به اصطلاح پايينشهر تبريز نظير خليلآباد، منبع آب، سيلاب قوشخانه، چهل و دو متري انقلاب، ايستگاه گرو، ايدهلي و... هم براي کانديداهايي که عزمشان را براي انتخاب شدن جزم کردهاند مهم است. البته در اين مناطق با صرف دويست تا ششصد هزار تومان ميتوان ستاد اجاره کرد.
*هزينه ميليوني يا اجاره رايگان ستاد در شهرستانها؟
حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسکو داراي ده منطقه شهري است: گوگان، ممقان، آذرشهر، تيمورلو، ايلخچي، اسکو، سهند، خسروشاه، سردرود و باسمنج.
اگر اجاره يک هفتهاي مغازه نه متري در ميدانهاي مرکزي هر يک از اين شهرها را بهطور متوسط پانصدهزار تومان در نظر بگيريم، با هزينه پذيرايي طول يک هفته، اجاره صندلي، اجاره داربست، نصاب بنر مقابل ستاد، حقالزحمه براي نصب و توزيع تراکت و ساير مخارج، نزديک به پنج ميليون تومان خواهد شد.
شام و نهار عوامل و يک وعده مهماني جمعي با سخنراني جناب کانديدا در برخي شهرها اين مبلغ را تا دو و سه برابر هم افزايش ميدهد! طبيعي است که براي برخي کانديداها افرادي داوطلبانه و بدون هزينه، برخي از اين اقدامات را انجام دهند.
*بنر متري 20 هزار توماني و بازار سياه داربست!
بعد از افزايش قيمت دلار در بازار ارز و باتوجه به وارداتي بودن بنر خام و رنگهاي استفاده شده در دستگاههاي چاپ، قيمت هرمتر مربع از بنر چاپ شده تا چهار برابر افزايش قيمت داشته است.
تا دو سال پيش در همين تبريز کانونهاي تبليغاتي براي رقابت با يکديگر، قيمت خود را پايينتر ميآوردند و تا پنج هزار تومان در هر متر مربع قيمت براي چاپ عمده ميدادند. اما حالا کمتر از بيست هزار تومان در تبريز و شهرهاي اطراف نميتوان بنر چاپ کرد. نصب داربست هم در ايام انتخابات با توجه به افزايش تقاضا با افزايش قيمت مواجه ميشود.
*رونق مجدد صنعت چاپ در تبريز/ حرف از 100 تا 500 ميليون است
تبليغات کاغذي بخش لاينفک از انتخابات است و هرچه هم ضريب نفوذ فضاي مجازي بيشتر شود، باز هم تبليغات کاغذي جاي خود را دارد.
کانديداها و عکسشان بايد در طول يک هفته ديده شود و تصاويرشان در معابر نصب گردد. تراکتهاي حاوي زندگينامه و برنامهها توزيع شود و از اين رهگذر در هفتههاي منتهي به انتخابات چاپخانههاي تبريز شبانهروزي کار خواهند کرد.
قيمت کاغذ به حتم در بهمنماه تا يکونيم برابر افزايش خواهد داشت و بندهاي کاغذ سفيد که در انبارها براي اين روزها احتکار شدهاند، به بازار سر ريز خواهند شد. برآوردهاي آناج نشان ميدهد متوسط هزينه يک کانديدا براي تبليغات کاغذي صد تا پانصد ميليون تومان خواهد بود.
*عکاسي در آتليه/ هر عکس يک ميليون!
آتليههاي تبريز، همين الان که شما اين گزارش را ميخوانيد مشغول روتوش زدن تصاوير کانديداها هستند. گزارش ميداني نشان ميدهد آتليه تهرانچي در گذشته بيشترين سهم را از عکاسي براي پوسترهاي انتخاباتي کانديداها داشته است. عکاسي در چند آتليه معروف شهر براي پنج عکس بيش از پنج ميليون تومان هزينه دارد.
*اسپانسرها و نقش کليدي/اهداف حاميان خرد و کلان کانديدا
اسپانسر يا حامي مالي، فرد، گروه يا شخصيتي حقوقي يا حقيقي است که با ديدن منافع بلندمدت و يا به قصد جبران زحمات گذشته يک کانديدا، با تقبل بخشي از هزينههاي ستاد و کمپين انتخاباتي کانديدا و يا يک ليست، بار مالي کانديدا را کم ميکند.
طبيعي است که اسپانسر انتظار دارد در صورت انتخاب کانديدا به نمايندگي، در گشايش فرصتهاي جديد کاري، اعطاي وامهاي کلان بانکي و... آقاي نماينده زحماتشان را جبران کند. صد البته حامياني هم هستند که بدون چشمداشت مالي و در جهت ايجاد فضاي رونق توليد با حضور برخي آقايان در مجلس به او کمک ميکنند!در اين بين نبايد از اسپانسرهاي کوچک غافل شد.
فردي که شام انتخاباتي کانديدا در منزلش را تقبل ميکند، فردي که با ترتيب دادن جلسه و تقبل هزينههاي پذيرايي محفلي را براي کانديدا ترتيب ميدهد، فردي که بدون دريافت هزينه در ستاد فعاليت انتخاباتي انجام ميدهد و... اين افراد عموما درخواستهاي کوچکي از قبيل فرصت شغلي براي خود يا يکي از افراد خانواده، وام بانکي در حد متوسط، انتقال فرزند سرباز از شهرستان دورافتاده به شهر محل اقامت و... را از آقاي نماينده خواهند داشت.
*فضاي مجازي و چالش طرفداران مجازي/ از 30 هزار تومان تا 25 ميليون!
تبليغات در فضاي مجازي براي اولين بار در انتخابات دور گذشته مجلس خود را نشان داد اما بروز و ظهور اصلي آن در انتخابات رياستجمهوري و شوراهاي سال 96 بود.
با اينکه در سال 94 برخي از کانديداها بخشي از تبليغات خود را به سوي فضاي مجازي سوق دادند اما بسياري از خبرگان فضاي مجازي خوب ميدانستند که انتخابات بعدي محل تاثيرگذاري خواهد بود.برخي از کانديداهاي انتخابات شوراي شهر تبريز در سال 96، با هزينههاي ميليوني انتخابات را پشت سر گذاشتند و با سپردن تبليغ به مديران کانالها و پيجهاي اينستاگرامي، نقش مهمي در رونق کسب و کار در اين فضا را ايفا کردند.
اين روزها نيز بحث فضاي مجازي داغ بوده و با توجه به تکامل و بلوغ برخي از صفحات و کانالهاي تلگرامي، مديران اين شبکهها با استخدام افرادي با عنوان بازارياب در پي سود ميليوني از انتخابات پيش رو هستند.
قيمت معرفي يا همان تبليغ کانديداها در پيجها و کانالهاي تبريز و شهرستانها به تعداد اعضا، ميزان بازديد و لايکهايي است که در صفحات و کانالها وجود دارد و اين قيمت از 30 يا چهل تومان تا گاهي 20 يا 25 ميليون تومان نيز براي کانديداها پيشنهاد شده است.
*تاثير ضد تبليغ بر مخاطب
برخي ديگر از کانديداها نيز با هوشمندي خاص خود، با برخي از اين صفحات و کانالها به توافق رسيده اما به تبليغ ساده اکتفا نکردهاند و تيمهاي رسانهاي کانديداها با ترفندهاي رسانهاي سعي در معرفي افراد به صورت غير مستقيم دارند.
هرچند فضاي مجازي اين روزها توسط طرفداران برخي از کانديداها به عرصه مهمي براي نقش آفريني تبديل شده، اما همانطور که از نام فضاي مجازي پيداست، اين فضا مجازي بوده و نتيجه ضد تبليغ بيشتر از تبليغ مستقيم و معرفي کانديداهاست.
با يک حساب سرانگشتي يک کانديدا در صورت نداشتن راي ثابت يا شهرت کافي ميان مردم، مجبور است در نقاط مختلف شهر تبريز و همچنين شهرستانها و روستاهاي بزرگ، به راهاندازي ستاد خود اقدام کند.
با خوانش مجدد هزينههاي تقريبي برآورد شده، يک کانديدا بايد به طور متوسط چيزي حدود 300 ميليون تا يک ميليارد تومان براي تبليغ خود در يک هفته مهلت تبيلغات خرج کند. مبلغي گزاف که به صورت حداقلي نيز در نظر گرفته شده است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج، با اين اوصاف هستند افرادي که نصف اين پول را براي انتخابات صرف نميکنند اما رايهاشان در زمان اعلام نتايج بيشتر از آنهايي است که براي انتخابات به صورت ميلياردي هزينه ميکنند. سابقه انتخابات در کشور نشان ميدهد تاثيرگذاري افرادي که با هزينه کرد اين پولها توانسته اند به مجلس راه يابند به مراتب کمتر از افرادي است که هزينه تبليغاتشان زير چند ده ميليون است چراکه اين افراد، پس از انتخابات ميبايست از طريقي هزينههاي انتخاباتي خرج شده خود را تامين کنند!
منبع :