عصر آذربایجان

گزارش خبر

طبيعت آذربايجان غربي بستر رويش گياهان دارويي

طبيعت آذربايجان غربي بستر رويش گياهان دارويي

1402/01/21

گروه اجتماعي: آذربايجان غربي با داشتن تنوع آب و هوايي، بارش هاي مناسب و رويش 8 هزار گونه گياه دارويي به يکي از منابع اصلي طب سنتي تبديل شده و قطب گياهان دارويي محسوب مي شود.

گروه اجتماعي: آذربايجان غربي با داشتن تنوع آب و هوايي، بارش هاي مناسب و رويش 8 هزار گونه گياه دارويي به يکي از منابع اصلي طب سنتي تبديل شده و قطب گياهان دارويي محسوب مي شود.
 استان آذربايجان غربي داراي بيش از دو ميليون و 500 هزار هکتار مرتع و 101 هزار هکتار جنگل و بقيه عرصه کشاورزي و کوهپايه‌اي است و از اين رو ظرفيت مناسبي براي کشت و پرورش گياهان دارويي دارد.
نداشتن يا پايين بودن اثرات سو ناشي از مصرف گياهان دارويي نسبت به داروهاي شيميايي، مصرف آسان و آشنا بودن ذائقه مردم با مصرف اين گياهان در کنار عوارض و تبعات منفي استفاده از داروهاي شيميايي در سال‌هاي اخير مهمترين علل اقبال عمومي نسبت به مصرف اين گياهان است.با توجه به پتانسيل و ذخاير به همراه تنوع بالاي استان در بخش گياه‌اي دارويي، توليد گياهان دارويي و صنعتي در مقياس بزرگ‌تر مي‌تواند به بالا بردن درآمد مردم و ايجاد اشتغال جديد مرزي کمک کند.نزديک به 20 هزار گونه گياهي در کشور و 8 هزار گونه در آذربايجان غربي وجود دارد که يا شناخته شده يا نيازمند مطالعه است، آذربايجان غربي داراي 7.2 ميليون هکتار مساحت و عرصه است که يک ميليون هکتار آن در کشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.گستره طبيعت، تنوع آب و هوايي و بارش‌هاي مناسب در آذربايجان غربي اين امکان را فراهم کرده است که انواع مختلف گياهان به صورت خودرو بوده و در جاي جاي آن برويد.
گياهان، درختان و درختچه‌ها از عناصر اصلي منابع طبيعي هستند و به واسطه نقش حفاظتي، تغذيه‌اي، دارويي و ساير مصارف در ادوار مختلف زندگي بشر همواره مورد توجه مردم بوده‌اند.به اعتقاد کارشناسان، شناخت منابع طبيعي و مدون کردن اطلاعات آن، نياز هر جامعه بشري است و نحوه نگرش و توجه مردم به منابع طبيعي و روش‌هاي استفاده از آن مي‌تواند در احيا و حفاظت از اين منابع بسيار مهم باشد.مجاورت با دريا، موقعيت اقليمي و جغرافيايي ملايم و قاره‌اي و ارتفاع متفاوت از سطح دريا در نقاط مختلف آذربايجان غربي، پوشش گياهي متنوعي را در اين استان به وجود آورده که زمينه را براي جمع آوري و استفاده از گياهان به صورت سنتي در اين بخش از کشور مورد توجه مردم قرار داده است.به اعتقاد کارشناسان، تنوع اين گياهان نيز که مصارف مختلف اعم از خوراکي، دارويي و آرايشي دارند فضاي لازم را براي سرمايه گذاري در اين بخش در اين استان پهناور فراهم کرده است.اهميت مصارف مختلف گياهان در جهان که روز به روز نيز مصرف آنها در حال رشد است سبب شده که توجه به اين بخش از طبيعت در کشور و استان آذربايجان غربي نيز افزايش يابد.گياهان دارويي را بايد يکي از مواهب و از نعمت‌هاي الهي برشمرد که تعداد آنها برابر اظهارات کارشناسان در آذربايجان غربي بين 600 تا 700 نوع است و کاربردهاي مختلفي از نظر درماني دارند.
ضرورت توجه به بسته بندي و بازاريابي گياهان دارويي در آذربايجان غربي
حسين رضايي از فعالان استان در بخش گياهان دارويي نيز در خصوص وضعيت استان در اين بخش گفت: آذربايجان غربي به دليل طبيعت و آب و هوايي مناسب يکي از استان‌هاي مستعد در زمينه توليد و پرورش گياهان دارويي است.وي با بيان اينکه امروز به دليل عوارض و تبعات منفي استفاده از داروهاي شيميايي مردم رغبت زيادي به استفاده از گياهان دارويي دارند افزود: متأسفانه به دليل نبود توجه ويژه به اين بخش شاهد فعاليت‌هاي قاچ وار و خودسر در اين بخش هستيم و هم اکنون افراد سودجو زيادي بدون علم و آگاهي در اين بخش فعاليت مي‌کنند.رضايي با بيان اينکه توجه به پرورش و توليد گياهان دارويي مي‌تواند يکي از فعاليت‌هاي مثمرثمر در زمينه حل مشکل بيکاري در منطقه نيز باشد عنوان کرد: متأسفانه در زمينه بسته بندي گياهان دارويي و نيز بازاريابي هنوز ضعف و مشکلات زيادي داريم.
گياهان دارويي در معرض خطر انقراض هستند
مهناز حيدري از فعالان گياهان دارويي و نيز محققان اين بخش در سازمان جهاد کشاورزي نيز در خصوص وضعيت گياهان دارويي گفت: گونه‌هاي دارويي از اهميت زيادي برخوردار بوده و مي‌توانند در سلامتي، معيشت و اقتصاد مردم هر منطقه‌اي مؤثر باشند.حيدري با بيان اينکه از 8 هزار گونه گياه دارويي شناسايي شده در استان در حدود 130 گونه از گونه‌هاي دارويي استان بسيار مطرح هستند افزود: اکنون بيش از 40 گونه به‌عنوان گياه دارويي، خريد و فروش شده و به خارج از کشور فرستاده مي‌شوند يا در کارگاه‌هاي داخلي مورد فراوري قرار مي‌گيرند.وي با تاکيد بر اينکه اين 40 گونه مي‌توانند بهترين موضوع سرمايه‌گذاري باشند عنوان کرد: با وجود اين همه قابليت در زمينه گياهان دارويي، اين بخش استان همراه با مشکلاتي است که برداشت غير اصولي و غير علمي از طبيعت، بزرگترين خطري است که گياهان دارويي موجود در آذربايجان غربي را تهديد مي‌کند و خطر انقراض در کمين گونه‌هاي مختلف اين گياهان قرار دارد.
برداشت تجاري گياهان مرتعي خوراکي ممنوع است
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي گفت: طبق سياست‌هاي حفاظت، احيا و بهره‌برداري سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، بهره‌برداري تجاري و برداشت پياز گياهان مرتعي ممنوع است سيد نبي قائمي افزود: در صورت مشاهده برداشت انبوه گياهان دارويي و خوراکي خود رو به قصد فروش و عرضه در بازارهاي مصرف با عوامل آن برخورد مي‌شود.وي با اشاره به اينکه حدود 15 تا 20 گونه گياهي خوراکي شاخص در استان وجود دارد، اظهار کرد: کنگر، ريواس، شنگ، غازياغي، انواع تره و پياز کوهي، بولاغ اوتي، آويشن، از گونه‌هاي شاخص گياهان خوراکي در استان هستند.قائمي با بيان اينکه ناآگاهي در چگونگي برداشت، زوال تدريجي و تخريب مراتع را به دنبال دارد، يادآور شد: برخي از مصرف‌کنندگان و بهره‌برداران به دليل کم اطلاعي اقدام به برداشت بي‌رويه و غير اصولي اين گياهان مي‌کنند که اين موضوع آسيب‌هاي جدي به گونه‌هاي مختلف است.مديرکل منابع طبيعي و آبخيز داري آذربايجان غربي ادامه داد: با توجه به تغييرات آب و هوايي و کمبود بارش در سال‌جاري وضعيت مراتع به گونه‌اي است که بايد در بهره‌برداري از اين نعمت‌هاي الهي نهايت دقت صورت بگيرد و در برداشت اصولي و صحيح عمل شود.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،برداشت بي رويه گياهان خود روي خوراکي و انواع قارچ‌ها در استان آذربايجان غربي يکي از چالش‌هاي مهم در صيانت از گونه‌هاي طبيعي و ذخاير ژنتيکي است که در فصل بهار اين موضوع تشديد مي‌شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها