عصر آذربایجان

گزارش خبر

روستای بردوک و قلعه ی تاریخی آن

1398/12/25

روستای بردوک، روستایی است که در بخش صومای برادوست و در شهرستان ارومیه استان آذربایجان غربی واقع شده است .جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال 1385 جمعیت آن 368 نفر (64 خانوار) بوده‌است.مجموعه آثار تاریخی موجود در روستای بردوک از توابع دهستان صومای برادوست ارومیه یکی از آثار فاخر و ارزشمند تاریخی استان آذربایجان غربی که نشان دهنده شکوه هنر و معماری کوهستانی دوران صفویه در ایران است که در سال 1078 ه. ق توسط “تقی سلطان بن نظر بیگ بن غازی” احداث گردیده است.

قلعه بردوك در داخل تنگه صعب‌العبور و دور افتاده حسني در حدود 6 كيلومتري روستاي مرزي و كوهستاني بردوك از توابع دهستان صوماي برادوست اروميه در ارتفاعات مرزي ايران با تركيه بر بلنداي كوه بنا شده است،منظره قلعه در بالاي ارتفاعات چنان حالت رويايي و فريبنده‌اي دارد كه هنوز پس از قرن‌ها چشم را خيره مي‌كند و منظره زيبا و بديع اين قلعه در اين مكان دورافتاده و تنگه مخوف كه كمتر كسي از اهالي محلي موفق به ديدن آن شده‌اند عظمت و قدرت شاهان صفوي را براي ارعاب دشمنان آن زمان به رخ مي‌كشد.

اين قلعه مستحكم در دوران اقتدار حكومت صفويه ساخته شده است و با تأمين همه شرط‌ هاي ديده‌ باني به‌عنوان يك دژ ممتاز مسلط به معابر وصولي و خروجي به دشت‌هاي اطراف اشراف كامل دارد و بيانگر اهميت و ارزش اين منطقه در دوره صفويه است.

مجموعه ‌آثار قلعه بردوك در 3 بخش بقاياي يك مسجد و يك مقبره و چند بناي منفرد، بناي قلعه و حصار تدافعي با ديوار مياني و آب انبار و ساختمان 3 طبقه در جبهه مركزي و برج ديده ‌باني قلعه است که به‌صورت كلي شيوه خاص و عالي هنر معماري عصر صفويه در بناهاي اين مجموعه و همچنين دژ مستحكم آن به وضوح ديده مي‌شود و مسجد مجموعه به نام «قلعه مير» از سنگ‌هاي حجاري شده با ملاط ساروج و به شكل جالب و زيبايي ساخته شده است و در اين مكان دورافتاده روحانيت آميخته به احترامي در بيننده ايجاد مي‌شود.

هماهنگي سنگ‌هاي حجاري‌ شده سياه و سفيد منظره بديعي به اين جايگاه داده است، همچنين كتيبه‌اي مستطيل شكل از سنگ‌هاي مرمر شفاف با ابيات فارسي و آيات قرآني در اين بنا وجود دارد و آن چنان كه از كتيبه بر مي‌آيد بناي مسجد پس از تكميل قلعه ساخته شده است.
حدود 27‌متر پايين‌تر از مسجد سنگي بناي ديگري وجود دارد كه دسترسي به آن با يك رشته پله است. اين بنا داراي طاق گنبدي شكل است و گنبد بسيار زيبايي را بر فراز آن ايجاد كرده كه با گذشت سال‌هاي بسيار هنوز هم باقي است و در داخل اين بنا نيز يك محراب سنگي در سمت قبله نمايان و از سنگ‌هاي سياه ساخته شده است.

قلعه عظيم روبه‌ روي مسجد در ارتفاعات مياني كوهستاني واقع شده و براي دستيابي به قلعه بايد از تنها ورودي قلعه صعود كرد كه شيب تند و خطرناكي دارد. در بخش مركزي قلعه بقايايي از چند بنا ديده مي‌شود كه فقط يكي از آنها سالم است كه به‌عنوان آب انبار قلعه استفاده مي‌شده و راه‌هاي انتقال آب با تنبوشه‌هاي سفالي در بخش‌هاي شمالي دژ همچنان وجود دارد.
دروازه ورودي که به شکل چهارگوش طراحي و اجرا شده، در فرورفتگي جبهه مياني ساختمان تعبيه شده است. بناي دروازه ساده و با مصالحي از سنگ هاي لا‏شه، ملاط و احتمالا شن و ماسه ساخته شده است. معبر ورودي تنگ و تا مقابل دروازه مربوط به بخش ثانوي با شيب کم در صخره ايجاد شده است. ‏مصالح دروازه اصلي از سنگ هاي آهکي تراشيده شده است. تزئينات جبهه اي آن با استفاده از سنگ هاي تراشيده شده از نوع آتشفشاني صورت گرفته است. يک کتيبه در دو سنگ مرمر کوچک همجوار بالاي ورودي و زير قوس دروازه ديده مي شود.

در بخش مرکزي قلعه بقاياي چند ابنيه وجود دارد که يک واحد آن فعلا سالم مانده است. طرح اين واحد چهارگوش است و مصالح آن از سنگ هاي کوچک ملاط شن و آهک است. طاق سنگي به صورت لنگه زده شده و روزنه مياني آن کوچک و مربع شکل است. غير از اندود ضخيم که احتمالا آهک به عنوان پوشش ديوارهاي داخلي مورد استفاده قرار گرفته است، تزئين ديگري ندارد.

علاوه بر اين بناها در جبهه شمالي قلعه بناي عظيمي بر بلندترين قله كوهستان باقي است كه به‌عنوان برج ديده‌باني قلعه از آن استفاده مي‌شده است که وقتي بر بالاي قله و برج قرار گيرند كل دشت صوماي برادوست در سمت شرق، كل تنگه مخوف بردوك و همچنين دشت تركيه در غرب در ديد منظر برج قرار مي‌گيرد.
اين مجموعه تاريخي قابليت تبديل شدن به يک مجموعه تاريخي و گردشگري را دارد و مي تواند هرساله به ويژه در ايام تابستان و تعطيلات نوروزي پذيراي خيل عظيمي از گردشگران باشد.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها