عصر آذربایجان

گزارش خبر

معلمان روزهاي کرونايي يا معلمان آنلايني

معلمان روزهاي کرونايي يا معلمان آنلايني

1399/02/21

گروه فرهنگي:اين روزها با همه سختي هاي ناشي از کرونا و تعطيلي ناگزير مدرسه‌ها، آموزگاران بسيار پرکارتر از ايام مدرسه هستند و به معلمان آنلايني معروف شده‌اند. تبريک روز معلم در سال کرونايي متفاوت است، زيرا که زحمتش چندين برابر شده، اگرچه به ظاهر مدرسه ها تعطيل هستند، اما، معلم، امسال عاشق است؛ عاشقي خسته تر از هر سال و هيچ زبان و بياني قادر به سپاسگزاري و تقدير از او نيست.

گروه فرهنگي:اين روزها با همه سختي هاي ناشي از کرونا و تعطيلي ناگزير مدرسه‌ها، آموزگاران بسيار پرکارتر از ايام مدرسه هستند و به معلمان آنلايني معروف شده‌اند. تبريک روز معلم در سال کرونايي متفاوت است، زيرا که زحمتش چندين برابر شده، اگرچه به ظاهر مدرسه ها تعطيل هستند، اما، معلم، امسال عاشق است؛ عاشقي خسته تر از هر سال و هيچ زبان و بياني قادر به سپاسگزاري و تقدير از او نيست.
به سياق هر سال خواستم روز معلم را به چند نفر از معلمان سابق و دوستان کنوني ام تبريک گفته باشم و به خاطر مشقات تدريس در اين ايام ويژه خسته نباشيد عرض کنم؛ »محمد پريش« به عنوان معلمي که 30 سال با صبوري و مهرباني پاي تخته ايستاده وخم به ابرو نياورده است، پس از تبريک من به ناگاه بغش ترکيد و گفت:
"معلم امسال خسته است، زيرا که در کلاس حضور ندارد و لبخند دانش آموزانش را پس ازيادگيري در چهره شان نمي بيند.
او خسته است، زيرا برق شادي را در چشمان دانش آموزانش بعد از نمره 20 نمي بيند.او خسته است، زيرا هياهو و شادي دانش آموزانش را در پايان کلاس درس نمي بيند.او خسته است چون به جاي يک فرياد بلند در کلاس و برقراري نظم بايد بارها کلمه »چت ممنوع« را تايپ کند تا بتواند نظم را در آموزش آنلاين برقرار کند.
او خسته است چرا که زمان و مکان خاصي در تدريس ندارد.او خسته است، خسته از درد انگشت و دستانش، خسته از درد گردن و چشمانش و خسته از سردردهايش.او خسته است، خسته از اين که چه راهي بکار گيرد تا عملکرد بهتري بدست آورد.
معلم امسال غير از خستگي نگران است و نگراني هايش بيشتر از سال هاي گذشته است.
او نگران است، نگران دانش آموزي که اصلا گوشي ندارد تا آنلاين باشد.او نگران است، نگران دانش آموزي که بايد منتظر پدر باشد تا از سرکار بيايد تا بتواند آنلاين باشد.او نگران است، نگران اينکه آيا تلاش هايش نتيجه رضايت بخشي دارد؟او نگران است، نگران....".متحيرم چه گويم در مقابل اين همه بغضي که هيچ کدام غم نان و قسط عقب افتاده خود نبود؛ همه ساله در اين روزها مشکلات چندين ساله شان اعم از حقوق کم و نبود بيمه تکميلي و .. را بيان مي کردند، اما امسال نه تنها هيچ کدام از اين ها را نگفتند و دم فرو بستند از بي مهري روزگار، بلکه از جيب خود هزينه اينترنت را هم مي پردازند و چه بسا با هزينه خود شهر به شهر، روستا به روستا به روستا و خانه به خانه نيز مي روند تا دانش آموزي را که نه تنها گوشي تلفن همراه، بلکه حتي تلويزيون هم ندارد تا درس هايش را از طريق شبکه آموزش دنبال کند، ياري دهند.
به راستي چه واژه اي در مقابل اين همه ايثار و عظمت به کار گيرم؛ آيا واژگان را آن قدر توان و ارزش مانده است در مقابل معلمي که با هزينه خود به خانه دانش آموزانش در روستا ها مي رود در زمانه اي که ثروتمندان براي تدريس خصوصي فرزندان شان ميليون ها خرج مي کنند، اين معلم نه تنها هزينه اي نمي گيرد بلکه براي دانش آموزانش ماسک و موادضدعفوني نيز مي خرد.
معلمي که تنها از جان و مال خود در اين راه هزينه نمي کند، بلکه همسر و فرزندانش نيز در اين مسير وي را ياري مي کنند، بي آنکه باري بر هزينه هاي آموزش و پرورش باشند و به قولي از جيب خود مي خورند و بي مزد تدريس مي کنند.
مي گويند آدم را بايد در روزهاي سخت شناخت و چه شناخت نيکويي از معلمان در اين روزها، حکايت فداکاري معلمي که بر روي تخت بيمار و خسته از رنج کرونا، درس شاگردان اش را فراموش نکرده است.
 و يا معلم عشايري که وسط دشت به دو دانش آموزش درس مي‌داد، در اين مدت روايت‌هايي از فداکاري و ايثار معلمان شنيديم که گرچه واقعي بودند اما به داستان شباهت داشت.
حکايت قاسم سهرابي و شايد قاسم هاي فراوان، که در روستاهاي مرند و شبستر تدريس مي کرد؛ او اين روزها به دليل کرونا در مدرسه اش را بسته است،ف اما بيکار ننشسته و خود به در خانه دانش آموزانش مي رود.اين آموزگار مرندي درس عشق و ايثار را فراموش نکرد و از زمان تعطيلي مدارس به دنبال شيوع کرونا، تدريس خانه به خانه را شروع کرد؛ او متولد روستاي گلين قيه شهرستان مرند و داراي مدرک کارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي و آموزگار مقطع ابتدايي است و در مدرسه ناصر خسرو روستاي زنگي شهرستان شبستر تدريس مي‌کند و پس از شيوع کرونا دامنه فعاليتش را وسيع‌تر کرده و براي دانش آموزان بي‌بضاعت در شهرستان‌هاي مرند و شبستر تدريس مي‌کند.
سهرابي درباره انگيزه تدريس خانه به خانه و محله به محله اش براي دانش آموزان بي‌بضاعت گفت: پس از شيوع کرونا احساس کردم برخي دانش آموزان نياز به تدريس حضوري دارند و اطلاعيه‌اي مبني بر اعلام آمادگي براي تدريس به دانش آموزان بي‌بضاعت پايه چهارم در صفحه‌ شخصي‌ام در اينستاگرام به اشتراک گذاشتم و دوستانم را از آن مطلع کردم.
وي، با بيان اينکه آرامش در محيط زندگي براي يک معلم بسيار مهم است، اظهار کرد: همسرم هم در اين راه من را همراهي مي کند و اگر همراهي خانواده و حتي فرزند کوچکم نيز نبود، اين ايده به ذهنم نمي‌رسيد و نمي‌توانستم آن را به درستي اجرا کنم.
به گفته اين آموزگار ابتدايي، تدريس حضوري با رعايت کامل اصول بهداشتي مورد تاکيد وزارت بهداشت و درمان و رعايت فاصله‌گذاري هوشمند انجام مي‌شود، اين معلم همچنين به کمک دوستانش اقدام به تهيه تعدادي ماسک و ضد عفوني کننده براي دانش آموزان و خانواده‌هايشان کرده‌اند.به کمک اين معلم و راه انداختن چالش »تبلت« در صفحه اينستاگرامي‌اش، تعدادي از هموطنانمان نيز حاضر به خريد تبلت و اهدا کمک هزينه خريد تبلت شده‌اند و هر فردي که به اين معلم اطمينان دارد، کمک‌هاي غيرنقدي مانند ماسک و ضدعفوني کننده را به او مي‌سپرد تا به دست دانش آموزان برسد.
سهرابي با اشاره به بغضي که با ديدن برخي خانواده‌هاي بي‌بضاعت، راه گلويش را مي گيرد خاطرنشان کرد: پدر برخي دانش آموزان کارگر فصلي بوده و به نان شب محتاج هستند، يا والدين برخي‌شان شيمي درماني مي‌شود و بسياري مشکلات ديگر دارند، از اين رو معتقد هستم که جدا از معلم بودن، سر زدن به آن‌ها و کمک کردن جزو وظايف انساني‌مان است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،وي با اشاره به حس و حال دانش آموزان از اين اقدام اش، گفت: ما با دانش آموزان زندگي مي‌کنيم. والدين بيش از دانش آموزان خوشحال و متعجب مي‌شوند و حضور معلمان را در شرايطي که همه پنهان شده‌اند، ستايش مي کنند و اين برايم يک دنيا ارزش دارد.معلم فداکار مرندي با بيان اينکه عمر اين روزها هم به سر مي‌آيد، افزود: رفتار معلم بهترين آموزش است و با اين روش ما مي‌توانيم بهترين انسان ها را براي آينده تربيت کنيم؛ معتقدم اگر نتوانم دنيا را تغيير دهم، حداقل موجي ايجاد مي_کنم که تفکرات جديدي را به وجود بياورد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها