عصر آذربایجان

گزارش خبر

آيا بانگ جرس شتر دوکوهانه مغان از صدا مي‌افتد

آيا بانگ جرس شتر دوکوهانه مغان از صدا مي‌افتد

1402/10/18

گروه گزارش: شتر دوکوهانه مغان گونه در معرض تهديدي محسوب مي‌شود که آخرين تعداد آن به طور مختص تنها در شمال استان اردبيل پرورش داده مي‌شود و به علت کاهش جمعيت در خطر انقراض قرار دارد.

گروه گزارش: شتر دوکوهانه مغان گونه در معرض تهديدي محسوب مي‌شود که آخرين تعداد آن به طور مختص تنها در شمال استان اردبيل پرورش داده مي‌شود و به علت کاهش جمعيت در خطر انقراض قرار دارد.
شتر دوکوهانه موجود در استان اردبيل که تعداد کمي از آنها به جاي مانده و هم اينک توسط عشاير منطقه مغان و نيز در 2 مرکز سازمان جهاد کشاورزي نگهداري و پرورش داده مي‌شود، از جمله گونه‌هاي نادر حيواني به شمار مي‌رود که نسل آن در معرض انقراض قرار دارد و اگر اقدامات موثري انجام نشود، به زودي بانگ جرس آن از صدا مي‌افتد.
منطقه مغان در شمال استان اردبيل که از ديرباز مهد پرورش و زيستگاه شتر دو کوهانه در کشور بوده، آخرين زيستگاه و به ‌عنوان ذخيره‌گاه ژنتيکي اين گونه نادر حيواني به شمار مي‌رود.
اين گونه نادر در سال‌هاي نه چندان دور در بين عشاير جهت کوچ و حمل و نقل اثاث عشاير از ييلاق به قشلاق و برعکس نگهداري و استفاده مي‌شد ولي در سال‌هاي گذشته با تغيير سبک زندگي عشايري و ماشيني شدن کوچ، جايگاه قبلي خود را از دست داده است.
با ادامه اين روند، جمعيت نسل حيوان منحصر به فرد شتر دوکوهانه به تدريج در سطح استان اردبيل و آذربايجان شرقي از حدود 70 هزار نفر در دهه 50 شمسي کاهش يافته و در آستانه انقراض قرار گرفت به طوري که در اوايل دهه 70 تعداد اين گونه شتر به حدود 70 نفر رسيد.هم‌اکنون در مجموع 245 نفر از اين گونه شتر در استان اردبيل نگهداري مي‌شود که 181 نفر آن توسط اهالي منطقه و مابقي در 2 ايستگاه حاکميتي پرورش شتر دوکوهانه پرورش داده مي‌شود.
بنا به اعلام مسئولان جهاد کشاورزي استان اردبيل، در ايستگاه جعفرآباد مغان 52 نفر و در ايستگاه جهادآباد مشگين‌شهر نيز 21 نفر از اين گونه شتر دوکوهانه نگهداري مي‌شود.18 نفر در استان اردبيل پرورش‌دهنده شتر دوکوهانه هستند که در مجموع 181 نفر شتر دوکوهانه در اختيار دارند و اغلب آنها يک يا 2 نفر شتر نگهداري مي‌کنند و برخي از عشاير منطقه هم 14 نفر شتر دوکوهانه در اختيار دارند.
آغاز اقدامات احيا و حفاظت و صيانت
در پي کاهش شديد جمعيت شتر دوکوهانه با توجه به اينکه منطقه مغان به عنوان ذخيره‌گاه ژنتيکي اين گونه نادر شتر ايراني در خاورميانه شناخته شده، اقدامات عملي براي حفاظت و احياي اين گونه نادر شتر آغاز شد.
بر اين اساس، براي جلوگيري از انقراض نسل اين شتر، در سال 74 ايستگاه حفاظت و پرورش شتر دوکوهانه جهادآباد مشگين‌شهر توسط مرکز تحقيقات جهاد کشاورزي تاسيس شد که هم‌اکنون چند نفر شتر در اين ايستگاه نگهداري و پرورش داده شده و کارهاي تحقيقاتي از جمله ذخيره اسپرم و انتقال جنين در اين مرکز انجام مي‌شود.علاوه بر اين مرکز، در سال 84 سه نفر شتر دوکوهانه با حمايت‌هاي مالي مرکز اصلاح نژاد از طريق معاونت امور دام خريداري شده و در ايستگاه تحقيقات دام جعفرآباد مغان و در جوار ايستگاه پرورش گوسفند نژاد مغان نگهداري مي‌شود که نسل شتر نگهداري شده در اين مرکز نيز هم‌اينک به 32 نفر رسيده است.
مرکز حفاظت و توسعه شتر دوکوهانه بخش جعفرآباد به عنوان مرکز هدف براي بررسي، برنامه‌ريزي و پشتيباني سازمان خوار و بار و کشاورزي ملل متحد(فائو) انتخاب شده است.علاوه بر اين، براي انجام فعاليت‌هاي تحقيقاتي، آميخته‌گري، ذخيره اسپرم و تکثير با گونه‌هاي ديگر، تعداد چند نفر شتر در سال‌هاي گذشته به ايستگاه طلوع سمنان منتقل شده است.
اقدامات تکميلي براي حفاظت و تکثير شتر دوکوهانه در منطقه مغان
پس از اقدامات اوليه براي حفاظت و احياي نسل شتر دوکوهانه در استان اردبيل، اقدامات تکميلي ديگري نيز در استان انجام شده که از آن جمله مي‌توان به اجراي عمليات توسعه و اصلاح نژاد شتر دوکوهانه در قالب عمليات اصلاح نژاد دام روستايي، شناسايي و پلاک‌کوبي تک به تک شترهاي موجود در منطقه مغان، ثبت مشخصات و صدور شناسنامه براي شترهاي نگهداري شده توسط عشاير منطقه، احداث آبشخور، بيمه، احداث جايگاه نگهداري و مبارزه با انگل هاي داخلي و خارجي اشاره کرد.
در کنار اين اقدامات، مرکز ملي حفاظت از شتر دوکوهانه در سال 93 در شهر جعفرآباد مغان تاسيس شده و پس از تاسيس اين مرکز، طرحي تحت عنوان حفاظت و توسعه ژنتيکي شتر دوکوهانه تهيه و به سازمان خوار و بار و کشاورزي ملل متحد (فائو) ارائه شد تا نسل اين گونه شتر به صورت بين‌المللي نيز مورد حمايت قرار گيرد.با ارائه اين طرح، در مدت پنج سال اخير، نمايندگان فائو چندين بار به منطقه آمده و از ايستگاه پرورش و حفاظت از نژاد شتر دوکوهانه در شهر جعفرآباد بازديد کرده و براي اختصاص کمک مالي اعلام آمادگي کردند.
همچنين در ادامه برنامه‌هاي حمايتي حفاظت و تکثير نسل شتر دوکوهانه، بغور (شتر نر) مورد نياز شترداران منطقه نيز از طريق ايستگاه اصلاح نژاد جعفرآباد تامين شد تا شترداران با مشکل زاد و ولد شتر دوکوهانه مواجه نشوند.
علاوه بر اين، دستگاه انجماد اسپرم براي مرکز ملي حفاظت از شتر دوکوهانه جعفرآباد نيز خريداري شده تا اسپرم‌گيري و ذخيره اسپرم و ايجاد بانک ژن در اين مرکز انجام شود.
تلاش سازمان جهاد کشاورزي براي احيا و صيانت از شتر دوکوهانه مغان
به گفته معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل، در پي به خطر افتادن و احتمال انقراض نسل اين حيوان، ايستگاه تحقيقاتي شتر دوکوهانه مغان تاسيس شده که عمده فعاليت آن تحقيقات در زمينه تغذيه، پرورش و اصلاح‌ نژاد و پيدا کردن راهي براي حفظ نسل اين نوع شتر متمرکز شده است.
منصور رستم‌نژاد با بيان اين که نسل شتر دوکوهانه مغان در حال انقراض است، از همکاري سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل براي صيانت و احياي اين گونه نادر با حمايت‌ "سازمان خواروبار و کشاورزي ملل متحد(فائو) خبر داد.
وي تغيير شيوه‌ کوچ و حمل‌ بار با ماشين، اسکان‌عشاير و تغيير کاربري اراضي را از جمله علل تهديد جمعيت دامي و افزايش احتمال انقراض شتر دوکوهانه در مغان ذکر کرد.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل افزود: با اقدامات حمايتي و تخصصي، نسل اين شتر در حال ازدياد است و مرکز تحقيقاتي مغان به صورت ترويجي آماده واگذاري شترهاي مازاد خود به بهره‌برداران است.
 نيازها و راهکارهاي حفاظت و احياي نسل شتر دوکوهانه در استان اردبيل
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل با اشاره به کاهش شديد جمعيت شتر دو کوهانه خطر انقراض اين گونه نادر حيواني در ايران، خواستار تعريف و تخصيص رديف اعتباري استاني و ملي براي حفظ، احيا و تکثير شتر دوکوهانه در اين استان شد.
منصور رستم‌نژاد، تامين نشدن اعتبارات مورد نياز ملي و استاني براي فعاليت مرکز ملي و 2 ايستگاه حفاظت و نگهداري، مشکل در تامين اعتبار براي تهيه نهاده و کارشناس و استخدام ساربان، فقدان توجيه اقتصادي شتر دوکوهانه براي شترداران و ارائه نشدن تسهيلات بانکي ويژه به پرورش دهندگان اين گونه شتر را از جمله مسائل موجود براي حفاظت نسل اين حيوان در استان اردبيل ذکر کرد.
وي همچنين قاچاق شتر دوکوهانه به ساير کشورها به علت تفاوت قيمت بالا، تغيير روش پرورش و نگهداري در پي تغيير سبک زندگي عشاير منطقه مغان به عنوان نگهدارندگان اين گونه، تبديل مراتع قشلاقي به مزارع و از بين رفتن چراگاه‌هاي شتر دوکوهانه در منطقه مغان و نيز بروز مشکل هم خوني در بين گله‌هاي موجود در 2 ايستگاه را از جمله مشکلات موجود براي تکثير و پرورش شتر دوکوهانه ايراني ذکر کرد.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل تصويب اعتبارات و تسهيلات ارزان قيمت براي شترداران، برگزاري جشنواره براي معرفي و حفظ اين گونه نادر حيواني، توسعه پرورش شتر با تامين اعتبارات ملي و استاني، تامين بغورهاي (شترهاي نر) مورد نياز از داخل و خارج استان از طريق واردات شتر دوکوهانه از ساير کشورها، بکارگيري تکنيک‌هاي نوين زاد و ولد از جمله انتقال جنين و تلقيح مصنوعي ، بکارگيري کارشناسان مورد نياز و نيز صدور کارت شناسايي براي شترداران و آموزش آنها را از جمله راهکارهاي حفاظت از نسل شتر دوکوهانه در منطقه مغان ذکر کرد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا،وي جذب حمايت ملي و بين‌المللي براي تجهيز و فعاليت مرکز حفاظت شتر دوکوهانه را ضروري خواند و گفت: علاوه بر ايجاد ايستگاه جهادآباد مشگين‌شهر و ايستگاه توسعه و پرورش شتر دوکوهانه در منطقه جعفرآباد مغان، اقدامات عملي براي احيا و جلوگيري از انقراض نسل اين گونه شتر با همکاري سازمان خوار و بار و کشاورزي ملل متحد (فائو) بايد ادامه يابد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها