عصر آذربایجان

گزارش خبر

مشکلات نظام پارلماني از نظام رياستي بيشتر است

1398/03/05

سرويس سياسي: جمعي از دانشجويان و نمايندگان تشکلهاي دانشجويي با رهبر انقلاب اسلامي در حسينيه امام خميني(ره) ديدار کردند. در ديدارهزاران نفر از دانشجويان با رهبر معظم انقلاب اسلامي، نمايندگان تشکلهاي »علمي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و صنفي دانشجويان« حدود دو ساعت به بيان دغدغه‌ها و ديدگاه‌هاي خود درباره‌ي مسائل مختلف روز پرداختند و حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نيز نکات مهمي درباره‌ي مسائل مطرح‌شده و نيز موضوع راهبردي »چگونگي ورود جوانان به ميدان و شتاب يافتن حرکت عمومي کشور براي تحقق چشم‌انداز روشن انقلاب اسلامي« بيان کردند.

رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود، دانشجويان و جوانان را به بهره‌گيري از فرصت کم‌نظير ماه مبارک رمضان براي تقويت رابطه با خداوند متعال توصيه کردند و گفتند: اين فرصت مغتنم انس با قرآن و نماز و دعا را به يک عادت نيکو و ماندگار تبديل کنيد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه، جلسه‌ي دانشجويي امروز را جلسه‌اي پرنشاط، و روحيه‌ي جواني و سرزندگي را موجب پيشرفت و استفاده از فرصتها در کشور برشمردند و افزودند: در مطالبتان غالباً دردها و نگراني‌ها را بيان کرديد، من نيز با بيان نگراني‌ها و اشکالها کاملاً موافقم ولي توجه داشته باشيد اگرچه روحيه‌ي نشاط و طلبکاري خيلي خوب است اما در بيان تعابير و انتقادها بايد دقت کنيد چراکه بي‌دقتي در بيان، علاوه بر مؤاخذه‌ي خدايي، آثار نامطلوب ديگري خواهد داشت.رهبر انقلاب اسلامي سپس با اشاره به چند مورد از مطالب دانشجويان و در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه »آيا اشکالات و کمبودهاي کنوني ناشي از اشکال ساختار است يا ضعف کارگزاران« گفتند: ساختار قانون اساسي ساختار خوبي است و اشکالي ندارد، البته در همه‌ي کشورها از جمله در کشور ما ساختارها در طول زمان تکميل و نواقص و خلأهاي آنها برطرف مي‌شود، همانند اينکه در گذشته، مجمع تشخيص مصلحت نظام وجود نداشت اما امروز وجود دارد.
ايشان درخصوص ايده‌ي»نظام پارلماني« خاطرنشان کردند: اين مسائل را در مجمع بازنگري قانون اساسي به‌تفصيل بحث کرديم و به اين نتيجه‌ي امروز رسيديم، چراکه مشکلات نظام پارلماني براي کشور بيش از مشکلات نظام رياستي است.رهبر انقلاب در جمع‌بنديِ پاسخ به اين سؤال تأکيد کردند: در ساختار مشکلي وجود ندارد البته امکان کم و زياد کردن آن وجود دارد، اما کارگزاران، اشکالها، کوتاهي‌ها، ناتواني‌ها و سلايق گوناگوني دارند که نتيجه‌ي آن، اين کمبودها مي‌شود. البته اشتباه‌هاي ما مسئولان مانند اشخاص عادي نيست و شکافهاي بزرگي در متن جامعه ايجاد مي‌کند.نکته‌ي بعدي که حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به آن پرداختند، انتقاد يکي از دانشجويان از روند نامناسب خصوصي‌سازي‌ها و درخواست توقف آن بود.ايشان با اشاره به خطاهاي بزرگ انجام‌شده در زمينه‌ي خصوصي‌سازي، گفتند: بنده در اين خصوص مکرراً تذکراتي داده‌ام که در برخي موارد منجر به اصلاح يا توقف کار نيز شده است، اما اصل خصوصي‌سازي نياز مبرم اقتصاد و کشور ما است و نبايد جلوي آن گرفته شود، بلکه بايد جلوي لغزشها و خطاها در خصوصي‌سازي گرفته شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پاسخ به يکي ديگر از مطالب مطرح‌شده در اين جلسه، تأکيد کردند: من همواره جريان جوان انقلابي را تأييد کرده و مي‌کنم، البته اين به‌معناي تأييد يک کار خلاف يا غلط نيست که ممکن است از تعدادي جوان انقلابي سر بزند، بنابراين من خطا را تأييد نمي‌کنم اما جوان انقلابي را حتماً تأييد مي‌کنم و اگر چيزي غير از اين نقل شد، حتماً آن را قبول و باور نکنيد.
»اقدام برخي‌ها در نسبت دادن تصويب برجام به رهبري« سؤال ديگر يکي از دانشجويان بود که رهبر انقلاب اسلامي درباره آن گفتند: شما البته چشم و هوش داريد و همه چيز را مي‌فهميد. در آن نامه‌اي که درباره برجام به مسئولان نوشتم مشخص است که تصويب بايد چگونه باشد. در آن نامه شرايطي ذکر شده که در آن صورت، تصويب مي‌شود.ايشان افزودند: البته اگر آن شرايط و خصوصيات اجرا و اعمال نشد، وظيفه رهبري اين نيست که وسط بيايد و بگويد برجام نبايد اجرا شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: اين بحث که وظيفه رهبري در اين‌گونه مواقع اجرايي چيست، مقوله‌اي است، اما معتقدم در زمينه‌هاي اجرايي نبايد رهبري وارد ميدان شود و کاري را اجرا کند يا جلوي آن را بگيرد، مگر در مواردي که به حرکت کلي انقلاب ارتباط پيدا مي‌کند که در آنجا وارد مي‌شويم.ايشان خاطرنشان کردند: من به برجام به آن صورتي که عمل و محقق شد، خيلي اعتقادي نداشتم و بارها نيز به خود مسئولان اين کار از جمله به آقاي رئيس‌جمهور و وزير محترم امور خارجه اين مطلب را گفتيم و موارد زيادي را به آنها تذکر داديم.رهبر انقلاب اسلامي يک توصيه‌ي ‌روشي نيز درباره نحوه بيان انتقادها به دانشجويان داشتند و گفتند: بعضي دوستان انتقادهايي کردند که خوب و بسياري از آنها نيز بجاست، اما لحن انتقاد را تند نکنيد، در بيان انتقادها نقطه‌ضعف به طرف مقابل ندهيد و جوري حرف نزنيد که بتوانند شما را در مراجع قضايي محکوم کنند و از افراط و تفريط در بيان، و نفي قاطع يک مجموعه بپرهيزيد. شما فرزندان من هستيد تلاش کنيد صحبت‌تان درست بيان شود.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس به برخي اقدامات و فعاليت‌هاي مجموعه‌هاي دانشجويي در عرصه‌هاي داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي، به‌خصوص در يک سال گذشته اشاره کردند و افزودند: حمايت‌هاي مجموعه‌هاي دانشجويي از کارگران و ورود به نحوه واگذاريها در مجتمع کشت و صنعت نيشکر هفت‌تپه و ماشين‌سازي تبريز و يا مطالبه از سه قوه و مجمع تشخيص مصلحت نظام در برخي موضوع‌ها و همچنين برگزاري تجمع‌ها در حمايت از مردم يمن و موضع‌گيري درباره حوادث نيوزيلند و نيجريه اقدامات خوبي بود که انجام گرفت.
ايشان در عين حال مجموعه‌هاي دانشجويي را به رعايت متانت و عقلانيت، در کنار نشان دادن اقتدار روحي و معنوي توصيه مؤکد کردند و گفتند: در اجتماعات و مطالبه‌گري‌ها، سخن منطقي تأثيرگذار خواهد بود و من ضمن تأييد اين‌گونه حرکت‌ها بر استمرار آنها تأکيد دارم.رهبر انقلاب اسلامي با يادآوري توصيه‌هاي قبلي خود به مجموعه‌هاي دانشجويي در خصوص نهضت کتابخواني و لزوم مطالعه مستمر، خاطرنشان کردند: متأسفانه اين حرکت، روال مطلوبي ندارد و مجموعه‌هاي دانشجويي و هيأت‌هاي انديشه‌ورز آنها بايد نسبت به طراحي برنامه‌هاي مطالعاتي براي دانشجويان، اقدام کنند.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در مقدمه بحث اصلي خود با اشاره به بيانيه گام دوم افزودند: اين بيانيه يک ترسيم کلي از گذشته، حال و آينده انقلاب اسلامي است که در آن چهار نقطه اصلي و کليدي وجود دارد: 1 ــ عظمت وقوع و ماندگاري انقلاب اسلامي 2 ــ عظمت کارکردِ انقلاب اسلامي تا به امروز 3 ــ عظمت چشم‌اندازي که انقلاب اسلامي بايد به آن برسد و 4 ــ عظمت نقش نيروي جوان متعهد در مسير پيشِ‌رو.
رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه انقلاب در چهل سال گذشته در عرصه‌هاي گوناگون بشري و ملي از جمله سياسي، اجتماعي، علمي، عدالت و آزادي، کارکرد برجسته و ممتازي داشته است، خاطرنشان کردند: اکنون ما نيازمند يک حرکت عموميِ منضبط، پرسرعت و همراه با پيشرفتِ محسوس و با محوريت جوان متعهد و حزب‌اللهي، به‌سمت چشم‌انداز و اهداف بلند انقلاب اسلامي هستيم تا حضور تأثيرگذار جوانان در نظام مديريتي کشور تحول به‌وجود آورد.
رهبر انقلاب اسلامي پس از تشريح چهار نقطه اصلي بيانيه گام دوم و تبيين اهميت فوق‌العاده ايجاد يک حرکت عمومي براي رسيدن به چشم‌انداز روشن انقلاب به طرح يک سؤال اساسي پرداختند: جوانان چگونه و در چه فرايندي مي‌توانند به اين حرکت عمومي ورود و در آن نقش‌آفريني کنند؟ايشان در مقدمه پاسخ به اين سؤال گفتند: هر حرکت عمومي منضبط، صحيح و عقلاني به چهار عنصر نياز دارد: »شناخت واقعي از صحنه«، »جهت‌گيري مشخص«، »برخورداري از عامل يا عوامل اميدبخش« و »اتخاذ راهکارهاي عملي براي هدايت اين حرکت عمومي«
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بحث »نياز هر حرکت عمومي به شناخت صحيح از صحنه« خاطرنشان کردند: کساني که محور و محرک اين حرکت هستند، بايد از عناصر موجود و درگير در صحنه شناخت کافي داشته باشند و بدانند که »جمهوري اسلامي در چه وضعي است«، »فرصتها و تهديدهايش چيست« و »دوستان و دشمنانش چه‌کساني هستند«.به گزارش عصراذربايجان به نقل از تسنيم، رهبر انقلاب در زمينه دومين عنصر هر حرکت عمومي يعني »جهت‌گيري مشخص« نيز افزودند: جهت‌گيري حرکت عمومي ملت ايران به‌سمت تشکيل جامعه اسلامي و در نهايت تمدن پيشرفته اسلامي است.ايشان وجود نقطه روشن و اميدبخش را باعث پيشروي و استمرار هر حرکت عمومي خواندند و افزودند: ظرفيت‌هاي اثبات‌شده ملت ايران در شکل‌دهي و به سرانجام رساندن کارهاي بزرگ (که در پيروزي و استمرار انقلاب اسلامي ظهور کامل داشت)، مهمترين نقطه اميد حرکت عمومي ملت ايران به‌سمت تحقق اهداف و چشم‌انداز روشن کشور است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مشکلات نظام پارلماني از نظام رياستي بيشتر است

خروج

سرويس سياسي: جمعي از دانشجويان و نمايندگان تشکلهاي دانشجويي با رهبر انقلاب اسلامي در حسينيه امام خميني(ره) ديدار کردند. در ديدارهزاران نفر از دانشجويان با رهبر معظم انقلاب اسلامي، نمايندگان تشکلهاي »علمي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و صنفي دانشجويان« حدود دو ساعت به بيان دغدغه‌ها و ديدگاه‌هاي خود درباره‌ي مسائل مختلف روز پرداختند و حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نيز نکات مهمي درباره‌ي مسائل مطرح‌شده و نيز موضوع راهبردي »چگونگي ورود جوانان به ميدان و شتاب يافتن حرکت عمومي کشور براي تحقق چشم‌انداز روشن انقلاب اسلامي« بيان کردند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها