عصر آذربایجان

گزارش خبر

سد معبر؛ معضلي به نظر حل نشدني در اروميه

سد معبر؛ معضلي به نظر حل نشدني در اروميه

1400/09/21

گروه اجتماعي: معضل سد معبر از سال هاي طولاني گذشته در اروميه وجود داشته و با داشتن اقدامات مقطعي و غيرمقطعي، همچنان به معضلي پايدار در اين کلانشهر تبديل شده و حتي دامنه بيشتري نيز پيدا کرده و اجاره معابر توسط مغازه دارها و ورود وانت بارها به حريم راه در رينگ مياني به موارد پيشين اضافه شده است. اروميه با جمعيت بيش از 800 هزار نفري يکي از شهرهاي پرجمعيت کشور به شمار مي رود که نظير بسياري از کلانشهرها، با معضلات خاص شهرنشيني دست و پنجه نرم مي کند که بسياري از اين معضلات همچنان ادامه داشته و دارد.

گروه اجتماعي: معضل سد معبر از سال هاي طولاني گذشته در اروميه وجود داشته و با داشتن اقدامات مقطعي و غيرمقطعي، همچنان به معضلي پايدار در اين کلانشهر تبديل شده و حتي دامنه بيشتري نيز پيدا کرده و اجاره معابر توسط مغازه دارها و ورود وانت بارها به حريم راه در رينگ مياني به موارد پيشين اضافه شده است. اروميه با جمعيت بيش از 800 هزار نفري يکي از شهرهاي پرجمعيت کشور به شمار مي رود که نظير بسياري از کلانشهرها، با معضلات خاص شهرنشيني دست و پنجه نرم مي کند که بسياري از اين معضلات همچنان ادامه داشته و دارد.

در کنار تکدي گري، کودکان کار و خياباني، گسترش بافت فرسوده و مهاجرت و حاشيه نشيني، سد معبر نيز طي ساليان طولاني گذشته به مشکلي ظاهرا لاينحل در اروميه تبديل شده و کلافي سردرگم به شمار مي رود.از جمله مهمترين مناطقي که اين سد معبر را شاهد هستيم، مرکز شهر و مناطق تجاري حول آن است که علاوه بر حضور بيشمار دستفروشان و فروشندگان دوره گرد، مغازه دارها نيز به پاي ثابت سدمعبر در اين حوزه تبديل شده اند.
هرچند در سال هاي اخير دامنه سد معبر از مناطق مرکزي و تجاري شهر فاصله گرفته و با حضور وانت بارهاي فروشنده ميوه، سبزي و اقلام ديگر، چهره اي جديد از سد معبر را در شهر شاهد هستيم که شايد ميزان گستردگي آن نيز به مراتب بيشتر از مناطق مرکزي شهر باشد.
طي سال هاي گذشته با حضور مديران مختلف در بخش هاي گوناگون دخيل، برخوردهايي با عوامل سدمعبر از جمله دستفروش ها صورت گرفته که هرازچندگاهي فيلم هايي نيز از آنها در شبکه هاي اجتماعي ظاهر مي شود ولي اين برخوردها هم راه به جايي نبرده است.البته برخورد با سد معبر و يکي از مهمترين عوامل آن به نام دستفروشان، موافقان و مخالفاني نيز داشته که موافقان اين امر، برخورد نکردن با فروشندگان امروز را عاملي براي تداوم اين مشکل و افزايش تعداد دستفروشان و مهاجران به شهر مي دانند و آن را معضل ساز آينده شهر بر مي شمرند.مخالفان اين امر نيز با دستاويز کردن اصول اخلاقي، برخورد با دستفروشان را کاري غيرانساني و غيراخلاقي در اين برهه اقتصادي مي دانند و همواره تاکيد دارند که بايد اجازه دهيم اين افراد به کسب و کار خود برسند و حتي پيشنهاد اختصاص دکه هاي رسمي شهري به اين افراد مي دهند.
هرچند طبق تجربيات گذشته، برخورد نکردن با دستفروشان به عنوان عامل اصلي سدمعبر مي تواند به رونق اين امر افزوده و علاوه بر زشت کردن چهره شهر به ويژه در مناطق مرکزي و ورودي ها، رونق مهاجرت از روستاها به شهري مثل اروميه را افزايش دهد که همين امر، به ضرر همه است.جمعه گذشته بود که نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي و امام جمعه اروميه، در يکي از آخرين فرازهاي خطبه دوم نماز، موضوع سد معبر را مطرح کرد و علاوه بر حرام دانستن آن طبق آموزه هاي ديني، حل اين مشکل را خواستار شد.
مسوولان، معضل سدمعبر را در اروميه حل کنند
نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي با اشاره به ابراز نارضايتي شهروندان از سدمعبر در برخي معابر مرکزي شهر گفت: شهرداري و شوراي شهر بايد به اين خواسته مردم توجه ويژه داشته باشد.حجت الاسلام والمسلمين سيدمهدي قريشي با ابراز ناخرسندي از احتمال فروش برخي از معابر توسط بعضي افراد به دست‌فروشان افزود: اين امر، شايسته شهر ما نيست و مسوولان بايد در اين خصوص برنامه ريزي کرده و اين معضل را حل کنند.پس از آن بود که مسوولان شهري دراين باره اظهار نظر کردند و يکي از مهمترين اين اظهارنظرها از سوي رييس روحاني شوراي اسلامي شهر مطرح شد.
سد معبر درد مشترک شوراي شهر و امام جمعه اروميه است
رييس شوراي اسلامي شهر اروميه گفت: سدمعبر يک درد مشترک است و بايد تدابيري جدي در اين راستا انديشيده و نتيجه اقدامات به شوراي شهر گزارش شود.حجت الاسلام محمد خليل پور با تأکيد بر اينکه مبارزه با سد معبر درخواست بسياري از مردم است، افزود: اگر بخواهيم با سد معبر مبارزه کنيم، همراهي قوه قضائيه و نيروي انتظامي لازم است چون شهرداري به تنهايي نمي تواند با آن مبارزه کند هر چند از شهرداري مي خواهيم تا جايي که مي تواند اين کار را انجام دهد.وي اضافه کرد: در خصوص سد معبر خودرويي، شهرداري متولي نيست و بايد دستگاههاي ديگر در اين راستا ورود کنند تا شهرداري هم اقدامات بعدي را انجام دهد.
رييس شوراي اسلامي شهر اروميه ادامه داد: شهرداري با جديت بيشتري به ساماندهي مغازه هايي که سد معبر مي کنند، اقدام کند.ولي شهردار اروميه، واکنشي با توجه به علت سد معبر داشت و برخي معضلات ديگر را عامل اين معضل مهم شهر اروميه عنوان کرد.
بيکاري کارگران سبب گسترش سد معبر در اروميه شده است
شهردار اروميه گفت: بيکاري کارگران ساختماني به دليل شرايط نا مناسب اقتصادي، سبب گسترش سد معبر در اين کلانشهر شده است.حسين مهدي زاده افزود: متاسفانه به دليل شرايط موجود ميزان ساخت و ساز در اروميه به شدت کاهش يافته است و اغلب کارگران ساختماني بيکار هستند و به هرحال طبيعي است که گرايش به مشاغلي که منجر به گسترش سدمعبر مي‌شود، افزايش پيدا کند.وي با اشاره به اينکه معضل سدمعبر در اروميه به 2 قسمت هسته مرکزي و رينگ مياني تقسيم بندي مي‌شود، اظهار داشت: بخشي از سدمعبر در اين کلانشهر توسط اصناف و مغازه‌ها در هسته مرکزي شهر و بخش قابل توجهي نيز توسط وانت‌بارها در رينگ مياني شهر ايجاد مي‌شود.شهردار اروميه بيان کرد: طي روزهاي آينده اقدامات عملياتي براي جلوگيري از سد معبر در اين شهر آغاز مي‌شود.وي همچنين به وجود رانت در موضوع سدمعبر نيز اشاره کرد و گفت: يکي از مشکلات اساسي مبارزه با معضل سد معبر، فشارهاي بيروني است؛ در برخي مواقع افرادي که سد معبر مي‌کنند توسط اشخاص خاصي سفارش مي‌شوند که مشکلات را دوچندان مي‌کند.وي ادامه داد: در همين راستا تابع قانون هستيم و مقابل اقدامات اين چنيني خواهيم ايستاد.در پي سخنان شهردار اروميه درخصوص اقدامات آتي مديريت شهري براي رفع معضل سد معبر، معاون خدمات شهري او اين اقدامات را تشريح کرد.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، با توجه به صحبت مسوولان، به نظر مي رسد معضل سدمعبر در شهر اروميه بازهم حل نخواهد شد و به جاي نصب تابلو و گفت و گو با دستفروشان، چاره اي اساسي، عملياتي و با ضمانت اجرا از طريق همکاري هاي بين بخشي در اين خصوص لازم است؛ البته بايد توجه داشت که تردد آزادانه در معابر، يکي از حقوق شهروندان است که معمولا در شهرهاي بزرگ و مراکز تجاري، ناديده گرفته مي شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها