عصر آذربایجان

گزارش خبر

خطري جدي که با عادي سازي کاهش نمي‌يابد

گزارش//

1399/03/25

گروه گزارش: کرونا، اين بيماري ناشناخته قرن حاضر همچنان در سراسر جهان جولان داده، عده زيادي را مبتلا کرده و تعدادي را نيز به کام مرگ مي‌کشاند، که در اين ميان اقدامات مجاهدانه سيستم بهداشتي و درماني کشور و همراهي مردم در کنترل اين بيماري مهلک اثرگذار بود، اما هم‌اکنون عادي‌سازي وضعيت در کوچه پس کوچه شهرها به موضوعي نگران کننده تبديل شده است که نه تنها خطر اين بيماري جدي را کاهش نمي‌دهد بلکه به افزايش شمار مبتلايان منجر مي‌شود.

گروه گزارش: کرونا، اين بيماري ناشناخته قرن حاضر همچنان در سراسر جهان جولان داده، عده زيادي را مبتلا کرده و تعدادي را نيز به کام مرگ مي‌کشاند، که در اين ميان اقدامات مجاهدانه سيستم بهداشتي و درماني کشور و همراهي مردم در کنترل اين بيماري مهلک اثرگذار بود، اما هم‌اکنون عادي‌سازي وضعيت در کوچه پس کوچه شهرها به موضوعي نگران کننده تبديل شده است که نه تنها خطر اين بيماري جدي را کاهش نمي‌دهد بلکه به افزايش شمار مبتلايان منجر مي‌شود. کرونا تمام نشده است، موضوعي که در شرايط حاضر اغلب شهروندان ايراني و زنجاني ها با تصور تضعيف اين ويروس و پايان يافتن خطر آن، همانند چند ماه گذشته ديگر به اين مساله مهم توجه نمي کنند و کاهش تدريجي محدوديت‌ها و بازگشايي کسب‌وکارهاي تعطيل شده در محله‌ها و خيابان هاي سطح شهر، بازگشت به شرايط عادي را براي شهروندان القا کرده در حالي که اين وضعيت و کاهش حساسيت ها نسبت به رعايت نکات بهداشتي پيشگيرانه نگراني هاي جدي را در اين خصوص ايجاد کرده است.
 واقعيت مهم اينکه کارشناسان بهداشتي براي پايان بيماري کرونا، زمان مشخصي تعيين نکرده‌اند و معتقدند خطر اين ويروس تا زمان کشف داروي موثر و واکسن مورد تاييد متخصصان همواره وجود دارده و بر اين مبنا تا آن زمان امکان تعطيلي همه کسب و کارها در عمل دشوار است چرا که زندگي عادي شهروندان را دچار اختلال مي کند.
در اين ميان توصيه کارشناسان بر اين است که با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي، برخي کسب‌وکارهاي کم ريسک از حالت تعطيلي خارج و به روند عادي‌ بازگردند که البته تداوم اين رويکرد بستگي به نوع رفتار شهروندان دارد که تا چه اندازه دستورالعمل‌هاي بهداشتي را رعايت کنند.
اگر توصيه‌هاي بهداشتي کارشناسان در رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي و دوري از تجمعات از سوي شهروندان در رفتارهاي روزمره آنها لحاظ شود، مي توان گفت که روند عادي‌سازي شرايط، شتاب بيشتري مي‌گيرد و در واقع مي‌توان اميدوار بود که خلل چنداني به روند عادي زندگي و کسب و کارهاي شهروندان وارد نشود.
اما  موضوع مهم و زنگ خطر اين است که اگر شهروندان در رعايت انواع پروتکل‌هاي بهداشتي کوتاهي کنند و زندگي خود و ديگران را به مخاطره بيندازند، طبيعي است که مسؤولان در بازگشايي تدريجي انواع کسب و کارها تجديدنظر خواهند کرد و چه بسا ممکن است بازگشت تدريجي به شرايط عادي و رونق انواع کسب و کارها در شهر، دوباره حالت معکوس به خود گرفته و اعمال محدوديت‌ها دوباره از سر گرفته شود.
اين در حالي است که متاسفانه طي هفته هاي اخير تاب‌آوري عمومي براي تحمل برخي محدوديت‌هاي اقتصادي و اجتماعي در مناطق مختلف استان زنجان بسيار کمرنگ‌تر شده و به نوعي عموم مردم به روند زندگي پيش از کرونا بازگشته اند.
چندي پيش وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيز در اين ارتباط اعلام کرد: همه گيري کرونا تمام نشده است بلکه اين ويروس چموش‌تر و خطرناک‌تر شده و اگر غفلت کنيم و ساده بگيريم دقيقه 90 گل مي زند و تمام دستاوردها در کنترل اين اپيدمي از بين مي رود.
سعيد نمکي  به اين مهم اشاره کرد:  مردم نشان دادند به دولت اعتماد دارند و به توصيه ها عمل مي کنند اما کوچکترين غفلت مي تواند تمام موفقيت ها را از بين ببرد و آبروي ما را در عرصه بين المللي خدشه دار کند، نبايد غفلت کنيم، عادي شدن وضعيت خطرناک است، حتي در برخي دستگاه‌هاي دولتي برخي به غلط تصور مي کنند خطر کرونا تمام شده و همه چيز عادي شده درحاليکه اين طور نيست، کرونا تمام نشده و هر لحظه ممکن است با يک خطر جديد و پيک جديد اين بيماري مواجه شويم.
اين در حالي است همه‌گيري بيماري کرونا در استان زنجان هر چند بيش از ساير استان‌هاي کشور نبوده اما متوليان امر سلامت زنجان معتقدند براي بازگشت تدريجي به شرايط عادي و رونق تدريجي کسب و کارهاي شهروندان نياز جدي به رعايت انواع پروتکل‌هاي بهداشتي از سوي تک تک شهروندان ضروري است، چراکه در غير اين صورت امکان بازگشت دوباره به وضعيت هشدار و برگشت محدوديت‌هاي کامل دور از دهن نيست.
طبق اعلام مرکز مرکز مديريت راه هاي اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان زنجان تعداد کل ترددهاي به ثبت رسيده در جاده ترانزيت زنجان به قزوين، زنجان به ميانه، آزاد راه زنجان به قزوين و زنجان به تبريز در بازه زماني 13 تا 16 خرداد امسال 2 ميليون و 68 هزار  و 946 دستگاه خودرو بوده که از اين تعداد 331 هزار و 860 دستگاه معادل 16 درصد به خودروهاي سنگين و مابقي به تعداد يک ميليون و 737 هزار و 086 دستگاه به خودروي سبک اختصاص داشته است.
همين گزارش مي افزايد: در مدت مشابه سال گذشته 2 ميليون و 602 هزار و 379 خودرو در محورهاي زنجان تردد کرده اند که از اين تعداد سهم خودروهاي سنگين و سبک به ترتيب 308 هزار و 997  و 2 ميليون و 293 هزار و 382 دستگاه خودرود بوده است.
کاهش 12 درصدي ترددها مطلوب نيست و با توجه به شرايط کرونايي کشور مي تواند تبعات ناخوشايندي را در طي روزها و هفته هاي آينده به دنبال داشته باشد.
اينجا هسته مرکزي شهر زنجان است که پس از ساعات داغ روزهاي اواخر بهار مي توان عصرگاه عده کثيري از شهروندان را مشاهده کرد که در کنار هم بدون توجه به پروتکل‌هاي بهداشتي در حال تردد و خريد هستند، و انگار بيماري به نام کرونا وجود ندارد و با خيالي آسوده به کار خود ادامه مي دهند.
موضوع قابل تامل تر اينکه کمتر شهروند زنجاني را مي‌توان ديد که ماسک و دستکش به همراه داشته باشد و در واقع به اصول و رفتار بهداشتي در قبال اين بيماري پايبند باشد و به نظر مي رسد خطر ويروس کرونا به فراموشي سپرده شده و زندگي عادي در جريان است.
علي 28 ساله به همراه دوست خود که در يکي از مغازه هاي شهر در حال خريد است، در اين ارتباط گفت: پيش از اين و با شيوع بيماري کرونا بيشتر به اين بيماري و اقدامات پيشگيرانه آن توجه داشتم، اما به مرور زمان و با کاهش شمار مبتلايان و از طرفي برداشته شدن محدويت هاي اعمال شده، نسبت به خطر اين بيماري خيالم راحت تر شده است.
وي اضافه کرد: برخي ها بر اين باورند که با آغاز فصل گرما بساط کرونا نيز جمع مي شود و به همين خاطر همانند گذشته در سطح شهر به انجام کارهاي روزمره خود مشغول هستند و حساسيتي نسبت به رعايت نکات بهداشتي پيشگيري از اين بيماري ندارند.
زهرا 42 ساله نيز به همراه دختر 6 ساله خود مشغول خريد در يکي از فروشگاه‌هاي شهر زنجان است، او  نيز در اين ارتباط اظهار داشت: با توجه به شرايط کنوني رفع مشکلات اقتصادي بر کرونا ارجحيت يافته و همين مساله موجب شده بسياري با ويروس کرونا مانوس و در يک کلام بي خيال آن شوند.
وي خاطرنشان کرد: هر چند همه بايد در زمان حاضر تمام پروتکل هاي بهداشتي پيشگيري از بيماري کرونا را جدي بگيرند، اما  تصورات عموم بر اين است که کرونا تمام شده و ديگر زندگي به حالت عادي برگشته، پس نگراني ها بي مورد است.
*پروتکل هاي بهداشتي همچنان رعايت شود
استاندار زنجان با تاکيد بر اينکه تاکنون درماني براي بيماري کرونا پيدا نشده است، گفت: همگان بايد همچنان پروتکل‌هاي بهداشتي را رعايت کنند و تجارب چند ماه گذشته نيز نشان داده توجه به اين مقوله مهم مشکلات اين بخش را کاهش مي‌دهد، در غير اين صورت با پيک بيماري مواجه خواهيم شد.
فتح الله حقيقي افزود: همکاري‌هاي مردم موجب شد اين بيماري با پيک بالايي مواجه نشود و در واقع با اقدامات انجام گرفته کرونا مديريت شده است.
وي اضافه کرد: در زمان حاضر وضعيت بيماري کرونا در اين استان مطلوب است و عموم مردم و مديران دستگاه‌هاي اجرايي به اين مهم واقف هستند که در اين راستا طرح‌هاي ملي در اين استان اجرا شد به طوري که مورد تاييد سازمان جهاني بهداشت نيز قرار گرفت.
استاندار زنجان خاطرنشان کرد: در زمان حاضر استان‌هاي گرفتار اين بيماري و افزايش شمار مبتلايان آن به دليل رعايت نکردن پروتکل‌هاي بهداشتي است، چرا که اين بيماري با هيچکس شوخي ندارد و همگان بايد موارد و نکات اعلام شده از سوي متخصصان امر را رعايت کنند و از طرفي حوزه اجتماعي استان بايد براي حين و پساکرونا برنامه طراحي کند.
 *اعلام وضعيت سفيد به معني پايان کرونا نيست معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني استان زنجان  نيز در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: در شهرستان‌هاي سلطانيه و ايجرود اين استان وضعيت سفيد اعلام شده اما اين موضوع به معني پايان بيماري کرونا نيست.
دکتر عليرضا آرماني کيان افزود: هم اکنون شهر زنجان و ديگر مناطق اين استان در وضعيت زرد قرار دارند و هرآن امکان بازگشت به مرحله قرمز نيز وجود دارد و در واقع مي توان گفت شرايط کنوني نبايد گول زننده باشد.
اين مسؤول ادامه داد: بررسي‌هاي انجام گرفته نشان مي‌دهد شمار مبتلايان به کروناي بستري شده در اين استان طي چند روز گذشته روند افزايشي به خود گرفته که ادامه اين روند نگران کننده است.
به گفته وي، افزايش شمار مبتلايان به کرونا در اين استان نتيجه بي‌توجهي به پروتکل‌هاي بهداشتي و افزايش تعاملات اجتماعي افراد است.
وي اضافه کرد: اين در حالي است که شمار زيادي از هم استاني ها بدون توجه به وضعيت کرونا طي تعطيلات عيد فطر به ويژه چند روز گذشته به مناطق مختلف کشور مسافرت کردند که نتايج اين اقدامات و بي توجهي به موارد و توصيه هاي انجام شده در خصوص ماندن در خانه، نيز طي 2 هفته آينده خود را نشان خواهد داد.
اين مسؤول ادامه داد: همزمان با شيوع بيماري کرونا در کشور و اتخاذ تمهيدات ويژه، اين استان با پيک بالاي بيماري کرونا مواجه نشد، اما وضعيت کنوني با توجه به افزايش شمار مبتلايان در استان هاي همجوار نگراني ها را به مراتب افزايش داده است.
وي اظهار داشت: به دليل ناشناخته بودن، اين نوع ويروس با نشانه هاي متنوع‌تري در افراد نمايان مي شود که اين موضوع انجام اقدامات لازم و بهينه را پيچيده تر مي کند.
به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني استان زنجان در زمان حاضر مشکلات قلبي، کليوي و حتي علائم پوستي نيز در مبتلايان به کرونا مشاهده مي شود و همين مساله حساسيت جدي به رعايت موارد بهداشتي و پيشگيرانه را بيش از گذشته ضروري کرده است.
آرماني کيان افزود: شرايط کنوني و عادي انگاري بيماري کرونا در بين عموم مردم موجب شده که متوليان امر سلامت نگران افزايش شمار مبتلايان باشند چراکه اين مساله مشکلاتي را ايجاد خواهد کرد.
وي اضافه کرد: نگراني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در ارتباط با افزايش شمار مبتلايان به اين نوع بيماري جدي است و چه بسا ادامه همين روند احتمال بازگشت محدوديت هاي پيش از اين را ايجاد خواهد کرد.
اين مسؤول علت بي تفاوتي عموم مردم به ويژه  زنجاني ها به بيماري کرونا، را اعتماد به وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکي عنوان کرد و گفت: بسياري بر اين باورند در صورت مبتلا شدن به اين بيماري و بستري در مراکز درماني مداوا خواهند شد که اين مهم از اعتماد افراطي حکايت دارد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا،وي خاطرنشان کرد: هر چند بيماري کرونا معيشت و اقتصاد کشور و اين استان را تحت تاثير قرار داده اما عموم مردم نبايد در کنار فعاليت هاي روزمره به ويژه کارهاي ضروري از نکات بهداشتي پيشگيرانه کرونا غافل باشند، موضوعي که متاسفانه هم اکنون نسبت به گذشته بسيار کمرنگ‌تر شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها