عصر آذربایجان

گزارش خبر

رونق دوباره سينماهاي اردبيل زير سايه کرونا

رونق دوباره سينماهاي اردبيل زير سايه کرونا

1400/12/01

گروه فرهنگي: سينماهاي اردبيل که از زمان شيوع ويروس کرونا در روزهاي پاياني سال 1398 با رکود مواجه شدند، با ميزباني جشنواره فيلم فجر در يک هفته گذشته و استقبال نسبي مردم، شاهد رونقي دوباره پس از مدت‌ها تعطيلي بودند.

گروه فرهنگي: سينماهاي اردبيل که از زمان شيوع ويروس کرونا در روزهاي پاياني سال 1398 با رکود مواجه شدند، با ميزباني جشنواره فيلم فجر در يک هفته گذشته و استقبال نسبي مردم، شاهد رونقي دوباره پس از مدت‌ها تعطيلي بودند.

 اگرچه چند اکران ابتدايي جشنواره هم با استقبال مناسبي از سوي مردم شگفتي‌ آفريد اما اين بار تفاوتي معني‌دار داشت و صندلي‌هاي آخرين سانس شب پنجم پر شده بود از تماشاگران مشتاقي که به اتفاق دوستان و يا همراهي خانواده براي لختي آسايش و ساعتي سرگرمي تنها سالن نمايش سينما قدس را برگزيده بودند.صنعت سينما که مجموعه‌اي از شاخه‌هاي هنري مختلف را شامل مي‌شود، محملي مناسب براي فرهنگ‌سازي، طرح ايده‌هاي نو، نقد وضعيت موجود و انتقال مفاهيم و ارزش‌ها به صورت غيرمستقيم به مخاطبان است.اين هنر- صنعت در کنار ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد با توجه به نقش ويژه و ميزان اثرگذاري عميق فرهنگي که دارد، به ويژه در کشورهاي پيشرفته از دهه‌ها پيش از اهميت و جايگاه خاصي برخوردار شده و در کشور ما نيز به طور ويژه پس از پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي در قالب جشنواره فيلم فجر مورد توجه قرار گرفته است.
با توجه به اهميت جشنواره فيلم فجر که فراي يک جشنواره، رويدادي فرهنگي بزرگ و تاثيرگذاري است؛ بسترسازي براي اکران فيلم‌ها در نقاط مختلف کشور به طور قطع ثمرات بسياري براي مردم، علاقه‌مندان فيلم و فعالان عرصه سينما دارد.
اهميت موضوع از آن جهت است که جز چند استان که در طول سال رويدادهاي فرهنگي- هنري گوناگوني از جمله در حوزه تئاتر و سينما را ميزباني مي‌کنند، در نقاطي مانند استان اردبيل اين مهم چندان به چشم نمي‌خورد و به تبع آن مردم قرابت چنداني با حوزه فرهنگ و هنر ندارند.
در نتيجه اين شرايط فعاليت‌ها و اقتصاد فرهنگ و هنر نيز در چنين نقاطي از رونق برخوردار نيست و از اين رو هنرمندان براي فعاليت حرفه‌اي، پيشرفت در کار و کسب درآمد از هنر خود مجبور هستند تا مهاجرت به ساير نقاط کشور به ويژه پايتخت را به عنوان ممر ادامه حيات انتخاب کنند.در همين راستا چهلمين دوره جشنواره فيلم فجر امسال 2 بخش فرهنگي و رقابتي را شامل مي‌شد که بخش مسابقه با 22 فيلم (سوداي سيمرغ) در بيش از 100 سالن سينماي تهران و مراکز 31 استان از جمله اردبيل برگزار شد و از سوي علاقه‌مندان استقبال خوبي را شاهد بود.
استقبال مردم از اکران استاني
پيش‌تر علاقه‌مندان هنر هفتم براي تماشاي فيلم‌هاي دست اول از جمله در قالب جشنواره فيلم فجر مجبور بودند که رنج سفر به تهران و ايستادن در صف‌هاي طولاني فروش بليت را به جان بخرند اما از حدود هشت سال پيش با تغيير رويکرد دولت و دست‌اندرکاران جشنواره، شرايط براي شهرستاني‌ها تسهيل شد.ابتداي امر نمايش فيلم‌هاي جشنواره در شهرستان‌ها نيز امکان‌پذير بود اما با توجه به ضعف زيرساخت‌ها، استقبال کم در برخي نقاط در کنار خودداري برخي توليدکنندگان از پخش آثار و برخي مسائل حاشيه‌اي ديگر، اکران‌ فيلم‌ها به سينماهاي مراکز استان‌ها محدود شد.
يکي از شهروندان در اين زمينه گفت: هفت، هشت سال پيش براي نخستين بار اکران فيلم‌هاي جشنواره فجر در نقاط مختلف کشور فراهم شده بود که فرصتي مغتنم براي علاقه‌مندان فيلم و سينما به دست مي‌داد اما اين فرصت از دست رفت.يلدا دانشي افزود: شهرستاني‌ها به علت‌هاي مختلف از اين ظرفيت بي‌نصيب هستند که مهمترين آن نبود سالن‌هاي نمايش خوب است؛ سالن‌هاي موجود استاندارد نيستند و در بهترين حالت سالن‌هاي اجتماعات يا آمفي‌تئاتر را با يک پرژکتور بدين منظور تغيير کاربري داده‌اند. 
وي بيان کرد: مساله بسته بودن محيط و فرهنگ حاکم بر برخي شهرستان‌ها نيز مشکل بزرگ ديگري است؛ به دليل فقدان فرهنگ‌سازي خانواده‌ها تمايلي ندارند تا فرزندان دختر يا پسرشان به چنين نقاطي بروند و وقت خود را به ديدن فيلم بگذرانند.
اين شهروند اضافه کرد: از ديگر علت‌ها مي‌توان به سطح پايين درآمدها اشاره داشت که در نتيجه آن خانواده‌ها پولي به منظور هزينه کردن در زمينه تفريح و سرگرمي مانند سينما رفتن يا تماشاي تئاتر نمي‌توانند کنار بگذارند و با اين حال امسال عده‌اي با وجود همه مشکلات از نقاط دور و نزديک براي تماشاي فيلم به اردبيل آمدند.
نمايش‌هاي استاني زمينه‌ساز عدالت فرهنگي
معاون هنري و سينمايي اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اردبيل با اشاره به اينکه جشنواره فيلم فجر مهمترين رويداد سينمايي کشور به شمار مي‌رود، گفت: امسال چهلمين دوره جشنواره برگزار شد که نشان مي‌دهد سينما به دوران بلوغ خود رسيده است و از اين پس انتظار مي‌رود شاهد شکوفايي آن باشيم.
سعيد نوريان ضمن تاکيد بر اينکه ايران تنها محدود به تهران نيست و ساير نقاط هم نيازمند رويدادهاي فرهنگي مهم هستند، افزود: بر اين اساس جشنواره فيلم فجر همزمان با دهه مبارک فجر برگزار مي‌شود که فرصتي براي کشف استعدادها، معرفي آثار برتر و آشتي مردم با سينما هم هست.وي اظهار کرد: استقبالي که در تهران و مراکز ساير استان‌ها از اين جشنواره کردند، نشان مي‌دهد که مردم نيازمند سينما هستند، آثار فاخر را پيگيري مي‌کنند و تلاش دارند آن را جزو برنامه‌هاي اصلي خود قرار دهند.معاون هنري و سينمايي اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اردبيل اضافه کرد: در همين راستا امسال هفتمين دوره جشنواره استاني فيلم فجر به ميزباني اردبيل برگزار شد که نشان مي‌دهد دولت و متوليان امر تلاش دارند تا عدالت فرهنگي را بين استان‌ها ساري و جاري کنند.
وي بيان کرد: 16 فيلمي که از 15 تا 22 بهمن‌ماه در سينما قدس و انقلاب به نمايش درآمد، جزو بهترين‌هاي اين دوره از جشنواره بود و تمام علاقه‌مندان در اردبيل همزمان با ساير نقاط کشور امکان تماشاي فيلم‌ها را پيدا کردند.نوريان با اشاره به ژانرهاي متفاوت فيلم‌ها، اظهار کرد: بازخوردها نشان مي‌دهد که مردم با علاقه خاصي به تماشاي فيلم‌ها نشستند و استقبال از برخي اثرها هم برخلاف تصورها کم‌نظير بود و عده‌اي حتي درخواست سانس ويژه را داشتند که البته با توجه به شرايط جشنواره امکان‌پذير نشد.
سينماداران نيازمند حمايت بيشتر
مدير سينما قدس نيز بيان کرد: امسال هم مانند چند سال گذشته اردبيل همپاي ساير مراکز استان‌ها از 15 تا 22 بهمن‌ماه ميزبان جشنواره فيلم فجر بود و 16 فيلم در 2 سانس 18 و 30 و 20 و 30 براي علاقه‌مندان به اکران درآمد.ساسان ابي‌زاده افزود: مردم استقبال خوبي از فيلم‌ها داشتند اما برخي اثرها با اقبال بيشتري روبه‌رو شد و در مجموع بايد اذعان داشت که جشنواره 1400 از اين نظر نسبت به سال گذشته وضعيت بهتري داشت.وي اظهار کرد: پيش‌تر برگزاري اين جشنواره محدود به تهران بود و علاقه‌مندان براي تماشاي فيلم‌ها مجبور بودند که به پايتخت مراجعه کنند؛ چرا که اين فرهنگ در مرکز جا افتاده است و استقبال زيادي از فيلم‌ها صورت مي‌گيرد، به طوري که از زمان داير شدن فروش اينترنتي بليت‌ها در همان روز اول ظرفيت سينماها تکميل مي‌شود.مدير سينما قدس اردبيل اضافه کرد: جشنواره فيلم فجر البته شامل همه توليدات سال گذشته نمي‌شود و تنها گزيده‌اي از آنها با انتخاب دبيري جشنواره به نمايش درمي‌آيد که حرکتي مبارک به منظور ترغيب اهالي سينما به توليد اثرهاي فاخرتر و همچنين ترغيب مردم به تماشاي فيلم در طول سال است.وي که 27 سال در صنعت سينما سابقه دارد، گفت: اين شرايط اما در استاني مانند اردبيل پيش‌ از اين وجود نداشت و استقبال خوبي هم صورت نمي‌گرفت، ولي به تدريج مردم در حال سوق يافتن به سمت فرهنگ فيلم ديدن هستند.ابي‌زاده بيان کرد: براي اولين بار حدود سال 1392 نخستين دوره جشنواره فيلم فجر با ميزباني اردبيل برگزار شد که آن زمان در هر سانس تعدادي انگشت شمار به تماشاي فيلم‌ها مي‌نشستند اما در هفتمين دوره جشنواره اين فرهنگ تا حدودي جا افتاده و مخاطبان فيلم‌هاي سينمايي افزايش چشمگيري يافته است.
عضو انجمن سينماداران کشور با قدرداني از حمايت‌ها و پيگيري‌هاي مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اردبيل تصريح کرد: با اين وجود هنوز سينما در اين منطقه با مشکلات گوناگوني دست به گريبان است و حمايت بيشتري را از سوي دست‌اندرکاران مي‌طلبد.وي تشريح کرد: از زمان شيوع ويروس کرونا 21 ماه سالن‌ها تعطيل بودند يا با ظرفيت بسيار محدودي فعاليت داشتند و در چنين شرايطي قرار است بر سينماها ماليات اعمال کنند؛ در حالي که در اين مدت سينماداران در عمل درآمد خاصي نداشتند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،هفتمين دوره جشنواره استاني فيلم فجر در اردبيل با اکران اثر "خائن کشي" از مسعود کيميايي، "لايه‌هاي دروغ" از رامين سهراب، "ملاقات خصوصي" از اميد شمس، "ماهان" از حميد شاه‌حاتمي، "مرد بازنده" از محمدحسين مهدويان، "هناس" از حسين دارابي و "بدون قرار قبلي" از بهروز شعيبي به کار خود پايان داد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها