عصر آذربایجان

گزارش خبر

کمبود ناوگان پروازي مهمترين چالش فرودگاه‌هاي آذربايجان‌غربي

کمبود ناوگان پروازي مهمترين چالش فرودگاه‌هاي آذربايجان‌غربي

1401/05/30

گروه اقتصادي: فرودگاه‌هاي آذربايجان‌غربي يکي از پيشران‌هاي توسعه‌اي اين استان به شمار مي رود و ظرفيت قابل توجهي در انجام پروازهاي داخلي و خارجي دارد که اين ظرفيت، براي توسعه پروازها، خالي و بدليل کمبود ناوگان هوايي با چالش روبرو است. وجود فرودگاه در هر منطقه يکي از با ارزش‌ترين زيرساخت‌هاي حمل و نقل جوامع محسوب مي‌شود و بدليل برخورداري از ظرفيت‌هاي مختلف، در رشد اقتصادي و کمک به ايجاد توسعه پايدار نيز نقش مهمي دارد.

گروه اقتصادي:  فرودگاه‌هاي آذربايجان‌غربي يکي از پيشران‌هاي توسعه‌اي اين استان به شمار مي رود و ظرفيت قابل توجهي در انجام پروازهاي داخلي و خارجي دارد که اين ظرفيت، براي توسعه پروازها، خالي و بدليل کمبود ناوگان هوايي با چالش روبرو است. وجود فرودگاه در هر منطقه يکي از با ارزش‌ترين زيرساخت‌هاي حمل و نقل جوامع محسوب مي‌شود و بدليل برخورداري از ظرفيت‌هاي مختلف، در رشد اقتصادي و کمک به ايجاد توسعه پايدار نيز نقش مهمي دارد.
فرودگاه‌ هميشه علاوه بر اينکه عامل رشد اقتصادي بوده و به عنوان ريلي براي قطار توسعه پايدار محسوب مي‌شود، براي مديريت بحران نيز از زيرساخت‌هاي مهم و ضروري به شمار مي‌رود.
بايد به اين مساله توجه شود که حمل و نقل از مولفه‌ها و زيرساخت‌هاي اساسي توسعه به شمار مي‌روند و توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل به ويژه حمل و نقل هوايي مي‌تواند به رونق اقتصادي و سرمايه گذاري و توسعه گردشگري کمک شاياني داشته باشد.
در اين راستا آذربايجان‌غربي با داشتن سه فرودگاه در سه نقطه استراتژيک استان از ظرفيت بالايي براي انجام پروازهاي مختلف داخلي و خارجي دارد و زمينه جذب گردشگر و توسعه اقتصاد و اشتغال منطقه را نيز فراهم مي‌کند.
ميانگين روزانه جابجايي مسافر از فرودگاه اروميه 800 نفر است
اما آمارهاي پروازهاي فرودگاه اروميه اين مساله را نشان مي‌دهد که روزانه بطور ميانگين 824 نفر در قالب متوسط سه پرواز رفت و برگشت از فرودگاه شهيد باکري جابجا مي‌شود.
مديرکل فرودگاه‌هاي آذربايجان‌غربي در اين رابطه اشاره دارد که ميزان تعداد مسافر جابجا شده در 4 ماهه نخست سال‌جاري 98 هزار و 994 نفر بوده که با اين آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 6.5 درصدي برخوردار هستيم.
محمدعلي نائل قراملکي با اشاره به پروازهاي خارجي نيز معتقد است از ابتداي سال جاري در بخش جابجايي مسافران خارجي با اعزام و پذيرش 10 هزار و 645 مسافر با رشد 24 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو هستيم.وي از برقراري پرواز به کايسري از پنجم مرداد امسال توسط شرکت شرکت هواپيمايي کرندون خبر داد و گفت اين پروازها به صورت برنامه‌اي هر هفته چهارشنبه‌ها ساعت 3 بامداد از فرودگاه شهيد باکري اروميه انجام مي‌شود.
مديرکل فرودگاه‌هاي آذربايجان غربي از افزايش پرواز، مسافر  فرودگاه اروميه در تيرماه در مقايسه با ماه قبل خبر داد و گفت: تعداد مسافر جابجا شده در اين ماه 24 هزار و 970 مسافر بوده که نسبت که ماه قبل از رشد 26 درصدي برخوردار است.  وي در ادامه از پيگيري جهت  برقراري پروازهاي برنامه اي و فوق العاده در مسير تهران - اروميه  و بالعکس در تيرماه سال‌جاري خبر داد و افزود:  تعداد نشست و برخاست پروازها در تير ماه  216 پرواز بوده که در مقايسه با خرداد ماه  از رشد 21 در صدي برخوردار شده است.قراملکي ميزان تعداد مسافر جابجا شده در 4 ماهه نخست سالجاري را 98 و 994 نفر اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 6.5 درصدي بر خوردار بوده است.
مدير کل فرودگاه‌هاي آذربايجان غربي  اضافه کرد: در چهار ماه منتهي به تيرماه امسال در بخش پروازهاي خارجي با انجام 90 پرواز با رشد 27 درصدي و در بخش جابجايي مسافران خارجي با اعزام و پذيرش 10 هزار و 645 مسافر با رشد 24 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو هستيم.
وي در ادامه از افزايش 4 پرواز رفت و برگشت در مسير اروميه - تهران خبر داد و يادآور شد: برنامه اعلام شده اين پرواز روزهاي يکشنبه، چهارشنبه هر هفته در ساعت 13:40 فرودگاه اروميه را به مقصد تهران ترک خواهد کرد و در ساعت 15:30 از فرودگاه مهرآباد عازم فرودگاه اروميه خواهد شد.
 7 شرکت هواپيماي در فرودگاه اروميه فعاليت دارند
مديرکل فرودگاه‌هاي آذربايجان‌غربي به تعداد شرکت‌هاي هواپيمايي فعال در فرودگاه اروميه اشاره کرد و افزود: اکنون هفت شرکت هواپيماي ايران اير، آسمان، قشم اير، آتا، وارش، کرندون و پويا در مسيرهاي تهران، مشهد، کايسري، استانبول در حال فعاليت هستند.قراملکي همچنين از انجام پروازهاي استانبول توسط شرکت هواپيمايي آتا خبر داد و گفت: اين پروازها از نهم مرداد ماه هر هفته روزهاي يکشنبه و چهارشنبه توسط شرکت هواپيمايي آتا انجام مي‌شود.
زمين گير شدن ناوگان‌ها عاملي براي کاهش پروازها
مديرکل فرودگاه‌هاي آذربايجان‌غربي معتقد است که فرودگاه‌هاي اروميه و خوي ظرفيت افزايش تعداد پروازها را دارد و نبود ناوگان هوايي و زمين گير شدن ناوگان برخي شرکت‌هاي هواپيمايي عاملي براي کاهش پروازها است.قراملکي مي‌گويد استفاده بهينه و حداکثري از ظرفيت‌ فرودگاه‌هاي آذربايجان‌غربي مورد تاکيد است تا بتوانيم زمينه توسعه بيش از پيش را در منطقه رقم بزنيم.
فرودگاه خوي ظرفيت افزايش پرواز را دارد
شهرستان 385 هزار نفري خوي در شمال آذربايجان غربي واقع شده و وجود فرودگاهي در کنار اين شهر مي‌تواند زمينه رونق چرخ اقتصاد و اشتغال را فراهم کند.
سرپرست فرودگاه خوي معتقد است اين فرودگاه ظرفيت افزايش پرواز را دارد و اين در صورتي ميسر مي‌شود که مشکل ناوگان هوايي حل و فصل شود.
هادي عليلو به اشاره به آمار يک ماهه اين فرودگاه اظهار کرد که تعداد مسافر جابجا شده در تيرماه اين فرودگاه 683 نفر بوده که با اين آمار نسبت به ماه قبل با رشد سه درصدي روبرو هستيم.
وي با اشاره به تعداد نشست و برخاست پروازها در اين فرودگاه نيز گفت: در اين بخش نيز با رشد 12 درصدي در تيرماه نسبت به ماه قبل روبرو هستيم.اما وضعيت جغرافيايي از جمله هم مرز بودن با سه کشور از جمله کشورهاي اروپايي، ظرفيت حمل و نقلي بسياري را به اين استان داده که طرح‌هاي توسعه فرودگاهي از جمله پروژه‌هاي فاخري است که مي‌تواند علاوه بر توسعه اشتغال و پيشرفت منطقه، افزايش گردشگري را نيز موجب شود.در اين راستا فرودگاهي در شمال‌غربي ترين نقطه استان آذربايجان غربي راه‌اندازي شده تا دروزاه ورود اروپا بتواند زيرساخت‌هاي لازم را براي رونق در اختيار داشته باشد.
فرودگاه ماکو در حاشيه رود پر آب ارس، همسايگي کشورهاي آذربايجان، جمهوري خودمختار نخجوان و کشور ترکيه و جوار جاده ترانزيتي تبريز - ماکو قرار گرفته است.فرودگاه اين منطقه از سال 1396 پروازهاي خود را آغاز کرده و نخستين پرواز در 17 ارديبهشت 1396 روي باند اين فرودگاه به زمين نشست.اين فرودگاه در زميني به مساحت بيش از 600 هکتار احداث شده که شامل سطوح پروازي »ايرسايد« يا منطقه هوايي به مساحت 205 هکتار، لند سايد يا منطقه زميني به مساحت 115 هکتار و 340 هکتار ذخاير شهر فرودگاهي است.
انجام 3 پرواز در هفته از فرودگاه منطقه آزاد ماکو
مديرفرودگاه منطقه آزاد ماکو دراين رابطه گفت: روزهاي شنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه پرواز تهران - ماکو در فرودگاه منطقه آزاد ماکو برقرار است.
قربان محرم نژاد با اشاره به اينکه 46 پرواز طي امسال در اين فرودگاه به ثبت رسيده، اظهار کرد: تعداد مسافر جابجا شده طي امسال سه هزارو 442 نفر بوده است.
وي ادامه داد: کاهش تردد مسافر از مرز بازرگان در اثر شيوع ويروس کرونا عامل مهمي براي کاهش تعداد پروازها بوده است.محرم نژاد نيز معتقد است اصلي ترين عامل براي کاهش تعداد پروازها، فرسودگي ناوگان هوايي و ضرر شرکت‌هاي هواپيمايي بوده است.
به گفته وي، زيرساخت‌هاي لازم در فرودگاه منطقه آزاد ماکو برقرار است و تکميل اين زيرساخت‌ها و جذب سرمايه گذار در اين فرودگاه با توجه به موقعيت استراتژيک آن مي‌تواند زمينه افزايش پروازها را در آن فراهم کند.
دنبال افزايش پروازهاي فرودگاه‌هاي آذربايجان‌غربي هستيم
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز در اين خصوص بيان کرده که به دنبال کاهش تعداد پروازهاي فرودگاه اروميه، با پيگيري‌هاي انجام شده پروازهاي فرودگاه اروميه افزايش يافته و اين پيگيري براي تمام فرودگاه‌هاي استان در حال انجام است.  »شارلي انويه تکيه« تاکيد کرده که با توجه به وجود سه فرودگاه در آذربايجان‌غربي و براي افزايش بهره مندي از اين ظرفيت به دنبال افزايش حداکثري پروازهاي اين فرودگاه‌ها با کمترين تاخير هستيم.
وي بيان کرده که پيش از اين تعداد پروازهاي فرودگاه اروميه کاهش يافته بود که اين مساله با پيگيري از مسوولان مربوطه رفع شده است.
به گفته وي افزايش تعداد پروازهاي فرودگاه هاي ماکو و خوي نيز بايد بر اساس تقاضاي مردمي و موقعيت منطقه انجام گيرد و حضور شرکت سرمايه گذاري ناوگان هوايي صرفه اقتصادي داشته باشد.
وي تاکيد کرده که به دنبال برقرار پرواز از فرودگاه اروميه به اربيل نيز هستيم تا اين پرواز در هفته سه مورد برقرار شود تا روند فعاليت فرودگاهي آذربايجان غربي افزايش يابد.
هم اينک سه فرودگاه اروميه، خوي و ماکو در آذربايجان غربي فعال است؛ توسعه فرودگاه ها در اين استان زمينه حضور بيشتر گردشگران و سرمايه گذاران را فراهم مي کند و به رونق اقتصادي اين خطه کم برخودارتر منجر مي‌شود.
ارتباطات و دسترسي آسان نکته کليدي در مقوله توسعه بوده و از اين رو وجود فرودگاه در شمال آذربايجان غربي براي شهرستان هاي همجوار از اهميت ويژه اي برخوردار است.به گزارش  عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، با افزايش سفرها از طريق فرودگاه‌هاي آذربايجان‌غربي مي‌توان زمينه ايجاد اشتغال بيشتر را در همين بخش فراهم کرد که در اوضاع بيکاري موجود مي‌تواند بسيار کارساز باشد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها