عصر آذربایجان

گزارش خبر

تپه نادري

تپه نادري

1395/04/14

گروه سيري در استان ها: تپه نادري در شمال_غربي شهر اصلاندوز مغان در تلاقي رودخانه ارس و قره سو (دره رود) قرار دارد.

گروه سيري در استان ها: تپه  نادري در شمال_غربي شهر اصلاندوز مغان در تلاقي رودخانه ارس و قره سو (دره رود) قرار دارد.
بلندي اين تپه 30 متر و محيط اطراف آن حدود 1500 متر و طول آن 120 متر و عرض آن حدود 100 متر است. ظاهرا اين محل در سده هاي متمادي واحد مسکوني بزرگي را تشکيل مي داده  از هزاره اول پيش از ميلاد تا اواخر سده يازدهم هجري قمري مسکون بوده است.
شايد قدمت آن تا هزاره سوم و چهارم قبل از ميلاد نيز برسد. از اشياي مکشوفه در آن مي توان از سفال خشت پخته دوران پارتي سفالهاي منقوش دوره اسلامي تعداد زيادي سنگ انسبيدين به حالت تيغه و سنگ خام را نام برد.
تپه نادري از منظر تاريخي قابل‌توجه است، چرا که در اين تپه نادرشاه براي خلع شاه طهماسب دوم صفوي انجمن بزرگي تشکيل داد و سران کشور و بزرگان را به دشت مغان فرا خواند که منجر به خلع طهماسب ميرزا و رسيدن وي به تخت سلطنت شد.
تپه باستاني نادري را مي‌توان با ورود ميراث فرهنگي و تملک آن بهسازي و با خارج کردن از محوطه نظامي به يکي از مهم‌ترين جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي منطقه تبديل کرد تا هر ساله علاقه‌مندان بسياري را از اطراف و اکناف به خود جلب کند.
 کاوشهاي باستان شناسي که در دو دوره مختلف در تپه نادري اصلاندوز صورت گرفته است و همچنين تحقيقات ميداني به وضوح حکايت مي کنند که قرنها پيش در محل اصلاندوز فعلي شهري بسيار آباد و پر رونق وجود داشته است .
اما اين که چرا اين شهر باستاني به يکباره و يا تدريجا خالي از جمعيت و از صفحه روزگار محو شده و تنها به يک تپه خاکي بسيار بزرگ (تپه نادري) منحصر گشته است، به طور دقيق براي کسي روشن نيست.
متاسفانه فقدان منابع کتبي در مورد اين شهر باستاني، تاريخ  و گذشته درخشان آن را در هاله_اي از ابهام قرار داده است. براي نزديک شدن به دلايل پيدايش و نابودي شهر باستاني اصلاندوز کاوشهاي باستاني فراگير، مطالعات گسترده، ارائه فرضيات جديد و مشاهدات مستقيم  ضروري به نظر مي رسد. شهر اصلاندوز در ??? کيلومتري شمال غربي استان اردبيل واقع شده و در همسايگي کشور جمهوري آذربايجان است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تپه نادري

تپه نادري
خروج

گروه سيري در استان ها: تپه نادري در شمال_غربي شهر اصلاندوز مغان در تلاقي رودخانه ارس و قره سو (دره رود) قرار دارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها