آيتالله سيد حسن عاملي در جمع مردم روزهدار اردبيل اظهار داشت: انتخابات در صورت پرداخت مناسبت و نگاهي منصفانه به آن يک رويداد سرنوشتساز با آيين پاک است که عدهاي بر سر منافع شخصي و طمع اين آيين را قرباني اغراض شخصي يا حزبي کرده و بر سر منافع کلي و منافع شخصي معامله ميکنند.
وي با اشاره به اينکه عدهاي سودجو در هنگامه انتخابات مدام در پي ضايع کردن حق ديگران و آبروريزي هستند، افزود: افرادي با اخذ پولهاي کلان از کانديداها کارشان فقط تخريب يا تعريف بوده و با راهاندازي کاسبي و بازارگرمي در واقع به آيين پاک انتخاب در کشور لطمه وارد ميکنند.
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل بر ضرورت مشارکت حداکثري در انتخابات تاکيد و تصريح کرد: شرکت در انتخابات براي تعيين سرنوشت کشور حق هر يک از افراد اين جامعه بوده و نبايد اين حقوق جمعي قرباني سوداگريهاي عدهاي خاص شود.
عاملي با اشاره به انتخاب آزادانه و مناسب براي مديريت امور کشور گفت: تبليغات کذب و غيراصولي بايد به گونهاي باشد که هيچ دخل و تصرف يا تحميلي در انتخاب آزادانه مردم کشور نداشته باشد و ضرورت تحقق اين موضوع بصيرت و آگاهي سياسي مردم است.
وي بر اهميت رهبري صالح و امامت در دين و مذهب شيعه تاکيد و اضافه کرد: از ابتداي بشريت بيشتر خونريزيها بر سر امامت و رهبري صالح بوده و اهميت اين موضوع به خوبي براي همگان نمايان است.
بدترين عقوبت الهي گمراهي انسان است
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل تصريح کرد: وقتي غضب خدا شامل حال بنده او شود حال او به سمت زوال دگرگون شده و در نهايت دچار انحطاط ميشود که خداوند بارها اين مسئله را به وضوح در آيات خود تبيين کرده است.
عاملي بر ضرورت وحشت انسان از غضب خدا تاکيد و خاطرنشان کرد: بدترين عقوبت الهي همان گمراهي بشر بوده به گونهاي که وقتي انسان با بصيرت کامل به سمت محسنات قدم بردارد خداوند هدايتگر او خواهد بود همانگونه که وقتي انسان در فساد و بد ذاتي مستغرق شود خداوند نيز او را بيشتر به اين سمت سوق ميدهد.
وي در ادامه اظهار کرد: نقش هدايتگري خداوند در مسير درست و اشتباه به اين دليل است که خداوند آيات خود را به انسان ابلاغ و از او انتظار انجام تکليف دارد، و وقتي بشر با چشم بسته به سمت گناه و بدي قدم برميدارد عقوبت الهي شامل او شده و با گمراهي هر چه تمامتر حال او مدام به سمت تباهي دگرگون ميشود.
نماينده مردم اردبيل در مجلس خبرگان رهبري رحمت خداوند را جلوتر از غضب او دانست و گفت: خداوند بعد از فرستادن انسان روي زمين خدمات زيادي را براي او ارزاني داشته است اما وقتي بشر آيات او را کتمان کرده و منکر شود خداوند نيز او را به عذاب عظيم دچار ميکند.
عاملي خدمت خداوند به بشر را منتهيناپذير دانست و بيان کرد: تنوعي که در متن طبيعت و در جامعيت آن بوده براي بالندگي بشر تا ابديت کافي است و کاش انسان به درجهاي عقول باشد که بتواند نشانههاي خدا در طبيعت را به خوبي ببيند و به آن واقف باشد و در مسير رستگاري از آنها بهرهمند شود.
مقام روزه دار در برابر خدا توصيفي ندارد
امام جمعه اردبيل در بخش ديگري از سخنان خود به اهميت روزهداري انسان اشاره و اظهار کرد: خداوند در قبال تمام خدماتي که به خلقت داشته از او پايبندي به قانون طبيعت را خواسته به طوري که اطاعت از فرمان الهي سرلوحه تمامي افعال او قرار گيرد.
عاملي گفت: شايد اين سوال بارها براي همه بندگان پيش آمده که، وقتي خداوند خود غني به ذات بوده چطور ممکن است از بنده خود چشمداشتي داشته باشد، در واقع خداوند بشر را مقيد به فرمان الهي ميخواهد در صورتي که تمامي اسباب و ابزار رفاه او را فراهم آورده است و از همه مهمتر پروردگار از ذات لايتنهي برخوردار بوده و با عطوفت و رحمت با بشر رفتار ميکند.
وي ادامه داد: خداوند نه در زمين و نه در آسمانها جا ميگيرد و تنها مکاني که ميتواند به اندازه عظمت پروردگار بزرگ شود، قلب مومن است و اين جز با بندگي بشر حاصل نميشود.
رئيس شوراي فرهنگ عمومي استان بر قبولي حاجات در هنگام افطار اشاره و اذعان کرد: بندهاي که بعد از ساعتها تحمل تشنگي و گرسنگي در هنگام افطار با خلوص نيت در مقام خداوند خود را هيچ دانسته و عاجزانه به مقام او قرب يابد بيشک مهر تاييد الهي را بر پاي حاجات خود خواهد ديد.
عاملي روزه را عامل پاکي انسان دانست و افزود: وقتي خداوند خود را در ماه رمضان ميزبان انسان معرفي کرده و به شايستگي از بندگان خود بر سر خوان بيانتهاي خود ميزباني ميکند اگر انسان با نيت پاک و صرفا بر سر معامله درست با خود و خداي خود بر سر اين سفره حاضر شود ذات او نيز به پاکي دست مييابد.
منيت براي انسان جايز نيست الا در برابر نامحرم
نماينده ولي فقيه در استان اردبيل همچنين بر ضرورت دوري روزهدار از گناهان کبيره تاکيد و اظهار داشت: گناهاني بزرگ همچون غيبت و منيت ذات انسان را تيره کرده و تولي را در وجود او تباه ميکند.
عاملي اضافه کرد: منيت و غرور و تکبر براي انسان هرگز جايز نيست مگر در مواردي که يک زن در برابر نامحرم منيت داشته باشد که اين اتفاقا به شدت سفارش شده است، چرا که ذات پاک يک زن نبايد سبب گرايش جنس مخالف به سمت او باشد و اين مانع در واقع همان منيت اوست.
وي چنين تکبري را تکبر به حق دانست و افزود: تکبر در همه موارد براي انسان مذموم است و در نقطه مقابل بايد بدانيم که غرور واقعي براي خدايي است که خود را به جهانيان قهار و جبار معرفي کرده است.