عصر آذربایجان

گزارش خبر

جاذبه هاي آبشار شملکان اروميه

جاذبه هاي آبشار شملکان اروميه

1402/03/07

گروه سيري در استانها: آبشارشملکان را مي توان جزو زيبا ترين جاذبه هاي گردشگري اروميه دانست. اين آبشار در نزديکي روستاي شملکان واقع شده اين روستا به منطقه ي کورد نشين اروميه معروف است.

گروه سيري در استانها: آبشارشملکان را مي توان جزو زيبا ترين جاذبه هاي گردشگري اروميه دانست. اين آبشار در نزديکي روستاي شملکان واقع شده اين روستا به منطقه ي کورد نشين اروميه معروف است.
به گزارش عصر آذربايجان،اين منطقه در فصل بهار از سبزي هاي خوردني مانند اسپينگ و کنگر پر مي شود، مناظر زيبا و همچنين آب و هواي عالي آبشار شملکان باعث محبوبيت زيادي در ميان مردم اروميه شده است، همچنين اين منطقه به شهر اروميه نيز نزديک مي باشد به همين دليل نيز گردشگران زيادي از اين مکان بازديد مي کنند. قلعه کاظم داشي که يکي از بناهاي تاريخي شهر اروميه مي باشد در نزديکي آبشار شملکان قرار گرفته است.
 البته امروزه تنها خرابه اي از اين بناي تاريخي دوره ي قاجار باقي مانده اما ديدن آن خالي از لطف نيست و مي تواند شما با تاريخ کهن ايران زمين آشنا سازد. از ديگر روستاهاي تاريخي اروميه، بازديد از روستاي زيباي آغسقال خالي از لطف نيست.
آبشار در نزديکي روستا قرار دارد و داراي طبيعتي سرسبز و چشم نواز است. شملکان از بلنداي صخره اي مرتفع به پايين مي خزد و صخره ها و بلندي هاي اطراف آن را در بر گرفته اند.
 آب آبشار پس از فروريختن از بلندي در قالب رودخانه ي پرآب به مسير حرکت خود در دامنه ها و دره ها ادامه مي دهد و با عبور از ميان تخته سنگ هاي مسير منظره بسيار زيبايي را بوجود مي آورد. با آغاز فصل بهار آبشار نيز به پرشورترين و پرآب ترين حالت خود مي رسد. علاوه بر پرآبي آبشار در فصل بهار نوعي سبزي کوهي و خوراکي به نام شنگ، که در گويش بومي يمليگ ناميده مي شود، به وفور در دامنه کوه هاي منتهي به اين آبشار از زمين مي رويد که طرفداران بسياري دارد.
نحوه دسترسي به اين روستا عمدتاً از طريق روستاي بند است ولي از دامنه‌هاي روستاي سير نيز مي‌توان به آن رسيد که البته در اين مسير مي‌توان از قلعه‌اي تخريب شده که فقط چند ستون از آن باقيمانده را نيز مشاهده کرد.
دامنه‌هاي اين آبشار نيز از سرسبزي خوبي برخوردار بوده و در فصل مناسب مي‌توان از نوعي سبزي کوهي بنام شنگ (يمليه) نيز بهرمند شد.
در نزديکي آبشار شملکان قلعه تاريخي کاظم داشي اروميه است گرچه تخريب شده است، اما هنوز هم آثاري از ديوارها و ستون هاي آن برجاي مانده است. اين قلعه در مسير روستاي سير واقع شده. در مجاور اين آبشار و روستاي زيبا، منطقه صوماي برادوست اروميه قرارگرفته، که منطقه اي زيبا که پر از جاذبه هاي طبيعي و چشم نواز،البته کمتر شناخته شده است که شما مي توانيد از اين مناطق هم ديدن فرماييد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها