عصر آذربایجان

گزارش خبر

جام حسنلوي نقده پس از سال ها در اروميه به نمايش درآمد

مديرکل ميراث‌فرهنگي استان:

1403/03/02

گروه خبر: مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي آذربايجان غربي گفت: جام حسنلوي نقده در موزه باستان‌شناسي اروميه به نمايش گذاشته شد

گروه خبر: مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي آذربايجان غربي گفت: جام حسنلوي نقده در موزه باستان‌شناسي اروميه به نمايش گذاشته شد
به‌گزارش عصر آذربايجان، مرتضي صفري در نشست خبري با اصحاب رسانه اظهار کرد: پس از گذشت سالها جام حسنلوي نقده به آذربايجان غربي منتقل مي‌شود و در موزه باستان‌شناسي اروميه از 29 ارديبهشت لغايت 12 خرداد ماه به نمايش درمي آيد.
وي افزود: علاقه‌مندان به مشاهده اين اثر نفيس تاريخي مي‌توانند از ساعت 9 صبح تا 19 عصر به موزه اروميه واقع در خيابان شهيد بهشتي مراجعه کنند.
مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي آذربايجان غربي افزود: در موزه باستان‌شناسي اروميه 25 هزار شي تاريخي وجود دارد که تنها 10 تا 15 درصد آنها در معرض نمايش قرار گرفته و براي به نمايش درآمدن تمامي آنها اجراي پروژه توسعه موزه در دستور کار قرار گرفته است.
صفري خاطرنشان کرد: در حال حاضر 50 اثر تاريخي در سطح استان در حال مرمت هستند که با برگزاري تور آشناسازي خبرنگاران از تعدادي از آنها از جمله مسجد جامع، خانه انصاري، خانه گردشگري و مدرسه 22 بهمن اروميه بازديد کردند.
وي ادامه داد: اجراي اين پروژه‌هاي مرمتي نيازمند تامين اعتبار است که خوشبختانه با توجه ويژه مسئولان استاني در سال گذشته اعتبارات ما نسبت به سال‌هاي ماقبل پنج برابر شده است.
مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي آذربايجان غربي با اشاره به ثبت ملي 1809 اثر و پنج اثر جهاني در آذربايجان غربي تصريح کرد: امسال نيز پرونده ثبتي براي بيش از 50 اثر تاريخي و فرهنگي سطح استان تهيه شده است که در بين آنها پرونده ثبتي مربوط به دو يادمان شهدا نيز وجود دارد که در صورت ثبت آنها تعداد يادمان‌هاي شهداي ثبت ملي در آذربايجان غربي به 8 مورد خواهد رسيد. مرتضي صفري همچنين درباره مسجد جامع اروميه اظهار کرد: اين مسجد يکي از شاهکارهاي معماري، ايراني، اسلامي است که تاکنون 50 ميليارد ريال براي ساماندهي آن هزينه شده است
وي با بيان اينکه در يک سال گذشته اقدامات قابل توجهي در راستاي مرمت و احياي مسجد جامع اروميه انجام گرفته است، ادامه داد: گچ بري شبستان اين مسجد در نوع خود بي‌نظير است و مرمت و بازسازي مسجد جامع با هزينه‌اي بالغ بر 50 ميليارد ريال تا کنون صورت گرفته است.
صفري به اقدامات صورت گرفته در اين مسجد اشاره کرد و اظهار داشت: اجراي کامل نورپردازي مسجد و محوطه پيرامون بنا و همچنين سنگ فرش و محوطه شمالي گنبد خانه و ساخت و اجراي بخشي از درب و پنجره‌هاي چوبي بنا در بخش گنبد خانه و حجرات ضلع شرقي اجراي کامل نصب دوربين مدار بسته براي مجموعه تا کنون انجام گرفته است.
مدير کل ميراث فرهنگي آذربايجان غربي گفت: پروژه بازسازي حجرات پيرامون مسجد جامع اروميه با توجه به اسناد و الگوهاي تاريخي به صورت ويژه در دستور کار اداره کل ميراث فرهنگي قرار دارد و انتظار مي‌رود با صرف هزينه حدود 200 ميليارد ريالي طي 2 سال به اتمام برسد.
مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي آذربايجان‌غربي گفت :مدرسه هدايت اروميه پس از مرمت و احيا تبديل به اولين خانه صنايع‌دستي آذربايجان غربي شده و با کاربري موزه و آموزشگاه صنايع‌دستي پذيراي گردشگران است. مرتضي صفري افزود:اين بنا با هزينه‌کرد 20 ميليارد ريال مورد مرمت قرار گرفته و در حال حاضر با کاربري موزه و اولين خانه صنايع‌دستي آذربايجان غربي مورد استفاده قرار گرفته است.
وي تصريح کرد:اين بنا در ميان حياط‌هاي بيروني و دروني قرار گرفته و بر اساس معماري سنتي ايراني، داراي اندروني و بيروني نسبتاً زيبايي است.  صفري افزود: اين مدرسه محلي پويا براي فعاليت هنرمندان صنايع است که ضمن انجام امورات اداري هنرمندان، به محلي براي برگزاري کلاسها و دوره هاي آموزشي رشته هاي صنايع دستي تبديل شده است.به گفته وي، اين مجموعه هم اکنون به صورت کامل مرمت و در حال بهره برداري است.
وي با اشاره به آخرين وضعيت پروژه تله‌کابين اروميه اضافه کرد: تاکنون خلع يد سرمايه‌گذار قبلي انجام شده و فقط اختلافاتي بر سر چهار هزار مترمربع زمين واگذار شده توسط منابع طبيعي به سرمايه‌گذار قبلي وجود دارد که به‌زودي اين مشکل نيز حل خواهد شد همچنين سرمايه‌گذار جديدي نيز براي اجراي اين پروژه اعلام آمادگي کرده است که درصدد هستيم با حل مشکلات حقوقي پروژه، اقدامات عمراني و اجرايي آن در اسرع وقت آغاز شود.
مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي آذربايجان غربي با بيان اينکه تقويت زيرساخت‌هاي گردشگري آب گرم هاي سطح استان در اولويت قرار دارد، گفت: اجراي آسفالت مسير دسترسي به آب گرم هفت آباد اروميه، آب گرم چالدران، آب گرم قطور، آب گرم سلماس و ... در دستور کار قرار دارد و حتي در اطراف تعدادي از اين چشمه‌هاي آب گرم مجتمع‌هاي گردشگري و تفريحي با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در حال احداث است.
وي با بيان اينکه منطقه سيلوانا اروميه يک منطقه بکر براي جذب گردشگر است، خاطرنشان کرد: در اين منطقه آبشارهاي طبيعي زيبايي وجود دارد که در نظر داريم در سال جاري زيرساخت‌هاي گردشگري در اطراف اين آبشارها را تقويت کنيم و امسال 30 ميليارد ريال براي تقويت زيرساخت‌هاي گردشگري در مسير آبشار سوله دوکل اروميه اختصاص يافته است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها