عصر آذربایجان

گزارش خبر

باغ دلگشا خوي همرديف باغ‌هايي چون باغ فين كاشان

سیری در استانها//

1403/03/06

گروه سيري در استان ها: باغي در حومه جنوبي شهر خوي، متعلق به احمدخان دنبلي حاکم شهر خوي در دوره زنديه. باغ چهارطبقه‌اي با هجده هکتار مساحت بود که در هر طبقه آن يک ديوار و دو پلکان سنگيِ نُه‌پله‌اي در دو طرف ديوار ساخته شده بود.گروه سيري در استان ها: باغي در حومه جنوبي شهر خوي، متعلق به احمدخان دنبلي حاکم شهر خوي در دوره زنديه. باغ چهارطبقه‌اي با هجده هکتار مساحت بود که در هر طبقه آن يک ديوار و دو پلکان سنگيِ نُه‌پله‌اي در دو طرف ديوار ساخته شده بود.


اين باغ در حومه جنوبي شهر خوي قرار داشت و احمدخان دنبلي، حاکم شهر خوي در دوره زنديه در سال 1191هجري قمري در چهار طبقه همراه عمارتي دو طبقه و استخري بزرگ در جلو، آن را ايجاد کرده است. »مساحت باغ 18هکتار و دقيقا برابر 176000ذرع بوده است« و به دليل واقع شدن در دامنه کوه، که در عرف محلي با نام داغ باغي (باغ کوهستان) نيز شهرت داشت.اوژن اوبن، سفير فرانسه در ايران در حوالي دوران مشروطه نيز به محل ياد شده،»داغ باغي« گفته و مالکيت آن را متعلق به امير احمدخان دانسته است (اوبن، 1391: 98).»آغاز دوران امارت احمدخان دقيقاً مشخص نيست، اما تاريخ قتل وي سال 1200هجري قمري بوده است« درون باغ عمارت مجلل دو طبقه در بلندترين نقطه باغ با استخري بزرگ و حمامي وسيع از سنگ مرمر در زير عمارت قرار داشت که در آن از فتحعلي شاه قاجار پذيرايي شده بود.
 باغ دلگشا مهمترين يادگار احمدخان دنبلي بود. احمد خان به سال 1191باغ دلگشا را ساخت و آذر بيگدلي شاعر و تذکره نويس معروف يک قصيده مفصل 123 بيتي در وصف خوي و باغ دلگشا و مدح احمد خان سرود … باغ دلگشا در خارج شهر در جنوب آن، در دامنه کوه قلابي در چهارطبقه تراشيده شده بود، و در انتهاي هر طبقه ديواري به ارتفاع دو يا سه متر از پايين تا بالا با سنگهاي تراشيده برآورده بودند، و از هر طبقه با دو پلکان سنگي 9 پله اي در چپ و راست خيابان رفت و آمد ميشد … آبي که از چشمه هاي کوهستان پشت باغ از راه تنبوشه هاي زيرزميني مي¬آمد، از فواره وسط باغ بالا ميزد، و از جويباري در وسط خيابان بزرگ شرقي ـ غربي، به صورت آبشارهايي از طبقه اي به طبقه اي سرازير ميشد … ما جوانان آنروز در تابستانها به گردش در آن ميرفتيم.
دو رديف چنارهاي ستبر کهن سال در دو سوي خيابان و گل سرخهايي که در اطراف آنها کاشته بودند، فضايي بهشتي به آن باغ داده است» به  گزارش عصرآذربايجان به نقل از افق تهران؛ پس از سده 14هجري قمري، باغ به ويراني ميرود، هر چند تا سال 1330خورشيدي هنوز صف درختان و گلهاي سرخ آن و نيمه مخروبه اي از بناي باغ قابل رويت بوده است درختان چنار تنومند محوطه باغ، نابود شد، ولي خوشبختانه زمين بزرگ آن دست نخورده باغي ماند.
 »پس از آن نيز تا 20 سال اخير باغ هنوز نيمه مخروبه بوده ولي با تصميم شهردار وقت به پادگان شهر اختصاص داده شده و زمينه جهت تخريب کامل آن فراهم آمده است. هم اينک باغ ملک خصوصي محسوب مي شود« .

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها