عصر آذربایجان

گزارش خبر

انتقاد تند امام جمعه اردبیل از انفجارهای معادن ‌عنبران

انتقاد تند امام جمعه اردبیل از انفجارهای معادن ‌عنبران

1403/05/19

عصر آذربایجان- ‌امام جمعه اردبیل با اشاره به مشکلاتی که برخی معدن‌کاران برای اهالی منطقه عنبران درست کرده‌اند، گفت: من از دادستان اردبیل که شخصاً به این موضوع وارد و شکایت اهل محل را ارج نهاده تشکر می‌کنم.

آيت‌الله سيدحسن عاملي در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه شهر اردبيل با اشاره به مشکلاتي که برخي معدن‌کاران براي اهالي منطقه عنبران درست کرده‌اند، اظهار داشت: رئيس جمهور تاکيد مي‌کنند که رضايت مردم اساس کار من است مسئولان در تصميم‌گيري‌هاي کلان خود بايد اين اصل را لحاظ کنند.

وي خاطرنشان کرد: اينکه رضايت يک نفر را بر رضايت اهل يک منطقه مقدم بکنيم کاملاً خطاست متاسفانه در واگذاري معادن گاهي يک مجوز در برابر رضايت کل يک روستا قرار مي‌گيرد و موجبات نارضايتي فراهم مي‌شود بعد از واگذاري و بي‌اعتنايي به رضايت عمومي باز گاهي اذيت و آزار اهل محل به خاطر درآمد يک معدن کار استمرار پيدا مي‌کند.

امام جمعه اردبيل بيان کرد: اين هفته انفجارات عظيم در معادن منطقه عنبران اهل محل را کلاً عليه مسئولين بدبين کرده است آيا اين است رعايت حقوق شهروندي؟ اين معدن‌کار از کجا اين جرات را پيدا کرده که دست به انفجارات غير متعارف مي‌زند؟ من از دادستان اردبيل که شخصاً به اين موضوع وارد و شکايت اهل محل را ارج نهاده تشکر مي‌کنم ترک برداشتن خانه‌ها در اثر انفجار، ضايع شدن کشاورزي در اثر باران گرد و خاک، ضايع شدن جاده‌ها در اثر تردد ماشين‌هاي سنگين و به هم ريختن  آسايش اهل محل در اثر صداي مهيب انفجارات و... آيا اين ها کافي نيست که مسئولين در تصميم گيري خود تجديد نظر کنند؟

آيت الله عاملي با تاکيد بر اينکه انتخاب سنوار به جاي هنيه ضربه بسيار دردناکي به پيکر اسرائيل بود و نتانياهو را از ترور شهيد هنيه پشيمان مي‌کند، خاطرنشان کرد: اسرائيل مي‌خواست جانشين هنيه فردي باشد که تابع نظر قطر، اردن، مصر يا ترکيه باشد و آمدن وزير ترک به معبر رفح بعد از شهادت هنيه بي‌جهت نبود و همچنين کسي انتخاب شود که از مبارزه برگردد و اعتقاد به مقاومت نداشته باشد و آن را بي حاصل بداند.

وي اضافه کرد: اما حماس در کوتاه مدت در يک حرکت دموکراتيک بالاجماع فردي را انتخاب کرد که به شدت قائل به مبارزه و قلباً و قالباً قائل به روابط با ايران است در غائله داعش در سوريه نيز معتقد بود که حماس بايد با ايران همکاري کند.

امام جمعه اردبيل تصريح کرد: هنيه قائل به مذاکره بود ولي سنوار گفتگو به سبک فعلي را بي‌فايده مي‌داند و طرفدار ايستادگي و مقاومت است او را طراح طوفان الاقصي و اسطوره طوفان مي‌دانند و به او مرد تاريخ ساز لقب داده‌اند او را نسخه فلسطيني سيد حسن نصرالله مي‌دانند.

آيت الله عاملي بيان کرد: وقتي اسرائيل يک طرف مذاکره را ترور و شهيد مي کند اين کاملاً نشان مي دهد که 9 ماه ادعاي مذاکره که اسرائيل آن را مطرح مي‌کرد همه بهانه بود و مي‌خواستند زمان را بخرند و آمريکا و اروپا پشت پرده به اسرائيل مي‌گفتند هر چقدر مي‌تواني از اهالي غزه را بکش تا تمام شوند يا کوچ کنند!

وي افزود: اين پليدترين صورت سياست ماکياوليستي است و اين را آقاي سنوار خوب مي‌داند به محض اينکه او به رياست انتخاب شد اسرائيل هجمه سنگيني را عليه او شروع کرد او را تروريست ناميد از آن روزي که او به رياست حماس انتخاب شده اسرائيل ، آمريکا ، مصر و قطر مي خواهند گفتگو و مذاکره شروع شود تا شايد گروگان‌ها آزاد شوند ولي او هيچ اعتناء نمي‌کند و بلکه بر خلاف هنيه به او دسترسي هم ندارند.

امام جمعه اردبيل گفت: اسرائيل يک مطلب را از ياد نبرد و آن اينکه هر وقت فرماندهي را ترور کند قطعاً فرمانده بعدي که جاي او مي‌آيد حماسي‌تر و شديدتر خواهد بود مثال روشن آن سيد حسن نصرالله است.

آيت الله عاملي افزود: اسرائيل رئيس قبلي حزب الله مرحوم حضرت حجه الاسلام و المسلمين سيد عباس الموسوي طاب ثراه را ترور کرد به جاي او سيد حسن نصرالله آمد که کابوس بزرگ براي اسرائيل است و مشهور است که " من جرّب المجرّب فعقله مخرّب.

وي بيان کرد: آمريکا اين روزها براي دلداري دادن به اسرائيل که نترس نترس ما هستيم تکرار مي‌کند که ما در حمله ايران از اسرائيل دفاع خواهيم کرد به آمريکا بايد گفت چندين ماه است با همکاري ارتش بريتانيا و آلمان با انصارالله يمن درگير هستيد اما تا حال نتوانسته‌ايد ذره‌اي از نشاط نظامي اين کشور فقير و محاصره شده را بکاهيد.

امام جمعه اردبيل ادامه داد: آمريکا اعلام کرد تا حال800 موشک و 7 هجمه بزرگ هوايي به يمن داشته ايم اما باز انصارالله مثل شير مي‌غرد و اين هفته هم يک کشتي عازم اسرائيل را به قعر دريا فرستاد و ناوهاي جنگي آمريکا را با موشک هاي بالستيک مورد حمله قرار داد آمريکا اين هفته براي توجيه شکست هيمنه خود در برابر يک کشور فقير اعلام کرد سلاح‌هاي انصارالله خيلي پيشرفته است.

آيت الله عاملي اظهار کرد: شما فقط در يمن شکست نخورده‌ايد اهالي غزه با وحشي‌ترين امپراطوري روزگار يعني آمريکا اروپا جنگ مي‌کند آنها  900 روز است که در سخت‌ترين محاصره و بمباران هستند ولي نتوانسته ايد به اهداف خود برسيد نه حماس از بين رفته و نه گروگان‌ها آزاد شده اند وقتي شما حريف دو ملت محاصره شده نمي شويد چگونه مي‌خواهيد حريف ايران شويد.

وي گفت: آمريکا اگر دنبال صلح در منطقه است اين صلح با دفاع از قاتل 40 هزار انسان بي‌گناه و با کف زدن و تشويق اين قاتل تامين نمي‌شود منشا صلح توقف جنگ غزه و مجازات رژيم نامشروعي است که خود را از تمام تعهدات بين‌المللي آزاد مي‌داند.

امام جمعه اردبيل گفت: بر کشورهاي اسلامي در کنفرانس جده لازم بود با اجماع و وحدت راي، سيستمي را پيشنهاد مي‌دادند که با آن سيستم نتانياهو و همکاران شرور او مخصوصاً بن غفير، سموتريش، وزير دفاع و رئيس ستاد ارتش اسرائيل نتوانند از عقوبت کشتار 40 هزار انسان بي‌گناه فرار کنند فرار آنها از عقوبت ننگ پاک نشدني بر پيشاني بشريت معاصر است. سازمان ملل در اين خصوص قطعاً مسئوليت اصلي و اساسي را دارد و ورود به اين موضوع، اقتضاء فلسفه تشکيل سازمان ملل بعد از جنگ جهاني است.

آيت الله عاملي خاطرنشان کرد: 75 سال شوراي امنيت و سازمان ملل به تعهدات خود در برابر جنايت اسرائيل عمل نکرده و اين شرور را جري کرده است آمريکا در اين ناکامي سازمان ملل نقش اصلي را ايفا کرده و تا حال 90 بار حق وتو را به نفع اسرائيل انجام داده است در نتيجه اسرائيل کاملاً مي‌داند مصون از مجازات است اسرائيل فقط در ماجراي غزه 4 قطعنامه سازمان ملل و سه قرار موقت ديوان بين المللي دادگستري را پاره کرد.

خطيب جمعه اردبيل اظهار کرد: اگر سازمان ملل و شوراي امنيت سازمان ملل به وظيفه خود عمل مي‌کرد جريان مقاومت درست نمي‌شد؛ جريان مقاومت در واقع در حال اجراي وظيفه اصلي سازمان ملل است.

آيت الله عاملي بيان کرد: از عنوان سازمان ملل معلوم مي‌شود که تمام دولت‌ها در مديريت کلان دنيا سهيم هستند و از اينکه به برخي اعضاء حق ويژه داده شده معلوم مي‌شود که اکثريت اعضاء سازمان ملل هيچ کاره اند اين تناقض در ذات  منشور سازمان ملل وجود دارد و آن را بي‌اعتبار مي‌سازد. چند جانبه‌گرايي ظاهر سازمان ملل است ولي يک جانبه‌گرايي واقعيت تلخ آن است. در حالي که دنيا و صلح جهاني به چند جانبه گرايي احتياج مبرم دارد.

وي گفت: اين روزها به طور مکرر غربي‌ها با ايران تماس مي‌گيرند که در خصوص مجازات اسرائيل ضبط نفس و حبس نفس داشته باشد! و از مجازات مجرم غمض عين نمايد در اين خصوص بايد گفت افتخار بزرگي است که ايران عزيز ما به نقطه اي از اقتدار رسيده که کشورهايي که خود را جامعه جهاني مي دانند و در مستواي بزرگ اقتدار نظامي هستند به ايران التماس مي کنند از طرفي جاي تحسين است که تاخير عمليات توسط جريان مقاومت جنگ رواني عظيمي را در داخل اسرائيل درست کرده است تاخير عمليات علاوه بر اينکه روزانه ميليارد ها دلار هزينه بر اسرائيل و حاميان اسرائيل درست مي کند باعث شده که دولت نامشروع اسرائيل و اسرائيلي هاي غاصب در جهنم ترس و دلهره زندگي کنند.

امام جمعه اردبيل افزود: در خصوص دعوت آنها براي حبس نفس و خويشتن داري ايران بايد گفت براي دنياي معاصر اين سوال مطرح است که نه ماه است اسرائيل با نهايت وحشي گري انسان‌هاي بي‌دفاع، زن و کودک را به خاک و خون مي‌کشد چرا آنجا دعوت به ضبط نفس نمي‌کنيد؟

آيت الله عاملي ادامه داد: اين معيار دوگانه سبب شده که وزير مالي اسرائيل اين جرات را پيدا کند که در برابر دوربين‌ها بگويد دو ميليون فلسطيني را از گرسنگي در غزه خواهيم کشت تا چند يهودي آزاد شود از اروپايي ها و آمريکايي ها بايد پرسيد چرا در برابر اين سخن شنيع اقدام عملي انجام نمي‌دهيد و تماشاگر هستيد؟

امام جمعه اردبيل با گراميداشت 17 مرداد روز خبرنگار تصريح کرد: روز خبرنگار را به خبرنگاران عزيز تبريک مي‌گوييم اين روز را در حالي گرامي مي‌داريم که در جنايات اخير اسرائيل در فلسطين تا حال 165 خبرنگار به شهادت رسيده اند بعضي از اين عزيزان به همراه خانواده خود، جان خود را از دست داده اند.

امام جمعه اردبيل بيان کرد: اگر خبرنگاران در غزه نبودند دنيا هيچ اطلاعي از عمق جنايات اسرائيل پيدا نمي‌کرد و همين امر در خطورت امر خبرنگاري کافي است.

آيت الله عاملي خاطرنشان کرد: خبرنگاران چشمان بيناي جامعه، خادمين پنهان امنيت، سرداران اصلاح و پيشرفت، خدمتگزاران واقعيت‌ها و ادا کنندگان حق بزرگ ملت ها يعني حق اطلاع از واقعيت ها هستند بي جا نيست که زمامداران خودسر هميشه از خبرنگاران حرّ و آزاده مي‌ترسند و بي جا نيست که دجال بزرگ روزگار ما، امپراطوري رسانه‌اي به راه انداخته و آيپک ارکان رسانه‌اي آمريکا و اروپا را خريده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها