عصر آذربایجان

گزارش خبر

چشم‌انداز مثبت روابط بين استان‌هاي مرزي ايران و ترکيه

چشم‌انداز مثبت روابط بين استان‌هاي مرزي ايران و ترکيه

1395/07/25

اقدام به کودتا در ترکيه در تاريخ 25 تير ماه با وحدت وهمبستگي دولت و مردم ترکيه به هدف خود نرسيد و به محض پايان اين اتفاق، اوضاع به حالت عادي برگشت و جامعه ترکيه به صورت منسجم با مردم، دولت و احزاب فعال، مجلس، رسانه ها و بخش خصوصي در حال دفاع از دموکراسي است و در يک ارزيابي کلي مي توان گفت که وضعيت سياسي موجود در داخل کشور ترکيه کاملا مثبت و تثبيت شده است.

سرويس سياسي: اقدام به کودتا در ترکيه در تاريخ 25 تير ماه با وحدت وهمبستگي دولت و مردم ترکيه به هدف خود نرسيد و به محض پايان اين اتفاق، اوضاع به حالت عادي برگشت و جامعه ترکيه به صورت منسجم با مردم، دولت و احزاب فعال، مجلس، رسانه ها و بخش خصوصي در حال دفاع از دموکراسي است و در يک ارزيابي کلي مي توان گفت که وضعيت سياسي موجود در داخل کشور ترکيه کاملا مثبت و تثبيت شده است.
به رغم جديت اقدام به کودتا که بسياري از ساختارهاي نظام سياسي و نظامي ترکيه را دستخوش تغيير کرد، اما سيستم مالي و اقتصادي ترکيه که گفته مي شود روي پايه هايي قوي استوار است، تاثيرات منفي جدي به خود نگرفت. مسافرت هاي انجام شده از طرف گردشگران خارجي نيز به اندازه مسافرت هاي داخلي شهروندان ترکيه در حال ادامه است و بعد از اقدام به کودتا و ارزيابي هاي منفي انجام شده در رابطه با ترکيه از سوي سازمان هاي بين المللي مشخص شده که اين ارزيابي ها منطبق با واقعيت نبوده است و ترکيه با اضافه کردن سرمايه گذاري هاي جديد ديگر به راه خود ادامه مي دهد. همچنين به رغم عکس العمل هاي ضعيف و حساسيت نشان ندادن تعدادي از کشورها در قبال کودتا، بعضي از کشورها به محض اقدام به کودتا موضع خود را به صورت مقتدرانه اعلام کرده و در کنار دولت، اراده مردم و دمکراسي ترکيه ايستادند.
 در اين ارتباط ايران بدون اينکه هيچ جاي شکي باقي بگذارد، موضع خود را به طرفداري از مردم و دولت ترکيه اعلام کرد. با توجه به روش و رفتار مثبت ترکيه در زمان تحريم هاي صورت گرفته در قبال ايران، اين موضع گيري ايران يک بار ديگر ثابت کرد که اين دو کشور در روزهاي سخت در کنار هم هستند. ترکيه و ايران که داراي اشتراکات فرهنگي و تاريخي زيادي هستند، با اثربخشي از موقعيت جغرافيايي و همسايگي، گزينه اي جز افزايش روابط بهتر و همکاري در بخش هاي مختلف ندارند. تحولات و ملاقات هايي که در چارچوب روابط دو جانبه بعد از اقدام به کودتا در حال روي دادن است، نشان دهنده آن است که هر دو طرف به اين امر واقف هستند. به صورت کلي روابط مناطق مرزي دو کشور نيز همچون گذشته ادامه دارد و روابط بين ايران و ترکيه با نگاه از اين زاويه که دوستي ايران و ترکيه ادامه دوستي صدها ساله است، شاهد اتفاقات مثبتي در ارتباط با روابط دو طرف هستيم. ارتباط بين استانهاي ايغدير، آغري، وان و حکاري ترکيه که در مرز با ايران قرار دارند، با استان آذربايجان غربي ادامه دارد.
در چارچوپ روابط دو طرفه مرزي، سيستم نشست همکاري اقتصادي استان هاي مرزي ترکيه و ايران برجسته تر است. پيش بيني مي شود که در چارچوپ اين همکاري ها و روابط ششمين نشست در ادامه پنجمين نشست مشترک که سال گذشته در خوي برگزار شد، مهرماه امسال در شهر وان ترکيه برگزار شود. اين سيستم در کنار موضوعات تجاري و اقتصادي زمينه براي همکاري در موضوعاتي از قبيل گردشگري، ورزش، کشاورزي، جنگلداري، بلاياي طبيعي و بخش هاي ديگر را فراهم مي کند. روابط بين اتاق بازرگاني وان و اتاق بازرگاني اروميه نيز اميدوار کننده است. انتظار مي رود که در آينده نيز مانند دوره هاي گذشته ملاقات هاي دو جانبه صورت گرفته و فعاليت هاي مشترکي انجام گيرد. اتاق بازرگاني وان از مسئولان اتاق اصناف خوي دعوت به عمل آورده اند که اين ملاقات در روزهاي آينده انجام خواهد شد. خواهر خوانده بودن دو شهر ارزروم و اروميه نيز زمينه مناسبي براي ملاقات هاي دو طرفه را فراهم مي کند و پيش بيني مي شود که ملاقات هاي دو طرفه ادامه دار باشد. همکاري هاي بين دانشگاه اروميه و دانشگاه هاي يوزونجيايل وان، آتاتورک و تکنيک ارزوروم، استانبول تکنيک ترکيه و انجام فعاليت مشترک بين اين دانشگاه ها اميدوار کننده است و انتظار مي رود اين همکاري ها به واسطه ملاقاتهاي دو جانبه در دوره هاي آتي افزايش يابد. البته دروازه هاي مرزي در روابط بين دو کشور حائز اهميت است و سه دروازه مرزي موجود در مرز دو کشور وجود دارد که در حال حاضر تقريبا کل حجم حمل و نقل تجاري از دروازه مرزي بازرگان ـ گوربولاق در حال انجام است. اقداماتي در راستاي به اتمام رساندن فعاليت هاي زير ساختي در دروازه هاي مرزي رازي ـ کاپي کوي و سرو ـ اسن دره انجام شده است تا بار ترافيک تردد و ارائه خدمات مرزي در دروازه مرزي بازرگان ـ گوربولاق کاهش يابد. در اين چارچوپ ساخت مجتمع جديد دروازه مرزي اسن دره به اتمام رسيده و شروع به بهره برداري شده است. احداث مجتمع جديد در دروازه مرزي کاپي کوي نيز شروع شده و عمليات عمراني آن به سرعت در حال اجرا است.
اين سرمايه گذاري ها نشانگر اهميت دادن ترکيه به روابط با ايران است. اعلام طرف ايران در رابطه با شروع فعاليت هاي عمراني مجتمع هاي جديد دروازه مرزي رازي و سرو در آينده نزديک، نشان دهنده دو طرفه بودن اراده مثبت طرف ايران و ترکيه است. با فعالتر شدن دروازه هاي سه گانه در مرز دو کشور، بحث گسترش تجارت مرزي بين دو طرف نيز تقويت خواهد شد. اين موضوعات به عنوان چند مثال در رابطه با روابط مثبت مناطق مرزي بين ترکيه و ايران است. ملاقات ها، زمينه هاي همکاري و امکانات در واقع فراتر از اين موارد است. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، با تقويت روابط ترکيه و ايران بعد از اقدام به کودتا در تاريخ 25 تير و تثبيت حاکميت اراده ملي در ترکيه، انتظار مي رود اين امر انعکاس بيشتري بر ارتباط و ملاقاتهاي في ما بين استان هاي مرزي دو کشور داشته باشد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

چشم‌انداز مثبت روابط بين استان‌هاي مرزي ايران و ترکيه

چشم‌انداز مثبت روابط بين استان‌هاي مرزي ايران و ترکيه
خروج

اقدام به کودتا در ترکيه در تاريخ 25 تير ماه با وحدت وهمبستگي دولت و مردم ترکيه به هدف خود نرسيد و به محض پايان اين اتفاق، اوضاع به حالت عادي برگشت و جامعه ترکيه به صورت منسجم با مردم، دولت و احزاب فعال، مجلس، رسانه ها و بخش خصوصي در حال دفاع از دموکراسي است و در يک ارزيابي کلي مي توان گفت که وضعيت سياسي موجود در داخل کشور ترکيه کاملا مثبت و تثبيت شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها