عصر آذربایجان

گزارش خبر

نابساماني شهرک‌هاي جديد گره‌اي که با وعده باز نمي‌شود

رنج‌هاي شهرک‌هاي اقماري زنجان//

1395/08/16

بيش از دو دهه از ساخت نخستين واحدهاي مسکوني در شهرک‌هاي جديد زنجان مي گذرد، ولي همچنان اين شهرک‌ها دچار گره هايي در امورشان هستند که به رغم وعده مسئولان به نظر نمي رسد باز شدني باشند.

گروه گزارش: بيش از دو دهه از ساخت نخستين واحدهاي مسکوني در شهرک‌هاي جديد زنجان مي گذرد، ولي همچنان اين شهرک‌ها دچار گره هايي در امورشان هستند که به رغم وعده مسئولان به نظر نمي رسد باز شدني باشند. شهرک هاي اقماري را مي توان مرزي بين برخورداري و محروميت دانست، شهرک هايي که به تناسب رشد جمعيت شهري در حاشيه شهرها شکل مي گيرند و به تناسب موقعيت جغرافياي اقشار خاصي از افراد جامعه را در خود جاي داده است و به اين دليل داراي شرايط مختص خود است. در شرايطي که ده ها شهرک مسکوني جديد در شهر شکل گرفته و هر يک تعاوني هاي بي شماري را با بلاتکليفي هاي فراوان در خود جاي داده اند، تلاش براي ساماندهي آن ها فقط در وعده ها خلاصه شده است. نه تنها تعاوني هاي مسکن بلاتکليف شهر با نيمه تمام ماندن موجب آَشفتگي بصري شهر شده اند بلکه موجبات برخوردار نشدن از خدمات شهري را براي ساکنان شهرک هاي جديد در پي دارند. از غرب تا شرق شهر، از شهرآرا تا شهرک غرب از کوي ثمين تا پونک و گلشهر همگي به عنوان شهرک هاي جديد الاحداث و داراي جمعيت بالا همچنان چشم به راه  خدماتي هستند که سهم آن ها از شهروندي است. تعاوني هايي که هر يک نام يک صنف را يدک مي کشند گاه عمري بيش از يک دهه دارند و نيست عزم راسخ و دست مهري که آن ها را از ضعف مديريت  و مشکلات در برخي امور مالي برهاند. ساکنان خواهان ارتقا سطح کمي و کيفي خدمات شهري هستند   مديران شهري خواستار نقش آفريني جدي تر تعاوني ها و تحقق تعهدات آنان براي تحويل شهرک و هيئت مديره تعاوني ها داد بي پولي سر مي دهند. رييس سابق شوراي اسلامي شهر زنجان در اين خصوص يکي از مشکلات اصلي شهر را تکميل نشدن فرآيند تحويل گيري شهرک هاي جديد برشمرد و گفت: براي شهرک هاي اقماري بسياري  پروانه ساخت صادر شده ، ساخت و ساز صورت گرفته و با وجود سکني گزيدن مردم نواقص بسياري دارند. سعيد اميدي انجام نشدن محوطه سازي، نبود فضاي سبز، آسفالت ريزي نشدن و تامين نشدن سرانه هاي فرهنگي آموزشي و... را از جمله مشکلات موجود در شهرک هاي جديد دانست.
*تعاوني ها مکلفند زير ساخت ها را تامين و پروژه تکميل شده را تحويل دهند
وي تصريح کرد: تعاوني ها مکلفند زير ساخت ها را تامين کرده و پروژه تکميل شده را تحويل دهند تا شهرداري اقدامات نگهداري و ارايه خدمات شهري را آغاز کند اما متاسفانه ارده اي براي رفع کاستي ها نيست چرا که تعاوني ها مدعي اند توان مالي ندارند و شهرداري هم نمي_تواند پروژه نيمه تمام را تحويل بگيرد. اين عضو شوراي اسلامي شهر زنجان با تاکيد بر ضرورت تعيين تکليف شهرک هاي جديد در عمر باقي مانده شوراي چهارم گفت: شهرداري بايد طبق قانون وارد عمل شده، با تعامل و توافق منطقي يا پرداخت تسهيلات و يا پيگيري هاي قانوني ديگر اين شهرک ها را ساماندهي کند. رزاق محمدي ديگر عضو شوراي شهر زنجان اظهار داشت: شرکت هاي تعاوني معمولا قصوراتي در انجام تعهدات و وظايف قانوني براي تحويل شهرک هاي اقماري دارند اما مديريت شهري مصمم به کمک به مردم اين مناطق است. وي به تحويل شهرک شهرآراء به شهرداري زنجان اشاره کرد و افزود: اين شهرک جزو شهرک هايي است که تحويل شهرداري نشده و تعاوني مسکن اين شهرک رايزني لازم را براي تحويل آن آغاز کرده است. رئيس کميسيون عمران و محيط زيست شوراي اسلامي شهر زنجان خواستار اصلاح برخي مشکلات در اين شهرک شد و تاکيد کرد: براي تسهيل امور روزمره مردم و همچنين تحقق حقوق شهروندان در اين منطقه بايد ساز وکارهاي لازم براي تحويل شهرک بررسي شود. محمدي از شهردار منطقه خواست نسبت به برگزاري نشست هاي مشترک با شرکت تعاوني مسکن اقدام کند. محمدي اهالي و ساکنين شهرآرا را مستحق دارا بودن خدمات مناسب شهري عنوان کرد و اظهار داشت: مشکلات فعلي در خصوص تحويل شهرک بررسي و براي آن چاره انديشي شود. بايد نسبت به تحويل شهرک تسريع صورت گيرد و شوراي چهارم بر ارائه خدمات مناسب به همه شهروندان مصمم است. رئيس شوراي اسلامي شهر زنجان گفت: تحويل شهرک هاي اقماري در زنجان از اولويت هاي شوراي چهارم است. آراض ضيايي اوايل ماه جاري در جلسه تخصصي کميسيون عمران و محيط زيست شوراي اسلامي شهر زنجان، اظهار داشت: در شوراي چهارم يکي از مباحث مهم بررسي مشکلات براي تحويل شهرک هاي اقماري در راستاي پوشش خدمات مناسب به ساکنان آن بوده است.وي اقدامات صورت گرفته براي تحويل شهرک هاي اقماري به شهرداري را مناسب ارزيابي کرد و اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته در اين راستا مناسب بوده و فعاليت هاي خوبي در سه سال اخير صورت گرفته است.رئيس شوراي اسلامي شهر زنجان به مشکلات اعتباري و بودجه اي در شهرداري زنجان اشاره کرد و يادآور شد: با همه محدوديت هاي مالي ارائه خدمات مناسب به مردم شهر مورد تاکيد قرار دارد.
* برگزاري جلسه با تعاوني هاي بلاتکيف، نسخه مديريت عمراني استان
طبق آنچه در پاسخ به منتقدان و ساکنان شهرک هاي جديد و تعاوني هاي بلاتکليف از سوي حوزه عمراني استانداري  مطرح مي شود  برگزاري جلسه با تعاوني هاي بلاتکليف براي احقاق حقوق شهرونداني است که پس از سال ها وقفه چشم انتظار خدمات دستگاه ها براي واحدهاي خود هستند. گرچه به نظر مي رسد اجماع مدير کل کار، تعاون و رفاه اجتماعي استان  تعاوني هاي  نيمه تمام و بلاتکليف و مديران شهري درصورت عجز و ناله هيئت مديره تعاوني ها مبني بر ناتواني مالي راه به جايي نمي‌برد. يک شهروند زنجاني مي گويد: شهرک هاي پونک زنجان يکي از شهرک هاي اقماري است که مشکلات جدي دارد و تراکم جمعيت و در ادامه آن کمبود مراکز آموزشي و مساجد و ... به وضوح ديده مي شود. اميري مي افزايد: تراکم بيش از قاعده و بدون مطالعه در شهرک پونک زنجان و نبود فضاهاي عمومي و آموزشي، فرهنگي و ورزشي چالش هاي جدي براي اهالي اين شهرک ايجاد کرده است. وي ادامه مي دهد: نبود مدرسه براي مقاطع تحصيلي باعث شده دانش آموزان روزانه کيلومترها مسير خانه تا مدرسه را طي کنند.شهرک غرب زنجان نيز يکي از شهرک هاي اقماري زنجان است که با توجه به عدم تحويل به شهرداري از سوي شرکت تعاوني داراي نقايص عديده اي است. نبود درمانگاه، خط تاکسي واتوبوس و نبود مدارس راهنمايي ودبيرستان وفضاي سبز  از مشکلات اين منطقه است.
*کمبود فضاي‌هاي آموزشي در شهرک‌هاي اقماري زنجان
مدير کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: شهرک هاي اقماري در گلشهر کاظميه و پونک در شهر زنجان به 12 مدرسه نياز دارند. مرتضي تمجيدي افزود: در سال تحصيلي 96-95 حدود 175 هزار دانش آموز زنجاني ثبت نام کرده اند و در اين ميان مقطع ابتدايي بيشترين تعداد ثبت نام را داشته است. وي با بيان اينکه هنوز آمار مدارس شبانه وپيش دبستاني ها گرفته نشده است، ادامه داد: امسال پيش بيني مي شد تعداد دانش آموزان پنج  هزار نفر افزايش  يابد و به 180 هزار نفر برسد. مدير کل آموزش و پرورش استان زنجان به احداث مدرسه در شهرکهاي اقماري استان زنجان اشاره کرد و گفت: شهرک هاي گلشهر کاظميه و پونک بيش از 80 هزار نفر جمعيت دارندکه 20 هزار خانوار را شامل مي شود و بايدبه بحث  تحصيل  و تعليم دانش آموزان توجه شود. تمجيدي با بيان اينکه از اين شهرک ها بيش از پنج هزار نفر دانش آموز به داخل شهر براي تحصيل مي آيند، گفت: متاسفانه در زماني که مسکن مهر احداث مي شد به حوزه تعليم و تربيت توجهي صورت نگرفت و مدارس در اين مناطق احداث شد. مدير کل آموزش و پرورش استان زنجان تصريح کرد: در حال حاضر دو يا سه مدرسه در حال  احداث است و در مجموع در دو شهرک گلشهر کاظميه و پونک 12 مدرسه نياز است.  تمجيدي با بيان اينکه در حال حاضر يک باب مدرسه شبانه روزي در شهرک گلشهر کاظميه براي دانش آموزان مقطع ابتدايي و دبيرستان در حال ساخت است، گفت: شهرک گلشهر کاظميه 6 فاز دارد و فاز 7 و 8 هم در حال گسترش مي شود و نياز به مدارس زيادي است. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، بي شک توسعه شهرک هاي جديد به عنوان يک عامل مهم در توسعه شهرنشيني است و در اين ميان توجه به ساختار و اصول شهرک سازي بايد مورد توجه قرار گيرد تا چالش هاي موجود در مسير توسعه شهرنشيني به حداقل برسد. نبود زيرساخت ها در شهرک هاي جديد همواره به عنوان چالش مهم مورد انتقاد ساکنان شهرک هاي جديد بوده به گونه اي که طي مدت زمان ايجاد شهرک هاي جديد در استان زنجان به خصوص شهر زنجان بارها ساکنان اين شهرک ها نسبت به وضعيت موجود اعتراض کرده اند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

نابساماني شهرک‌هاي جديد گره‌اي که با وعده باز نمي‌شود

رنج‌هاي شهرک‌هاي اقماري زنجان//
خروج

بيش از دو دهه از ساخت نخستين واحدهاي مسکوني در شهرک‌هاي جديد زنجان مي گذرد، ولي همچنان اين شهرک‌ها دچار گره هايي در امورشان هستند که به رغم وعده مسئولان به نظر نمي رسد باز شدني باشند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها