عصر آذربایجان

گزارش خبر

خصوصي‌ترين لحظه‌هايم براي همه

حريم هايي که در فضاي مجازي برداشته شده//

1395/09/28

فارغ از اعتقادات مذهبي و فرهنگي، قديمي‌ترها ديوارهاي مستحکم‌تري براي حريم‌هاي خصوصي‌شان داشتند و از اين حريم‌ها متعهدانه دفاع مي‌کردند، اما اين حفظ حرمت، براي نسل جديد کمي غريب و غيرقابل فهم است و مفهوم حرمت دار بودن چيزي، براي او کمي ناملموس به نظر مي‌رسد.

گروه فرهنگي: فارغ از اعتقادات مذهبي و فرهنگي، قديمي‌ترها ديوارهاي مستحکم‌تري براي حريم‌هاي خصوصي‌شان داشتند و از اين حريم‌ها متعهدانه دفاع مي‌کردند، اما اين حفظ حرمت، براي نسل جديد کمي غريب و غيرقابل فهم است و مفهوم حرمت دار بودن چيزي، براي او کمي ناملموس به نظر مي‌رسد.  آن وقت‌ها که هنوز دوربين‌هاي ديجيتال متولد نشده بودند و عکس‌هايمان کاغذي چاپ مي‌شدند، آلبوم عکس يکي از ارزشمندترين و البته خصوصي‌ترين چيزهايي بود که داشتيم. آرشيو عکس‌هايمان را آنجا نگهداري مي‌کرديم و مراقب بوديم بلايي سرشان نيايد و دست کسي نيفتد. شايد آن روز کسي پيش‌بيني نمي‌کرد که يک روز شبکه‌هاي اجتماعي، بشوند آلبوم عکس‌هاي خصوصي و خصوصي‌ترين لحظه‌هايمان را به نمايش بگذارند. با اينکه عمر شبکه‌هاي اجتماعي از يک دهه تجاوز نمي‌کند، اما به تمامي ابعاد و عرصه‌هاي زندگي استفاده‌کنندگان ورود کرده و عضوي تأثيرگذار در زندگي شخصي، کاري و خانوادگي‌آ ن ها شده است. اتفاقي که در سال‌هاي اخير بيش از پيش مرسوم شده و پيامدها و عواقب و آسيب‌هاي خودش را در همين مدت کم نشان داده است. فرقي نمي کند که به يک مهماني رسمي دعوت شده باشد يا يک جشن تولد خصوصي؛ در پارک و کوه و جنگل باشد يا کلاس درس دانشگاه و سمينار و همايش، با هر پوششي و در هر موقعيتي از خودش عکس به اصطلاح سلفي مي گيرد و بلافاصله در شبکه هاي اجتماعي منتشر مي کند. اين اپيدمي سبب شده قبح وارد کردن نامحرم‌ها و غريبه‌ها به حريم خصوصي در بين جوان‌ ها بشکند، حيازدايي و عادي شدن انتشار عکس در هر حالت و پوششي بيماري بزرگ واگيرداري است که رفته رفته خيلي‌ها را آلوده مي‌کند. فارغ از اعتقادات مذهبي و فرهنگي، قديمي‌ترها ديوارهاي مستحکم‌تري براي حريم‌هاي خصوصي‌شان داشتند و از اين حريم‌ها متعهدانه دفاع مي‌کردند. اما اين حفظ حرمت، براي نسل جديد کمي غريب و غيرقابل فهم است و مفهوم حرمت دار بودن چيزي، براي او کمي ناملموس به نظر مي‌رسد. اين اتفاق که ظاهر ساده‌اي دارد و مهم و ريشه‌اي به نظر نمي‌رسد، مي‌تواند در درازمدت چنان عواقبي پيدا کند که از الان قابل پيش‌بيني نباشد. هر چند اين افراد مدعي هستند که بيشتر جنبه سرگرمي اين کاربرايشان مطرح است و از اين اشتراک گذاري منظور خاصي ندارند، ولي آنچه مسلم است انتشار اين تصاوير و عادي نشان دادن محتوي محرمانه زندگي در دراز مدت و حتي کوتاه مدت تاثيرات منفي و نگران کننده اي بر روابط انسان ها خواهد گذاشت. عکس هاي پروفايل در حقيقت ويتريني است براي اين که ما را به مخاطب هايمان معرفي کند. افراد با کمک اين عکس ها مي خواهند خودشان را از دريچه اي که بيشتر محبوب خودشان است، به ديگران نشان دهند.
*دلايل گسترش پديده اشتراک گذاري عکس هاي خصوصي
کمبود تفريح و سرگرمي در جامعه، ارزاني و آساني اجرا، قابليت اجرا در هر زمان و هر مکان، عدم نياز به تخصص يا دانش خاص، تقليد از ديگران، خودنمايي، عقده گشايي، عدم آگاهي از تبعات منفي آن و … را مي توان برخي از دلايل عمده رغبت جوانان يا حتي ميانسالان به اين امر بر شمرد. ارزاني دسترسي به شبکه ها و فضاهاي مجازي، جذابيت و قدرت جذب مخاطب از رسانه هاي مجازي از ديگر دلايل رشد چشمگير پديده اشتراک گذاري عکس هاي شخصي مي باشد.
*تبعات حضور بيش از حد در شبکه هاي مجازي
از برآيند گفته هاي فوق مي توان اين چنين نتيجه گرفت که عده اي در درک مفهوم دهکده جهاني و نزديکي افراد با يکديگر دچار تناقض شده و فضاي آن را با فضا و حريم خصوصي و خانوادگي اشتباه گرفته اند. اين افراد با اعتماد فراتصور به اين شبکه ها و مطلق دانستن رويکرد همراهي با جماعت، نوعي آزادي اجتماعي خود ساخته اي براي خود ترسيم کرده و بر اين باورند که مجازند در اين محدوده بدون توجه به محدوديت هاي عرف در جامعه به گفتگو و برقراري ارتباط با هر مخاطب، درد دل، تبادل اطلاعات، تصاوير و … نمايند. امروزه در فضاي مجازي متاسفانه دوست خانوادگي، دوست اجتماعي، دوست مجازي، همکار اداري، جمع خودماني، بچه هاي گروه و افرادي از اين دست، جاي محارم و دوستان حقيقي و صميمي را گرفته اند و افراد گاهي اوقات بدون در نظر گرفتن عواقب و خطرات محيطي و بدون داشتن کمترين شناخت و آگاهي از طرف مقابل به تبادل محرمانه ترين و خصوصي ترين اطلاعات و تصاوير زندگي شان با اين افراد مي کنند که ماحصل آن در بسياري موارد هتک حرمت، سوء استفاده و اخاذي و در مواردي بر باد رفتن آبروي خانوادگي و اجتماعي خواهد بود. با وجود آزادي هاي ارتباطي در تبادل اطلاعات و پديد آمدن نوعي ولنگاري ارتباطي در فضاي مجازي که برقراري ارتباط با افراد در هر زمان و مکان و با هر سني را ميسر ساخته است، اما گاهي اوقات اين حريم ها خيلي خيلي خصوصي و محرمانه مي شود تا جايي حتي شوهر حق دسترسي به اطلاعات تلفن همراه همسر خود را ندارد و بالعکس! اين مرحله خطرناک ترين و مهلک ترين فصل سريال شبکه هاي اجتماعي و ارتباطات مجازي مي باشد که زمينه ساز بسياري از انحرافات، خيانت ها و مفسده هاي ديگر مي باشد. در واقع جداسازي حريم زندگي خصوصي از خانواده و ايجاد »حريم محرمانه اطلاعاتي« با افراد نا محرم زنگ خطري جدي در سست کردن پايه هاي زندگي زناشوئي محسوب مي شود. تعداد پرونده‌هاي نقض حريم خصوصي با انتشار عکس و فيلم که موجب سوءاستفاده‌هايي از جوانان و نوجوانان و خانواده‌ها شده، هر روز بيشتر و بيشتر مي‌شود. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تبريز بيدار، اميد است افراد و خانواده ها در حفاظت از فضاي محرمانه زندگي و اطلاعات شخصي خود بيش از پيش حساسيت نشان داده و از انتشار محرمانه ترين تصاوير خانوادگي شان در عمومي ترين فضا که همان فضاي مجازي است خودداري کنند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

خصوصي‌ترين لحظه‌هايم براي همه

حريم هايي که در فضاي مجازي برداشته شده//
خروج

فارغ از اعتقادات مذهبي و فرهنگي، قديمي‌ترها ديوارهاي مستحکم‌تري براي حريم‌هاي خصوصي‌شان داشتند و از اين حريم‌ها متعهدانه دفاع مي‌کردند، اما اين حفظ حرمت، براي نسل جديد کمي غريب و غيرقابل فهم است و مفهوم حرمت دار بودن چيزي، براي او کمي ناملموس به نظر مي‌رسد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها