عصر آذربایجان

گزارش خبر

ايراني‌‌ها در صدر کتاب نخوان‌‌ترين‌‌هاي جهان

ايراني‌‌ها در صدر کتاب نخوان‌‌ترين‌‌هاي جهان

1396/08/07

طبق آماري جهاني در سال 2015 سرانه مطالعه در ايران 13 دقيقه مي باشد اين در حالي است که هند با 112 دقيقه مطالعه در صدر اين رتبه بندي واقع شده است.

در جهان امروز علم آمار از اهميت فراواني برخوردار است و تمامي فعاليت‌‌‌هاي اقتصادي  اجتماعي و فرهنگي يک جامعه مبتني بر داده‌‌هاي صحيح آماري مي‌‌باشد. تحليل وضعيت موجود و پيش‌‌بيني وضعيتي که ممکن است در آينده به وقوع بپيوندد يکي از لازمه‌‌هاي برنامه‌‌ريزي در يک جامعه و کشور توسط دولت‌‌ها است که اين مهم با استفاده از داده‌‌هاي آماري قابل اجرا مي‌‌باشد.
بنابراين سياست‌‌گذاران يک جامعه براي برنامه_ريزي، هدف گذاري و تعيين مسير به علم آمار و کارشناسان اين امر نياز دارند. اميرالمومنين در سخنان گوهربارشان به اين مهم اشاره داشته‌‌‌‌اند: «قِوامُ العَيشِ حُسنُ التَّقدِيرِ و مِلاکُهُ حُسنُ التَّدبيرِ» پايداري زندگي به برنامه ‏ريزي درست و وسيله رسيدن به آن، مديريّت صحيح است. 
*آمار کتاب خواني در ايران
يکي از شاخصه‌‌هاي ارزيابي رشد و توسعه فرهنگي در يک جامعه ميزان کتاب خواني افراد آن جامعه مي‌‌باشد. کشور ما با توجه به تاريخ غني فرهنگي و ادبي و داشتن شعرا، فضلا و اديبان بزرگ که شهرت جهاني دارند و همچنين دارا بودن مراکز فرهنگي و کتابخانه‌‌ها از سده‌‌هاي گذشته مي بايست جزء کتاب خوان ترين و فرهيخته ترين کشورها در جهان باشد ولي متاسفانه آمار حکايت از چيز ديگري دارند.
مردم ايران را مي‌‌توان جزء کتاب نخوان‌‌ترين مردم در جهان با توجه به سطح تحصيلاتشان دانست. دبيرکل نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور اعلام کرده است که آمار سرانه مطالعه ايران 75 دقيقه و 34 ثانيه محاسبه شده که 15‌دقيقه و 17 ثانيه به کتاب، 21 دقيقه و 31 ثانيه براي قرآن و ادعيه، 32 دقيقه و 36 ثانيه روزنامه و پنج دقيقه و42 ثانيه به نشريه‌خواني اختصاص پيدا کرده است.
اين آمارها هر دو فضاي مجازي و فيزيکي را شامل مي‌شد. البته به نظر مي‌‌رسد که اين آمار بسيار خوشبينانه است و شايد کاملا صحت نداشته باشد. در رتبه بندي سرانه مطالعه کتاب  نشريات و غيره که در برخي کشورهاي جهان در سال 2015صورت پذيرفت هند با 112 دقيقه  ژاپن با 92 دقيقه و چين با 74 دقيقه در رتبه هاي اول تا سوم قرار داشتند.
در اين بين سرانه مطالعه در ايران 13 دقيقه اعلام شد که جاي بسي تاسف دارد و توجه و برنامه ريزي دقيق مسئولان کشور را در اين خصوص مي طلبد. به صرفه نبودن انتشار کتاب و برگشت نداشتن هزينه‌‌ها براي ناشران باعث کم بودن آمار نشر کتاب و نا اميدي نويسنده‌‌ها مي‌‌باشد و مردم با تصور اينکه کتاب کالايي لوکس است آن را در سبد خانه وار خود جاي نمي‌‌دهند و نتيجه آن کم بودن سرانه مطالعه کشور است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج، ابراز نارضايتي رهبر معظم انقلاب از وضعيت کتاب در کشور در نخستين ديدار کتابداران و مسئولان نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور در 29 تير ماه سال 1390، هشداري جدي بود که متأسفانه از سوي مسئولان رسمي و متصديان حوزه‌ي کتاب، مورد توجه قرار نگرفت. به هر جهت کتاب و کتابخواني از مهم ترين شاخصه هاي رشد فرهنگي يک جامعه است و مي بايست فرهنگ کتابخواني در بين مردم کشورمان نهادينه شود و بر آگاهي و دانايي مردم افزوده گردد تا در مسير توسعه و پيشرفت قدم برداريم.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ايراني‌‌ها در صدر کتاب نخوان‌‌ترين‌‌هاي جهان

ايراني‌‌ها در صدر کتاب نخوان‌‌ترين‌‌هاي جهان
خروج

طبق آماري جهاني در سال 2015 سرانه مطالعه در ايران 13 دقيقه مي باشد اين در حالي است که هند با 112 دقيقه مطالعه در صدر اين رتبه بندي واقع شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها