عصر آذربایجان

گزارش خبر

اروميه بدون زباله؛ آرزويي دست يافتني با همت عمومي

اروميه بدون زباله؛ آرزويي دست يافتني با همت عمومي

1403/02/09

گروه اجتماعي: فرهنگ سازي متناسب در جامعه و بين مردم شهرستان اروميه موجب شده تا روال زباله ريزي کم کم به سمت تبديل شدن به فرهنگ حرکت کند، به نوعي که شايد بتوان در آينده‌اي نزديک، اين شهر نزديک به يک ميليون نفري را شهري بدون زباله خياباني تصور کرد. ريختن زباله در خيابان با ريختن زباله در سطل‌هاي زباله خياباني نکته و پرده ظريفي ميان فرهنگ مردم يک جامعه است که خيل افراد علاوه بر اينکه به آن توجه مي‌کنند، بلکه حساسيت نيز به خرج مي‌دهند.

گروه اجتماعي:  فرهنگ سازي متناسب در جامعه و بين مردم شهرستان اروميه موجب شده تا روال زباله ريزي کم کم به سمت تبديل شدن به فرهنگ حرکت کند، به نوعي که شايد بتوان در آينده‌اي نزديک، اين شهر نزديک به يک ميليون نفري را شهري بدون زباله خياباني تصور کرد. ريختن زباله در خيابان با ريختن زباله در سطل‌هاي زباله خياباني نکته و پرده ظريفي ميان فرهنگ مردم يک جامعه است که خيل افراد علاوه بر اينکه به آن توجه مي‌کنند، بلکه حساسيت نيز به خرج مي‌دهند.
داشتن زميني عاري از هر گونه زباله توليدي و منتشره از آرزوهاي بشريت است که در رسيدن به اين حق طبيعي تلاش مي‌کند اما آلودگي کره زمين يکي از دغدغه‌هاي اصلي است که به همين منظور يک روز هم به نام روز زمين پاک در تقويم گنجانده شده تا با تبديل به چالش عمومي در پي يافتن چاره براي داشتن آن باشيم.
مسيري که همگان به آن ايمان دارند البته برخي‌ها صرفا در کلام! نه اينکه به صورت عملي خود نيز بازدارنده آشغال ريزي در خيابان‌ها باشند.
جامعه رانندگان نيز به سمتي مي‌رود که هر کسي در خودرو خود حداقل يک کيسه زباله دارد که زباله‌هاي توليدي داخل خودرو را داخل آن قرار مي‌دهد تا در فرصتي مناسب به سطل‌هاي فلزي خياباني انتقال دهد؛ البته اين حرکت روزي يک آرزو بود که امروز تقريبا به آن دست يافته ايم.امروز نيز مسير جامعه به سمتي حرکتي مي‌کند که راننده‌اي در صورت پرت آشغال به خيابان با هشدار ديگران روبرو مي‌شود که اين امر نشانه‌هاي خوبي در داشتن يک جامعه خوب در اين راستا است.
راه چاره‌هايي که همه ما مي‌دانيم ولي عمل به آن مدت‌ها طول‌ مي‌کشد تا تبديل به فرهنگ عمومي شود، فرهنگي که برگرفته از عرف زندگي و دانسته‌هاي تجربي انسان‌هاست و با پيشرفت علم روز به روز بر ميزان و وسعت آن افزوده مي‌شود.
کيسه زباله جزء جدايي ناپذير خودرو من است
سينا خضري راننده 45 ساله‌اي است ک مي‌گويد: نگاه کنيد که کيسه زباله من گره شده به دنده ماشينم است و اجازه نمي‌دهم آشغال توليدي داخل ماشين در خيابان پخش شود.
وي با بيان اينکه اين حرکت احترام به پاکبانان شهرمان است، افزود: اين امر بايد به فرهنگ عمومي تبديل شود حتي براي کساني که زباله به خيابان مي‌ريزند، نيز جريمه‌اي مشخص شود.
سطل زباله نباشد زباله دم دستي را داخل جوب مي‌اندازم
اين از فرهنگ زباله ميان رانندگان اما اگر بحث را به سمت عابران پياده ببريم، آنگاه به ديدگاه‌هاي متفاوتي مي‌رسيم مثلا يکي که عابر عادي هست مي‌گويد: من اگر زباله اي در دستم باشد، مطمئنا به نزديک‌ترين زباله دان مي‌اندازم ولي اگر نباشد متاسفانه داخل جوب پرت مي‌کنم.صبا دختر 18 ساله اي است که گفته‌هايش بوي ديگري از مسووليت‌پذيري دارد و نظرش اين است که شهرداري نيز بايد سطل هاي زباله تعريف شده‌اش همه جا باشد تا شهروندان زباله‌هايشان را در دستان خود تلو تلو نگردانند يا براي رهايي از آن به جوب پرت نکنند.در اين ميان نگاه مردم به هفته زمين پاک نگاه خويشتنداري با طبيعت است که برخي نظرات مختلفي داشتند.
عدم خالي شدن سطل هاي زباله و بوي نامطبوع
اما شهروند ديگري با رويکرد ديگري به موضوع نگاه مي‌کند و مي‌گويد: هيچ شهروندي بوي نامطبوع زباله را دوست ندارد و مسلما آن را داخل کيسه گذاشته و به سطل‌هاي فلزي زباله انتقال مي‌دهد ولي متاسفانه عدم خالي کردن سريع آن باعث انتشار آلايندگي در محيط اين سطل ها و ناراحتي همسايه‌ها مي‌شود که اميدوارم در محله ها مخصوصا در خيابان ميرداماد به آن توجه شود.
شهر بدون زباله دور از دسترس نيست
ليلا آقابالازاده يکي از اساتيد دانشگاهي در اروميه است مي‌گويد: بايد با ديدگاه روانشناسي نيز به اين موضوع توجه کرد و کمر همت براي فرهنگ والا بست و اجازه نداد اين فرهنگ خوب به نتيجه نرسيده، پايمال شود.او افزود: هر کسي در اين حفاظت يک نقش و سهمي دارد از همين رو سهم مديران و کار آفرينان و کارخانه دارها بيشتر است اما نويسنده‌ها و اهل قلم در حوزه فرهنگ تاثير گذاري بيشتري دارند.
آقابالازاده با اشاره به نگرش عمومي در خصوص داشتن زمين پاک گفت: سهم من از اين زمين، استشمام هواي پاک است و نبايد اين را در پيچيدگي‌هاي صنعت گم کنيم چرا که عدم نظارت در بحث توليد آلاينده‌هاي صنعتي باعث قهر زمين از انسان‌ها مي‌شود و اين نيازمند مراقبت همه ما از زمين است.با شنيدن دغدغه‌هاي مردمي به سراغ اداره کل حفاظت محيط زيست رفتيم تا عملکرد آنان در سيطره زمين پاک را جويا شويم.
حفاظت از محيط زيست وظيفه همگاني است
مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي در اين رابطه گفت: طبق اصل 50قانون اساسي صيانت از آب و خاک در دستور کار قرار دارد و در اين زمينه برنامه‌هاي متعددي در استان تدوين شده است.سعيد شهند در ادامه افزود: گراميداشت هفته ملي زمين پاک در استان با تنوير افکار عمومي همراه است که شامل نواختن زنگ زمين پاک در مدارس استان با هدف اشاعه فرهنگ زيست محيطي و بالا بردن سطح اگاهي دانش آموزان، تشکيل کار گروه‌هاي پسماند در شهرستان‌ها حضور در رسانه‌ها و اجراي پويش ملي مسير سبز و ايران پاک از جمله مهمترين اين برنامه‌هاست.
به گفته وي اکثر شهرستان‌هاي اين استان به دستگاه‌هاي سنجش آلايندگي هوا مجهز هستند که نشان خوب از توجه و دقت دولت به اين موضوع است.وي با بيان اينکه شعار امسال روز زمين پاک با عنوان «مشارکت مردم، ايران در برابر پلاستيک، نجات زمين» است، ادامه داد: اينکه امور بانکي به صورت آنلاين انجام شود و از کاغذ کمتر براي امور بانکي استفاده شود يعني فرهنگ پذيري جامعه به سمت بهتري حرکت مي‌کند.شهند اضافه کرد: استفاده از فرش در خانه‌ها مي تواند به افزايش دماي خانه و در نتيجه کاهش مصرف انرژي کمک کند و اينکه به بازيافت پسماندهاي غذايي کمک کنيم و هر کسي به تناسب رفتار زندگي خود در تبديل به شهري بدون زباله خياباني تلاش کند.
روزانه 650 تُن زباله در اروميه جمع آوري مي‌شود
در ادامه گزارش براي دانستن نحوه مديريت زباله‌هاي شهر به شهرداري اروميه رفتيم که همين موضوع شد با هادي بصاري رييس سازمان مديريت پسماند شهرداري اروميه گفت وگو کنيم.بصاري در خصوص ميزان جمع آوري روزانه زبانه در اروميه گفت: روزانه بيش از 650 تن زباله در اروميه جمع آوري مي شود و البته اگر تمامي زباله هاي توليدي منطقه را در نظر بگيريم، اين عدد بيشتر است چراکه ميزان پسماند توليدي شهرستان اروميه شامل شهرهاي اروميه، سرو، قوشچي، سيلوانا، نوشين شهر و 600 روستاي تابعه به چيزي حدود 800 تن زباله در روز مي رسد.
وي اضافه کرد: اين ميزان از زباله به صورت روزانه و مستمر جمع آوري شده و توسط ماشين آلات سازمان در سايت نازلو به صورت بهداشتي دفن مي‌شود.وي اظهار کرد: هم‌اکنون 900 پاکبان هر روز 900 معبر اصلي و 23 هزار شارع را رفت و روب مي‌کنند؛ در کنار اين کارکرد دستي، 44 دستگاه خاور به صورت مکانيکي و 140 دستگاه کاميون و نيسان وانت نيز به صورت سنتي زباله شهر را به صورت شبانه روزي جمع آوري مي‌کنند.
رييس سازمان مديريت پسماند شهرداري اروميه ادامه داد: در حال حاضر 2 سايت براي دفن زباله تعبيه شده است؛ اين زباله‌هاي جمع آوري شده به ايستگاه‌هاي مياني شماره يک و 2 منتقل مي‌شوند که ايستگاه مياني شماره يک واقع در بلوار ساوالان 20 درصد از زباله‌هاي توليدي و ايستگاه مياني شماره 2 واقع در جاده سرو نيز 80 درصد زباله جمع آوري شده شهر را مي‌پذيرد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، تفکيک زباله در خروج زباله از خانه مي تواند يکي از زيباترين حرکت‌هاي فرهنگي براي جلوگيري از اتلاف وقت در جداسازي زباله باشد و بايد دقت کرد که زباله در سطح جهان تحت عنوان طلاي کثيف معرفي مي‌شود لذا بسياري از افراد شغل‌شان بر همين اساس تعريف مي‌شود که قبل از جمع آوري زباله‌ها از طريق شهرداري؛ اين افراد با زباله گردي و جمع آوري زباله‌هاي خشک قابل فروش بدنبال کسب روزي خود هستند.روز جهاني زمين پاک و گراميداشت آن، روزهايي براي افزايش سطح آگاهي شهروندان در جهت مسايل زيست‌محيطي است و فرهنگ‌سازي در اين زمينه لازمه زندگي و اهميت و نقش محيط زيست در زندگي اجتماعي را نشان مي‌دهد.
هفته زمين پاک همه ساله از دوم تا هشتم ارديبهشت گرامي داشته مي‌شود و امسال نيز با شعاري تحت عنوان؛ مشارکت مردم، ايران در برابر پلاستيک، نجات زمين از سمت سازمان حفاظت محيط زيست کشور يادآور اهميت اين موضوع است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها