عصر آذربایجان

گزارش خبر

تشکل‌هاي دانشجويي، حلقه مفقود ارتباط دانشگاه با جامعه

تشکل‌هاي دانشجويي، حلقه مفقود ارتباط دانشگاه با جامعه

1401/09/20

گروه فرهنگي: امروزه دانشگاه‌ها به عنوان ستون و موتور محرک جامعه نقش بسزايي در پيشرفت و توسعه کشورها دارند و دولت‌هاي موفق همواره در تلاشند تا با برنامه‌ريزي تخصصي براي ارتقاي سطح دانشگاه‌ها حتي با پرداخت هزينه‌هاي سنگين از نتايج آن بهره‌مند شوند.

شاهين سپهراد

گروه فرهنگي: امروزه دانشگاه‌ها به عنوان ستون و موتور محرک جامعه نقش بسزايي در پيشرفت و توسعه کشورها دارند و دولت‌هاي موفق همواره در تلاشند تا با برنامه‌ريزي تخصصي براي ارتقاي سطح دانشگاه‌ها حتي با پرداخت هزينه‌هاي سنگين از نتايج آن بهره‌مند شوند.
 افزايش قدرت توليد، رشد اقتصادي و توسعه فن‌آوري از نخستين آثاري است که از تربيت يک دانشجو براي جامعه به ارمغان مي‌آيد؛ به عبارتي ساده‌تر دانشگاه در جهان امروزي به عنوان خط مقدم استقلال و عدم وابستگي کشورها نقش اساسي دارد و يکي از حساس‌ترين مراکز در اين راستا محسوب مي‌شود.
پس از انقلاب اسلامي سال 1357 تلاش شد که دانشگاه‌هاي ايران در قالب يک انقلاب فرهنگي دچار تغيير و تحولاتي شوند تا ضمن آماده سازي روند تکامل علمي، اصالت فکري اسلامي جايگزيني بر نظام غربي حاکم بر دانشگاه‌ها باشد که البته پس از 43 سال هنوز اين مهم بطور کامل عملي نشده است.
به عنوان فردي که معتقدم هيچگاه نبايد به موضوعات، نگاه سياه و سفيد داشت اما باورم بر اين است دانشگاه‌ها و مراکز علمي در عصر کنوني همواره خط مقدم حکومت‌ها در تقابل با يکديگر محسوب مي‌شوند.
با لحاظ اينکه امروز علم جاري در دانشگاه‌ها عملا علم ترجمه شده از غرب است بايد اين را نيز بپذيريم که بسياري از علوم بويژه مباحث اجتماعي و انساني يک فرصت براي غربي‌ها جهت ارائه اراده‌هاي سياسي است و همين امر مراکز علمي کشور را در معرض نفوذ قرار مي‌دهد؛ اما راه چاره در چيست؟
فارغ التحصيلان دانشگاهي آينده کشورها را رقم مي‌زنند چرا که از بين همين افراد است که مديران کشور انتخاب و امور اجرايي را به دست مي‌گيرند و همين موضوع کافيست تا مراکز علمي را در خط مقدم تقابل حکومت‌ها و ايدولوژي‌ها با يکديگر قرار دهد؛ در عصري که جامعه دانشگاهي بيشتر از ساير اقشار در معرض آزمون و خطا و نيز انحراف از ارزش‌ها قرار دارند، شناخت آفت‌ها و انحراف‌هاي اين مسير از الزامات ضروري است.
فضاي دانشگاهي بايد به گونه‌اي باشد که در کنار آموزش علوم و فنون براي نسل جديد، زمينه را براي پرورش سلامت نفس، اعتماد به آينده  تقويت بنيه ديني، سياسي، حس وطن پرستي و عدالت خواهي براي رفع فساد را فراهم کند  نگارنده معتقد است که در شرايط کنوني بهترين و سريعترين راهکار براي آماده کردن نسل جديد در فضاي دانشگاهي تقويت تشکل‌هاي دانشجويي است.شکل‌گيري تشکل‌هاي دانشجويي يک اتفاق بسيار مهمي محسوب مي‌شود چرا که به دانشجويان کمک مي‌کند در کنار علم آموزي در قامت يک مطالبه گر براي پيگيري مشکلات دانشگاهي و جامعه وارد ميدان شوند و آنان را براي روزهايي که آينده کشور را رقم خواهند زد، صاحب تجربه کند به عبارتي ساده‌تر تشکل‌هاي دانشجويي مي‌تواند حلقه مفقودي اتصال جامعه و دانشگاه باشد و دانشجو را به پيشرو در اصلاح، تحول و توسعه کشور تبديل کند.
عملا اين تشکل‌هاي دانشجويي است که بايد گفتمان سازي در جامعه را برعهده گيرد و پايگاهي براي افزايش آگاهي‌هاي سياسي، ديني، فرهنگي و اجتماعي دانشجويان باشد.
تفاوت اصلي عدالت‌خواهي آرمان‌طلبي جريان دانشجويي دهه‌ هشتاد و هفتاد با دهه‌ نود به خصوص از سال 1395 به بعد، يک مساله‌ محوري است. نيم نگاهي به فعاليت‌ تشکل‌هاي دانشجويي دانشگاه‌هاي مادر اروميه در يک دهه گذشته نشان مي‌دهد شاهد يک سير نزولي در فعاليت اين تشکل‌ها هستيم.
تشکل‌هاي دانشگاه‌هاي مطرح اروميه نه تنها ديگر مرجعي براي سمت و سو بخشيدن به تحولات جامعه نيستند، بلکه ديگر حالي برايشان نمانده که روتين ترين برنامه‌هاي خود از جمله برگزاري سخنراني، کرسي‌هاي آزاد انديشي، ميزگرد و انتشار نشريه را اجرايي کنند.
با قبول اينکه شيوع ويروس کرونا عملا تشکل‌هاي دانشجويي را در وضعيتي قرار داد که هنوز از کما خارج نشده‌اند، اما نيم نگاهي به عملکرد تشکل‌هاي دانشجويي در اوايل دهه 90 نشان مي‌دهد که آنان زبانزد دانشگاه‌هاي کشور بودند و به گونه‌اي از برنامه‌هايشان استقبال مي‌شد که در سالن 800 نفري بيش از يک هزار و 300 دانشجو براي حضور در يک مناظره يا سخنراني سياسي حضور مي‌يافت؛ اکنون بايد اين سوال را پرسيد که چه چيز باعث شده مراسم روز دانشجو به برگزاري برنامه‌هاي خندوانه گونه تنزل يابد، آن هم با سالن‌هاي نيمه پُر!
روشن کردن ديدگاه دانشجويان با بهره مندي از ظرفيت تشکل‌هاي دانشجويي، آشنا کردن آنان با مسايل روز و تقويت قدرت مطالبه‌گري و تجزيه و تحليل اتفاقات از چنان تاثيري در آينده اين کشور دارد که اگر نمايندگان مجلس و مسوولان به معناي واقعي کلمه به آن واقف بودند، هرگز اين عرصه را خالي نمي‌گذاشتند؛ تجربه نشان داده که اگر دانشجو در دنياي امروزي به مسايل پيرامون روز خود آگاه نباشد و در فضاي دانشگاهي محيا شده، مطالبه نکند؛ تحت تاثير امپراطوري رسانه‌هاي بيگانگان خود را به يکباره در کف خيابان خواهد يافت.
اينکه ما تنزل تشکل‌هاي دانشجويي را يک اتفاق تلقي کنيم يا مقصر را محدوديت‌هاي حاصل از ويروس کرونا جلوه دهيم، توجيهي بيش نيست؛ هر چند علاقه‌اي به تئوري‌هاي توطئه ندارم اما بايد به جرات اذعان کرد که دشمنان بيشتر از ما به نقش دانشجو در آينده کشور و نقش تشکل‌هاي دانشجويي در آگاهي بخشي به دانشجو، واقف هستند.
نگارنده معتقد است که سياست زدگي تشکل‌هاي دانشجويي و افتادن در دام احزاب و جريان‌هاي سياسي، سطحي شدن و روبنايي فکر کردن، کمرنگ شدن ارزش‌هاي ديني، بيگانه پذيري، مدرک گرايي و تعصب کورکورانه همان سياه چال‌هايي هستند که تشکل‌ها را آرام آرام در خود بلعيده‌اند و با افراط و تفريط فضايي رقم زدند که محيط دانشگاه بيشتر از يک محيط علمي به يک فشن شو بدل گشته تا يک فرد بي تفاوت از يک دانشجوي مطالبه‌گر بسازد.
حتي در توليد رضايت مندي در دانشگاه نيز مي‌توان از تشکل‌هاي دانشجويي در تزريق نشاط، آگاهي، اميد و همبستگي به نسل جوان دانشجو بهره برد؛ به طور مثال در مورد مساله حجاب در دانشگاه‌ها نيز به جاي آگاهي بخشي به دانشجو و استفاده از ظرفيت تشکل‌هاي دانشجويي، گزينه برخوردهاي انضباطي را برگزيده‌ايم و به جاي »توليد رضايت« در فضاي دانشگاهي سياست »کنترل نارضايتي« را اعمال کرديم تا ناگريز رفته رفته بر تعداد »ناراضي‌ها« افزوده شود.
بسياري‌ها معتقدند که تشکل‌هاي دانشجويي علاوه بر مطالبه‌گري بايد براي رفع مشکلات موجود راهکار لازم را نيز ارايه دهند؛ بله اينکه فقط به يک‌سري مسايل به صورت کلي ورود شود به هيچ عنوان درست نيست؛ اما بايد توجه کرد شان دانشجو پرسشگري است، در حاليکه بسياري از انديشکده‌ها در ارائه راهکار توفيقي نيافته‌اند نبايد به تشکل‌هاي دانشجويي فشار آورد که شرط مطالبه‌گري آنان ارائه راهکار باشد؛ اگر پرسش‌هاي دانشجويان محل دقيق نزاع را مشخص کند به رسالت خودش عمل کرده است.
نبايد انتظار اين را داشت که جنبش‌هاي دانشجويي آنگونه ما مي‌خواهيم عمل کنند، متاسفانه عده‌اي از اين طريق براي خود يک حاشيه امن ساخته‌اند که در نهايت منجر به سياست زدگي تشکل‌هاي دانشجويي و تبديل آنان به پادوهاي سياسي مي‌شود.
در شرايط کنوني بايد تمامي تلاش را براي تقويت تشکل‌هاي دانشجويي به کار گرفت چرا که نقش بسزايي در آگاه سازي قشر جوان دانشجو و خنثي کردن فضا سازي‌ رسانه‌هاي معاند بر عهده دارند؛ مهم‌ترين شاخصه‌اي که مي‌تواند جنبش دانشجويي را از اين نااميدي بيرون بکشد و به‌سمت تحول‌خواهي ببرد تاکيد ويژه روي بخش‌ها و عناصر ساختار است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا،البته اينکه انتظار داشت که تشکل‌هاي دانشجويي به هيچ يک از عناصر ساختار نبايد نگاه نا اميدي داشته باشند نيز غلط است، چرا که ايجاد نااميدي به برخي از عناصر ناکارآمد نيز اصل است و اگر به بخش يا دستگاهي ناکارآمد نا اميدي ايجاد نشود قطع يقين تحولي نيز در آن رخ نخواهد داد. اما بايد مراقب بود که در اين مسير با دشمنان و بدخواهان ملت ايران به يک مخرج مشترک نرسيد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها