عصر آذربایجان

گزارش خبر

معادن زنجان دوران گذر از سنتي به مدرن

فرآوري نياز مهم بخش معدن//

1395/10/12

استان زنجان با دارا بودن حدود 40 نوع ماده معدني فلزي و غيرفلزي يکي از استان‌هاي غني و ثروتمند در ايران به‌ شمار مي_رود و سنگ هاي معدني در اين ميان سهم بالايي را به خود اختصاص داده است.

گروه گزارش: استان زنجان با دارا بودن حدود 40 نوع ماده معدني فلزي و غيرفلزي يکي از استان‌هاي غني و ثروتمند در ايران به‌ شمار مي_رود و سنگ هاي معدني در اين ميان سهم بالايي را به خود اختصاص داده است.
گرانيت، کروم  و سنگ هاي تزئيني و نما از مهم ترين سنگ هاي معدني استان زنجان است. اما آنچه اين استان را مطرح مي‌کند، وجود معادن خاص و ويژه‌ مثل فلدستاپ، سرب و روي  پتاس و فسفات است. در اين ميان توجه به فرآوري سنگهاي معدني توسعه اقتصادي و اشتغال را به دنبال دارد زيرا معادن تامين کننده مواد اوليه مورد نياز بسياري از صنايع مي‎باشند و مجموع اين عوامل در ايجاد اشتغال و افزايش توليد ناخالص ملي بسيار تاثير گذار هستند. اساسي ‏ترين محور در بخش معدن، سرمايه گذاري و تامين زيرساخت‏هاي مورد نياز توليد است و يکي از مهمترين فرصت‏هاي موجود براي توسعه اقتصاد کشور، برنامه ريزي مديريت در بخش معدن است. در همين زمينه معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به صادرات سنگ آهن و سنگ کروم در استان زنجان اشاره کرد و گفت: طي سال گذشته يک ميليون تن سنگ آهن و کروم به ارزش 94 ميليون دلار از استان زنجان صادر شده است. رباب داداشي با بيان اينکه زنجان دومين استان توليد کننده سنگهاي معدني در کشور است  افزود: اين سنگها به کشور چين صادر مي شود و در اين ميان صادرات اين سنگها طي شش ماهه سالجاري 852 تن انواع سنگ هاي معدني به ارزش 25 ميليون دلار از استان صادر شده است.
*31 واحد توليد سنگهاي معدني در استان زنجان فعاليت مي کند
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکيد کرد: صادرات سنگ تراوتن در سال گذشته 267 هزار دلار به ميزان 1374 تن به کشورهاي ايتاليا، يونان، و ترکيه بوده که در شش ماهه سالجاري نيز 116 هزار دلار به ميزان 4590 تن ارزيابي شد. داداشي عنوان کرد: در حال حاضر 31 واحد توليد سنگهاي معدني و 10 کار خانه فرآوري سنگ در استان زنجان فعال است.وي افزود: سرمايه گذاري صورت گرفته براي اين تعداد واحد بالغ بر 462 ميليارد و 662 ميليون ريال بوده است که زمين اشتغال براي 273 نفر را فراهم کرده است. معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان چالش ها و مشکلات فراوري  توليد سنگهاي معدني را نبود بازار مناسب، فرسودگي ماشين آلات و تجهيزات  کافي نبودن تعداد واحدهاي فرآوري و بالا بودن قيمت تمام شده از مشکلات واحدهاي استخراج معدن است. داداشي افزود: مهمترين سنگ هاي ساختماني استان زنجان را سنگ گرانيت شامل گرانيت هاي منطقه حاجي سيران و زنجان و منطقه ابهر و خرمدره مي باشد و همچنين سنگ تراورتن بيشتر در منطقه دندي متمرکز است. وي تأکيد کرد: بيش از 40 معدن گرانيت در استان زنجان وجود دارد که ضايعات اين معادن براي کف‌پوش پياده‌روها و جداول خيابان‌ها استفاده مي شود. داداشي به مشکلات موجود در بخش معدن اشاره کرد و افزود: مشکلات در اين بخش استاني و ملي است و سيستم مديريت سنتي، نبود زيرساخت‌هاي معدني براي جذب بازارهاي داخلي و خارجي هم از ديگر مشکلات است.
*استان زنجان داراي شرايط بسيار مناسبي براي تشکيل کاني‌هاي معدني است
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصريح کرد: اولويت اکتشافي براي سال 95 در زمينه ماده معدني طلا  سرب و روي، سنگ‌آهن و مس است و در اين ميان ايجاد مراکز فرآوري براي جلوگيري از خام‌فروشي نيز امسال در اولويت برنامه‌هاي کاري اين سازمان خواهد بود. رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصريح کرد: به لحاظ شرايط زمين‌شناسي، استان زنجان داراي شرايط بسيار مناسبي براي تشکيل معدني است.  ناصر فغفوري افزود: استان زنجان از نظر وجود ذخاير معدني داراي پتانسيل‌هاي بسيار غني بوده ورتبه دو کشوري و يکي از قطب‌هاي معدني کشور است. همچنين رئيس اتاق بازرگاني استان زنجان گفت: استان زنجان از استانهاي غني در زمينه سنگ هاي معدني بخصوص در توليد سنگ هاي تزئيني و نما است و سالانه بخش مهمي از صادرات اين استان را به خود اختصاص مي دهد. غلامحسين جميلي يادآور شد: محصولات متنوعي از استان زنجان به ساير استان هاي هم جوار و ديگر استان ها صادر مي شود و علاوه بر استان هاي هم جوار برخي از محصولات توليدي در استان زنجان نيز به ساير کشورها صادر مي شود که يکي از اين محصولات صادراتي، سنگ هاي تزئيني استخراج شده از معادن استان است.
*32درصد محموله هاي استان زنجان را بارهاي معدني تشکيل مي دهد
رييس اداره کالا اداره کل حمل و نقل و پايانه هاي استان زنجان با بيان اينکه بارهاي معدني بخش قابل توجهي از محموله هاي استان را شامل مي شود، گفت: 32درصد محموله هاي استان را بارهاي معدني تشکيل مي دهد. سيد جلال ابوالقاسميان با بيان اينکه بين کارآيي در بخش حمل و نقل و رشد اقتصادي، رابطه اي مستقيم وجود دارد و حمل و نقل واسطه ميان فعاليت هاي کشاورزي، معدني، صنعتي  بازرگاني و خدماتي در سطح ملي و بين المللي است، افزود: پارسال و چهارماهه اول امسال 32 درصد از محموله هاي استان زنجان را بارهاي معدني تشکيل مي دهد. رييس اداره کالا اداره کل حمل و نقل و پايانه هاي استان زنجان، عمده بارهاي حمل شده در استان را خاک معدني  سيمان، سيليس، ميلگرد، سنگ آهن، گندم  گازوئيل و شمش آهن برشمرد و خاطرنشان کرد: در چهار ماه نخست امسال، خاک معدني با 445 هزار و 44 تن بيشترين ميزان حمل بار از استان زنجان به ساير نقاط را داشته است. يک فعال بخش معدن نيز با بيان اينکه در حال حاضر تنها در يک واحد توليد سنگ هاي تزيني  ماهانه بيش از هزار مترمربع و سالانه بيش از 300 هزار متر سنگ توليد مي شود، گفت: محصولات توليدي اين واحد به کشورهاي اروپايي و خليج فارس صادر مي شود. محمدي به چالش هاي فرا روي توليد سنگ اشاره کرد و افزود: مشکل ما وجود دو نرخي بودن ارز بين بانکي و صرافي و انتقال از طرق بانکي است و ما مشکل بازار فروش خارجي داريم. وي ادامه داد: امکان انتقال مالي نيست و از طريق بانک است و اين باعث مي شود بازار را از دست بدهيم و اين فرايند توجيه اقتصادي ندارد.محمدي افزود: خوشبختانه وضعيت تجهيزات در اين واحد توليدي خوب است و مشکلي به لحاظ کمبود تجهيزات نداريم. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، بي شک بخش معدن استان زنجان نقش مهمي در توسعه اقتصادي استان دارد و تحقق اين امر نيازمند تعامل همه بخش هاي مرتبط با حوزه صنعت و معدن است و ايجاد زيرساخت ها و صنايع فراوري سنگ هاي معدني مي تواند سهم بخش معدن را در زمينه توسعه اقتصادي استان بهبود دهد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

معادن زنجان دوران گذر از سنتي به مدرن

فرآوري نياز مهم بخش معدن//
خروج

استان زنجان با دارا بودن حدود 40 نوع ماده معدني فلزي و غيرفلزي يکي از استان‌هاي غني و ثروتمند در ايران به‌ شمار مي_رود و سنگ هاي معدني در اين ميان سهم بالايي را به خود اختصاص داده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها