عصر آذربایجان

گزارش خبر

هنجار شکني اجتماعي به بهانه ي آراستگي

گذري بر مد و مدگرايي//

1395/12/08

پديده مد شکلي از تقليد و پيروي و يکسان سازي اجتماعي اما متقابلا پيوسته و در حال تغيير است که از زماني به زمان ديگر و ميان طبقات مختلف اجتماعي متفاوت مي باشد مد و لباس جزيي از فرهنگ است و اگر اين جزء با کل فرهنگ در انطباق نباشد مي تواند از ابزارهاي تهاجم فرهنگي در موضوع ترويج مدهاي غربي ناسازگار با فرهنگ جامعه باشد.

گروه اجتماعي: پديده مد شکلي از تقليد و پيروي و يکسان سازي اجتماعي اما متقابلا پيوسته و در حال تغيير است که از زماني به زمان ديگر و ميان طبقات مختلف اجتماعي متفاوت مي باشد مد و لباس جزيي از فرهنگ است و اگر اين جزء با کل فرهنگ در انطباق نباشد مي تواند از ابزارهاي تهاجم فرهنگي در موضوع ترويج مدهاي غربي ناسازگار با فرهنگ جامعه باشد.
شهر من تابلويي است رنگارنگ که انسان هاي درون آن با نوع پوشش و سبک زندگي خود به آن معنا مي دهند گاهي مي شود هارموني از رنگ ها و تصاوير را در آن ديد و گاهي مي شود شلختگي و نازيبايي را به راستي چه چيزي به طرح و نقش_هاي آن روح مي دهد آيا به جز فرهنگ  هويت، سنت، سنتها، باورها و آيين ها چيزي هست که ماندگار شود و تصويري زيبا را به ارمغان آورد حال تصور کنيد که در اين هارموني رفتار اجتماعي نوظهوري بروز کند و عده اي هم کورکورانه از آن تبعيت کنند.
گستره‏ مد به اندازه‏ ى گستره‏ زندگي انسان است و تمامي شئونات آن را در بر مي‌گيرد.
به طور کلي هر کجا که پاي جنبه زيبا شناختي در ميان باشد، مد هم آنجا حضور دارد. عرصه پوشش، آرايش، محيط آرايي، مدل ماشين، مدل کيف، لوازم منزل،حتي ادبيات سياسي، شيوه احوال‌پرسي، و خلاصه جنبه‌هاي زيبا شناختي همه متاع‌ها و کالاهاي دنيوي، گستره مد و مد گرايي هستند. اما با وجود آن که مد و مدگرايي کل گستره‏ زندگي را در بر مي‌گيرد، پوشاک و سبک و شيوه ‏ى آرايش، شاخص ترين کالاي مد شونده محسوب مي‌شوند.
هرچند مد همواره در بين همه نسل‌ها و عصرها وجود داشته است، اما آهنگ رشد آن تا دوره معاصر بسيار کند بوده است.
در دوره معاصر به ويژه در چند دهه اخير در واقع مد و مد_گرايي به افراطي‌ترين حد خود رسيده است. شکي نيست که گسترش وسايل ارتباط جمعي همانند ماهواره و اينترنت از يک طرف و ارتقاي سطح زندگي و رفاه و افزايش نقدينگي موجود در جوامع از علل اصلي آن هستند. از طرف ديگر معمولاً مدها در بيشتر فرهنگ‌ها ظهور پيدا کرده و امري اجتناب ناپذير‌ند. هيچ فرهنگي يافت نمي‌شود که کلمه مد در آن ناآشنا باشد، لکن در فرهنگ‌هاي مختلف ظهور و بروز مد و مدگرايي نسبي و متفاوت است.معمولاً جوامع ديني که هنوز به سنت‌هاي ديني خود پايبند هستند، پديده مد و مد‌گرايي در آنها کند و ضعيف است.
مد و مدگرايي يکي از مسائل مهم و روز جامعه است اين موضوع از جنبه هاي گوناگون اعتقادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي و رواني بررسي و ديدگاه هاي متفاوتي درباره آن بيان شده است افرادي آن را نشانه رشد و تمدن بالا مي دانند در مقابل نيز عده اي به شدت با آن مخالفت مي کنند و آن را نوعي خودباختگي و بي_هويتي مي دانند.
در اين ميان افرادي مي کوشند با جداسازي مدهاي خوب و بد و يافتن اشتراک ميان اين دو گروه آنها را آشتي دهند ولي خود به سردرگمي در تعريف مد خوب و مد بد دچار شده اند. مدگرايي را به طور مطلق نمي توان رد کرد و از سويي پذيرش کامل و بي چون و چراي آن نيز عاقلانه نيست بلکه ميانه روي در مدگرايي و مراقبت داشتن بر هماهنگي آن با فرهنگ و مذهب و مليت خوي مناسب ترين راه برخورد با مد و مدگرايي و مراقبت داشتن بر هماهنگي آن با فرهنگ و مذهب و مليت خويش مناسب ترين راه برخورد با مد و مدگرايي است.
در يک تقسيم بندي ساده مد و مدگرايي به سه دسته خانوادگي، اجتماعي و فردي تقسيم مي_شوند کارشناسان علوم اجتماعي مدگرايي را پناه بردن به آرامش ظاهري تعبير کرده اند و براي آن عوامل مختلفي بيان نموده اند مانند طرد شدن يا عدم پذيرش فرد از سوي خانواده، عدم انطباق نظام ارزشي خانواده با نظام فرهنگي جامعه، عدم پاسخگويي خانواده به نيازهاي اعضاء و از بعد اجتماعي نبود امکانات علمي، هنري، تفريحي و ورزشي و ...
وقتي فرد در شرايطي باشد که نيازهايش برآورده نشود و الگويي مناسب براي تقليد نداشته باشد در اينصورتاين افراد جذب گروههايي مي شوند که کشش به توليد و الگوبرداري در آن گروهها بيشتر باشد. در نتيجه مي توان گفت زيبايي مفهوم مورد پسند عام است و هر فردي به زيبايي علاقمند است و مي کوشد تا زيبا باشد زيبا زندگي کند و زيبا فکر کند هر گاه اين زيباي به سمت انحراف رود عنوان مد به خود مي گيرد و شاهد تغييراتي در اجتماع خواهيم بود در اين صورت زندگي فردي و اجتماعي و خانوادگيممکن است دچار آسيب_هاي بحران ساز شود وقتي مادر خانواده متناسب با مد روز و بدون چون و چرا پذيراي انديشه اي باشد که با هويت و عرف در تضاد است مي تواند آسيبي جبران ناپذير به خانواده و در نهايت اجتماع وارد نمايد.
نبايد فراموش کرد گاهي امروزي شدن رابطه انسان را با گذشته اش که همان سابقه ي تاريخي و هويت فرهنگي اوست قطع مي کند و اين امر همان گريز از مرکز است گريزي که هويت و نوع نگرش هاي پيشين انسان را زير سوال مي برد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا  پديده مد شکلي از تقليد و پيروي و يکسان_سازي اجتماعي اما متقابلا پيوسته و در حال تغيير است که از زماني به زمان ديگر و ميان طبقات مختلف اجتماعي متفاوت مي باشد مد و لباس جزيي از فرهنگ است و اگر اين جزء با کل فرهنگ در انطباق نباشد مي تواند از ابزارهاي تهاجم فرهنگي در موضوع ترويج مدهاي غربي ناسازگار با فرهنگ جامعه باشد که دشمن از آن استفاده مي کند.
 با وجود اين که بسياري تصور مي کنند مد تنها حربه اي براي افزايش فروش است اما اين اصطلاح داراي مفهومي بسيار پيچيده تر مي باشد تصور امروز ما از مد تصوري است است که رسانه هاي غربي براي اشاعه فرهنگ مبتذل خود در ذهن مخاطبان ساخته اند اما در واقع مد داراي وسعتي به پهناي جوامع و فرهنگ هاي بشر است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هنجار شکني اجتماعي به بهانه ي آراستگي

گذري بر مد و مدگرايي//
خروج

پديده مد شکلي از تقليد و پيروي و يکسان سازي اجتماعي اما متقابلا پيوسته و در حال تغيير است که از زماني به زمان ديگر و ميان طبقات مختلف اجتماعي متفاوت مي باشد مد و لباس جزيي از فرهنگ است و اگر اين جزء با کل فرهنگ در انطباق نباشد مي تواند از ابزارهاي تهاجم فرهنگي در موضوع ترويج مدهاي غربي ناسازگار با فرهنگ جامعه باشد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها