عصر آذربایجان

گزارش خبر

عيد ايراني با کالاي ايراني

مادران دسترنج فرزندان وطن را پرپر نکنند//

1395/12/16

در اين روزهاي داغ بازار، تنور دل کارگران ايراني درتب و تاب است، آن ها چشم به راهند که خريداران خريد دسترنج ايراني را به کالاي خارجي اولويت دهند.

گروه گزارش: در اين روزهاي داغ بازار، تنور دل کارگران ايراني درتب و تاب است، آن ها چشم به راهند که خريداران خريد دسترنج ايراني را به کالاي خارجي اولويت دهند. عيد نوروز يکي از قديمي ترين و اصلي ترين جشن_هاي ايرانيان است که از ديرباز در ميان تمام اقوام ايراني داراي جايگاه ويژه بوده و همه ساله همراه با بيداري طبيعت با شادي و سرور در سراسر کشور برگزار مي شود. شور و شوق و آمادگي مردم براي مراسم عيد، از روزها و شايد هفته ها قبل از سال نو، آغاز مي شود. از طرفي ماه‌هاي پاياني سال معمولا براي کسبه و بازاريان ماه‌هاي رونق به حساب مي‌آيد، حجم مراجعات و خريدها در بازار انواع کالاهاي مصرفي، مانند خوراکي‌ها، پوشاک، لوازم خانگي و حتي کالاهايي مانند خودرو به صورت سنتي در دو ماه‌‌ پاياني سال افزايش مي‌يابد و قاعدتا بايد نتيجه اين رونق در بازار خرده فروشي را بتوان در‌بخش‌هاي توليدي و صنعتي و کشاورزي که تامين کنندگان اين کالاها هستند مشاهده کرد. اما در سال‌هاي اخير، يک پديده مخرب اين ارتباط مهم و اساسي براي ادامه حيات اقتصاد کشورمان را قطع کرده است و آن هم کالاهاي مصرفي خارجي است که به صورت رسمي يا غير رسمي وارد بازار مي‌شوند. آنچه در اين روزها در بازار مشاهده مي شود، چشم نوازي کالاهاي بي_کيفيت خارجي و به قول معروف در برخي موارد بنجل است که با قيمت پاييني به مشتريان عرضه مي شود، اما جالب توجه تر، کالاهايي است که در سر سفره هفت سين ما ايراني ها قرار مي گيرد کالاهايي است که توليد داخلي نيست و به اصطلاح امروز در بازار، چيني است که آنهم بي کيفيت و در برخي موارد نيز مشکل ساز است. در اين روزهاي داغ بازار، تنور دل کارگران ايراني درتب و تاب است، آن ها چشم به راهند که خريداران خريد دسترنج ايراني را به کالاي خارجي اولويت دهند. هر کالايي که از يک جامعه يا فرهنگ ديگر به جامعه اي ديگر صادر مي شود بخشي از فرهنگ جامعه مبدا را با خود به جامعه مقصد منتقل مي نمايد و چه بسا فلسفه ي اصلي صدور و راهيابي آن کالا به جامعه مقصد انتقال همين فرهنگ جديد باشد  چرا که فرهنگ ها زيربناي اصلي هر اجتماعي را تشکيل مي دهند و تنها با حاکميت فرهنگي است که مي توان بساط سلطه بر يک جامعه را پهن کرد. بدون شک يکي از مهم ترين دلايل تاکيدات هميشگي مقام معظم رهبري بر مصرف توليدات داخلي، تأثير فرهنگي کالاهاي تازه وارد فرنگي است که در کنار آثار سوء بر اقتصاد، کند شدن چرخه ي توليد داخل و از رونق افتادن بازار کسب و کار براي مردم کشورمان، چالشي ديگر را تدارک ديده اند. بسياري از کالاهاي وارداتي بر مبناي نياز جامعه ي ايران طراحي و توليد نشده اند، بلکه هدف از توليد چنين کالاهايي  ايجاد »نيازهاي کاذب« در مصرف کننده است. همين نياز کاذب بخش عمده اي از درآمد خانواده ي ايراني را به خود اختصاص مي دهد و از سوي ديگر فرصت را از توليد کننده و کارگر ايراني مي گيرد.
*سهم ناچيز توليدکنندگان داخلي در سبد عيد مردم
توليد کنندگان داخلي به اميد بازار فروش عيد  از ماهها قبل از سال نو، در حال توليد و فراهم کردن کالاهاي مختلف، براي ارائه به بازار فروش و مصرف کنندگان بوده و با توليد مايحتاج مشتريان، سعي در جلب رضايت مشتريان و در نتيجه درآمدزايي دارند. قطعاً بازار فروش شب عيد در ايران، يک فرصت اقتصادي مهم براي توليدکنندگان داخلي است. در راستاي اين اقدامات و آمادگي تدارکات بازار عيد که توسط توليدکنندگان داخلي صورت مي گيرد، دلالان  واسطه ها و قاچاقچيان کالاهاي خارجي بخصوص کالاهاي بي کيفيت چيني نيز به شدت در تکاپو بوده و با در دست گرفتن بخش عمده  بازار فروش، بيشترين سهم را از بازار شب عيد دارند. اين دلالان با استفاده از اين بازار فروش  فرصت را غنيمت شمرده و با سرريز کردن کالاهاي بي کيفيت و ارزان قيمت چيني به بازار  از همه سو مصرف کننده را احاطه کرده و بازار فروش را در دست مي گيرند. در اين ميان با رفتار خريد و الگوي مصرف ما خريداران مبني بر خريد اجناس خارجي و بعضاً قاچاق  توليدکنندگان کوچک و بزرگ داخلي که جزئي از جامعه و شايد خانواده هر يک از ما باشند  بهترين بازار فروش خود را از دست داده و به آساني بازار به توليدکنندگان چيني و وارد کنندگان اجناس قاچاق واگذار مي شود. در واقع ما مصرف کنندگان، با انتخاب کالاهاي بي_کيفيت چيني و يا کالاهاي غيراستاندارد قاچاق خارجي به جاي کالاهاي معادل ايراني که اغلب داراي کيفيت بهتري نسبت به کالاهاي چيني و قاچاق خارجي هستند، تيشه به دست گرفته و به ريشه توليدکنندگان داخلي مي زنيم و نقش مهمي را در افزايش بيکاري جوانان کشور و در نتيجه افزايش آمار مشکلات جامعه ي خود بر مي داريم. در واقع ما با خريد اين کالاها آب به آسياب توليدکنندگان چيني و واسطه ها و قاچاقچيان ريخته و توليدکنندگان داخلي را از فرصت هاي اندک رشد و توسعه اقتصادي داخلي محروم مي_کنيم. با اين الگوي مصرف و ترجيح کالاهاي خارجي، ميلياردها دلار ارز را از کشور خارج کرده و به بيکاري هموطنان و جوانان خود و افزايش مشکلات اقتصادي کشورمان دامن مي_زنيم. در واقع با استقبال عمومي از کالاهاي ارزان و بي کيفيت چيني يا قاچاق، عيد را به کام توليدکنندگان چيني و دلالان کالاهاي قاچاق و بي کيفيت، شيرين و به کام توليدکنندگان داخلي تلخ مي کنيم.
*افزايش 5 برابري واردات رسمي پوشاک به کشور در 10 ماهه امسال
بسياري از آمارها نشان مي‌دهد، ميزان واردات رسمي اقلام مصرفي هم به شدت افزايش يافته و کارشناسان اين افزايش واردات را بي ربط به عرضه کالاهاي خارجي در ماه پاياني سال در بازار نمي‌دانند در يک نمونه وزارت صنعت ضمن ارائه توضيحاتي در مورد پوشاک قاچاق اعلام کرد که در 10 ماهه امسال واردات رسمي پوشاک 5 برابر افزايش يافته است. خريد کالاي با کيفيت ايراني از طرفي براي مشتريان مناسب و به صرفه است، از اين نظر که داراي کيفيت خوبي است و بر اساس هنر، سبک ديني و اسلامي خودمان و مطابق با هنر ايراني و فرهنگ ايراني ساخته مي شود و از طرفي اين خريد کالاهاي ايراني موجب حمايت از توليد کننده داخلي و رونق اقتصادي در کشور مي شود. در اين مقوله، کاري به علل ورود کالاهاي بي کيفيت خارجي به ويژه چيني در بارازهاي ايام عيد نداريم که عده اي سودجو به دنبال کسب منافع خود هستند، اما هر شهروند ايراني در قبال توسعه و پيشرفت کشور، توسعه صنعت و توليد کشور وظيفه و رسالت بزرگي برعهده دارد.  
در زماني که دشمن و نظام سلطه جهاني مي_خواهد از راه اقتصادي و تحريم به ملت فشار وارد آورد، حمايت از توليد با فرهنگ خريد کالاي ايراني و قرار دادن در سبد خانوار ممکن است. حمايت از کالاي ايراني در سبد خريد عيدانه، نقش مؤثر مردم در تحقق اقتصاد مقاومتي را بيش از گذشته نشان مي دهد چرا که مؤلفه_هاي اقتصادي زنجيروار به هم متصل اند و بي شک خريد کالاي ايراني باعث رونق توليد داخلي، ايجاد اشتغال، جلوگيري از خروج ارز و در نهايت منجر به رونق اقتصادي کشور مي_شود. امسال با ترجيح کالاهاي باکيفيت داخلي، عيد را به کام توليدکنندگاني که براي مشتري داخلي ارزش قائل شده و با اشتغال زايي براي فرزندان اين آب و خاک و توليدکالاهاي با کيفيت، به مشتري احترام مي گذارند، شيرين کنيم. مصرف کالاي داخلي و ترجيح آن به کالاي خارجي اقدام مهمي است که مي‌تواند توسط زنان انجام شود. زنان در اقتصاد خانواده نقش کليدي و مؤثري دارند و الگوي مصرف خانواده را مديريت مي‌کنند. هرچقدر خانواده نقش‌هاي سنتي خود را ايفا کند نقش زنان پررنگ‌تر خواهد بود و زنان ايراني نيز در اقتصاد خانواده و مديريت اقتصادي نقش مهمي دارند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تبريزبيدار، مصرف کالاي داخلي و ترجيح آن به کالاي خارجي اقدام مهمي است که مي‌تواند توسط زنان انجام شود و آنها در اين رابطه مسئوليت مهمي دارند. اگر کمپيني از سوي زنان ايراني در خصوص خريد کالاي داخلي شکل بگيرد و اين موضوع تبديل به شعار همه‌گير بين زنان ايراني شود مي‌توان از توليد داخلي و اقتصاد کشور حمايت کرد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

عيد ايراني با کالاي ايراني

مادران دسترنج فرزندان وطن را پرپر نکنند//
خروج

در اين روزهاي داغ بازار، تنور دل کارگران ايراني درتب و تاب است، آن ها چشم به راهند که خريداران خريد دسترنج ايراني را به کالاي خارجي اولويت دهند.

مقصود از حمايت از کالاي ايراني محصولات بي کيفيت نيست

مقصود از حمايت از کالاي ايراني محصولات بي کيفيت نيست
خروج

سرويس سياسي: معاون اول رئيس جمهور گفت: مقصود از حمايت از کالاي ايراني اين نيست که هر محصولي با هر کيفيتي به خورد مردم داده شود. بايد محصولات از کيفيت و قيمت مناسب برخوردار باشد.

حمايت از کالاي ايراني ضامن رونق توليد و اشتغال

حمايت از کالاي ايراني ضامن رونق توليد و اشتغال
خروج

گروه گزارش: مصرف کالاي ايراني و حمايت از اين مقوله به عنوان يکي از الزام هاي رونق توليد ملي، کارکردهاي گوناگون و گسترده_اي در حوزه اقتصادي و رفاه همگاني دارد که يکي از مهمترين آنها گسترش فرصت هاي شغلي و رفع بيکاري است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها