عصر آذربایجان

گزارش خبر

850هزارتن سيب چشم انتظار صادرات

850هزارتن سيب چشم انتظار صادرات

1400/08/16

گروه اقتصادي: موانعي مثل تعهد ارزي، بالا بودن هزينه هاي حمل و نقل، تعلل صدورمحصولات کشاورزي در مرزها، فراهم نبودن زيرساخت ها و کمبود ناوگان دست به دست هم داده اند تا قطب سيب ايران با چالش اساسي مواجه شود.

 سکينه اسمي

گروه اقتصادي: موانعي مثل تعهد ارزي، بالا بودن هزينه هاي حمل و نقل، تعلل صدورمحصولات کشاورزي در مرزها، فراهم نبودن زيرساخت ها و کمبود ناوگان دست به دست هم داده اند تا قطب سيب ايران با چالش اساسي مواجه شود.
آذربايجان غربي سالانه با توليد بيش از يک ميليون و 300 هزار تن سيب، قطب اين محصول استراتژيک و اقتصادي در کشور به شمار مي‌رود اما هر سال به جاي طعم شيرين رکورد زني توليد و صادرات کام باغداران و مردم به دليل غفلت و بي توجهي و موانع متعدد تلخ مي‌شود.
هر سال نبود سورت و بسته بندي مناسب با نياز بازارهاي جهاني، مشکلات ارزي، کمبود ناوگان يخچال دار و عدم بازاريابي مناسب زخم کهنه اي بودند که با آغاز برداشت سيب سر باز مي‌زدند و مسئولان در دقايق 90 با نشست‌هاي پي در پي سعي در رفع اين مشکلات داشتند اما امسال کمبود کشتي، بالا بودن تعرفه‌هاي ناوگان دريايي، عدم تعهد گمرک براي اعطاي مشوق‌هاي صادراتي، فراهم نبودن زيرساخت‌هاي ثبت سفارش، تعهد ارزي و تعليق کارت‌هاي بازرگاني برخي صادرکنندگان استان و تعلل صدور محصولات کشاورزي در برخي مرزها به همراه مشکلات قديمي بازار سيب استان موجب شد بازار قطب سيب ايران با چالش‌هاي جدي تري مواجه شود.
وجود 22 واحد سورت و بسته بندي مطابق با بازارهاي روز دنيا، پيدا کردن بازارهاي جديد از جمله هند و افغانستان و پاکستان در سال‌هاي اخير و تلاش‌ها براي رفع تعهد ارزي هم تاکنون نتوانسته اين زخم کهنه بازار سيب استان را در آذربايجان غربي التيام ببخشد.
مسائل سياسي در کشور افغانستان و مسائل اخير منطقه بر بازار سيب ايران نيز سايه انداخته و اگر مسئولان به موقع براي رفع موانع صادراتي سيب‌هاي توليدي آذربايجان غربي چاره انديشي نکنند تنها بازارهاي هدف اين محصول اقتصادي از جمله هند، پاکستان، کشورهاي اوراسيا و افغانستان از دست خواهد رفت.
گرماي هوا و زودرس بودن سيب‌هاي توليدي به دليل بالا بودن ميزان قند فرصت محدود چندماهه صادرات در آذربايجان غربي را محدودتر کرده و اگر تا عيد 850 هزار تن سيب توليدي با کيفيت آذربايجان غربي صادر نشود بايد منتظر ضررهاي اقتصادي بالايي در استاني که معيشت بيش از 60 درصد مردم آن وابسته به کشاورزي است بود.
امرارمعاش بيش از 60 هزار خانوار روستايي و شهري در استان به صنعت سيب‌درختي وابسته است، 10 هزار نفر نيز به‌صورت غيرمستقيم پس از توليد در امر برداشت، بسته‌بندي فروش، صادرات و ساير بخش‌هاي مرتبط با اين محصول فعاليت مي‌کنند.
ايران، چهارمين توليدکننده سيب جهان با سه ميليون و 400 هزار تن توليد محصول است و آذربايجان غربي اولين توليدکننده سيب کشور با سالانه حدود يک‌ميليون تن سيب در ارقام مختلف است ولي سهم بسيار اندکي از بازارهاي کشورهاي همسايه در اختيار سيب توليدي آذربايجان غربي است که نيازمند يک آسيب‌شناسي جدي و تدابير مثمر ثمر براي حضور در بازارهاي منطقه است.
850 هزار تن سيب درجه يک و دو آذربايجان غربي چشم انتظار صادرات
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي با بيان اينکه در حال حاضر 850 هزار هکتار سيب درجه يک و مقداري سيب درجه 2 داراي کيفيت بالا در انتظار صادرات هستند، گفت: به دليل شرايط اقليمي و آشنايي باغداران استان با سيب امسال ميزان توليد سيب و کيفيت آن در آذربايجان غربي افزايش يافته است.
اکبر کرامتي با بيان اينکه از مجموع يک ميليون و 300 هزار تن سيب توليدي در سال جاري، حدود 900 هزار تن به صورت صادراتي و تازه خوري روانه بازار شده است، افزود: از اين ميزان 850 هزار تن سيب درجه يک و دو صادراتي داراي کيفيت خيلي خوب هستند.
وي با بيان اينکه آذربايجان غربي سهم 50 تا 60 درصدي در ذخيره و انبار سيب‌هاي صادراتي کشور دارد، ادامه داد: امسال نيز بيش از 850 هزار تن سيب ذخيره‌شده در سردخانه‌هاي استان از کيفيت بالاي صادراتي برخوردار است.
وي با اشاره به اينکه اقدامات اداري با نهادهاي ذي‌ربط براي حل موانع صادراتي سيب صورت گرفته است، گفت: در حال حاضر يکي از موانع مهم پيش روي صادرات به‌خصوص صادرات سيب پيمان‌سپاري ارزي و برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور است، به دليل تحريم‌ها و نبود بانک يا صرافي بين کشور ايران و کشورهاي صادرکننده براي برگشت ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان با مشکل جدي مواجه هستند.
کرامتي با اشاره به تعليق کارت‌هاي بازرگاني عده‌اي از صادرکنندگان به دليل مشکل تعهد ارزي اضافه کرد: امسال اين مشکل تا حدودي برطرف شده و دولت نيز اقداماتي براي حل مشکل رفع تعهد ارزي برداشته است که اميدواريم اين روند صادرات سيب استان را تسهيل بخشد.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي با بيان اينکه در حال حاضر با فرصت اندک سه‌ماهه براي صادرات سيب‌هاي انبارشده در سردخانه‌هاي استان مواجه هستيم، گفت: بايد در اين فرصت اندک با حل موانع صادراتي به همراه اعمال تشويق‌ها و نيز جوازهاي لازم صادرات سيب روان‌سازي شود چراکه در صورت بي‌توجهي در ماه‌هاي آتي با مشکل جدي مواجه مي‌شويم.
22 گروه سورت و بسته بندي سيب در آذربايجان غربي فعاليت مي‌کند
کرامتي با بيان اينکه در حال حاضر 22 گروه سورت و بسته بندي سيب در استان مشغول به فعاليت است، گفت: با توجه به ميزان توليد بالاي سيب اين ميزان جوابگو نيست و بايد براي تسريع در روند صادرات افزايش يابد.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي کمبود کاميون‌هاي يخچال دار را از ديگر مشکلات صادرکنندگان سيب استان ذکر و خاطرنشان کرد: کمبود و نبود کاميون‌هاي يخچال دار به دليل فسادپذير بودن محصولات کشاورزي در صورت طولاني شدن روند صادرات مهمترين مشکل بخش کشاورزي استان است.
کرامتي عراق را عمده بازار سيب‌هاي صادراتي استان عنوان کرد و افزود: مسائل و مشکلات اخير در افغانستان و جنگ قفقاز روند صادرات سيب به کشورهاي منطقه قفقاز و افغانستان عمده بازارهاي سيب صادراتي استان را با کندي مواجه کرده است.
سنگ کمبود کشتي و بالا بودن تعرفه‌ها پيش پاي صادرات سيب آذربايجان غربي
رئيس اتحاديه صادرکنندگان و واردات محصولات کشاورزي آذربايجان غربي از وضعيت و مشکلات پيش پاي سيب استان بسيار گلايه مند بوده و معتقد است بايد زيرساخت‌هاي صادراتي در کشور و استان فراهم شود.
جعفر نيکزاد با بيان اينکه سيب توليدي امسال در استان به دليل شکرکي بودند زود صادر شود، گفت: به دليل گرماي هوا و زودرس بودن درختان سيب توليدي سال جاري در استان شکرکي است و بايد زود صادر شود اگر بماند به دليل قند بالا در سيب امکان صادرات نبوده و محصول زود فاسد مي‌شود.
وي با بيان اينکه در حال حاضر هند بازار بسيار خوبي براي سيب آذربايجان غربي است، افزود: براي ارسال سيب آذربايجان غربي به هند از ناوگان دريايي در جنوب استان استفاده مي‌شود اما در روزهاي اخير به دليل کمبود کشتي و بالا بودن تعرفه‌ها به ميزان 3800 دلار کانتينرهاي حاوي سيب‌هاي استان در بنادر معطل مي‌مانند و کيفيت محصول به شدت پايين مي‌آيد.
نيکزاد با تاکيد بر اينکه به دليل بالا بودن تعرفه‌ها و کمبود کشتي سيب‌هاي استان بيش از 40 روز طول مي‌کشد به هند بازار هدف برسد که اين امر موجب کاهش کيفيت سيب‌ها و در نتيجه نارضايتي کشور هدف مي‌شود، عنوان کرد: براي نگه داشتن بازار سيب هند مسئولان کشوري بايد در اين زمينه چاره انديشي کنند.
تعهد غيراصولي عدم دريافت مشوق‌هاي صادراتي براي سيب درجه 2 برداشته شود رئيس اتحاديه صادرکنندگان و واردات محصولات کشاورزي آذربايجان غربي تعهد غيراصولي از سوي گمرک را يکي ديگر از مشکلات صادرکنندگان سيب در استان دانست و گفت: سيب‌هاي صادراتي استان درجه يک و دو هستند که هر دو محصول شامل مشوق‌هاي صادراتي براي تهاتر در زمينه موز را مي‌گيرد اما متأسفانه اين مشوق‌ها از سوي گمرک براي سيب‌هاي درجه 2 اعمال نمي‌شود.
وي کمبود کاميون‌هاي يخچال دار، کمبود کشتي و تعرفه‌هاي بالاي حمل و نقل در بخش دريايي و نيز کاميون‌هاي يخچال دار را از ديگر موانع پيش روي صادرات سيب استان دانست و افزود: مهمترين بازارهاي هدف سيب آذربايجان غربي کشورهاي اورسيا، هند، افغانستان، پاکستان و عراق است بايد اين موانع برطرف شود تا بتوانيم روند صادرات را تسهيل دهيم چون زمان صادرات سيب بسيار محدود است اگر تا عيد صادر نشوند سيب‌هاي استان کيفيت صادراتي را از دست مي‌دهند.
نيکزاد با اشاره به اينکه ستاد تنظيم بازار در سال‌هاي گذشته مربوط به وزارت صمت بود و به دليل فراهم نبودن سايت ثبت سفارش براي رفع تعهد ارزي با مشکل مواجه بوديم، گفت: از سال گذشته ستاد تنظيم بازار به وزارت جهاد کشاورزي محول شده اما نزديک 2 الي 3 ماه هست زيرساخت ثبت سفارش در اين وزارت خانه نيز فراهم نيست.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان و واردات محصولات کشاورزي آذربايجان غربي خاطرنشان کرد: اين امر موجب شده صادرکنندگان براي تهاتر با موز با هدف رفع تعهد ارزي نتوانند اقدام به ثبت سفارش کنند بايد کامنت براي ثبت سفارش توسط وزارت جهاد کشاورزي عملياتي شود.
به اعتقاد کارشناسان بخش کشاورزي و اقتصادي استان ادامه اين روند و عدم رفع موانع صادراتي موجب بروز فاجعه فاسدشدن سيب در سردخانه‌هاي استان خواهد شد که از دست رفتن دسترنج بخش زيادي از باغداران استان را در پي خواهد داشت.
آذربايجان غربي با توليد سالانه بيش از يک‌ميليون و 200 هزار تن سيب، قطب نخست اين محصول در کشور به شمار مي‌رود اما به دليل نبود برنامه‌ريزي مناسب و منسجم سالانه در بخش توليد، عرضه در بازارهاي داخلي و خارجي به‌جاي اينکه اين موضوع نقطه قوت اقتصادي باشد، به مشکل تبديل‌شده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،کمتر از چهار ماه فرصت براي صادرات سيب‌هاي استان باقي است، هرچند تحريم‌هاي اقتصادي مانعي پيش روي صادرات محصولات کشاورزي است اما با اندکي تدبير و برنامه‌ريزي ازجمله حل بروکراسي‌هاي گمرکي و اداري و نيز بازاريابي مناسب مي‌توان موانع پيش روي صادرات را به‌راحتي برداشت.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها